2009: Kabel kampioen, wint snelheid én klanten

ziggo

Gepubliceerd: Maandag 28 december 2009

De gemiddelde Nederlandse internetsnelheid is in 2009 flink omhoog gegaan, vooral dankzij de uitrol van Docsis 3 op de kabel. Het begin van het einde voor ADSL.

Toon volledig artikel

Marcel Feenstra op Maandag 28 December 2009 12:10

image

Die 60 euro over 7 miljoen huishoudens maakt ruim 40 miljoen euro investering als iedereen aangesloten zou worden.

Eh... Ruim 400 miljoen, zou ik zeggen!

Andreas Udo de Haes op Maandag 28 December 2009 12:21

image

Uiteraard 400, is gecorrigeerd. Overigens is dit bedrag sowieso puur hypothetisch, aangezien UPC in elk geval nooit 7 miljoen huishoudens kan bereiken.

Anonymous Coward op Maandag 28 December 2009 12:36

image

Hoeveel mensen in Nederland hebben 50mb nodig, Ziggo bied aan het all in pakket voor 66,50 hoeveel mensen kunnen dit betalen, de meeste moeten nog gewoon rondkomen van een modaal inkomen.
Downloaden wordt verboden in de toekomst dus wie heeft als Jan Modaal dan nog 50mb nodig.

plep op Maandag 28 December 2009 13:00

image

Bill Gates: "640kb ought to be enough for anybody"
Ken Olsen: "There is no reason anyone would want a computer in their home"
Thomas Watson: "I Think there is world market for maybe five computers"

bitbucket op Maandag 28 December 2009 13:05

image

Ziggo (voorheen @Home) is enorm overprijsd. Ik ben ooit @Home dealer geweest maar vond het niet correct mensen een product te verkopen dat ca. 2.5x zo duur was t.o.v. even snel ADSL.
Nu Ziggo de hoogste snelheden biedt, is er al helemaal geen reden meer een concurrende prijs neer te zetten.
Je wordt door Ziggo gewoon uitgemolken!

pcman op Maandag 28 December 2009 13:22

image

Helemaal mee eens.

Ik heb zelf ook @home (tegenwoordig ziggo) gehad. Dat was destijds een pakket met een downloadsneheid van 1-2 mbit. De praktijk was dat download snelheden van 75 baud geen uitzondering waren. Verder was het erg onbetrouwbaar. De verbinding lag er vaak meerdere dagen uit. Ik ben toen overgestap naar ADSL. ik heb 15 MBit (van de 20Mbit) thuis op het modem staan. De betrouwbaarheid van ADSL ligt ergens op de 100%. Ik heb nooit onvoorziene uitval gehad. Een keer per half jaar trek ik de stekker van het modem er even uit en laat de boel opnieuw opstarten. Dat is hooguit 10 minuten per jaar downtime. Hier kan Ziggo een puntje aan zuigen.

De reden die Ziggo destijds opgaf voor de trage verbinding was mijn "dommigheid" en dat "ik het allemaal niet zo goed begreep". Feit is dat ik op dat moment al zo'n 20 jaar mijn brood verdiende in deze buisiness. Dus volgens Ziggo had ik 20 jaar lang niet begrepen waar ik mee bezig ben.

Inmiddels heeft Ziggo ook de digitale TV bij ons door de strot gedrukt. Het resultaat is niet anders dan als bij die Internet van hun: Als bij mij in de buurt een beetje fanatiek TV gekeken wordt, dan moeten we overgaan naar Analooge TV, want het beeld bevriest dan constant. De kans op dit soort problemen zijn met ADSL nog altijd heel veel kleiner dan met een kabelaansluiting.
HEt valt verder op dat wanneer je TV van de nodige features is voorzien het verzchil tussen analoog en digitaal (bijna) niet te onderscheiden is.

Fly op Maandag 28 December 2009 12:42

image

Downloaden wordt verboden in de toekomst

Beetje erg scherp door de bocht :)
Wat hebben we dan nog ana internet als je niks meer mag downloaden

Anonymous Coward op Maandag 28 December 2009 19:20

image

Scherp door de bocht welnee, je moet niet kijken naar wat jij weet maar naar de gemiddelde Nederlander die wel eens iets download.
Om 66,50 te betalen voor Ziggo all in one pakket is belachelijk want met een storing betaal je 60 euro naar de klantenservice die beweert tegen het lokale tarief te werken.
Eenmaal een proef 2 maanden toen nog Home, download 0 upload 200mb op de vraag of ze de profielen wel goed hadden staan werd de hoorn erop gegooid let wel na 17 uur bellen.

CyberData op Dinsdag 29 December 2009 15:21

image

Beetje erg scherp door de bocht :)

Dat weet ik zo net nog niet. Ziet het er niet naar uit dat Europa straks een lijn gaat trekken? Zal Nederland dan ook niet gewoon moeten volgen en er aan moeten geloven?

Ronald123 op Maandag 28 December 2009 13:00

image

Kan iemand hier svp 'column' bovenzetten? Het artikel is immers doorspekt met meningen en meninkjes. Dank!

Kickass op Maandag 28 December 2009 14:43

image

Het begin van het einde voor ADSL.
Nee hoor.
Op coax kan ik niet kiezen, er is geen concurrentie op die netwerk techniek(zoals bij (A)DSL & FTTH & HSPA). Dus nee ik wil geen regiomonopolist. Dan betaal je te veel voor wat je daadwerkelijk krijgt. Ook delen ze als i.s.p. te graag n.a.w. gegevens aan bv een onwettige club als Brein.
Glasvezel bied wel eerlijke concurrentie, maar er is nog geen glasvezel te bekennen in m'n woning.(nou ja m'n audio apparatuur gebruikt glasvezel, Toslink ;-) )
Dus ik wacht geduldig.
Vind ADSL prima momenteel, want de aanbieders online (servers) bieden zelden een bandbreedte die boven adsl download snelheid zit (+-20Mbps)

Caesar Tjalbo op Maandag 28 December 2009 17:49

image

Glasvezel bied wel eerlijke concurrentie wat bedoel je hiermee?

ardje op Maandag 28 December 2009 18:52

image

In tegenstelling tot tv-kabel, wordt glasvezel doorgaans geleverd door een partij die geen dienst levert behalve bitjes doorsturen van jouw aansluiting naar de door jouw gekozen "service provider".
Dus zoiets als de slechte koperkabel die doorgaans voor telefonie bedoelt is, maar dan met een veel hogere bandbreedte en veel minder storing.

Caesar Tjalbo op Maandag 28 December 2009 21:36

image

Oh, aha, thx. Het is in mijn geval niet van toepassing denk ik, Glashart en KPN Glasvezel zijn 4 handen op 1 buik en meer keuze heb ik niet vwb glavezel.

Kickass op Dinsdag 29 December 2009 01:06

image

Mocht Amsterdam(mijn regio) ooit volle FTTH dekking hebben, dan kunnen we hier kiezen uit services.
Maar ja men lult hier maar doet niks(of het is de coaxlobby die de dienst uit maakt), nu maar 3 kleine wijkjes met FTTH, in die 3 a 4 jaar dat ze verkondigen dat we FTTH zouden krijgen. Lijkt wel Noord Zuid lijn, gelul maar er gebeurt niks. ;-(.

Caesar Tjalbo op Dinsdag 29 December 2009 14:28

image

Interessante link. Zou je glasvezel kunnen nemen dan ziet het er wel redelijk uit met de keuze die je hebt. Geen van de aanbieders heeft echt een goede prijs/prestatie verhouding maar ik vind het aanbod netjes in vergelijking met de opties die ik heb. Positieve punten zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid tot symetrisch verkeer en de mogelijkheid om alleen internet af te nemen.

Lijkt wel Noord Zuid lijn, gelul maar er gebeurt niks. ;-(. Nou zou je dat ook als positief kunnen bestempelen, de NZ lijn heeft vooral heel veel geld gekost en schade en ongemak opgeleverd. ;-)

noMSforme op Dinsdag 29 December 2009 21:35

image

Volgens jaar komt er meer concurrentie op glas.
Je kunt dan je eigen keuzes maken, bijvoorbeeld voip van KPN maar internet van XMS en iptv van Internlnet. Maakt een provider er een potje van kun je heel gemakkelijk switchen.

In Amsterdam is het netwerk overgegaan naar glashart en de verwachting is dat volgend jaar de uitrol zal versnellen.

loeks aalders op Maandag 28 December 2009 15:16

image

In tegenstelling tot alle andere meningen ben ik als Ziggo (en dus voormalig @home) gebruiker wél tevreden. Ik maak inderdaad gebruik van het 3-in-een pakket waarbij telefonie (vastrecht) dus gratis is. Ok, de prijs is waarschijnlijk wat aan de hoge kant, maar daar staat tegenover dat mijn snelheid (50 Mbps) contant boven de 40 Mbps is, de storingen minimaal zijn (de laatste storing werd veroorzaakt door een stroomstoring waardoor 16000 huishoudens in Groningen zonder stroom zaten) de upload snelheid voor mij ruim voldoende is en het aanbod (digitaal) aan TV zenders ook ruim voldoende is. Ik ben dus een tevreden kabel gebruiker en zit dus in het geheel niet te wachten op het nog duurdere glasvezel net van KPN(etniet)

jokerman op Maandag 28 December 2009 15:53

image

Ik sluit me bij jouw mening aan. Ik ben een tevreden Ziggo(@Home) klant en gebruik Alles-In-Een-Plus.

Galaphile op Maandag 28 December 2009 17:38

image

En hier niet anders.
Ik weet dat er regio's zijn waar de service en diensten van Ziggo te wensen over laat maar ik heb geen klachten.
Ben al jaren tevreden (@home) Ziggo gebruiker en ja over de prijs is te discussieren maar ik heb in die tijd een minimaal aantal storingen gehad die snel opgelost waren. Met een overstap van alleen internet en analoge kabel naar het alles-in-een pakket dit jaar heb ik wel door alle slechte verhalen even in "angst" gezeten of dat wel goed zou gaan maar ook dat was rimpelloos uitgevoerd.

Wat ik wel raar vind is dat mijn voorgangers een minnetje krijgen als ze een positief bericht over Ziggo vermeldden (ik zal er vast ook 1 krijgen) waardoor ik mij genoodzaakt zag om ze te plussen.

CyberData op Dinsdag 29 December 2009 15:25

image

Ik maak inderdaad gebruik van het 3-in-een pakket waarbij telefonie (vastrecht) dus gratis is

Gratis??? Je betaalt toch voor het totale pakket en dus indirect ook voor je telefonie? Bovendien heb je standaard alleen gratis bellen naar ziggo klanten.... en betaal je voor de overige starttarieven en gesprekskosten.

Maar ik ben ook zeer tevreden over de kwaliteit van Ziggo. Is helemaal niks mis mee hier.

Ook nooit een blokkerig beeld (zoals een voorgaande reactie opperde) als er veel wordt gekeken dan wel ge-internet.

Helemaal nergens last van. Ik vind alleen de prijs een beetje pipi. Ze zouden nog een extra tussenvorm moeten hebben voor alles in 1, want met 10Mbit kon ik me bij adsl ook altijd goed redden.

queenfan op Vrijdag 1 Januari 2010 21:56

image

Wat is gratis je betaald te veel voor een pakket omdat je dan met 50Mb kan internetten, maar bel je naar een vaste lijn betaal je ook nog per minuut. Dit is bij bellen via ADSL gratis, oke geen 50Mb maar dat is niet nodig voor normaal internet.

Ik heb jarenlang @Home gehad en enorm veel problemen gehad waarbij ik gemiddeld 2 keer per week mijn modem moest resetten endit was nog steeds het geval na modem nummer 4.

Ik betaalde toen €50,- voor een 12Mb verbinding en daar kwam nog telefoon, gesprekskosten en kabelabonement bij. Nu betaal ik voor 8Mb incl. bellen en gesprekskosten €50.

MNZ op Maandag 28 December 2009 15:29

image

Prima verhaal, maar controleer het nog eens goed op schrijffouten. Kabelaard in plaats van kabelaars bijvoorbeeld.

Wat hebben we dan nog ana internet als je niks meer mag downloaden

E-mailen, muziek/films streamen, betaald downloaden, delen van legale bestanden, thuiswerken, video-conferencing, [hier nog vele mogelijkheden]. Internet is niet alleen downloaden. Daarnaast denk ik niet dat het downloaden ooit strafbaar zal worden.

JoostA op Maandag 28 December 2009 15:39

image

Ik sluit een beetje aan bij Kickass: ik heb er een grote hekel aan dat men bij kabel afhankelijk is van een grote regio-monopolist (een schotel in combinatie met Digitenne is wat mij betreft genoeg).
In situaties zoals die van mij ziet men over het hoofd dat voor mensen die geen kabel-televisie willen, kabel-internet ook geen optie is. Immers: zonder kabel-televisie ook geen kabel-internet (het schijnt technisch onmogelijk te zijn televisiesignalen weg te filteren). Maar de verplichting ook kabel-televisie af te nemen betekent ook dat de kosten van kabel-internet meteen flink omhoog gaan. Met mijn 17 Mb (van de 20) ADSL internet kan ik het dan goed uithouden hoor.

By the way: zijn er al mensen die internetten per mobiel netwerk ? Dat is nou nog *echt* iets uit het stenen tijdperk. Het kost een godsvermogen (behoudens speciale aanbiedingen) en er zit een lage data limiet op. Als dat eens beter zou worden opgepikt zou er goud mee te verdienen zijn.

adko op Maandag 28 December 2009 15:57

image

Ik ben het helemaal eens met pcman.
Ook ik had in het verleden zo'n internet aansluiting als hij. Toen nog van Casema.
Ook mijn ervaringen waren hopeloos. We hebben uiteindelijk, na veel negatieve persberichten die we naar kranten stuurden, om de tafel gezeten met afgevaardigden van de Casema directie.
Toen bleek dat ze niet eens wisten wat ze verkochten.
Gezien de resultaten van dit gesprek, kon ik mijn abo toen gelukkig onmiddellijk stopzetten. Zelfs zonder opzegtermijn. We hadden ze overtuigd van de troep die ze leverden.
Het abo was toen iets van fl 27,- en mijn belkosten naar de helpdesk waren meestal zo'n fl 75,- per maand. En dan belden we nog met 5 personen, om de beurt....... Service??? Wat is dat ?? Dat woord staat niet bij de kabelaars in het woordenboek!!
Dus dan blijf ik nog wel even op een lagere snelheid steken, maar nooit naar de kabel. Daar waag ik me niet meer aan.
Hopelijk komt KPN wel binnenkort met de update naar VDSL, wat toch weer wat sneller zou moeten zijn.

Hensepens op Dinsdag 29 December 2009 00:10

image

Ik heb met ADSL 17,5 MB echte download van de 20 Mb die wordt beloofd. Voor EUR 20. Tja, daar krijg ik maar een minimale abbo voor bij de kabel. En die hoge snelheden krijg je alleen bij de koppelverkoop van telefonie, internet en kabel.

Tja. Daar heb ik dus geen zin in.

damluc op Dinsdag 29 December 2009 17:57

image

ADSL de grote verliezer? Laat me niet lachen. Hier nog een tevreden gebruiker voor 20 Euro per maand met 19 MB echte downloadsnelheid. Hier geen UPC internet met verplichte afname van het basispakket van 16,70 per maand. Telefoneren doe ik bijna gratis via een Voip aanbieder. Kost maximaal 2 tientjes per jaar. Daar kan kabel niet tegenop.

Dat kabel zo populair is begrijp ik dan ook niet, het is allemaal pure marketing en veel mensen trappen daar in zonder de kleine lettertjes te lezen. Zitten ze zo aan maandbedragen van 50-60 Euro. En dan toch nog zeggen dat ze heel tevreden zijn!

Ssjaak op Donderdag 31 December 2009 09:54

image

ADSL de grote verliezer? Ik ben juist afgestapt van die brakke en veel te dure kabel. Veel mensen vergeten dat je verplicht bent om het standaard pakket a € 16,80 per maand af te nemen bij upc en daar komt dan je internet, telefoon en tv nog bij. KPN maakte deze fout ook dat je verplicht was bij het internet het basis belpakket af te nemen maar die zijn daar toch vanaf gestapt waardoor je nu voor minder dan het basispakket van upc al internet heb.
Het is inderdaad zo dat ik de beloofde 20mb niet haal maar bij upc heb ik ook nog nooit de beloofde snelheid gehaald. En het hoeft voor mij ook niet sneller want zolang de snelheid boven de 10mb ligt lopen alle streams goed binnen en downloaden doe ik al een stuk minder omdat ik mijn muziekcollectie aardig op orde heb. De veel te hoge kosten van kabel mede veroorzaakt door het standaardpakket hebben mij dus juist aan de ADSL geholpen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws