'Firefox 3.5 nu populairste browser'

Firefox-IE

Gepubliceerd: Dinsdag 22 december 2009

Volgens StatCounter is Firefox 3.5 zowel IE7 als IE8 voorbijgestreefd, hoewel uit weer andere metingen blijkt dat het verouderde IE6 nog steeds regeert.

Toon volledig artikel

Marvado op Dinsdag 22 December 2009 10:43

image

Internet Explorer cumulatief nog wel de grootste.

Ben verheugd om het bericht, maar je kunt jezelf idd rijk rekenen door de versie nummers mee te nemen.

Martijn Wargers (mw22) op Dinsdag 22 December 2009 11:02

image

Dat klopt wel, maar toch vind ik het een knappe prestatie. Firefox moet je nog altijd zelf downloaden van de website en installeren.

Dat IE6 zo'n groot marktaandeel heeft, komt omdat veel Windows XP gebruikers vast zitten aan deze versie en bedrijfsapplicaties alleen goed werken op deze versie.

Anonymous Coward op Woensdag 23 December 2009 04:56

image

Hm... een vreemde opmerking.

Want van alle Windows XP gebruikers die ik ken, is er niet één die nog met IE6 werkt. In principe werd IE7 en later IE8 de gebruiker opgedrongen.

Wie nu nog IE6 gebruikt, verdient na mijn mening een schop onder z'n bips.

linus4ever op Woensdag 23 December 2009 09:29

image

Wie nu nog IE6 gebruikt, verdient na mijn mening een schop onder z'n bips.

Maar dat is natuurlijk sowieso al het geval.

batlequeen op Woensdag 23 December 2009 09:35

image

Zijn vooral bedrijven die nog vast zitten op IE6 door intranet-sites en applicaties die IE6 vereisen
Troep in mijn ogen

anonymous_118315 op Woensdag 23 December 2009 10:38

image

De meeste van die rechtspersonen hebben als zodanig niet echt een bips, dus ik denk dat die nog even niet in paniek raken. Tenzij je de directie wil gaan schoppen. In dat geval verwacht ik wat protest. ;)

Met andere woorden, het zijn hoofdzakelijk bedrijven die nog op IE6 zitten omdat hun webapps niet geschikt gemaakt worden voor de nieuwere versies.

vinylat45 op Dinsdag 22 December 2009 10:51

image

Bij die webtracker regeert IE6 nog soeverein en is Firefox 3.5 een stuk kleiner.
Ach, kijkend naar de trend van IE6,7 allebei dalende en IE 8 stijgt minder hard dan FF.

Dus misschien is FF niet nu de grootste, dan wel volgende maand/kwartaal.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 12:26

image

In China wonen ruim 1.3 miljard mensen en hiervan gebruikt zo'n 95% IE. In India wonen ruim 1.1 miljard mensen en gebruikt 55% IE (Chrome is hier een duidelijke stijger). In een totaal van 6.9 miljard vertegenwoordigen zij dus bijna 40% van de gebruikers. Firefox is maar op een continent absoluut heer en meester: Antartica. Vrees dat het nog wel even gaat duren. Ben wel benieuwd welke impact de browserkeuze gaat hebben.

Rinse op Dinsdag 22 December 2009 15:53

image

je wilt beweren dat 1.3 miljard chinezen op internet zitten?

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 16:51

image

www.secondsight...l/page/12095/nl
Meer dan 1 miljard mensen over de hele wereld zijn in december online geweest, een nieuw record. Het merendeel daarvan (41%) komt uit Azië. Europa is goed voor ongeveer 28% van alle surfers, gevolgd door Noord-Amerika (18%), Latijns-Amerika (7%) en het Midden-Oosten en Afrika. De meeste internetters waren afkomstig uit China, gevolgd door de VS. En hoewel Nederland maar klein is, staan we toch op de vijftiende plaats. Procentueel gezien komt 1,2% van alle internetters hier vandaan.

In onderstaande tabel staan de absolute aantallen internetters per land.

China 179,7 miljoen
Verenigde Staten 163,3 miljoen
Japan 59,9 miljoen
Duitsland 36,9 miljoen
Groot-Brittannië 36,6 miljoen
Frankrijk 34,0 miljoen
India 32,0 miljoen
Rusland 28,9 miljoen
Brazilië 27,6 miljoen
Zuid-Korea 27,2 miljoen
Canada 21,8 miljoen
Italië 20,7 miljoen
Spanje 17,8 miljoen
Mexico 12,4 miljoen
Nederland 11,8 miljoen

Kaiser Söze op Dinsdag 22 December 2009 17:28

image

Ik mis een gigantisch land als Indonesie, met zo'n 250 miljoen inwoners. Zou men daar echt zo achterlopen dat er minder dan 11 miljoen mensen online zijn? Dat kan ik bijna niet geloven...

MvO op Dinsdag 22 December 2009 17:39

image

Dan moet je je maar eens verdiepen in de demografie van Indonesie. De meeste mensen moeten rondkomen van een salaris van onder de 200 euro per maand. Die mensen kunnen net een dak boven hun hoofd betalen, dus een computer met internet absoluut niet. Daar komt bij dat in veel gebieden niet eens een verbinding is. Het grooste segment daar is mobieltjes.

Kaiser Söze op Woensdag 23 December 2009 12:22

image

De meeste mensen moeten rondkomen van een salaris van onder de 200 euro per maand.

Dat zal voor die miljard Chinezen toch zeker ook wel gelden?

anonymous_118315 op Woensdag 23 December 2009 12:30

image

Daarvan heeft dan ook maar ergens tussen de 10 en 20 procent internet. En voor mijn gevoel is China intussen wel iets welvarender dan Indonesië.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 17:55

image

Geen idee. Ik heb de cijfers niet verzonnen. Het argument van MvO klinkt redelijk steekhoudend.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 17:36

image

@Rinse: Nee, je hebt helemaal gelijk. Het is de verkeerde vergelijking. My bad. Toch verbaasd het me nog dat Firefox wereldwijd de meest gebruikte browser is gezien veel van de door Peter genoemde landen (vaak de grootste) Firefox niet leading is.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 18:43

image

Op de lijst mist nog ongeveer 300 miljoen, dus puur uit het lijstje is misschien niet zoveel af te leiden.

Anonymous Coward op Dinsdag 22 December 2009 20:03

image

In China gebruiken ze de Firefox China Edition steeds meer omdat het pornofilter van de overheid alleen op windows werkt. Het valt mij ook op dat er bij ons steeds meer Chinezen met linux mobieltjes rondlopen, gekocht in Hongkong. In China kopen ze zowiezo geen windows, dus als ze IE6 gebruiken dan is het illegaal. Ik denk dat RedFlag heel hard groeit, maar dat heb ik in de statistiek nog niet gezien.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 21:57

image

Ah dat wist ik niet. Dus porno zorgt er voor dat Firefox groot gaat worden...dat zou niet de eerste keer zijn in de geschiedenis dat iets door porno leading wordt. ;)

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 22:18

image

Je weet toch dat voor de Chinese top, bijna alles porno is? Bijvoorbeeld mensen die protesteren op het Plein van de Hemelse Vrede. Zelf de Dalai Lama is heel porno. ;)

songshu op Dinsdag 22 December 2009 12:27

image

Het is inderdaad heel betrekkelijk waar je kijkt, maar algemene trend blijkt toch wel dat FF groeiend is ten koste van IE

om nog maar eens de cijfers van W3C mee te nemen.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Anonymous Coward op Woensdag 23 December 2009 05:25

image

Ik weet in ieder geval dat Firefox mateloos populair is bij onze Oosterburen.

Google Crhomium schijnt ook een grote schare fans te hebben. Heb het recentelijk getest, maar ben er persoonlijk niet echt kapot van. Dit komt waarschijnlijk omdat ik de nodige add ons onder Vuurvosje heb geïnstalleerd.

Ik vind het een interessante en aangename ontwikkeling dat ook Windows gebruikers vaker Firefox en Thunderbird installeren, wie weet gaan ze ook ooit OpenOffice.org en andere vrije software proberen.

Dankzij de ramp die Windows Vista heet, merk ik dat gebruikers eindelijk wat kritischer zijn geworden en de FUD van $MONOPOLIST niet langer voor zoete koek slikken.

Wie weet, komt het ooit nog eens goed met de software markt.

Hoop doet leven ;-)

Berkery op Dinsdag 22 December 2009 11:11

image

De lijst voor Nederland: http://gs.statcounter.com/#browser_version-NL-monthly-200811-200912

Opvallend verschil.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 12:13

image

Niet opvallend, Firefox loopt in ons land ver achter qua gebruik als je het vergelijkt met Europa of met onze oosterburen. Als het gaat om versie zal 3.5 groter zijn dan IE8, maar Firefox vs IE blijft wereldwijd toch echt voor IE. Zeker als je landen als China bekijkt, waar Firefox kennelijk nog flink aan de weg dient te timmeren. Vreemd blijft wel dat Firefox 3.5 alleen op het continent Europa en Antartica groter is, terwijl op andere continenten IE overheerst. Daarnaast, hoeveel mensen wonen er in China tov Antartica. Hoe wordt dit eigenlijk berekend? Hoe dan ook, de opmars van Firefox is te merken en zal Microsoft zeker niet ontgaan. :)

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 11:49

image

Op zich een mooi bericht, omdat ik een Firefox-fan ben (mede vanwege de add-ons, want zonder is het niet veel beter dan anderen)...maar...zo'n groot marktaandeel betekend meer risico. Je ziet dat er meer gezocht wordt naar exploits en fake xpi's die malware installeren. Ben dus benieuwd of Mozilla dit allemaal voor weet te blijven. Daarnaast zouden ze zelf eens ADM files moeten gaan uitbrengen. In ieder geval gefeliciteerd en ga zo door! :)

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 12:25

image

mede vanwege de add-ons, want zonder is het niet veel beter dan anderenDat is dan ook het main selling point van Firefox.

Ik hoop ook dat ze hun site vrij weten te houden van malware. Net zo als ik dat hoop bij de sites van veel andere bedrijven.

zo'n groot marktaandeel betekend meer risico.Is die correlatie ooit hard aangetoond? Ik heb dat intussen misschien wel al 100 keer gevraagd, maar er is nog nooit echt antwoord op gegeven, anders dan "Ja maar, dat is toch logisch?". Terwijl het dat natuurlijk niet is.

Theoretisch zou de aandacht van malwaremakers kunnen groeien met het groeien van het marktaandeel, maar of daarmee automatisch het risico groeit? Hooguit bij de mensen die hun addons niet via de repository van Mozilla betrekken lijkt me.

songshu op Dinsdag 22 December 2009 12:31

image

zo'n argument hoor je inderdaad ook vaker betreft OS'en en klinkt ergens wel logisch, maar is het niet.

als alle virus bouwers zich al op 90% van de markt richt is het als kwaaddoener veel interessanter om op de onoplettende zichzelf veilig wanende 10% te mikken.

MathFox op Dinsdag 22 December 2009 13:09

image

In de tijd van Commodore Amiga en Atari ST had ieder OS zijn virussen die zich meestal via floppies verspreidden; er waren ook virussen voor operating systemen met een marktaandeel van 1%.of minder. Het aantal bekende virussen was min-of-meer proportioneel aan het marktaandeel van het systeem. (In die tijd hadden PC-systemen geen login.) Ik ben niet bekend met Unix of Netware virussen uit die tijd.

Als je deze lijn doortrekt zou je verwachten dat er, gezien de gigantische hoeveelheid "Windows" malware, je ook een paar handenvol virussen en wormen voor OSX in omloop zou zien. Een van de verklaringen voor de discrepantie is dat OSX de beveiliging beter op orde heeft, een andere is dat de malware-schrijvers van tegenwoordig commercieel bezig zijn; het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

MvO op Dinsdag 22 December 2009 15:43

image

Dat is dan ook het main selling point van Firefox.

Ik dacht dat de main selling point was dat FF veel veiliger was. Die add-ins boeien me eerlijk gezegd geheel niet en ik verwacht ook niet dat de gemiddelde gebruiker om de add-ins een keuze zal maken, als 'ie maar lekker kan surfen. Die gaan niet eerst kijken welke add-ins er zijn en dan bepalen of ze toch voor een andere browser gaan.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 16:02

image

Ik dacht dat de main selling point was dat FF veel veiliger was.In het begin misschien wel. Maar met het uitkomen van al die nieuwe browsers speelt dat nu veel minder naar mijn idee.

Er zullen best veel gebruikers zijn die hun browser kiezen op kleur en dat ze dan Firefox de mooiste vinden, maar ik hoop dat dat de minderheid is.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 12:35

image

Is die correlatie ooit hard aangetoond? Ik heb dat intussen misschien wel al 100 keer gevraagd, maar er is nog nooit echt antwoord op gegeven, anders dan "Ja maar, dat is toch logisch?". Terwijl het dat natuurlijk niet is.
Geen idee, geen zin om te zoeken. Maar...de laatste tijd neemt browser exploit voor Firefox toe (vooral via de populaire xpi's). Waarom zie je dit niet voor Opera of tot op heden voor andere alternatieve browsers? Is Firefox dan soms een slecht beveiligd product wat we links moeten laten liggen? Waarom misbruikt men massaal Flash en niet Silverlight? Waarom skimmen op een station/winkel/supermarkt ipv een schoenmaker? Waarom 1% extra belasting halen bij Jan Modaal dan 10% bij de upperclass? Waarom worden er meer loten verkocht als de jackpot op 27,5 miljoen staat? Er mag dan nooit een test/trail zijn uitgevoerd, maar zelfs een kind snapt de redenering. Met zo'n groot marktaandeel is het aantrekkelijker en zullen zich meer domme gebruikers bevinden, waardoor de kans op slagen en dus geld verdienen alleen maar toeneemt. Daarom jagen veel roofdieren ook op de makkelijkste prooien en die bevinden zich meestal in grote kuddes, althans de kans van slagen is daar wel groter.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 13:10

image

Maar...de laatste tijd neemt browser exploit voor Firefox toe (vooral via de populaire xpi's).Is dat waar? Daar heb ik nog niets van gehoord. Worden die verspreid via https://addons.mozilla.org?

Zoals ik al zei, het risico neemt toe voor mensen die risico's nemen. Je kiest er voor om een XPI te downloaden buiten de gebruikelijke repository. En je kiest ook om de website die als onbetrouwbaar is aangemerkt toch te vertrouwen. Je doet dus al twee stappen meer om tot een onveilige situatie te komen.

Met andere woorden. Marktaandeel alleen is niet genoeg verklaring. Het risico neemt toe voor mensen die zich buiten de de piste begeven.

Geen idee, geen zin om te zoeken.Misschien dan een idee om ook te stoppen met net doen alsof het een al vaststaand feit is?

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 17:41

image

Misschien dan een idee om ook te stoppen met net doen alsof het een al vaststaand feit is?
Conclusies mogen dus alleen worden getrokken op harde vaststaande feiten? Dan dient er een hoop in het leven gewijzigd te worden. Religie, instinct, gezond verstand en inzicht zijn dus waardeloos in jouw wereld. Ik vraag me af hoe jij soms problemen op lost als je jezelf die beperking op legt.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 19:58

image

Conclusies mogen dus alleen worden getrokken op harde vaststaande feiten?Nee, maar ik zou toch verwachten dat na zoveel discussie zelfs jouw een keer duidelijk wordt dat die mening nogal controversieel is. Toch blijf je de mening presenteren alsof er geen discussie over kan bestaan.

Sterker nog, je geeft zelf zelfs aan dat het je niet interesseert of het waar is.

Dus verbaast het je echt dat je daar opmerkingen over krijgt? Of was dit waarop je mikte?

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 21:50

image

Nee, maar ik zou toch verwachten dat na zoveel discussie zelfs jouw een keer duidelijk wordt dat die mening nogal controversieel is.
We verschillen van mening en die mening is dus onderwerp van discussie. Ik ben in veel dingen een andere mening toebedeelt dan jou, maar zonder goede argumenten ga ik mijn mening niet wijzigen. Ik ben er van overtuigd dat marktaandeel nou eenmaal interessant is voor de meeste cybercriminelen/scriptkiddies. Dat jij een andere mening hebt prima, dat mag, vrij land...

Sterker nog, je geeft zelf zelfs aan dat het je niet interesseert of het waar is.
Waar zeg ik dat? Dat ik niet weet of dat ergens hard is aangetoond en geen zin heb om het op te zoeken wil toch niet zeggen dat het me niet interesseert of het waar is? Het is andersom ook nooit aangetoond dat het NIET het geval zou zijn, omdat dat ook nog nooit is getest. Je kan het dus wel 100x roepen, maar ik zie van jouw kanten ook geen bewijs behalve het roepen dat ik ongelijk heb. Waarom help je het niet eens uit de wereld dan en kom met harde feiten die mijn ongelijk bewijzen? Je weet dat ik hier best voor open sta. :)

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 22:20

image

ga ik mijn mening niet wijzigenMaakt me niks uit, maar probeer het dan ook eens te formuleren als mening. Scheelt een hoop discussie. :)

Waar zeg ik dat?Je reacties hebben iets uitdagends. Alsof je heftige reacties wil uitlokken.
Maar dat zal mijn verbeelding wel zijn.

U4iA op Dinsdag 22 December 2009 22:59

image

Maar dat zal mijn verbeelding wel zijn.
Dat denk ik ook.

zwart-wit op Donderdag 24 December 2009 14:26

image

Niet alleen religies. Zelfs het ontstaan van het heelal is iets wat 'slechts' giswerk is. Men gist dat er nog niet ontdekte materie bestaat, men gist dat het heelal bestaat uit een bepaald aantal sterren, planeten etc. Gissen, gissen en gissen.

Dit gissen is ook van toepassing op het gebruik van browsers en zelfs complete systemen. Hoeveel systemen draaien er niet zonder dat deze rechtstreeks aangesloten zitten op het internet?

Op wat voor een wijze wordt de uniciteit van een hit bepaald? IP, wat dan als een ieder bij een bedrijf met duizenden werknemers van een van de voorhanden zijnde fixed ip's een hit veroorzaakt. Dan zijn er wellicht zo'n 253 andere pc's die nooit geteld gaan worden. Denk dat dit ook geldt voor hotspots, al is dit ook slechts gis-werk.

Vind het alleen helaas jammer dat gis-werk vaak blindelings voor waar wordt aangenomen. Dit had in ieder geval bij de religies een hoop sh*t kunnen voorkomen.

Hoe vaak wordt het volgende niet te berde gebracht:
"Je hebt leugens, grove leugens en statistieken". Zal er dan niet een 'kern' van waarheid in kunnen zitten?

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 14:48

image

Zal er dan niet een 'kern' van waarheid in kunnen zitten?Ja hoor dat zou best kunnen. Ik ben er zelfs wel van overtuigd dat de populariteit van het product er voor zorgt dat er meer aandacht is van malwaremakers.

Ik weiger alleen voetstoots aan te nemen dat er en rechtstreeks verband is tussen marktaandeel en aandeel malware.

Populariteit is slechts één van de factoren.

De bewering dat malware rechtstreeks verband houdt met marktaandeel is hetzelfde als beweren, dat vallen een neerwaartse beweging is... En dus, dat alles dat neerwaarts beweegt valt.

zwart-wit op Donderdag 24 December 2009 20:37

image

Even voor mijn bevattingsvermogen, marktaandeel en populariteit gaan dus niet hand in hand?

Aan de ene kant heb je dan gelijk, want het marktaandeel van MS is gigantisch, maar het is een opgedrongen OS en dus niet populair, maar het kent (helaas) wel de meeste malware.
Daarentegen heeft Apple op OS niveau een relatief klein marktaandeel, maar is populair om vele andere 'bijzaken' zoals iTunes en de iPod's en iPhones en blijft hoegenaamd malware vrij (zolang men met de fikken van illegale software af kan blijven :-) ).

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 21:15

image

Even voor mijn bevattingsvermogen, marktaandeel en populariteit gaan dus niet hand in hand?Ik ben misschien niet duidelijk geweest op dat vlak, maar ik bedoelde met populairste datgene met het grootste marktaandeel. Dus in deze waren populariteit en marktaandeel uitwisselbaar. Sorry voor de onduidelijkheid.

De rest is een mooie verhandeling, maar ik kan er niks mee. Het klinkt meer alsof je populair en marktaandeel graag zo wilde uitleggen om dit prachtige verhaal te kunnen verzinnen.

Nogmaals populariteit/marktaandeel is *een* factor voor malwaremakers, maar niet *de* factor.

zolang men met de fikken van illegale software af kan blijven :-)Dat geldt voor elk os. Trojaanse paarden zijn volgens mij de toekomst en illegale software is een gewillig slachtoffer.

En daarmee geef je eigenlijk zelf al aan dat je weet dat er meer factoren zijn dan alleen marktaandeel. Bedankt daarvoor.

kickbill op Dinsdag 22 December 2009 12:41

image

Veel belangrijker: De W3C web standaarden zijn dus aan het winnen ten kosten van Microsofts eigen (IE6) internet standaard.

<nerdMode>IE6--, IE7-- FF++,Safari++,IE8++ :-)</nerdMode>

vinylat45 op Dinsdag 22 December 2009 12:47

image

IE8 kan geen HTML5 canvas, dus voor mij IE--

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 13:11

image

Voor mij is IE8 meer een +/-. Het wordt beter, maar het is er nog niet.

linus4ever op Dinsdag 22 December 2009 22:15

image

Het wordt beter, maar het is er nog niet.

Goede definitie van wat ik het Microsoft syndroom noem:
Het is iedere keer en altijd "beter", maar het is nooit goed.
Firefox wel BTW. ;-))

zwart-wit op Donderdag 24 December 2009 14:32

image

Kan Firefox dan wel met het HTML5 Canvas element overweg? Kan dat uit het Wiki stuk niet opmaken.

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 14:55

image

Browser Support

The latest versions of Firefox, Safari, Chrome and Opera all enjoy reasonable to good support for Canvas.

What about Internet Explorer?

IE does not support canvas natively (as of IE8), however it has been given some compatibility thanks to the ExplorerCanvas project and is simply a matter of including an extra JavaScript file before any canvas code in your page. You can hide it from other browsers in the standard way, using conditional comments.

<!--[if IE]><script src="excanvas.js"></script><![endif]-->

ExplorerCanvas even extends canvas support to IE6, although it's not perfect so don't expect it to render as well as modern browsers that support canvas natively.

Bron: How to Draw with HTML 5 Canvas | Carsonified

Dus zelfs IE ondersteunt het in enige mate. Alleen niet native.

dMR op Dinsdag 22 December 2009 15:41

image

absoluut! Toen ik 6 jaar geleden begon met webdesign zaten de meeste klanten maar wat raar te kijken als ik begon over webstandaarden, zo van "whatever". Vandaag de dag vragen meer en meer klanten zelf dat de site aan de geldende standaarden voldoet. En dat allemaal dankzij de struisvogelpolitiek van MS :-) (merci Bill en Steve!)

Ruud T. op Dinsdag 22 December 2009 15:57

image

Leuk hoor, al die onderzoeken en statistieken, maar volgens mij bepaal ik nog steeds zelf wat er op mijn pc staat.

anonymous_118315 op Dinsdag 22 December 2009 16:06

image

Ja en? Is er iemand die dat bestrijdt? :)

Er is wel één uitzondering. Als je een Windows gebruiker bent, wordt je verplicht om minimaal Internet Explorer op je pc te hebben staan.

zwart-wit op Donderdag 24 December 2009 14:28

image

Nog wel Peter, nog wel, maar dan alleen met de pré W7 systemen en die hebben dus niet het eeuwige leven (toch?).

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 14:57

image

Totdat het browser keuze scherm er is, blijft de stelling waar. Daarna wordt het misschien onwaar, maar dat moet de tijd uitwijzen.

Bladerunner op Dinsdag 22 December 2009 16:36

image

Aodhan Cullen, CEO van StatCounter, vindt Firefox' populariteit des te opmerkelijker omdat gebruikers het zelf moeten installeren, terwijl IE voorgeinstalleerd meekomt op nieuwe Windows-computers

Stap 1] Ga naar de site
Stap 2] Klik op de download link.
Stap 3] Open bestand en Sleep Firefox naar je programmamap.

Zo weer een paar gebruikers er bij...(was dat nu zo moeilijk?)

Jozik op Woensdag 23 December 2009 08:56

image

Helemaal niet moeilijk, maar je moet er iets voor doén....
En de meeste mensen zijn (terecht) liever luit dan moe.

anonymous_118315 op Woensdag 23 December 2009 10:44

image

Helemaal niet moeilijk, maar je moet er iets voor doen....Dat niet alleen. Je moet weten dat je het kan doen. Er zijn nog genoeg mensen die geen idee hebben dat er meerdere browsers zijn. Met de reclame voor Chrome zou dat percentage waarschijnlijk wel zijn afgenomen, maar door het browser keuzescherm gaat dat percentage hoop ik nog sneller veranderen.

En dan is het afwachten hoeveel avontuurlijke zielen er tussen zitten. :)

Bladerunner op Woensdag 23 December 2009 20:40

image

Dat niet alleen. Je moet weten dat je het kan doen. Er zijn nog genoeg mensen die geen idee hebben dat er meerdere browsers zijn.

Dat zijn dus mensen die tevens geen idee hebben wat je überhaupt met een browser kan doen. (b.v.b zoeken naar alternatieven) Ze zullen ook wel niet weten dat er andere OSen zijn...

Dit zijn de mensen die internet eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Bladerunner op Woensdag 23 December 2009 20:35

image

En de meeste mensen zijn (terecht) liever luit dan moe.

Hoezo "terecht"?
Is internet dan juist niet iets om te exploiteren, te gebruiken in je voordeel als je het hebt?
Die zelfde mensen zoeken dan kennelijk ook niet op internet of het OV plat ligt door de sneeuw en gaan stomweg toch naar het station...

edjez op Donderdag 24 December 2009 12:44

image

Internet en browsers zijn volgens mij verschillende dingen. Je kunt dus prima internetten terwijl je geen idee hebt waarmee je dat doet.

Is internet dan juist niet iets om te exploiteren
Jawel, met een browser. De browser is dan het middel, niet het doel.

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 15:04

image

Is internet dan juist niet iets om te exploiterenIk zou het als gebruiker exploreren, niet exploiteren. :)

Maar je zegt het inderdaad goed. Het internet is juist om te exploreren. De browser is daarbij slechts het vervoermiddel.

Er zijn mensen die willen de beste auto om van a naar b te komen. Anderen zijn tevreden *als* ze een auto hebben.

Bladerunner op Donderdag 24 December 2009 20:18

image

Ik zou het als gebruiker exploreren, niet exploiteren

Beide Peter.
Exploreren om te kijken wat er te halen valt, en exploiteren om daar dan ook nog iets zinnigs mee te doen en er je voordeel uithalen. (Internet is niet alleen een Kijkshop). Als het alleen maar bij exploreren oftewel (ja daar heb je hem) browsen blijft, is dat net zoiets als elke dag verlekkerd bij een andere showroom te gaan kijken, maar verder nooit die auto te kopen.

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 21:23

image

ex·ploi·te·ren
overgankelijk werkwoord; exploiteerde, heeft geëxploiteerd;
afleiding(en): exploitant, exploitatie

1. (een zaak) tegen vast loon of tegen provisie voor rekening van een ander beheren

2. uitbuiten
Verder niet echt belangrijk want ik snap wat je bedoelt.

Maar om op die andere browser terug te komen. Er zijn nog steeds volksstammen die niet eens weten wat een browser is, laat staan dat daar keuze in is.

En er is een groep die tevreden is met het feit dat ze een browser hebben, die zijn dus liever 'lui dan moe'. Waarom vervangen wat goed genoeg werkt naar hun mening?

Anonymous Coward op Dinsdag 22 December 2009 16:47

image

Mooi is vooral dat ze het volledig op eigen kracht hebben gedaan. Gewoon door er voor te zorgen dat je een beter product maakt dan de rest. Way to go Firefox.

Bolleke op Dinsdag 22 December 2009 17:24

image zomerhack badge 3

Ik vind vooral het hoge percentage IE6 bij hitslink opvallend. Als ik naar mijn eigen sites kijk - en dat zijn echt pure consumentensites, niks technisch - dan zit IE6 op of net onder de 5%. Da's wel een flink verschil. Daar zijn een aantal verklaringen voor te bedenken:

- Nederland upgrade veel enthousiaster naar IE8 dan de rest van de wereld.
- Hitslink telt bepaalde IE's verkeerd.
- Hitslink heeft een super-zakelijke doelgroep waar relatief veel IE6 voorkomt (dat doet je wel twijfelen aan het nut van hun cijfers trouwens).

Wie het denkt te weten mag het zeggen... Sowieso tellen ze IE8 in compatibility mode als een aparte browser - nuttig voor webontwikkelaars enzo maar over marktaandeel zegt het natuurlijk bitter weinig.

Kaiser Söze op Dinsdag 22 December 2009 17:33

image

Ik vind vooral het hoge percentage IE6 bij hitslink opvallend. Als ik naar mijn eigen sites kijk - en dat zijn echt pure consumentensites, niks technisch - dan zit IE6 op of net onder de 5%.

Niks bijzonders: het betekent gewoon dat mensen niet tijdens hun werk jouw sites bezoeken, wat weer klopt, want je zegt zelf dat het consumentensites zijn.

Bolleke op Dinsdag 22 December 2009 17:55

image zomerhack badge 3

Niks bijzonders: het betekent gewoon dat mensen niet tijdens hun werk jouw sites bezoeken, wat weer klopt, want je zegt zelf dat het consumentensites zijn.
ROFL, je vetrouwen in het arbeidsethos van de gemiddelde loonslaaf is wel schattig :D Hyves is ook een consumentensite, die wordt op het werk niet gebruikt?

Kaiser Söze op Woensdag 23 December 2009 12:28

image

ROFL, je vetrouwen in het arbeidsethos van de gemiddelde loonslaaf is wel schattig :D Hyves is ook een consumentensite, die wordt op het werk niet gebruikt?

Nou ja, er zijn altijd mensen die op hun werk uitgebreid privé zitten te internetten, maar door de bank genomen denk ik dat het wel meevalt en dat werknemers goed weten wat wel en niet kan. Bedenk dat het hier gaat om statistieken, dus gemiddelden. De gemiddelde werknemer zit blijkbaar maar beperkt prive te internetten en dat is ook mijn observatie. Het gaat hier voornamelijk (denk ik) om grotere bedrijven die nog op IE6 hangen, dus die hebben ook wel policies voor privé-internetten..

Bolleke op Woensdag 23 December 2009 13:09

image zomerhack badge 3

Natuurlijk, maar het verschil van 15 procentpunt vind ik statistisch niet te verantwoorden in dat opzicht - dat zou betekenen dat zakelijk internetgebruik 4x zo hoog ligt als thuisgebruik. Maar ik heb net even wat gegevens opgevraagd van een pure B2B site die ik ook gebouwd heb, eens kijken wat die zeggen.

Bolleke op Woensdag 23 December 2009 13:23

image zomerhack badge 3

Kijk - IE zit daar op 74% (en firefox op 18%, wat me ook al alleszins meevalt) waarvan 12% IE6 gebruikt (op het totaal is dat dus 9%). En dat zijn sites waar particulieren echt niet veel te zoeken hebben ;)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws