Apple sloopt Atom-support uit Snow Leopard

apple

Gepubliceerd: Dinsdag 10 november 2009

De nieuwste Snow Leopard-update repareert niet alleen talloze bugs, de update schakelt ook de mogelijkheid uit om OS X op een Atom-netbook te installeren.

Toon volledig artikel

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 11:20

image

Gebruikers van Atom processoren kiezen voor goedkope alternatieve hardware. Waarom zou Apple dit actief moeten supporten?

Vraag me af of deze gebruikers, die geen geld in hardware wilt steken, wel $129 per 2 jaar gaat neerleggen voor een OS. Zal wel via thepiratebay zijn gegaan.

Revit Tekenaar op Dinsdag 10 November 2009 11:41

image

Actief supperten is één ding, actief de mogelijkheid ontnemen een tweede. Ik kan me voorstellen dat er een hoop Apple fanatiekelingen zijn die niet kunnen wachten tot Apple zelf eens komt met een tablet terwijl ze er best voor zouden willen betalen en daarom 'noodgedwongen' kiezen voor een hackintosh.

M Wegman op Dinsdag 10 November 2009 11:48

image

Actief supperten is één ding, actief de mogelijkheid ontnemen een tweede.

Waarom is er überhaupt atom drivers mee geleverd als het niet gesuppoord mag worden? Dat het naderhand actief belemmerd wordt geeft eigen falen aan.

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 11:50

image

Een subset van instructies bij de Atom is gelijk aan de Intel versie, er is geen andere driver gebruikt.

Ik vroeg me sowieso af hoe stabiel een dergelijk systeem is als er een processor onder zit waar het niet specifiek voor geschreven is.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 12:12

image

MacOS schijnt ook problemen te hebben met gewone desktop-processoren van AMD.. en die horen toch vrijwel helemaal IA32-compatible te zijn. Zal wel iets ontbreken/anders zijn aan de instructieset.

anonymous_118315 op Dinsdag 10 November 2009 19:56

image

Actief supporten is één ding, actief de mogelijkheid ontnemen een tweede.Dat ben ik helemaal met je eens. Erg jammer dit. Vooral ook omdat volgens mij 'control' de enige drijfveer is.

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 21:06

image

Revit Tekenaar zegt dit wel, maar het is volkomen onduidelijk of dit met opzet is.

Speculatie.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 21:12

image

Je wilt ons laten geloven dat Apple de support per ongeluk verwijderd heeft? ... ja heel plausibel .. not..

Samuel Michon op Dinsdag 10 November 2009 21:24

image

Als je ook zulke argwaan zou uiten tegenover Microsoft-beleid, dan zou je een stuk geloofwaardiger overkomen.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 22:23

image

dus ook jij denkt dat het per ongeluk is gedaan?
Kom op zeg, zo naïef kun je toch niet echt zijn. Is je volgzaamheid tov Apple zo groot dat je alle kwalijke eigenschappen met de mantel der liefde wilt bedekken?

weer wel
weer weg

steve hokus pokus..

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 22:52

image

We hebben die Atom ondersteuning niet nodig dus het boeite helemaal niet of het er wel of niet in zit. Mac computers draaien eenmaal niet op de Atom.

Waar maak jij je druk om? je vind Apple toch niks.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 22:56

image

deze is wel leuk voor je ( hij is wel Engels sorry daarvoor)
Personally, I think it is unfair of those Netbook folks installing MacOSX. Apple should lock them out. I had to pay Apple's hardware premium to use their software, they should too.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 07:17

image

Het heeft niks meer eerlijk of oneerlijk te maken.
OSX is gewoon niet geschreven geschreven voor netbooks en netbooks worden ook niet gemaakt door Apple.

Dus ze zijn helemaal niks verplicht.
En als je die software zoals van Psystar kent dat is namelijk misleidend en een complete ramp.
Je betaald 50 Euro voor hun EFI software en het werkt echt letterlijk voor geen meter.

En wie denk je dat die mensen meestal gaan proberen te bellen voor service of lopen te klagen?

Waarom zou je in vredesnaam OSX op een netbook draaien terwijl het daarop niet optimaal draait en de dialogen zelf te groot zijn voor de resolutie van de netbooks?
Ik kan mij daar niet voorstellen men OSX gaat op draaien i.p.v. Linux of Windows.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 10:49

image

dus je geeft aan dat OSX eigenlijk te zwaar is voor een netbook.
Gelukkig is er dan wel een modern systeem dat probleemloos draait daarop.. Zo jaagt Apple de mensen naar Windows 7 toe.. handig.

Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 13:38

image

Als OS X kan draaien op een telefoon, dan kan het ook draaien op een netbook of tablet.

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 12:43

image

dat is in gecastreerde vorm zo.. echte multitasking staat bv uit om problemen te voorkomen.
OSX is nu eenmaal een zware jongen.

Samuel Michon op Donderdag 12 November 2009 16:12

image

Kan Windows 7 draaien op een telefoon?

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 18:13

image

grappig dat je dat zegt.windows 7 voor de telefoon komt eraan ;)
..

Lady Gaga op Woensdag 11 November 2009 19:19

image

De verkoop van OSX is lichtjes gestegen na de release van... Windows 7 FEIT!

EuroMaverick op Woensdag 11 November 2009 20:51

image

Erg vrolijk zou ik daar niet van worden - Windows 7 heeft op 20 dagen bijna de helft van het marktaandeel van Apple, die daar wel zo'n 25 jaar voor nodig heeft gehad...

Mav.

Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 23:11

image

Aan de andere kant upgraden Mac-gebruikers veel eerder hun systeem als er een nieuwe versie uitkomt. De meeste Windows-gebruikers gaan pas over naar een nieuwe versie als ze een nieuwe computer kopen.

(Snow Leopard adoption rate).

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 23:23

image

Aan de andere kant upgraden Mac-gebruikers veel eerder hun systeem als er een nieuwe versie uitkomt garappig dat zat je een paar weken gelden nog pertinetn te ontkennen.. je moest tenslotte niet en net nieuw systeem installeren zodner problemen te verwachten.. opvallend die ommekeer.
Heeft dat met de juist conclusie van Mav te maken?
Windows 7 doet in dagen waar Apple 25 jaar over deed ;)

Samuel Michon op Donderdag 12 November 2009 11:30

image

Ik zei niet dat het verstandig is om zo snel te upgraden. Ik zei dat mensen dat doen.

Daarbij, Snow Leopard heeft ondertussen al 2 updates gehad (10.6.2). Ik heb er nu geen problemen mee om gebruikers aan te raden om te upgraden.

Lady Gaga op Donderdag 12 November 2009 11:03

image

Marktaandeel is bijlange nog altijd geen winst hoor... ;-)

www.betanews.co...-NPD/1248313624

www.techcrunch....hes-in-profits/

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 19:40

image

De meeste Apple mensen willen geen Windows! die vinden dat een hell.
En ik heb niks over te zwaar genoemd maar over het feit het gewoon niet te bedienen is op zulke flut laptopjes met een belabberde trackpad. En dat het er niet op is afgestemd.

anonymous_118315 op Dinsdag 10 November 2009 22:54

image

dus ook jij denkt dat ...En dat van degene die zo vaak klaagt dat hem woorden in de mond gelegd worden. =P

Het enige wat Sheynberg, naar mijn mening terecht, vaststeld is dat je vaak vooraan staat om alles van Apple en/of Linux af te kraken, maar dat je bril *iets* meer roze gekleurd is bij de producten van Microsoft.

vinylat45 op Woensdag 11 November 2009 02:37

image

@SED
Je wilt ons laten geloven dat Apple de support per ongeluk verwijderd heeft? ... ja heel plausibel .. not..
Ik zeg dat er geen informatie is waarom de software niet meer werkt op Atom netbooks.

Janno op Woensdag 11 November 2009 07:00

image

FUD dus.

Wanny van Gils op Woensdag 11 November 2009 09:22

image

Je wilt ons laten geloven dat Apple de support per ongeluk verwijderd heeft? ... ja heel plausibel .. not..

Net zoals er na elke nieuwe Jailbreak versie er toevalligerwijs een iPhone update komt - en na elke poging van Palm er toevallig net een nieuwe iTunes versie uitkomt.
Maar als je als bedrijf geen uitspraken doet is het niet te bewijzen en mag je dus je gezonde verstand niet gebruiken want dan is het FUD.

p.s
ik vind het prima dat ze het doen begrijp me niet verkeerd - maar toon een beetje ballen en wees gewoon eerlijk.

Wanny van Gils op Woensdag 11 November 2009 09:36

image

dubbel post

anonymous_118315 op Dinsdag 10 November 2009 22:45

image

Uit het artikel:
Andere processoren lijken nog wel te werken...Je hebt dus wel een punt. Al moet ik zeggen dat ik sceptisch ben.

Ik zit me af te vragen, is die atom ondersteuning niet iets van de Darwin kernel? Met andere woorden, zou een OSS community de atom ondersteuning er niet weer in kunnen hacken?

Zal wel niet op korte termijn lukken denk ik. :)

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 16:36

image

grappig vorige week kostte het nog 29 euro bij je ;)
Appleprijzen schommelen met de windrichting?

Tja en vrijheid van gebruik bij Apple is een volledig onbekend begrip. Zed raaien je een poot uit en de fans genieten ervan.. SM in optima forma.

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 16:56

image

Als je 5% van de tijd die je steekt in FUD schrijven nu eens gebruikt om geld te verdienen, kan ook jij een Mac betalen.

Dan krijgen we niet van die jaloerse opmerkingen meer hier.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 19:24

image

maar wat is het nu.. als het je uitkomt kost het 129 euro en dan weer 29 euro.. vertel!

En de atom support zat erin, die is speciaal uitgezet. Het was/is dus niet nodig extra code te schrijven of te onderhouden. Puur pesten van hackintossjes..
Kinderachtig gedrag van Apple. En zijn fans verdedigden dat weer eens..

Ps, er staan hier drie macs voor compatibility testing.. niet vrolijk wordt je daar van.. maar dat terzijde ;)

Samuel Michon op Dinsdag 10 November 2009 21:11

image

Normaliter kost een major release van Mac OS X Euro 129. Mac OS X 10.6 (Snow Leopard) kost Euro 29.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 22:57

image

Snow Leopard kost 29,95 Euro.
Leopard kostte 129 Euro maar is niet meer te koop.

Je dient in bezit van 10.5 te zijn om te kunnen upgraden naar Snow Leopard.

Wil je upgraden vanaf tiger dan kost je dit 169 euro en heb je de bundled pack (Snow Leopard, iWorks en iLife versie 2009).

Zo zit het in elkaar en niet anders.
Daarbij alleen voor Intel Mac en vanaf Model Mac7.1 heb je 64 bit support.
Of je Mac model Mac7.1 is kan je terug vinden in Mactracker.

queenfan op Woensdag 11 November 2009 11:55

image

Onzin Snow Leopard kost 29 euro, wil je van Tiger (10.4) naar Snow Leopard (10.6) kan je dit gewoon doen met de 29 euro versie.
Zie: http://store.apple.com/nl/product/MC223N/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MTA4MjgwNDE

Via de site kocht je een upgrade, in de winkels de normale versie die gewoon op je Mac kan installeren waar Tiger op zit.

Het enige wat klopt is dat Snow Leopard alleen op Macś met Intel werkt.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 12:26

image

aldus onze Apple medewerker hier:
Als je wilt upgraden vanaf Mac OS X 10.4 (Tiger) dien je de Mac Box Set aan te schaffen, voor Euro 169. D

kortom, onduidelijkheid alom bij Apple.. waar lees ik dat vaker..

queenfan op Woensdag 11 November 2009 12:58

image

Lees eens wat er in de link staat....

Beter werken met de Mac.

De Mac Box Set, met Snow Leopard, iLife '09 en iWork '09 bij elkaar in één doos, is de beste manier om alles op de Mac nog beter te laten werken, met name als u nog Mac OS X Tiger gebruikt.

Wanny van Gils op Woensdag 11 November 2009 13:15

image

wil je van Tiger (10.4) naar Snow Leopard (10.6) kan je dit gewoon doen met de 29 euro versie.

En als je verder gelezen had zou je dit tegengekomen zijn

Mac OS X versie 10.4 Tiger bijwerken.
Als op je Intel-Mac Mac OS X versie 10.4 Tiger is geïnstalleerd, koop je de Mac-verzamelbox


Kosten: 169 €

queenfan op Woensdag 11 November 2009 14:24

image

Zie antwoord boven en onder jouw

Wanny van Gils op Woensdag 11 November 2009 14:47

image

EULA:
C. Leopard Upgrade Licenses. If you have purchased an Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject to the terms and conditions of this License, you are
granted a limited non-exclusive license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-branded computer as long as that computer
has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already installed on it.
If you have purchased a Family Pack Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject
to the terms and conditions of this License, you are granted a limited non-exclusive license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on up to a
maximum of five (5) Apple-branded computers at a time as long as those computers are located in the same household (as defined above), are used by persons
who occupy that same household, and each such computer has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already installed on it. The Family Pack Upgrade for
Mac OS X Leopard License does not extend to business or commercial users.


Met dank aan Sheynberg die de link plaatste

Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 13:46

image

Onzin Snow Leopard kost 29 euro, wil je van Tiger (10.4) naar Snow Leopard (10.6) kan je dit gewoon doen met de 29 euro versie.
Je *kunt* de upgrade van Euro 29 gebruiken op een Mac waar Tiger op staat. Dat is echter niet toegestaan, zoals je kunt lezen in de bijbehorende licentie-overeenkomst.

(Uitleg.)

queenfan op Woensdag 11 November 2009 14:22

image

Niet toegestaan ik heb het nergens gevonden men wil je graag die 169,- laten uitgeven voor de boxset.

Feit is dat je van Tiger naar Snow Leopard kan gaan en je betaald maar 29 euro's
Er is niemand die kan achterhalen of jij wel of geen Leopard gebruiker was.

Op de site van Apple staat......
Mac OS X versie 10.4 Tiger bijwerken

Als op je Intel-Mac Mac OS X versie 10.4 Tiger is geïnstalleerd, koop je de Mac-verzamelbox zodra die verkrijgbaar is. Dit is een voordeelpakket met Mac OS X versie 10.6 Snow Leopard, iLife (met de meest recente versie van iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb en iDVD) en iWork (het productiviteitspakket van Apple voor thuis en op het werk dat Pages, Numbers en Keynote bevat).


Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 15:18

image

Niet toegestaan ik heb het nergens gevonden
Je hebt mijn link niet gelezen? Vooruit, ik maak het je nog wat makkelijker:

Rechtstreeks uit Apple's EULA:
C. Leopard Upgrade Licenses.

If you have purchased an Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject to the terms and conditions of this License, you are granted a limited non-exclusive license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-branded computer as long as that computer has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already installed on it.

If you have purchased a Family Pack Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject to the terms and conditions of this License, you are granted a limited non-exclusive license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on up to a maximum of five (5) Apple-branded computers at a time as long as those computers are located in the same household (as defined above), are used by persons who occupy that same household, and each such computer has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already installed on it. The Family Pack Upgrade for Mac OS X Leopard License does not extend to business or commercial users.


Je *kan* de Snow Leopard upgrade op computers installeren waar Tiger op staat. Ook zal Apple er hoogstwaarschijnlijk nooit op controleren. Maar dat betekent niet dat het legaal is.

Nog 1 keer de statement van Apple uit het eerder gegeven artikel:
"Technically, yes, it would upgrade a Tiger install [..] but in the licensing, no."

queenfan op Woensdag 11 November 2009 20:34

image

Ik heb de licentie-overeenkomst gelezen en er staat niks in dat je de Snow Leopard bundel moet kopen om van Tiger naar Snow Leopard wilt gaan, kan er overheen helezen hebben maar ook de zoekfunctie geeft geen uitsluitsel.

Is als je na gaat ook krom, je bent verplicht b.v. iWorks te kopen met Snow Leopard en als je Office gebruikt en dus iWorks niet nodig hebt is dit wel verplicht.

Nogmaals kan er overheen gelezen hebben maar ik kan niks vinden..

Zie:http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf

queenfan op Woensdag 11 November 2009 20:55

image

O ja hier de upgrade DVD (te koop via Apple.nl):http://aczafra.com/wp-content/uploads/2009/09/IMG_0370.JPG

Hier de installatie DVD te koop o.a. via de Apple resellers, Mediamarkt enz.:http://static.tz.nl/f/tap/13901_df1728d7.jpg

Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 23:06

image

Ik heb de licentie-overeenkomst gelezen en er staat niks in dat je de Snow Leopard bundel moet kopen om van Tiger naar Snow Leopard wilt gaan
Nadat ik je een link gaf van de EULA, heb ik je nog eens de exacte passage voorgekauwd. Wat lees je eigenlijk wel?

De upgrade van Euro 29 is alleen voor upgrades vanaf een legale Leopard. De enige legale manier voor Tiger-gebruikers om op dezelfde machine Snow Leopard te gebruiken is door de Mac Box set te kopen.

Als jij toch upgrade van Tiger naar Snow Leopard middels de Euro 29 upgrade, best -- maar doe niet alsof het legaal is.

queenfan op Donderdag 12 November 2009 09:01

image

Lees jij zelf wel wat er staat.....

In het Nederlands: C. Licentie Leopard-upgrade. Als u een licentie voor de Mac OS X Leopard-upgrade hebt aangeschaft, wordt u krachtens de voorwaarden van deze licentie een beperkte, niet-exclusieve licentie verleend om één enkel exemplaar van de Apple software op één Apple computer te installeren en te gebruiken, op voorwaarde dat op deze computer reeds een gelicentieerde versie van Mac OS X Leopard is geïnstalleerd. Als u een upgrade voor het gezinspakket van de Mac OS X Leopard-licentie hebt aangeschaft, wordt
u krachtens de voorwaarden van deze licentie een beperkte, niet-exclusieve licentie verleend om één enkel exemplaar van de Apple
software op maximaal vijf (5) Apple computers tegelijk te installeren en te gebruiken, op voorwaarde dat deze computers in
hetzelfde huishouden (zoals hierboven gedefinieerd) en uitsluitend door personen binnen dit huishouden worden gebruikt.
Bovendien moet op elke computer reeds een gelicentieerde versie van Mac OS X Leopard zijn geïnstalleerd. De licentie voor de Mac
OS X Leopard-upgrade van het gezinspakket is niet geldig voor bedrijven of commerciële gebruikers.

Het gaat dus om de UPGRADE versie, die koop je via Apple.nl. Ga je naar een Apple reseller of een andere winkel waar men Apples verkoopt koop je een retailversie zie de linken hieronder.

[url="http://aczafra.com/wp-content/uploads/2009/09/IMG_0370.JPG"]UPGRADE DVD[/url]en [url="http://static.tz.nl/f/tap/13901_df1728d7.jpg "]RETAIL DVD[/url]

Samuel Michon op Donderdag 12 November 2009 11:36

image

Wat een onzin.

Dat plaatje van een "retail DVD" is een schijf die je alleen krijgt bij een nieuwe Mac.

Er bestaat niet zoiets als een "retail DVD" van Snow Leopard. Er is enkel een Upgrade voor Leopardgebruikers, en een Mac Box Set voor iedereen.


Ook de distinctie tussen wat je koopt bij Apple.nl en fysieke winkels als Mediamarkt heb je uit je duim gezogen. Ik heb hier meerdere schijven liggen van Snow Leopard, gekocht bij verschillende Apple resellers, en ze zijn allemaal identiek, met dezelfde licentieovereenkomst: alleen te gebruiken op computers met een legale licentie van Leopard.

queenfan op Donderdag 12 November 2009 12:44

image

Heb het even nagezocht blijkt achteraf dat er mensen zijn geweest die i.p.v. een "normale" DVD een upgrade DVD gekregen hebben. Deze upgrade is bedoelt voor Macs die gekocht zijn na een bepaalde datum en nog Leopard er op staan hebben.

Vergeef me mijn fout, maar de plaatjes kloppen wel

Lady Gaga op Donderdag 12 November 2009 14:28

image

Die upgrade DVD is in de praktijk een normale OSX 10.6 DVD ;-)

Samuel Michon op Donderdag 12 November 2009 16:14

image

Maar met een andere licentie-overeenkomst. En daar gaat het dus al de hele tijd over.

Samuel Michon op Donderdag 12 November 2009 16:21

image

de plaatjes kloppen wel
Het is erg makkelijk:

grijze schijf = schijf die je alleen kunt krijgen in combinatie met een nieuwe Mac

schijf met foto van katachtige = upgrade schijf of schijf uit Mac Box Set.


Resumerend:

- Er bestaan geen retail DVD's van Mac OS X Snow Leopard.
- De Euro 29 upgrade is alleen voor Leopard-gebruikers.
- Tiger-gebruikers kunnen enkel overgaan naar Snow Leopard door de Mac Box Set of een nieuwe Mac te kopen
- Queenfan heeft een leesprobleem.

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 17:21

image

en de apple licenties zijn bewezen net zo onduidelijk als de MS varianten. Geen verschil daar dus..

queenfan op Donderdag 12 November 2009 19:40

image

Het is erg makkelijk:

grijze schijf = schijf die je alleen kunt krijgen in combinatie met een nieuwe Mac

schijf met foto van katachtige = upgrade schijf of schijf uit Mac Box Set.

Klopt bestijd ik niet


Resumerend:

- Er bestaan geen retail DVD's van Mac OS X Snow Leopard.
- De Euro 29 upgrade is alleen voor Leopard-gebruikers.
- Tiger-gebruikers kunnen enkel overgaan naar Snow Leopard door de Mac Box Set of een nieuwe Mac te kopen
- Queenfan heeft een leesprobleem.

Retail DVD kijk eens op de onderkant van je Snow Leopard staat duidelijk Mac OSX V10.6 RETAIL

Upgrade officieel wel niet gevonden in de licentieovereenkomst, Tigergebruikers kunnen officieus de €29,- versie gebruiken is een feit.

Zielig op de man spelen.

Samuel Michon op Vrijdag 13 November 2009 04:12

image

kijk eens op de onderkant van je Snow Leopard staat duidelijk Mac OSX V10.6 RETAIL
Wat denk je dat geldt: een stickertje bedoeld voor de verkoper, of de licentie-overeenkomst die bij het product hoort? Het woordje 'retail' op die sticker wil zeggen dat het voor algemene verkoop is (dus niet gekregen via de Apple Developer Connection). Er is echter geen retail-versie zoals dat bedoeld wordt bij de concurrent uit Redmond: een retail-versie moet je mogen installeren op elke computer die compatible is.

Tigergebruikers kunnen officieus de €29,- versie gebruiken
Daar ga je weer, goedpraten van piraterij. Als je je toch niet aan de licentie-overeenkomst wilt houden, download het dan meteen van thepiratebay of zo.

queenfan op Vrijdag 13 November 2009 08:55

image

Ik hou me wel aan de licentie overeenkomst ik had al Leopard, maar er is geen verschil tussen de upgrade/retail (what ever) DVD en de Instal DVD in de Snow Leopard box met iWorks/iLife.

Daarom zeg ik officieus kan het wel maar het mag officieel niet.

Jij zegt: Er bestaan geen retail DVD's van Mac OS X Snow Leopard

Ik zeg jawel zie onderkant doos Snow Leopard er een verschil de upgrade die je krijgt via de site (bedoelt voor die mensen die na een bepaalde datum een Mac hebben gekocht met Leopard) en de DVD die je normaal koopt

Er is echter geen retail-versie zoals dat bedoeld wordt bij de concurrent uit Redmond: een retail-versie moet je mogen installeren op elke computer die compatible is.
Dat heb ik ook nooit beweerd.

Maar waar maken we ons druk om, een OEM versie van Windows 7 mag officieel ook niet maar wordt officieus wel toegelaten dat gebeurd ook bij Snow Leopard het mag niet maar als je het wel doet veel plezier er mee.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 19:42

image

Dat is geen onzin dat zijn de voorwaarden.
Als je mij niet geloofd bel maar dan met Apple zelf.

queenfan op Woensdag 11 November 2009 20:36

image

Zie reactie bij Sheynberg

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 21:11

image

maar wat is het nu.. als het je uitkomt kost het 129 euro en dan weer 29 euro.. vertel!
Zo slecht is je geheugen toch niet?

129 Euro voor nieuw
29 euro voor upgrade van Leopard
59 euro voor upgrade van Leopard tot 5 Macs.


En de atom support zat erin, die is speciaal uitgezet. Het was/is dus niet nodig extra code te schrijven of te onderhouden. Puur pesten van hackintossjes..
Kinderachtig gedrag van Apple. En zijn fans verdedigden dat weer eens..

Denk je nu echt dat Apple voorheen de Atom supporte?
Voorheen werkte het omdat er overlap van calls was, maar (speculatie) misschien kan die Atom nieuwe code niet aan.


Ps, er staan hier drie macs voor compatibility testing.. niet vrolijk wordt je daar van.. maar dat terzijde ;)
Ik zou ze het raam uitgooien. Vertel even het moment, dan ga ik eronder staan om ze op te vangen.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 22:25

image

Alle Apple versie zijn updates, aangezien je reeds eerder betaalde voor de verplicht meegeleverde versie!
Er is geen retail versie in de zin dat je die zomaar ergens op mag zetten. De prijs op dit moment is dus 29 euro en GEEN 129 zoals jij beweerde.
Kortom, je kletst weer vrolijk uit je bekende vinyl nek ;)

vinylat45 op Woensdag 11 November 2009 02:34

image

Jeetje, en nu?

Samuel Michon op Woensdag 11 November 2009 02:43

image

De prijs van Euro 29 is van toepassing bij Mac's die draaien op Mac OS X 10.5 (Leopard).

Als je wilt upgraden vanaf Mac OS X 10.4 (Tiger) dien je de Mac Box Set aan te schaffen, voor Euro 169. Dat is niet alleen het nieuwste OS, maar ook de nieuwste versies van iLife (fotobeheer, videobewerking, muziekproductie, webdesign, dvd authoring) en iWork (tekstverwerker, layout-programma, spreadsheet, presentatie software).

Als je dus Leopard en de tussentijdse releases van iLife en iWork hebt overgeslagen, heb je Euro 187 (79+79+29) uitgespaard.

anonymous_118315 op Dinsdag 10 November 2009 19:59

image

Zed raaien je een poot uitGrappig, ik las eerst "Sed draait je een poot uit". :)

Verder jammer van de superlatieven, want we hadden het op deze topic misschien best eens kunnen worden.

Anonymous Coward op Dinsdag 10 November 2009 20:04

image

morgen ben je vrolijk na al dat wachten.. we zien dan wel verder..

anonymous_118315 op Dinsdag 10 November 2009 22:37

image

Misschien. Ik test het zelf pas over een week of twee. Je bent een rund als je op je systeem met een nieuw os stunt. Dat laat ik aan de fanboys over.

Ik zie wel of ik tijd over heb voor een vm'etje.

vinylat45 op Woensdag 11 November 2009 02:54

image

Je bent een rund als je op je systeem met een nieuw os stunt.
Kwestie van Time-Machine gebruiken; zo kun je altijd een roll-back doen.

anonymous_118315 op Woensdag 11 November 2009 14:44

image

Ik had nog geen Linux versie gevonden van Timemachine. :)

Lady Gaga op Dinsdag 10 November 2009 12:18

image

Oud nieuws dat bovendien niet echt juist lijkt?

www.electronist....was.temporary/

Zou toch maar es mijn bronnen checken Webwereld...!

Jasper Bakker [red. Ww] op Dinsdag 10 November 2009 12:32

image

Neenee, we hebben juist dat oude nieuws tijdig gespot, inclusief niet-juistheid. Dat betrof een vroege build van de OS X-update. Maar NU blijkt, nu de update er is, dat er toch inderdaad wordt gecontroleerd op Atom-processors.

vinylat45 op Dinsdag 10 November 2009 13:17

image

Jasper heeft gelijk.

Het gaat hier om de gisteren uitgerolde update.

DeliciouslyImperfect op Dinsdag 10 November 2009 12:20

image

Ik vraag me wel eens af wanneer bedrijven gaan leren de wereld om zich heen te erkennen en accepteren. Ik begrijp het wel, Apple heeft in de combi hardware-software iets dat goed werkt en wil niet dat de reputatie minder wordt omdat de software slechter loopt op andere hardware. Maar uiteindelijk is het een niet te winnen gevecht. Hackintoshes krijg je niet weg. Niet met dit soort maatregelen en niet met rechtszaken. De tijd dat de consument zich liet voorschrijven wat wel en niet kan of mag is voor bij.
Move on, Apple.

Jerogee op Dinsdag 10 November 2009 14:16

image

Maar uiteindelijk is het een niet te winnen gevecht.
Mede door de hardware-software koppeling kan Apple een product leveren dat erg gebruiksvriendelijk, responsive, stabiel, en goedogend is. Kennelijk kan een groeiende groep consumenten dat waarderen, gezien het succes van Apple de laatste jaren.

Ik vraag me wel eens af wanneer bedrijven gaan leren de wereld om zich heen te erkennen en accepteren.
Monopolistische gevallen uitgesloten proberen bedrijven juist niet anders. Of ze daar succes in hebben is een ander verhaal, maar in dit geval doet Apple het zeker niet slecht, gezien de populariteit van hun producten. Apple heeft goed begrepen dat er een redelijk grote groep consumenten is die de voorkeur geeft aan kwalitatief hoogwaardige, goed vormgegeven, en gebruiksvriendelijke producten, en hiervoor best wat extra wil betalen.

Dat ze zich vooral op deze groep richten heeft alles te maken met marktsegmentatie, doelgroepkeuze, en positionering, en stelt Apple in staat een bepaalde groep uitstekend te bedienen in plaats van voor Jan en Alleman producten weg te zetten met als gevolg middelmatigheid om iedereen tevreden te houden (wat zelden haalbaar is).

DeliciouslyImperfect op Dinsdag 10 November 2009 14:40

image

Ik ontken niet dat Apple een grote groep gebruiker heeft die tevreden is met wat ze leveren. Ben zelf ook een gelukkige iPod gebruiker.
Maar tegelijkertijd zien we dat consumenten meer vrijheid willen in hun gebruik van Apple producten: hackintosh, jailbreak iPhones, Palm Pre connectie met iTunes. Apple bevecht dat met alles dat ze hebben. Maar uiteindelijk kun je dit niet tegenhouden. Hackingtoshes bestaan omdat mensen OSX willen gebruiken op andere hardware. Gejailbreakte iPhones bestaan omdat mensen zich niet door Apple willen laten beperken in hun keuzes van apps. En ga zo maar door.
Het zou mooi zijn als Apple weer terug gaat naar haar core business: het maken van mooie producten. En stopt met al die effort die ze nu stoppen in het frustreren van een kleine groep consumenten die uiteindelijk steeds groter zal worden.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 07:23

image

Ik heb alle vrijheid op de Mac's die ik maar kan bedenken.
Hackintosh? waarom zou je dat willen? het wordt helemaal niet ondersteund door Apple.
Jailbreak iPhone? koop dan een Android ... aangezien je niet gehackt wil worden of heb geduld totdat de exclusieve deals niet meer mogen in Nederland.
Palm Pre ... dat ligt aan Palm zelf ze zijn zelf te laks om met software te komen of niet bereid om een licentie te kopen. Trouwens je kan daar ook gewoon de Missing Link voor gebruiken (zoek maar op google).

En beperken keuzes voor de iPhone is gewoon dikke onzin er is praktisch voor alles wat al te vinden. Degene die daar over klagen zijn gewoon mensen die altijd iets willen te klagen hebben.

Apple maakt nog steeds mooie producten en ik zie geen gefrustreerde groep consumenten.
Ik denk dat jij ze zelf gewoon uit je duim verzint.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 10:52

image

jij was een jailbreaker, nu al vergeten?
ben je inmiddels bekeerd door st steve?

vinylat45 op Woensdag 11 November 2009 11:51

image

'Op de persoon spelen' is altijd een kenmerk van sterke argumenten.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 12:28

image

misschien een aardig idee omd aar zelf eens op te gaan letten dan ;)

Maar serieus.. Endure heeft zelf aangegeven een jaibreaker te zijn en nu deze opmerking. dat past niet echt.. kortom, een leugenaar dus.
( en ja dat is nu eenmaal een persoonlijke determinatie)

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 07:10

image

Dat maak jij ervan. Jij wil alleen maar horen wat je wil horen om te kunnen bashen i.p.v. werkelijke kennis te vergaren.

Nadenken is bij jou niet het sterkste punt blijkt alweer.

En als iemand liegt of uit ze nek kletst dan ben jij dat wel.
Namelijk snap jij er gewoon compleet niks van en zal jij het ook nooit snappen.

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 22:08

image

Ik ben niet bekeerd, maar weinige keuze was er met de 1e gen?
Voor de 2e en 3e generatie heb je jailbreak helemaal niet nodig, zat programma's in de store.

Jerogee op Woensdag 11 November 2009 16:23

image

Hackingtoshes bestaan omdat mensen OSX willen gebruiken op andere hardware. Gejailbreakte iPhones bestaan omdat mensen zich niet door Apple willen laten beperken in hun keuzes van apps. En ga zo maar door.
Zeker, maar ik vraag me af of deze groep zo groot is, en hackers en mod-ers heb je met elk OS. De app-store zorgt namelijk voor een uniforme distributie van applicaties die alle voldoen aan een set kwaliteitseisen. Daarmee bewaakt Apple tegelijkertijd zowel de gebruikservaring/look-n-feel van de apps als een distributie-mechanisme dat voordelen oplevert voor Apple (inkomsten), de developper (inkomsten en makkelijke distributie), en de gebruiker (duidelijk overzicht, makkelijke installatie, apps die er goed uitzien en goed werken). Mocht er een groeiende behoefte onstaan onder de gebruikers van Apple producten voor een specifieke feature, dan zal Apple als een gezond bedrijf hier zeker op in gaan spelen.

Het zou mooi zijn als Apple weer terug gaat naar haar core business: het maken van mooie producten. En stopt met al die effort die ze nu stoppen in het frustreren van een kleine groep consumenten die uiteindelijk steeds groter zal worden.
Apple zorgt ervoor dat het OS wordt gebruikt op een manier die garandeert dat de gebruikerservaring optimaal is, hetgeen natuurlijk in eigen belang is, maar ook in staat stelt de gebruikerservaring beter te kunnen bewaken. Hoewel het OS met wat hikken werkt op de Atom-processor, is het hier niet specifiek voor ontworpen. Op zich niet vreemd dus dat Apple haar eigen producten beschermt, wetende dat de hardware-software afhankelijkheid sleutel is in het succes van MacOS. Jammer dat hiermee het een kleine groep hackingtoshers moeilijk wordt gemaakt, maar als deze groep echt veel groter wordt zal Apple op een gegeven moment echt wel doorhebben dat er een bepaalde behoefte is en hierop inspelen.

bekhof op Woensdag 11 November 2009 17:36

image

hulde!

Anonymous Coward op Woensdag 11 November 2009 23:24

image

Dus ook jouw conclusie is dat OSX te zwaar is voor de Atom waar Windows 7 probleemloos op draait.. opvallend weer..


bekhof op Donderdag 12 November 2009 00:34

image

Laatste reactie op jou voorlopig maar weer... Er staat werkelijk helemaal NERGENS IETS in zijn reactie wat jouw reactie ook maar op enige manier rechtvaardigt. Het is werkelijk niet te geloven waar jij de flauwekul vandaan haalt!

Flauw, kinderachtig, ik heb er werkelijk geen woorden voor... je zei ergens anders iets over 'nuance'.... je reactie bewijst enkel dat je aan het trollen bent, niets meer, niets minder. En dat was het weer met SED. Jammer...

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 07:15

image

Sed bewijst keer op keer hier maar weer dat zijn hersens te gebruiken te zwaar voor hem is.
Relativeren is blijkbaar echt werkelijk onmogelijk bij die gast.

Lady Gaga op Donderdag 12 November 2009 11:07

image

Amen!

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 12:45

image

misschien eerst eens goed lezen dan.
dit bijv
Hoewel het OS met wat hikken werkt op de Atom-processor geen gehik bij w7 ;)

Anonymous Coward op Donderdag 12 November 2009 17:19

image

aan mijn minnars te zien ligt deze harde conclusie erg gevoelig ;)

anonymous_118315 op Donderdag 12 November 2009 22:04

image

Sorry, ik heb je conclusie niet gelezen. Misschien heb je gelijk, maar mijn minvinger ligt niet gevoelig. ;)

In Apple topics durf ik je ongelezen te minnen, want er komt bij jou toch *nooit* iets zinnigs uit.

Ostinato op Donderdag 12 November 2009 11:37

image

Jongens, jongens, alweer een hele thread door SED laten verzieken. Doe het nou gewoon niet. Niet! Voeren!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws