Losse verkoop Windows 7 overstijgt Vista

Windows 7

Gepubliceerd: Maandag 14 december 2009

De losse verkoop van Windows 7 gaat in Nederland voorspoediger dan bij de start van Vista. Dat melden grote winkelketens.

Toon volledig artikel

anonymous_118315 op Maandag 14 December 2009 10:56

image

Sorry dat ik het zeg, maar het is echt verbluffend... Dat dit als *nieuws* gebracht wordt. :)

Verbijsterend dat telkens weer de vergelijking tussen Windows 7 en Windows Vista wordt gemaakt. Windows XP werd toch hoop ik ook niet breed uitgemeten ten opzichte van Windows ME?

Ik zou veel nieuwsgieriger zijn naar vergelijkingen met XP. Ik heb het idee dat daar veel meer een titanen strijd zou kunnen ontstaan.

zwart-wit op Dinsdag 15 December 2009 22:04

image

Beste Peter,

Zou de overgang van ME/98/98 SE etc naar ME mogelijk niet zo breed uitgemeten zijn, omdat de pre XP OS'en DOS based waren?

XP, VISTA en nu Windows 7 zijn in principe gelijk gezinden en makkelijker met elkaar te vergelijken.

Ben persoonlijk van mening dat MS bij de introduktie van XP nooit een update mogelijkheid had mogen bieden. Hetgeen ze nu in principe ook niet voor Windows 7 mbt pre Vista systemen doet.
Ook voor pre Vista systemen had in mijn ogen nooit een update mogen bestaan. Het kon wel, maar met hoeveel problemen tot gevolg (MS heeft daar in ieder geval mogelijk toch van geleerd)?

anonymous_118315 op Woensdag 16 December 2009 09:22

image

Zou de overgang van ME/98/98 SE etc naar ME mogelijk niet zo breed uitgemeten zijn, omdat de pre XP OS'en DOS based waren?Is dat relevant? Je hangt een prachtig relaas op, maar het heeft geen enkel verband met mijn reactie.

Het gaat over verkoop vergelijkingen. Tussen een bewezen slecht ontvangen (en daardoor slechter verkopend) product en de opvolger die bewezen beter wordt ontvangen.

Het past goed in de goed nieuws trein van Microsoft, maar het heeft geen praktische waarde anders dan marketing technisch.

Scarletta op Maandag 14 December 2009 11:16

image

Ik denk dat de lose verkoop van Windows 7 vrij logisch is inderdaad.
Tegenwoordig heb je zulke goede Ubuntu Linux OS-en dat je gemakkelijk Ubuntu op je PC zet, vervolgens Sun Virtualbox eropzet en windows daarin installeert. Na activatie een snapshot maken en daarna nooit meer conatct met internet geven. Kan je toch Windows afhankelijke hardware gebruiken, terwijl je veel minder bang hoeft te zijn voor typisch Windows problemen als malware en crashes. Gaat het toch mis: gewoon teruggaan naar een eerdere snapshot.

Maar ik moet zeggen dat Windows XP heerlijk snel draait in Virtualbox op Ubuntu. Altijd fris. Dus dan is de behoefte aan Windows 7 een stuk minder. (dat na verloop van tijd weer vastloopt als drijfzand.

Het is wel een beetje cynisch maar zo helpt Ubuntu windows....

Vincentlaborant op Maandag 14 December 2009 11:33

image

Je schrijft daar gewoon precies op hoe ik Windows in de weinige gevallen dat ik het nodig heb nog gebruik. Ik moet wel toegeven dat ik Windows 7 nu virtueel heb draaien, maar dat is enkel omdat ik daarvoor een upgrade coupon had bij mijn huidige notebook (waar ze vista op leverden).

Scarletta op Maandag 14 December 2009 11:45

image

Nu nog de hardwarefabrikanten zo ver krijgen dat ze fatsoenlijke drivers geven voor bepaalde hardware en dan kunnen de zwakke schakel helemaal skippen. (tip voor Microsoft: zorg dat hardwarefabrikanten zo gelockt zijn dat ze nooit een goede Linux ondersteuning geven....... O nee dat doen ze al :) )

U4iA op Maandag 14 December 2009 12:12

image

Mag ik van jou dan de bron dat Hauppauge HVR-1250 lock-in is voor Windows? Want ik krijg met geen enkele driver mijn Hauppauge onder Linux aan de praat... :/

anonymous_118315 op Maandag 14 December 2009 12:15

image

Volgens mij is Hauppauge sowieso een probleem. Zelfs onder Windows is het altijd zoeken naar de juiste drivers.

En die lock-in is meer defacto, omdat de meeste hardware bouwers helemaal geen zin hebben om te investeren in anders os'en. Waarom zou je ook? Met Windows heb je 90%+ van de markt.

Vincentlaborant op Maandag 14 December 2009 12:56

image

Ach gelukkig bestaan er nog genoeg mensen die wel fatsoenlijk kunnen programmeren en die vaak in hun vrije tijd drivers voor linux schrijven (omdat ze het zelf gebruiken).

Bovendien zijn er een aantal community's goed georganiseerd en voorzien van voldoende kennis om drivers te ontwikkelen.

hansn op Donderdag 17 December 2009 15:39

image

Bovendien zijn er een aantal community's goed georganiseerd en voorzien van voldoende kennis om drivers te ontwikkelen.
Ja ,je hoeft alleen maar even naar linux.org te gaan.
Wat een puinhoop die site, lijkt gemaakt door een basisschoolleerling. Ik zou zeggen,linux-programmeurs,werk aan de winkel!

CyberData op Maandag 14 December 2009 13:48

image

Ja herken dat nog. alleen maar gelazer met hauppauge voor wat betreft het drivers gedeelte. Ben blij dat ik dat ding toen heb weggemikt.

Sswan op Maandag 14 December 2009 11:42

image

Als die Ubuntu-Linux OS-en werkelijk zo goed waren, konden ze met elke hardware overweg en zouden dus Windows helemaal niet nodig horen te hebben....
Kortom, wie helpt nu eigenlijk wie??? ;)

Scarletta op Maandag 14 December 2009 11:47

image

antwoord staat hierboven...14 dec 11:45

ArjenB op Maandag 14 December 2009 12:29

image

Een computer kan alleen met hardware overweg als de hardware-fabrikant een routine (driver) heeft geleverd waardoor de computer met die hardware kan communiceren.

Zo'n routine is OS-specifiek.

Soms levert de fabrikant wel een driver voor windows, maar niet voor een ander OS. Als de hardwarefabrikant de specificaties voor een driver levert kan een andere partij op basis van die specificaties een driver voor een ander OS maken.

Om onduidelijke redenen zijn sommige fabrikanten zelfs te beroerd om specificaties voor een driver te leveren. Sommigen vermoeden daar boze opzet achter.

Zelfs een perfect OS - als zoiets al bestaat - kan niets met hardware zonder bijbehorende driver.

Anonymous Coward op Maandag 14 December 2009 12:39

image

Ubuntu heeft Windows ook helemaal niet nodig. Sterker nog: Linux ondersteunt zelf heel veel meer hardware dan welke Windowsversie dan ook. Windows-ondersteuning voor veruit de meeste hardware komt bij de fabrikanten van de apparatuur vandaan, en dat is dus zeker geen verdienste van Microsoft.

pax op Maandag 14 December 2009 15:47

image

Mijn fysieke XP systeem draait ook altijd fris na het terug zetten van een image.
Er is dan ook geen enkele reden over te gaan op Windows7, net zoals die er niet was om over te gaan op Vista, behalve dan dat het de gebruiker op ten duur onmogelijk wordt gemaakt het niet te doen.

Scarletta op Maandag 14 December 2009 16:31

image

Ik kan het iedereen aanraden eers Xp een virtueel in de box te zetten op Ubuntu en dan nog eens kijken of men echt wel meer nodig heeft. Ik heb in elk geval spijt van mijn aanschaf van Win7. Als ik dit eerder had geweten.

Shirahama Kenichi op Maandag 14 December 2009 12:56

image

Ik dacht dit artikel ging over Windows 7 en niet over Ubuntu, goed ik gebruik Kubuntu en echt geen Windows, maar telkens als er over Windows wordt geschreven zijn de reacties over Linux.

En inderdaad Linux ondersteunt meer Hardware omdat ze geen drivers droppen, zoals Windows doet, zo zijn xp drivers niet bruikbaar in Windows Vista, zoiets zal je nooit hebben in Linux.

RobP op Maandag 14 December 2009 13:03

image

Ik dacht dit artikel ging over Windows 7 en niet over Ubuntu

Wen er maar aan; er zijn hier op webwereld een aantal lezers die bij elk MS topic steevast de kans grijpen om 'hun' alternatieve OS aan te prijzen. Jammer, maar het kan blijkbaar niet anders...

swhnld op Maandag 14 December 2009 16:21

image

Ja, maar gelukkig hebben zich nog geen Apple adepten gmeld, die zijn minstens net zo fanatiek als de linux verkondigers...

Overigens is het mijn mening dat als een OS doet waar ik het voor in wil zetten, dat ik er blij mee ben. Ik heb met DOS, Windows, Novell Netware, Linux, Unix, OS400 en Mac OS gewerkt, en ze hebben allemaal goede kanten en slechte kanten. Mijn advies, kies de beste oplossing waar je het voor nodig hebt.

Terug On Topic, dat Windows 7 beter verkoopt dan Vista is logisch. Vista was niet af als product. Windows 7 is gewoon een goed volwaardig OS (en prettig zonder alle extra onnodige schermpjes). Met dit OS kunnen de Windows gebruikers weer jaren vooruit.

BelgieseFriet op Maandag 14 December 2009 14:09

image

Valt mij idd ook op: wat een redenering om ubuntu tussen de verkoopcijfers voor vista en 7 te duwen. Slaat toch nergens op?

Ik vin' het wel jammer, IT-nieuws op webwereld gaat rapper dan op tweakers en is meer algemeen van aard ( tweakers is me iets te veel gamers en flauw videokaarten-nieuws ). Maar hier hangen wel erg veel fanatiek OS-adepten rond. En iedereen lult voor eigen parochie.

HansvD op Maandag 14 December 2009 15:50

image

Hier op webwereld reageren gewoon alle 15 nederlandse linux gebruikers. Soort Jehova getuigen. Het zijn er maar een paar maar omdat ze zo kunnen drammen lijkt het of het iets voorstelt.

Scarletta op Maandag 14 December 2009 16:15

image

Ik moet de eerste Windows fan nog tegen komen, en dat stelt ook niets voor!? ;)

zwart-wit op Maandag 14 December 2009 16:56

image

Moet helaas toegeven dat je een ziekelijk gevoel voor humor hebt.

Plusje

anonymous_118315 op Maandag 14 December 2009 17:11

image

Maar hier hangen wel erg veel fanatiek OS-adepten rond.Je vergeet de fanatieke anti-adepten. Die vind ik persoonlijk erger. Ze kunnen eigenlijk alleen, op alles wat ze niet aanstaat, hakken. Argumenten zijn bij dat soort meestal een vreemd woord.

globetrotter op Maandag 14 December 2009 18:15

image

Hier op webwereld reageren gewoon alle 15 nederlandse linux gebruikers.

Er zullen er toch wel maar als 15 zijn?
Minstens 25 schat ik.

Jarige op Maandag 14 December 2009 19:13

image

Ga ze maar tellen:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
En onthoud dat dit nog niet alle gebruikers zijn.

Hein op Maandag 14 December 2009 20:03

image

Inderdaad: ik sta er zelf ook niet bij, en met mij drie andere Ubuntu gebruikers in mijn vriendenkring.

anonymous_118315 op Maandag 14 December 2009 20:28

image

En dan missen ook nog eens de (ik noem maar wat) Fedora, OpenSUSE en Debian gebruikers. Ik denk dat ons Hans er tot een factortje of 10.000 naast zit. :) Voor de ware anti-fan natuurlijk maar een klein afrondingsverschilletje.

ArjenB op Maandag 14 December 2009 20:38

image

Het was een grapje. Denk ik.

Wat me opvalt: Paesens hebben ze wel, maar de gebruikers in Moddergat hebben ze gemist.

Hein op Maandag 14 December 2009 20:08

image

Wat ik schandalig vind aan Windows 7 is dat MS hier zo veel geld voor durft te vragen en dan vooral van Vista gebruikers. Windows 7 is eigenlijk een Vista Servicepack, maar het wordt verkocht alsof het een compleet nieuw OS is!

Het is bizar om te lezen dat er kennelijk nog hordes mensen zijn die geld uitgeven voor een dergelijke upgrade. Hoeveel Vista gebruikers zouden daar bij zitten? Dat zou ik wel eens willen weten?

Leert men niet bij, wordt men niet slimmer? Kennelijk niet.

In dat opzicht passen wel de eerder gemaakte opmerkingen over Linux en BSD: daar hoef je niet elke keer bij een nieuwe versie opnieuw voor in de buidel te tasten. Wat is slim en wat is dom?

Gregorius op Dinsdag 15 December 2009 11:10

image

Leert men niet bij, wordt men niet slimmer? Kennelijk niet.

De meeste mensen zijn geen IT'er dus je kunt het ze niet kwalijk nemen.
En dan nog, we leven in een vrije wereld. Als mensen graag (veel) geld uitgeven aan windows (misschien wel omdat ze de Amerikaanse economie uit het slop willen trekken) dan moeten ze dat lekker zelf weten, toch?

Mogelijk verklaringen waarom professionals toch windows (blijven) gebruiken zijn:

1. de opdrachtgever of werkgever eist windows
2. onbekendheid en/of geen ervaring met andere OS'en zoals Linux
3. vendor-lockin
4. ze zijn minder professioneel dan ze zelf denken of voordoen

RobP op Dinsdag 15 December 2009 12:21

image

5. (en het meest waarschijnlijk) er is geen fatsoenlijk alternatief

Gregorius op Dinsdag 15 December 2009 12:42

image

(en het meest waarschijnlijk) er is geen fatsoenlijk alternatief

Professionals die dit soort uitspraken doen vallen doorgaans onder verklaring nr. 4.

zwart-wit op Dinsdag 15 December 2009 19:27

image


Mogelijk verklaringen waarom niet professionals Windows zullen blijven gebruiken zijn:

1. bij de huidige werkgever en mogelijk bij vele vorige werkgevers daarvoor maakte men reeds gebruik van een versie van windows, dus de intentie om iets anders te gebruiken is nooit aanwezig geweest (wat de boer niet kent dat vreet hij niet)
2. men heeft geen kennissen die ervaring hebben met niet MS OS'en en kunnen hen dus ook niet op de hoogte stellen van alternatieven
3. windows biedt alles wat men graag zou willen doen, waarbij men, out-of-the-box, gebruik kan maken van de hun reeds bekende browser
4. ze zijn geen professioneel en pretenderen niet een professional te zijn en kunnen zich dan ook niet als professional voordoen, waardoor men niet de behoefte heeft om te stoeien met alternatieven voor Windows

zwart-wit op Dinsdag 15 December 2009 21:58

image

Reactie systeem werkt weer als een speer (NOT)

Bovenstaande was dus bedoeld als een reactie op Gregorius op Dinsdag 15 December 2009 11:10

anonymous_118315 op Woensdag 16 December 2009 09:30

image

Wauw, de uitvinder van het stopgaren heeft gesproken. :D Of zat er een doel achter deze reactie?

Natuurlijk zullen mensen die geen kennis hebben en geen zin hebben om kennis op te doen geen moeite doen om kennis op te doen.

Gregorius heeft het uitdrukkelijk over professionals. Daarvan mag je toch verwachten dat ze in elk geval enige bereidheid hebben om kennis op te doen.

Jij probeert er volgens mij weer een zwart-wit discussie van te maken.

CyberData op Woensdag 16 December 2009 09:43

image

Gaap !!!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws