De 10 belangrijkste internetontwikkelingen (column)

router

Gepubliceerd: Donderdag 24 december 2009

Wat is er in het afgelopen decennium veranderd op internet? Opa Reijnders zet de 10 belangrijkste internetontwikkelingen van de jaren nul op een rijtje.

Toon volledig artikel

rene73931 op Donderdag 24 December 2009 14:03

image

Leuk overzicht Maarten, alleen,... dit decennium duurt nog een jaar?

Mazirian op Donderdag 24 December 2009 14:24

image

laat me eens kijken

2000, 2001, 2002.... 2008, 2009

10 jaren compleet = één decennium

Primus op Donderdag 24 December 2009 15:43

image

2001 - 2010 kan ook. Sterker nog, strikt genomen is dat ook juist omdat 2001 het eerste jaar is van de 21ste eeuw en het eerste decennium van de 21ste eeuw dus ook pas na 2010 eindigt.

MathFox op Donderdag 24 December 2009 16:56

image

Als je bij nul begint te tellen is negen het tiende getal. Ik vind het prima om het millenium in het jaar 2000 te laten beginnen, maar dan moeten we wel met terugwerkende kracht een jaar 0 in de geschiedschrijving invoeren.

Primus op Donderdag 24 December 2009 17:28

image

Maar we tellen vanaf 1

milla75 op Donderdag 24 December 2009 17:35

image

En we tellen naar 0.

Hmm, gregoriaanse poespas.

Primus op Donderdag 24 December 2009 23:53

image

Nee, we tellen naar -1. Het jaar 0 bestaat niet.

U4iA op Donderdag 24 December 2009 21:08

image

Dus 1 januari 2000 was volgens jou eigenlijk dus nog het vorige decennium? Volgens mij betekend 1 toch dat je reeds 1 jaar er op hebt zitten. Een baby die geboren wordt is toch ook niet gelijk 1 jaar? Iemand die 10 wordt heeft er toch 10 jaar op zitten en niet pas bij 11...

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 22:35

image

Strikt gezien schijnt onze jaartelling begonnen te zijn op 1 januari van het jaar 1. Dan moet je de decennia ook tellen vanaf dat punt. Maar, waarschijnlijk omdat onze kinderen wel beginnen vanaf nul, is dat in de hoofden van mensen niet logisch gebleken en dus aangepast.

Lady Gaga op Zondag 27 December 2009 16:43

image

Klopt. Door de jaren is het eerste jaar veranderd in het jaar 1. Rangtelwoord naar telwoord dus.
Het 2000 en eerste jaar is dus het begin van het decenium tot het 2000 en tienste jaar.

1 jaartje te vroeg dus Webwereld!

anonymous_118315 op Donderdag 24 December 2009 22:29

image

Misschien heb je strikt gezien gelijk, maar je beseft toch wel dat wat in de wandeling wordt besloten niet eenvoudig terug te draaien is?

Een beetje het zelfde als telkens reclameren als iemand het woord hacker gebruikt terwijl eigenlijk cracker bedoelt wordt.

Primus op Donderdag 24 December 2009 23:55

image

Ja dat klopt, het is ook een beetje irrelevant dus misschien kunnen we het hier maar beter bij laten.

StefvdZiel op Donderdag 24 December 2009 14:38

image

Video anyone? :-)

milla75 op Donderdag 24 December 2009 14:54

image

De democratisering van internetVreemd woord, alsof de burger inspraak heeft over haar recht op het Internet. Volgens mij hebben we in die zin niet meer macht gekregen. We hebben nog steeds hetzelfde stemrecht (hoewel men dat maar al te graag wilde automatiseren, ook mbh Internet!)

Internettoepassingen gaan verder dan enkel toegang met een mobiele telefoon of particuliere aansluiting in woning. Hoewel goede voorbeelden voor gemiddelde consument liggen ze aan de andere kant erg voor de hand. Denk aan hosting, allerlei toepassingen die gebruik maken van bijvoorbeeld GPRS of WiFi. Democratisering slaat dus meer op bijvoorbeeld marktpenetratie of toepassingen.

Bovendien is in een democratie de massa aan de macht, waarbij het gevaar op de loer licht dat uitingen die niet populair zijn onderdrukt worden dmv censuur (zelf censuur (eventueel bijv ivm financiele gevolgen; bijv door dreigende rechtzaak), door overheid).

Dat zie je ook terug in het huidige Internet. Omdat de marktpenetratie zo hoog is, wil men meer regulering, en zo gaan langzaam en zeker verworven vrijheden verloren of worden er allerlei kat en muis spelletjes gespeelt, of ontstaan hypes in de media (de flashmob der informatie).

Neem bijvoorbeeld Usenet. Hoe het originele Internet is ontstaan. De Amerikaanse providers zijn gestopt Usenet servers te hosten.

Je kunt hoe dan ook niet alleen het positieve in de ontwikkelingen zien. Er zijn legio keerzijdes en kanttekeningen te plaatsen.

Zeker als je je bedenkt dat een Berlusconi Facebook wil gaan censureren.

Samuel Michon op Vrijdag 25 December 2009 01:38

image

alsof de burger inspraak heeft over haar recht op het Internet.
Die hebben we wel, zoals je zelf al zegt:

We hebben nog steeds hetzelfde stemrecht
Maar ja, dat moet je natuurlijk wel gaan stemmen (op een partij die de rechten van de burger op Internet bewaakt).

Caesar Tjalbo op Donderdag 24 December 2009 15:27

image

Voor wat betreft de belangrijkste internetontwikkelingen zou ik ook genoemd hebben:
- 'De opkomst van Firefox'. Een volwassen browser waar webdesigners rekening mee moesten houden, een groter benul van webstandaarden en eindelijk een reden voor Microsoft om IE6 te vervangen.
- 'Het gebruik van ajax'. Nou is DHTML niet iets nieuws en technisch was het al mogelijk voor 2000, de doorbraak kwam pas later.

De opkomst en ondergang van het emailvirus is wel interessant maar het is vooral het vervangen van een domme attack vector voor slimmere: XSS, click jacking, drive-by downloads en wat al niet meer. Een ontwikkeling van internet is dat het onveiliger is geworden in de afgelopen jaren.

milla75 op Donderdag 24 December 2009 17:33

image

Een ontwikkeling van internet is dat het onveiliger is geworden in de afgelopen jaren.Voor wie? In welk opzicht? Denk je dat de web browser tegenwoordig veiliger is geworden? In hoeverre laat je opgeloste bugs met terugwerkende kracht gelden? Wat te denken van SSL en SSH? Enorm ingewikkeld vraagstuk. Het hangt ook van af voor wie je je veilig moet voelen. Phishers? Delen van de overheid? Geheime diensten van over de oceaan? Data mining van (grote) bedrijven?

Caesar Tjalbo op Vrijdag 25 December 2009 00:37

image

WTF? Nou ja, vooruit maar.

Voor wie?Er zijn teveel verschillende computergebruikers maar gezien de complexiteit en breedte van veiligheid-op-het-internet zal ik toch maar zeggen 'de gemiddelde computergebruiker' (of de gemiddelde site-owner). Zeg maar, mijn vader.
In welk opzicht?
In het opzicht dat er veel te halen valt op het internet, dat er geleerd wordt gebruik te maken van het internet maar dat de lieden met slechte bedoelingen veel geraffineerder en veelzijdiger zijn geworden, zoveel dat zij ook specialisten op het gebied van computerbeveiliging zijn. Voor mijn vader is het nog een kwestie van ontdekken wat hij met internet kan en fenomenen als XSS gaan volledig boven z'n pet (ook mijn pet tenzij ik in een heel erg heldere staat ben). Hij doet z'n best met firewall, virusscanner, Firefox, Noscript, etc., etc. maar het helpt niet getuige de troep die ik op z'n laptop aantref (tenzij Windows daadwerkelijk met een programma genaamd penis.exe komt).
Denk je dat de web browser tegenwoordig veiliger is geworden? Ja, mijn browser waarschuwt mij voor bijvoorbeeld voor click jacking. Of het gebruik van de browser ook veiliger is geworden betwijfel ik omdat nieuwe gaten vaak pas ontdekt worden nadat er al misbruik van gemaakt wordt. Maar dat malware makers hun aandacht verleggen naar bijvoorbeeld Flash lijkt mij een teken dat de browser beter wordt.
In hoeverre laat je opgeloste bugs met terugwerkende kracht gelden? In zoverre dat een bug pas is opgelost als zij verdwenen is, dwz. pas als de software is bijgewerkt. Dus pas als ik de laatste versie geinstalleerd heb of pas als een site eigenaar de vereiste maatregelen heeft getroffen indien de oorzaak daar ligt.
Wat te denken van SSL en SSH? Ja, wat te denken. Daar wil ik liever niet aan herinnerd worden.
Enorm ingewikkeld vraagstuk. Het hangt ook van af voor wie je je veilig moet voelen. Phishers?Je bent als mens vaak de makkelijkst te compromiteren schakel in een beveiligingssetup. Nou wordt ook phishing geraffineerd toegepast maar ik heb hoop dat dat dezelfde weg als het emailvirus gaat.
Delen van de overheid?Geen idee wat ik ervan moet denken. Ben in de eerste plaats bezord om financiele problemen doordat on-line bankieren of m'n credit card worden misbruikt, of er misbruik van mijn computer wordt gemaakt voor spamming of DDOS aanvallen.
Geheime diensten van over de oceaan?Idem. Je praat dan over iets wat met zoveel meer consequenties komt dat het waarschijnlijk niet meer tot internet beperkt blijft.
Data mining van (grote) bedrijven?Interessant probleem. Ik wordt op sociale netwerk sites (bijv. Youtube) wel eens gewezen op contacten die ik zou kunnen kennen maar dat (b)lijkt onzin te zijn. Ik maak me wel zorgen om data-mining en ben ambivalent ten opzichte van dit soort fouten; het is een teken dat het niet werkt maar het zou voor mij ooit ook eens nadelig kunnen zijn dat er foutieve informatie geregistreerd wordt.

vinylat45 op Donderdag 24 December 2009 16:12

image

Leuk die veranderingen!

Wat hetzelfde is gebleven: Windows is nog steeds vatbaar voor virussen.

globetrotter op Donderdag 24 December 2009 16:58

image

Klopt, net zoals de Mac en de iphone....

Primus op Donderdag 24 December 2009 17:35

image

En: Windows heeft helaas nog steeds +90% marktaandeel

Samuel Michon op Vrijdag 25 December 2009 01:51

image

Ligt er aan hoe je het meet. Als je alle computers wereldwijd bedoelt, dan inderdaad. Als je naar Noord-Amerika en Europa kijkt dan ziet het plaatje er anders uit. Of sowieso als je kijkt naar computers boven Euro 700.

PeterDePater op Vrijdag 25 December 2009 10:50

image

Hoe kom je daarbij? Heb je statistisch bewijs voor je uitspraak?

Samuel Michon op Vrijdag 25 December 2009 15:11

image

Ja, hoor:
Marktaandeel computers boven euro 700 En deze.

Oh, en 12% marktaandeel onder Amerikaanse huishoudens.

josh op Donderdag 24 December 2009 19:34

image

En aPple heeft nog steeds geen noemenswaardig marktaandeel

Samuel Michon op Vrijdag 25 December 2009 01:44

image

Oh nee? Apple heeft in het laatste decennium een dominante positie gekregen in meerdere markten: muziekdownloads, mobiele app-downloads, portable muziekspelers, en touchscreen smartphones.

PeterDePater op Vrijdag 25 December 2009 10:53

image

Je hebt een iPhone neem ik aan? De voorbeelden die je noemt zijn voornamelijk van toepassing op de iPhone.

Samuel Michon op Vrijdag 25 December 2009 15:16

image

Je leest niet goed, denk ik.

Apple heeft een dominante marktpositie in:
- portable muziekspelers (iPod)
- muziekdownloads (iTunes Store)
- mobile app-downloads (iTunes Store)
- touchscreen smartphones (iPhone)

Al die producten bestonden 10 jaar geleden nog niet, maar ze zorgen nu wel voor het gros van de omzet van Apple.

EuroMaverick op Vrijdag 25 December 2009 16:44

image

Al die producten bestonden 10 jaar geleden nog niet, maar ze zorgen nu wel voor het gros van de omzet van Apple Klopt, maar het zijn dan ook producten die niets te maken hebben met de traditionale computer industrie, waar Apple spijtig genoeg nog steeds inderdaad een relatief kleine speler is...

Mav.

Samuel Michon op Zaterdag 26 December 2009 14:42

image

...maar die distinctie maakte Josh dus niet, hij zei alleen dat Apple geen noemenswaardig marktaandeel heeft. Da's dus niet waar, tussen Windows Mobile en iPhone OS is het wel duidelijk wie heeft gewonnen. Net als tussen Zune en iPod.

josh op Zondag 27 December 2009 17:51

image

Ik ben redelijk gewend om appels met aPples te vergelijken. De opmerking waar ik op reageerde had met een OS te maken daarom had mijn opmerking ook betrekking op een OS. In dit geval OSX.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws