2009: Wat is de ict-flop van het jaar?

ongeschikt

Gepubliceerd: Maandag 28 december 2009

Van het NOiV in crisis tot Buma/Stemra die na de embed-taks werd gekielhaald in de blogosfeer. Wat vind jij de grootste ict-flop van 2009?

Toon volledig artikel

Kickass op Maandag 28 December 2009 17:29

image

Wat is de ict-flop van het jaar?
De FUD die webwereld verspreid.
(Microsoft & kabelboeren bijvoorbeeld)

Samuel Michon op Maandag 28 December 2009 21:04

image

Bij deze nomineer ik de redesign van Webwereld.

Het enige positieve is dat ze alle "De vijf"-stukjes en ander soort stemmingmakerij hebben weggestopt in de sectie "Achtergrond". Ik lees alleen maar de "Nieuws"-sectie, dan hoef ik mij net iets minder vaak te ergeren.

plep op Dinsdag 29 December 2009 11:26

image

Kom hier dan niet.

Dus hierbij nomineer ik mensen die iedere keer over hetzelfde klagen maar wel terug blijven komen.

CyberData op Dinsdag 29 December 2009 15:10

image

Dan hou ook op om alsmaar te klagen over microsoft, linux, apple of wat dan ook.


In principe gaat het toch over oude bestaande zaken op basis waarvan je iets nomineert als ICT FLOP.

karloe op Maandag 28 December 2009 18:37

image

Ik neem aan dat met Windows Vista het service pack 3 bedoeld wordt, dat in de schappen ligt als "7", anders kan ik de nominatie van Vista in 2009 niet plaatsen.

linus4ever op Maandag 28 December 2009 20:12

image

Ik neem aan dat met Windows Vista het service pack 3 bedoeld wordt

Mijn idee. Windows 7 maakt een hele goede kans op de titel flop van 2009, zeker met het track record van de voorloper Vista. Jammer dan Windows 7 er niet bij zit, nu stem ik niet.

Andere kandidaten zijn wederom Windows Vista

Vista had al twee keer gewonnen, nu is Windows 7 aan de beurt.

Samuel Michon op Maandag 28 December 2009 21:07

image

Ja, nogal verdacht dat Windows 7 er niet bij zit.

Verder had Windows Mobile 6.5 ook wel op de lijst mogen staan. Maar ja, daar heeft Microsoft zelf al van gezegd dat het flut is.

EuroMaverick op Woensdag 30 December 2009 00:31

image

Windows 7 zit er terecht niet bij omdat dit pure stemmingmakerij zou zijn van de per-definitie-tegenstanders. Het ding is nog geen 70 dagen op de markt - hoe kan je dat nu in hemelsnaam een flop (of voor hetzelfde geld een succes) noemen ?

Mav.

EuroMaverick op Woensdag 30 December 2009 00:35

image

Windows Vista het service pack 3 bedoeld wordt, dat in de schappen ligt als "7" Als IT-mens zou je zo'n stelling niet mogen poneren want je maakt je nogal ongeloofwaardig. Je hoeft maar 10 minuten met Windows 7 bezig te zijn om te begrijpen en te ondervinden dat dit duidelijk Vista *niet* is...

Mav.

basvd op Maandag 28 December 2009 18:58

image zomerhack badge 2

Mijn top3:
1. OV-chip
2. Buma/Stemra
3. EPD

De link tussen mijn persoonlijke top_3 is het woord "overheid". Hoewel Buma/Stemra geen overheidsinstantie is, staan ze wel onder toezicht van de overheid.

Overigens geen idee waarom mensen NU nog stemmen op Windows Vista, het is immers niet zo dat de release pas in 2009 kwam.

Cloud computering, is geen flop, het is een hype. Ook is het voor elk bedrijf anders of "cloud computering" top of flop is.

Weet de redactie wat de definitie van het woord "flop" is? Zo ja, is het afknijpen bij UPC mislukt?

Vincentlaborant op Maandag 28 December 2009 20:32

image

Mijn lijstje
1. Windows 7
2. OV-chip
3. Buma/Stemra

Windows 7 omdat het niet meer dan een service pack is voor Vista, enkel uitgegevens als nieuw OS omdat de naam Vista besmet is.
OV chip omdat de beveiliging ervan niet deugt, en de kuren die ik er zelf regelmatig mee heb in de metro van Amsterdam en Rotterdam.
Buma/Stemra vanwege het ongegeneerd graaien bij de burger/ bedrijven met de poging het embedden van media in een website te zien als losstaande openbaarmaking.

Op 4 komt natuurlijk Brein omdat ik die naam al stom vind, en ze een kansloze missie voeren (verder wil ik graag dat een persoon die het wandelende reclameblok is voor die stichting en zich voor het karretje laat spannen. Die persooon mag van mij *****************)

Kickass op Dinsdag 29 December 2009 00:45

image

Betreft Buma-Stemra/Brein (RIAA/MPAA):
Check de film documantaire RIP! A Remix Manifesto. site.ebay.
Een must seen, zeer inspirerend, huiver over de realiteit van entertainment industrie.

Samuel Michon op Maandag 28 December 2009 21:11

image

Weet de redactie wat de definitie van het woord "flop" is?
Nee. Daar worden ze elk jaar weer op attent gemaakt, maar het lijkt voor dovemansoren.

Flop = het tegenovergestelde van een succes.

Het browserkeuzescherm is een triomf en cloud computing wordt steeds populairder. Die horen dus niet in de lijst thuis. Wel zou gezegd kunnen worden dat het browserkeuzescherm een te milde maatregel is, en dat er bij bepaalde cloud computing diensten nogal wat storingen zijn geweest in het laatste jaar -- maar flops, dat zijn het echt niet.

M Wegman op Maandag 28 December 2009 22:44

image

Cloud Computing is een van de meest extreme vormen van klanten binding. je bent altijd afhankelijk van 1 netwerk. Doen je google docs het niet.. kan je nix typen, opzoeken of opslaan. Nu zeg je misschien nog... ach dat was dit jaar maar 1 dag... Maar 1 dag kan een hoop verschil maken voor een bedrijf. Tevens is het niets meer dan een database solution zoals we die al jaren kennen.

Nee windows 7 nomineren omdat, dat vel op vista lijkt.
Maar cloud is zo nieuw... en overhyped dat het nu al geen flop mer kan worden...

rest my case met dit oudere artikelen op WW:
[url]http://webwereld.nl/nieuws/64566/hackers-besturen-trojan-vanuit-amazon-cloud.html[/url]
[url]http://webwereld.nl/de-vijf/55319/vijf-redenen-om-de-cloud-te-mijden.html[/url]
[url]http://webwereld.nl/nieuws/63072/amazon-cloud-ongeschikt-voor-creditcards.html[/url]

Samuel Michon op Maandag 28 December 2009 23:17

image

Doen je google docs het niet.. kan je nix typen, opzoeken of opslaan.
Je haalt cloud computing en SaaS door elkaar. Je kunt makkelijk van cloud computing partner veranderen, bv van Amazon Web Service naar Joyent. Google Apps is maar een applicatie die toevallig bij Google draait. Je kunt ook een eigen groupware-oplossing draaien (bv Horde), zonder SaaS dus.

Dat verschil wordt straks nog duidelijker met Google Wave -- dan ben je niet afhankelijk van Google's servers, je kunt Wave ook op eigen servers draaien, het is open source.

Verder zijn zat web apps geschreven om ook offline te gebruiken (zoals GMail), je hebt alleen een browser nodig die Web Storage begrijpt (zoals FF, IE8, Safari en Chrome).

Erik van Vliet op Maandag 28 December 2009 20:43

image

De OV-chipkaart.

Anonymous Coward op Maandag 28 December 2009 22:37

image

Windows7

Robin Degen op Maandag 28 December 2009 22:44

image

heb je windows 7 wel eens geprobeerd? ik heb er echt totaal niks over te klagen... en die "sins" zijn van toepassing op zo'n beetje alle windows versies dus dat is echt niks nieuws.

Mijn stem gaat naar UPC. Een voorbeeldje:
normaal usenet in het weekend: ~100 kb/s
SSH usenet in het weekend: ~2 mb/s
torrents zijn nooit snel geweest.. totdat de afknijpingspraktijken onder de aandacht kwamen.. toen ineens gingen ze met een aanzienlijke snelheid omhoog. toch bijzonder. Nu maar afwachten op dat glasvezel tot aan huis (tot ik een ons weeg?) zodat ik van UPC af kan..

Samuel Michon op Maandag 28 December 2009 23:08

image

heb je windows 7 wel eens geprobeerd? ik heb er echt totaal niks over te klagen
Dat lijkt mij nou niet meteen een selling point. Ik gebruik ook Windows 7 en ben er redelijk tevreden over, maar het is eigenlijk het OS dat Vista al had moeten zijn. Vergeleken met andere OS'en loopt het nog steeds achter, het valt alleen op omdat Windows 7 werkt terwijl Vista een puinhoop was.

Anonymous Coward op Maandag 28 December 2009 23:08

image

totaal geen innovatie t.o.v. Vista (2x blooper van het jaar). Het bedrijf is hetzelfde, de programmeurs zijn dezelfde, de source code is bijna hetzelfde. Kost veel meer en zo traag als dikke stront op mijn 500MHZ P3 met 640M geheugen terwijl kubuntu9.10 er fantastisch op draait!

Demko op Maandag 28 December 2009 23:22

image

Hoewel ik het met je eens ben - Windows 7 heeft wel erg veel weg van Windows Vista 'plus' - vind ik het toch nauwelijks relevant wat de prestaties zijn op een PC van meer dan een decennium oud.

Anonymous Coward op Maandag 28 December 2009 23:38

image

Ik vind het wel relevant omdat ik gemerkt heb dat door diverse optimalisaties (incl gcc compiler) linux steeds sneller wordt (ondanks een toename van scripting in user interfaces) en windows steeds langzamer

zx9r_mario op Dinsdag 29 December 2009 08:21

image

OSX gaat er ook met iedere versie op voorruit. Windows is het enige OS wat juist achteruit gaat.

Robin Degen op Zaterdag 2 Januari 2010 15:28

image

om toch nog even terug te komen op deze oude(re) posts... Ik merk wel degelijk een versnelling tegenover xp op nieuwe hardware. Vooral op mijn EEE pc is dat goed te merken. Linux is leuk... maar ik kan nog niet alles ermee wat ik zou willen.. dus dat laat nogsteeds op zich wachten

zx9r_mario op Maandag 28 December 2009 23:17

image

Volgend jaar staat Windows 7 er wel bij.

nogffenikplof op Dinsdag 29 December 2009 02:54

image

http://nl.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

plof...

anonymous_108749 op Dinsdag 29 December 2009 08:14

image

- OV-Chip;
Niet alleen omdat het systeem zo lek is als een mandje, maar ook de informatieverstrekking en verwarring bij de reizigers die nog dagelijks problemen oplevert.

- EMV-chip (vervanger van de magnetische strip op de bankpas);
Is nog niet geïntroduceerd, maar nu al gekraakt. Het zoveelste project van de overheid waarvan nu al duidelijk is dat het de zoveelste FAIL is.

- Kersttoespraak van onze Koningin (Kabinet);
De a-technische en niet digitale generatie die zich, geheel onterecht, negatief uitlaat over de digitale communicatie. Een zeer slappe poging om de angst voor de mening van het volk te bedekken. Internet heeft geleid tot het openen van de ogen van de burgers omtrent het functioneren van onze regering en het Koningshuis (bijv: Vakantiewoning Wimlex). En daar is men, blijkbaar, niet van gediend.

sjaak1977 op Dinsdag 29 December 2009 09:11

image

- EMV-chip (vervanger van de magnetische strip op de bankpas);
Is nog niet geïntroduceerd, maar nu al gekraakt. Het zoveelste project van de overheid waarvan nu al duidelijk is dat het de zoveelste FAIL is.


behalve dat het geen overheidsproject is, maar een van de verschillende creditcardmaatschappijen.

anonymous_108749 op Dinsdag 29 December 2009 09:57

image

Dat was me even ontgaan, bedankt voor de aanvulling. Ik dacht dat er vanuit de regering aangestuurd werd om over te stappen op het EMV.

batlequeen op Dinsdag 29 December 2009 11:05

image


- EMV-chip (vervanger van de magnetische strip op de bankpas);
Is nog niet geïntroduceerd, maar nu al gekraakt. Het zoveelste project van de overheid waarvan nu al duidelijk is dat het de zoveelste FAIL is.


Gekraakt in een lab ja
Heel wat anders dan die magneetstrip die een kind nog kan kopieeren
Het is wellicht niet perfect, maar stukken beter dan we nu hebben

anonymous_108749 op Dinsdag 29 December 2009 11:13

image

En de georganiseerde misdaad heeft geen lab, omdat?

CyberData op Dinsdag 29 December 2009 13:12

image

Ik nomineer de nieuwe vooral TRAGE web-design van WebWereld.

woltersw op Dinsdag 29 December 2009 15:08

image

Ik nomineer Google Wave. Vreselijk zwaar overhyped maar volslagen useless, niet alleen functioneel, maar ook omdat je enerzijds niemand hebt om mee te waven. Je mag dit vast niet zeggen over Google maar dit word echt niets. Flop. En dat terwijl ik ZO BLIJ was met m'n invite.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 December 2009 18:20

image

Vreemd Wolter, ik heb een online vriend die helemaal hilarisch over Google Wave is. Hij heeft aangeboden om uitnodigingen voor Google Wave te versturen. Ik heb hier niet op gereageerd en weet dus nog steeds niet of het nu werkelijk de moeite waard is.

Ik vraag me af wat de meerwaarde van Google Wave is. Bestanden kan je ook makkelijk delen, door ze als bijlage van een emailtje te versturen of via MSN en Skype.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 December 2009 18:27

image

Ik heb voor NOiV gestemd, omdat ik zeer teleurgesteld ben in deze organisatie. En hoop woorden maar vrijwel geen daden.

Voor zover ik het heb begrepen draait de overheid nog steeds geen Vrije / Open Source Software en gebruiken ze nog steeds geen ODF.

Wat mij betreft heeft deze organisatie dus faliekant gefaald. Triest, diep triest :-(

Scarletta op Dinsdag 29 December 2009 18:39

image

Ik nomineer Webwereld vanwege het feit dat ik zonder dat ik gestemd heb, al gestemd heb! ;)
Ik heb op geen van de vekiezingen gestemd maar ik zie alleen de grafiekjes en geen mogelijkheid tot stemmen.

Dit is trouwens al heel vaak gebeurd, bij andere polls. (FF op Ubuntu)

Bladerunner op Dinsdag 29 December 2009 20:51

image

Dan zit je op de verkeerde page. Als je de grafieken ziet, heb ik ook geen button om op te klikken. Dit:

http://webwereld.nl/nieuws/64724/2009--wat-is-de-ict-flop-van-het-jaar-.html#source=newsletter

zou moeten werken...

Samuel Michon op Woensdag 30 December 2009 00:57

image

Nee, werkt bij mij ook niet. Zonder gestemd te hebben krijg ik al de uitslag, en geen mogelijkheid om alsnog te stemmen.

(Firefox 3.5.6, Windows 7 Ultimate)

Bladerunner op Woensdag 30 December 2009 17:09

image

Vreemd. Ik kon gewoon stemmen zodra ik de poll gelezen had.
Ik werk zo nu en dan op Mac OS-X (10.5.8) met de browser "Omniweb" (waarmee ik stemde) en die gebruikt de zelfde rendering methode als Safari. Maar ik heb ook weleens gestemd via ff, en ik kan mij niet herinneren dat ik dit probleem ben tegengekomen.

Scarletta op Woensdag 30 December 2009 20:10

image

Ik heb vaker niet dan wel kunnen stemmen. Vind het echt heel vreemd. Als ik dan zgn gestemd zou hebben ben ik wel heel benieuwd wát ik dan gestemd zou hebben....

Bladerunner op Dinsdag 29 December 2009 20:45

image

Hoewel de OV Schrikkaart een absolute FLOP is, heb ik gestemd op BREIN vs p2p.
Want dat is inderdaad vechten tegen de bierkaai (gelukkig).
Weten jullie nog van Mininova? Veranderd van een zeer populaire torrent site in een waardeloos iets. Maar moet je hier eens kijken wat ik vond via de site http://scrapetorrent.com/ waar voorheen dus Mininova vooraan stond. "Typisch" he? Zelfs het logo is praktisch het zelfde...(de server staat in trouwens in Canada)

HansvD op Woensdag 30 December 2009 12:04

image

Linux op de desktop. Al een jaar of 10 aangekondigd, nog steeds niet doorgebroken.

anonymous_118315 op Woensdag 30 December 2009 19:34

image

De vraag was 'van het jaar', niet 'van het decennium'. Daarnaast, buiten een paar verwarde geesten misschien, had niemand van enige betekenis aangekondigd dat het door zou breken volgens mij. :)

vero216 op Woensdag 30 Juni 2010 10:40

image

Ik nomineer Webwereld vanwege het feit dat ik zonder dat ik gestemd heb, al gestemd heb! ;)
Ik heb op geen van de vekiezingen gestemd maar ik zie alleen de grafiekjes en geen mogelijkheid tot stemmen.

Torrent

geojoil op Woensdag 8 September 2010 10:36

image

Dat verschil wordt straks nog duidelijker met Google Wave -- dan ben je niet afhankelijk van Google's servers, je kunt Wave ook op eigen servers draaien, het is open source.
Pc Games torrents

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws