'Nexus One super, maar geen iPhone-killer'

nexus one

Gepubliceerd: Woensdag 6 januari 2010

De eerste recensies van Google's Nexus One zijn enthousiast. Maar het nieuwste Android-toestel verslaat de iPhone niet.

Toon volledig artikel

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 13:28

image

Ik vraag me af in hoeverre multi-touch het killer gehalte zou optrekken. Niet dat ik nu onmiddelijk hoop dat dit 'de killer' is, maar wat concurrentie is natuurlijk nooit weg.

Verder lijkt me de kritiek, dat voor de iPhone meer apps zijn dan voor Android, iets van tijdelijke aard.

Alleen die accutijd, dat is een smerige tegenvaller.

In combinatie met Google Voice is er geen telefoon die aan de Nexus One kan tippenDat is dan wel een goede ontwikkeling. Dus dan toch, keuze is goed. Als je maar uitkijkt dat die keuze je niet vervolgens weer aan Google verbindt.

Samuel Michon op Woensdag 6 Januari 2010 13:54

image

Dat is dan wel een goede ontwikkeling. Dus dan toch, keuze is goed. Als je maar uitkijkt dat die keuze je niet vervolgens weer aan Google verbindt.
Maar die ene killer-feature is nu juist een propietary Google applicatie...

Verder lijkt me de kritiek, dat voor de iPhone meer apps zijn dan voor Android, iets van tijdelijke aard.
Denk je dat er op een gegeven moment meer apps beschikbaar zullen zijn voor Android dan voor iPhoneOS? Of bedoel je dat alle essentieele apps op een gegeven moment op beide platformen beschikbaar zulen zijn?

wat concurrentie is natuurlijk nooit weg.
Helemaal mee eens, dat houdt iedereen scherp. Ook zorgt al dat aanbod ervoor dat de zwaksten (Windows Mobile, Symbian) vanzelf afvallen, wat smartphones betreft.

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 14:24

image

Maar die ene killer-feature is nu juist een propietary Google applicatie...Erg jammer inderdaad, maar als het echt een killer feature wordt, dan kan ik me niet voorstellen dat er niet meer van dit soort diensten gaan ontstaan.

Of bedoel je dat alle essentieele apps op een gegeven moment op beide platformen beschikbaar zulen zijn?Dat laatste inderdaad. Of de één de ander inhaalt maakt me niet uit. Bij apps is het toch een kwestie van vraag en aanbod. Ik verwacht dat de vraag op Android niet veel zal verschillen van die op iPhone, dus zal het aanbod uiteindelijk ook niet schokkend veel verschillen.

kwark op Woensdag 6 Januari 2010 19:59

image

Maar die ene killer-feature is nu juist een propietary Google applicatie...

Wat is er proprietary aan Google Voice, of heb je het over een andere killer app?

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 20:48

image

Hoezo? Google Voice is toch gesloten software? Of heb ik wat gemist?

Scarletta op Woensdag 6 Januari 2010 21:36

image

Software.. het is toch meer een dienst? Waar je wel weer software voor nodig hebt. Maar zal dit - uiteindelijk- beperkt worden tot de google phones? Lijkt me eigenlijk sterk.

Hoe dan ook: ik ben heel benieuwd of en hoe Google hier een breekijzer kan zetten in de mobiele telefoonmarkt. De schakelkosten van vast naar mobiel zijn hier (als ik het allemaal goed bergijp) een struikelblok. In de VS is een gesprek naar vast even duur als naar mobiel. en terecht.
Het is toch van de zotte dat ik als ik naar New York bel voor een eurocent per minuut het niet uitmaakt of ik een mobiel te pakken heb of een vast nummer. Terwijl een gesprek naar een mobiel nr in NL zoń 14 ct p/m kost..

Samuel Michon op Woensdag 6 Januari 2010 23:33

image

Software.. het is toch meer een dienst? Waar je wel weer software voor nodig hebt. Maar zal dit - uiteindelijk- beperkt worden tot de google phones? Lijkt me eigenlijk sterk.
Microsoft Office is ook voor meerdere platformen beschikbaar. Dan is het nog steeds wel een propietary pakket.

Ik heb verder geen ethische problemen met gesloten software, Peter vind dat we moeten uitkijken dat we ons niet teveel afhankelijk moeten maken van Google diensten/applicaties. Dat kan ik op zich wel volgen, maar niet vanwege de status van de codebase. Meer omdat we nog niet de prijs weten van 'gratis'. Google bewaart allerlei gebruiksgegevens; we weten niet of, hoe en wanneer Google ervoor kiest die gegevens te gebruiken.

kwark op Donderdag 7 Januari 2010 00:21

image

Je hebt wat gemist, zoals al opgemerkt: het is een dienst.

Als je je het Google Voice debacle nog herinnert op de iphone, er waren third party GV apps in de market voor dat Google z'n app werd geweigerd en alle GV apps werden verwijderd. Toch knap als het proprietary is.

Je hebt overigens er helemaal geen software nodig om gebruik van GV te maken, je belt gewoon een nummer en stuurt met DTMF commandos.

Samuel Michon op Donderdag 7 Januari 2010 09:36

image

Kan allemaal wel zo zijn, maar de Google Voice-applicatie op Android is toch echt gesloten software.

Dat jij het liever hebt over de dienst zelf, dat snap ik best.

kwark op Donderdag 7 Januari 2010 21:49

image

Er is op z'n minst 1 opensource Google Voice applicatie: GUAVA

Dat je de Google Google Voice applicatie proprietary noemt klopt, maar er zijn vele andere clients voor deze dienst.

Samuel Michon op Donderdag 7 Januari 2010 23:41

image

Kan zijn, maar daar hadden we het niet over. Google Voice is de applicatie die je bij je Android-toestel krijgt in de VS.

Er zijn ook zat open alternatieven voor Internet Explorer, maar dat is de browser die je bij een Windows PC krijgt.

anonymous_118315 op Donderdag 7 Januari 2010 16:00

image

Maar die dienst draait met gesloten software en protocollen, dat was volgens mij de vraag. Het is niet zo dat je de boel kan forken en daar je eigen dienst uit kan opbouwen.

kwark op Donderdag 7 Januari 2010 22:08

image

"Maar die dienst draait met gesloten software en protocollen"

Waar komen die Google Voice applicaties (die niet van Google zelf zijn) dan vandaan?

Maar nummerportabiliteit zorgt ervoor dat deze dienst heel makkelijk te na te bouwen is.

Google Voice/Grandcentral is niet echt iets speciaals (op het transcriben van voice naar text na), deze "dienst" heb ik in essentie al jaren in-house draaien met opensource software (asterisk/apache/php/mysql). De interface is niet zo gelikt en de kosten die verbonden zijn aan mobiel bellen op het nederlands telefoonnetwerk zijn aanzienlijk. Maar iedereen die een paar E1's/SIP trunks kan los peuteren bij de telefonie providers kan dit opzetten.

Dat iemand dit dus een killerapp voor 1 specifiek toestel noemt snap ik niet.

swhnld op Woensdag 6 Januari 2010 14:12

image

Bij Techcrunch zijn ze een stuk positiever:
http://www.techcrunch.com/2010/01/05/google-nexus-one-the-techcrunch-review/
I’ve been using the Nexus One with TMobile since mid-December as my primary mobile phone. This is the best Android powered phone to date. It’s also the fastest and most elegant smartphone on the market today, solidly beating the iPhone in most ways. In this rapidly evolving market there is sure to be something better just around the corner. But if you are looking to buy a high end smartphone right now, this is the phone for you. The Nexus One is the Android signature device.

Samuel Michon op Woensdag 6 Januari 2010 16:25

image

Michael Arrington schrijft bewust alleen maar artikelen die ongunstig uitvallen voor de iPhone. Dat zorgt namelijk voor veel pageviews (vanwege de discussies in de comments). Het maakt niet uit om wat voor telefoon het gaat (zelfs Windows Mobile telefoons), als Arrington er over schrijft, dan is het altijd beter dan de iPhone.

Een greep uit de laatste artikelen van Arrington's hand:
"Andy Rubin Has Some Steve Jobs In Him"
"24 Month Ownership Cost of iPhone Nearly 50% Higher Than Nexus One"
"Avatar Is Like The iPhone Of Movies"
"ZOMG The Google Phone Is “Like An iPhone On Beautifying Steroids”
"What If Steve Jobs Hadn’t Returned To Apple In 1997?"
"Hey Apple, Please Fix My Bricked iMac, Then Trash Microsoft"
"Apple Isn’t Even Bothering To Lie Anymore"

edjez op Woensdag 6 Januari 2010 17:14

image

Michael Arrington schrijft bewust alleen maar artikelen die ongunstig uitvallen voor de iPhone
Maar zo schrijft David Pogue ook in z'n eigen straatje. Lijkt me een behoorlijke die-hard fan.

Samuel Michon op Woensdag 6 Januari 2010 23:36

image

Klopt, hij en Bob LeVitus schrijven al vanaf het prille begin boeken voor Mac-gebruikers. Is dus ook geen bron die ik ooit zou opvoeren voor een objectieve mening.

swhnld op Donderdag 7 Januari 2010 10:45

image

Enig idee waar we wel objectieve informatie kunnen vinden?

Laatst ben ik bij 2 telefoonwinkels binnengeweest, een nieuw bedrijfstoestel uitzoeken. Op verzoek van de gebruikers waren 2 opties naar voren gekomen die ze zouden willen, een HTC en een Nokia. De winkels zitten naast elkaar, en bij de ene winkel werd het ene toestel in de grond geboord, en bij de andere winkel het andere toestel. De reviews op internet blijken ook gekleurd. Hoe moet je dan een gefundeerde keuze kunnen maken? Waar is de echte objectieve journalistiek gebleven?

Samuel Michon op Donderdag 7 Januari 2010 23:55

image

Helemaal mee eens, dat is tegenwoordig erg lastig. Een paar jaar terug zou ik WIRED hebben aangeraden, maar die schrijven tegenwoordig ook alleen maar wat de meeste pageviews oplevert. Dan rest er dus het lezen van meerdere sites en daar je eigen oordeel uit opmaken.

Dat is ook hoe ik dat doe met het algemene nieuws: ik lees NRC, Parool en de NYT, en uit de som van al die verhalen vind ik dan het midden.

anonymous_119443 op Woensdag 6 Januari 2010 18:46

image

En zo schrijft Sheynberg in zijn commentaaren op webwereld altijd in het voordeel van Apple en apple-fanboys.

globetrotter op Woensdag 6 Januari 2010 19:05

image

Hij werkt voor Apple (propagandaminister).

Lady Gaga op Woensdag 6 Januari 2010 19:42

image

Totaal ongeloofwaardig uit jou mondje ;-)

De iPhone wekt nu 1x enorm veel jaloezie op.
Laat dat duidelijk zijn...

Anonymous Coward op Woensdag 6 Januari 2010 22:04

image

ik vermoed dat wanneer je hem dat gewoon vraagt hij da took zal toegeven. In diverse topics heeft hij al eerder zijn banden met Apple aangegeven.

Wat deze opmerking betreft
De batterijtijd is dramatisch, zelfs vergeleken met de iPhone." dat is behoorlijk vernietigend voor de Nexus maar zeker ook voor de iphone.. oei..

globetrotter op Donderdag 7 Januari 2010 08:03

image

De iPhone wekt nu 1x enorm veel jaloezie op.
Laat dat duidelijk zijn...


Helemaal mis, de iphone werkt heel veel irritatie op voor mij (en nog meer die gebruikers die hem aan iedereen menen te moeten showen).
En als je commentaar hebt op de iphone, dan wordt je met de nek niet meer aangekeken door ze.

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 20:50

image

Zullen we niet weer een Astroturfer discussie starten? Die ben ik eigenlijk wel zat.

bekhof op Woensdag 6 Januari 2010 23:23

image

En vandaar jouw rechtstreekse concurrent?

Shirahama Kenichi op Woensdag 6 Januari 2010 15:24

image

Ik heb meer idee dat Nexus beter is dan Iphone, dat gezeik ook altijd, waarom moet een telefoon perse op alle vlakken de Iphone overtreffen. Het feit dat je ook kunt syncen met Linux en niet zoals met Iphone aan itunes vast zit.

Ook levert Apple niet Itunes software bij de iphone, deze moet je downloaden.

Tux2 op Woensdag 6 Januari 2010 18:19

image

Ik heb al vaker geschreven, ze overtreffen elkaar niet, maar zullen de komende jaren naast elkaar bestaan. Consumentenmarkt wordt qua smartphones hoofdzakelijk verdeelt tussen iPhone en Android. In de zakelijke markt blijft RIM nog wel een tijdje dominant.

iPhone liefhebbers zullen niet snel naar een ander merk overstappen. En er zijn genoeg mensen die geen iPhone willen.

Lady Gaga op Woensdag 6 Januari 2010 19:44

image

En er zijn genoeg mensen die geen iPhone willen.

Nou, de verkoopcijfers zijn wel fenomenaal ondertussen... ;-)
Kan je duidelijk beter omdraaien dus...!

edjez op Woensdag 6 Januari 2010 20:10

image

Dat neemt niet weg dat er genoeg zij die 'm niet willen. Maar ik neem aan dat je dat geen bezwaar vind, of wel?

(ik heb trouwens genoeg aan een telefoon dus ik hoef niet alleen de iPhone niet, maar dat geldt ook voor andere gelijksoortige apparaten)

Kaiser Söze op Woensdag 6 Januari 2010 21:20

image

Nou, de verkoopcijfers zijn wel fenomenaal ondertussen

Ik denk dat het boven elke twijfel verheven is dat er veel meer mensen zijn die hem NIET willen dan die hem WEL willen.

bekhof op Woensdag 6 Januari 2010 23:24

image

Dat geld voor ELK product (gebonden aan merk) wat je kunt bedenken... beetje flauw!

Samuel Michon op Woensdag 6 Januari 2010 23:43

image

Nou ja, de meeste mensen die computers kopen willen nog steeds een computer met Windows. De meeste mensen die portable muziekspelers kopen willen nog steeds een iPod. Etc etc.

Verder geeft 28% van de Amerikaanse consumenten die in de markt zijn voor een smartphone nog steeds aan van plan te zijn een iPhone te gaan kopen. Lijkt mij een hoge score. (link)

bekhof op Donderdag 7 Januari 2010 12:25

image

Klopt, maar ik reageer specifiek op dit:
Ik denk dat het boven elke twijfel verheven is dat er veel meer mensen zijn die hem NIET willen dan die hem WEL willen.Dit komt op hetzelfde neer als: er zijn in de wereld meer mensen ZONDER Windows dan mét. Er komen namelijk wat andere dingen bij kijken. Ga je specifiek kijken naar mensen met een computer, dan ligt dit wat anders...

EuroMaverick op Woensdag 6 Januari 2010 15:43

image

meer dan 100 duizend ten opzichte van ruim 18 duizend Android-apps Da's inderdaad nog eens een nadeel ! Heb ik de keuze uit slechts 10 Beer Apps in plaats van 100...

Mav.

Blieb op Woensdag 6 Januari 2010 15:46

image zomerhack badge 2

De specs van de Nexus one liggen wel erg dicht bij de HTC HD2
http://www.1800pocketpc.com/2010/01/06/htc-hd2-vs-google-nexus-one.html
Die kost nu 520 euro in Nederland.
Dat zou dus ongeveer de prijs van de Nexus One kunnen worden.

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 15:59

image

De Nexus One is een Google branded HTC Dragon, wat op zijn beurt weer de Android versie is van de HD2, dus dat zou best eens kunnen.

Yrcimim op Woensdag 6 Januari 2010 15:46

image

Ben toch wel nieuwsgierig wat de Nokia N900 langzamerhand gaat doen. Qua specs (afgezien van de resistive TFT) is die IMHO toch wel superieur aan zowel iPhone als de Nexus. Waarschijnlijk is het teveel een toestel voor geeks om een groot marktaandeel te krijgen...

bekhof op Woensdag 6 Januari 2010 16:42

image

Qua specs (afgezien van de resistive TFT) is die IMHO toch wel superieur aan zowel iPhone als de Nexus.Dat kan kloppen, alleen schijnt het ding op puur 'werkbaar' zijn het weer af te leggen. Specs zeggen niet zoveel, gebruikerservaring en usability des te meer...

Yrcimim op Woensdag 6 Januari 2010 16:55

image

Dat kan kloppen, alleen schijnt het ding op puur 'werkbaar' zijn het weer af te leggen. Specs zeggen niet zoveel, gebruikerservaring en usability des te meer...

Ik ben over 3 maanden weer aan verlenging van mijn abonnement toe en dan ga ik zeker die N900 aanschaffen. Moet ik alleen mijn nagels weer even opkweken, dan zit het met die usability wel goed... :)

Lady Gaga op Woensdag 6 Januari 2010 19:47

image

De meeste smartphones van Nokia hebben goeie, zelfs betere specs dan de iPhone, maar zijn in de praktijk zeer complex en ongebruiksvriendelijk. Heel moeilijk in de omgang, zelfs onstabiel, wat enkel de Nokia-die-hards blijkbaar niet erg vinden....

Yrcimim op Woensdag 6 Januari 2010 20:13

image

Daar is de N900 juist anders, i.v.m. het Maemo OS. In Nokia termen een revolutie...

Anonymous Coward op Woensdag 6 Januari 2010 22:07

image

grappig.. mijn Nokia e71 is nog nooit vastgelopen oid en een herstart is ook nog nooit nodig geweest. Dat kan ik beslist niet zeggen van de Iphone ervaringen. Stabiel is de Symbian dus zeker. De bediening is anders, maar zeker niet minder dan de iplof

anonymous_118315 op Woensdag 6 Januari 2010 23:52

image

mijn Nokia e71 is nog nooit vastgelopenAha, dat was voor jouw dus! Er is voor je gebeld. Het was de planeet Aarde. Wanneer je terug komt?

Je was onbereikbaar op je Nokia e71. Vastloper misschien? ;)

Anonymous Coward op Donderdag 7 Januari 2010 17:27

image

is dit zelfs voor jouw doen (+w) niet een beetje erg flauw, of heb je sinds kort een tekstschrijver in dienst ( niet zo'n beste dus)

anonymous_118315 op Zaterdag 9 Januari 2010 16:57

image

of heb je sinds kort een tekstschrijver in dienstKlopt, ik heb die van jou ingehuurd. Niet zo'n succes inderdaad.

Bladerunner op Woensdag 6 Januari 2010 23:01

image

Dat is: gebruiksonvriendelijk...

niksteverbergen op Donderdag 7 Januari 2010 00:02

image

ik ben al een aantal maanden erg blij met mn E71. niks te klagen. Ben ik dan een fanboy die het allemaal niet snapt?

Suurgat op Woensdag 6 Januari 2010 15:48

image

Heb geen enkel Apple product. Veel te duur en overrated. Maar ik vind de Nexus er zowiezo lang niet zo goed uitzien als de Iphone. Dus denk ik dat ze er niet op uit waren om een Iphone killer te maken.

swhnld op Donderdag 7 Januari 2010 10:54

image

Daar heb je gelijk in, ze wilden de Google Experience neerzetten, geen iPhone killer releasen.

Marijn op Woensdag 6 Januari 2010 16:19

image

Waarom moet de een winnen? De Iphone was revolutionair (met name door de appstore), de N1 heeft voordelen tov de Iphone en andersom. Beide zijn gewoon hele goede telefoons .

Jammer dat fanboys van beide kampen zich hebben ingegraven als Joden en Palestijnen. Er is geen enkele manier om objectief de betere telefoon aan te wijzen. Voor X zijn 20.000 apps al veel te veel. Voor Y zijn 100.000 nog te weinig.

2 hele goede phones, concurrentie is goed. Kom maar op met de volgende lading hele goede phones!

ilovephone op Woensdag 6 Januari 2010 16:59

image

Nu het toch buiten een sneeuwstorm aan de gang is en ik hier op kantoor vast zit, kwam ik via via bij dit artikel terecht. Wat een Apples en peren vergelijken. Ik vind die Tonie van Ringelestijn ook niet erg objectief of eigenlijk helemaal niet, beetje cut & past journalistiek. Ik word ook een beetje ziek van het feit dat elke keer als er een telefoon met een touch screen en wat icoontjes het daglicht krijgt te zien men deze meteen moet gaan vergelijken met iPhone of zelf het een iPhone killer noemt. Tonie & co get your info straight. Google is geenzins van plan om een iPhone killer uit te brengen. Sterker nog dit is volgens mij de eerste keer sinds Android Q2 2009 live is gegaan dat uberhaupt Google gedeeltelijk met ontwikkeling van phone heeft bemoeit. Phone is nog steeds ontworpen en ontwikkeld door HTC. Daarnaast heeft Google zelf gezegd dat Android phones heel goed naast Iphones kunnen bestaan. Daarnaast kan ik natuurlijk, alhoewel ik geen ervaring heb met het schrijven voor het web, alles bij elkaar schrapen om vervolgens een so called Android Nexus One artikel publiceren. Sorry hoor maar moet je niet zelf eerst telefoon testen voordat je een zogenaamd objectief oordeel kan geven??? Mogen duidelijk zijn dat veel van dit soort Crappy website ala WebWereld niet eens de moeite nemen om zelf aan de slag te gaan of ticket betalen om naar Mount View CA 94043 HQ Google vliegen, om van eerste hand te horen en voelen hoe daadwerkelijk desbetreffende phone nu eigenlijk werkt. Dan nog zo ongelofelijk dom argument! citaat: ook zijn voor de iphone veel meer apllicaties beschikbaar.. Duh!!! Tonie volgens mij bestaat iPhone ook iets langer dus hadden/hebben ze(developers) ook meer de tijd gehad om apps te ontwikkelen!!! lijkt me volgens mij logisch!! je kan van geen enkel bedrijf verwachten dat ze binnen een jaar 100 duizend apps ontwikkelen zelf Apple heeft daar een paar jaar over gedaan!!! Kortom erg zwak stuk van Tonie van Applestijn. Zo kan ik ook een stuk schrijven en mezelf een web-auteur noemen. Nee Tonie blijf maar lekker met je iPhone meuk zitten en ga maar lekker leuken stukken schrijven voor jullie top notch Iphone magazine want van objectieve verslaggeven heb je niet veel kaas gegeten. Geef niet hoor, komt wel als eind 2010 Android markt is geexplodeerd! moet je zien hoe snel je overschakkeld op Android/Google phone.

mistered op Woensdag 6 Januari 2010 17:05

image

Door die laatste zin maak je jezelf ongeloofwaardig en ben je niet veel beter dan Tonie van R.
Jammer,gemiste kans...

damluc op Woensdag 6 Januari 2010 18:12

image

Ik ga hem gebruiken, totdat er weer iets beters op de markt komt." Pogue hoopt dat Google's online telefoonwinkel de macht van de telecombranche zal breken: "Want de onbeschofte voorwaarden en tarieven van Amerikaanse telefoonbedrijven zijn volledig uit de hand gelopen. Alles wat consumenten ook maar een klein beetje meer keuze geeft, is reden tot juichen."

Maar toch lopen hele volksstammen elke keer geil naar de winkel als er weer een nieuwe smartphone uitkomt. En de providers maar juichen.

migala op Woensdag 6 Januari 2010 18:42

image

In het artikel van de David Pogue staat "a worthy competitor to the Droid, if not the iPhone". Het is m.i. waarschijnlijker dat hij "if not" bedoeld in de betekenis "misschien zelfs". Daarmee is de kop van het artikel dus onjuist.

Scarletta op Woensdag 6 Januari 2010 18:57

image

IDD OMG

Als toch al de meeste artikelen gecopieerd moeten worden van de engelstalige IDG takken verwacht je toch i.e.g. dat ze engels kunnen lezen.

Marc op Woensdag 6 Januari 2010 19:10

image

Ik vind nu juist de USP van dit produkt dat het geen hoerige iPhone is. Die bewegende achtergrondjes is leuk, maar die moet je natuurlijk direct uitzetten.

leendertv op Woensdag 6 Januari 2010 20:36

image

Wat een onzin artikel weer...
Ik zie verschillende punten waarmee deze telefoon beter is dan de Iphone...maar de Iphone heeft ook weer z'n pluspunten. Maar waarom zou de Iphone beter zijn?

Zulke artikelen zijn meer reclame voor de Iphone dan een informatief artikel van een onafhankelijke site...

Jammer hoor

regnis op Woensdag 6 Januari 2010 23:16

image

In dit geval zou je iphone weer met mac kunnen vergelijken en Android met windows toen der tijd. Welke versie heeft nu meer marktaandeel? Windows natuurlijk omdat het op meerdere systemen geinstalleerd kon worden al hebben ze W7 zijn ze nog steeds marktaandeel aan het verliezen.

Waar Windows in faalt zal Android er weer niet in falen en dat is de openheid, koop je een computer met windows dan is standaard GUI het zelfde, koop je een android phone heb je of een sense of blur etc. etc.

Dus op langere termijn zal Iphone vast wel niet uit de geheugen van mensen worden gehaald maar welke geeft je meer vrijheid, er zijn hier vast wel mensen die zeggen nou geef mij maar een iphone maar ik zeg geef mij maar GEEN iphone want dan moet je weer vast zitten aan dat meuk programma genaamd Itunes die ook weer alleen voor windows en Mac beschikbaar is. Dus platformonafhankelijk dan krijg je ook nog wel die "zogenaamde" paar duizenden Linux/Unix users die ook wel een High-end phone kopen. Symbian zal denk ik nog wel heeeeel lang blijven bestaan want denk niet dat Nokia binnen korste keren nog besluit om helemaal over te gaan op Maemo 5 of Android. Windows mobile muah die zal er ergens helemaal onderaan achter de rest aan proberen te sukkelen. Blackberrys zijn ook weer vast aan 1 soort telefoons.

Yrcimim op Donderdag 7 Januari 2010 10:21

image

Heb je per ongeluk een minnetje toebedeeld, dus dan maar even zo: ben het in grote lijnen met je eens, afgezien dan van de Symbian voorspelling. Tenzij de nieuwe Symbian werkelijk dramatisch beter is dan de huidige lijn, legt Symbian het in snel tempo af tegen de huidige verwachtingen van de consument. Het kan dus wel eens erg snel met Symbian aflopen IMO...

swhnld op Donderdag 7 Januari 2010 10:59

image

Nee, Nokia gaat Symbian inzetten als vervanger voor het S40 OS wat ze op hun low end toestellen hadden, en gaan voor hun high end toestellen over op Linux. Hun huidige variant is Maemo, en is op Debian gebaseerd net als Android indirect. Best kans dat software voor beide partijen onderling compatible is of wordt.

resequenc3r op Donderdag 7 Januari 2010 06:02

image

ik noem 1 gigantisch voordeel voor de Nexus: verwisselbare batterij!! ....ook de camera is 5 Megapixel.

Maar goed, Apple staat nog steeds op grote hoogte qua success en gadget-hebbe-gehalte, iets wat Google nog maar even moet bewijzen.

Jozik op Donderdag 7 Januari 2010 17:11

image

Vooral helemaal eens met het voordeel van de verwisselbare batterij. Dat is m.i. een "unique rejecting point" voor de iphone.

Samuel Michon op Donderdag 7 Januari 2010 23:44

image

Hoeveel mensen ken jij die reserve-batterijen met hen meezeulen?

Daarnaast heb ik liever een telefoon of notebook die het gewoon een werkdag volhoud zonder een batterij te hoeven verwisselen, zoals de iPhone en MacBook Pro dat doen.

resequenc3r op Vrijdag 8 Januari 2010 03:25

image

zonder een batterij te hoeven verwisselen
je kunt namelijk de standaard batterij ook vervangen door 1 met meer capaciteit. Ook als bijvoorbeeld na een jaar of twee er nieuwe ontwikkelingen zijn op batterij ontwikkelingen.
Ook als je batterij na een tijd zn vermogen verliest ben je niet je telefoon kwijt naar Apple voor onderhoud

Samuel Michon op Vrijdag 8 Januari 2010 11:41

image

Wat een onzin.

Het vervangen van een iPhone-batterij hoeft maar 1 keer in de 3-4 jaar, maar wanneer dat nodig is kun je dat bij de Apple Store laten doen terwijl je wacht. Je bent je iPhone dus nooit kwijt voor onderhoud.

Daarnaast zijn er honderden verschillende 3rd party battery packs voor de iPhone beschikbaar waarmee je de interne batterij kunt opladen on-the-go, of als tweede batterij, bv. ingebouwd in een telefoonhoesje.

Maar goed, nogmaals, hoeveel mensen ken je die reservebatterijen meezeulen?

resequenc3r op Vrijdag 8 Januari 2010 13:26

image

Niet zo'n onzin hoor, de niet vervangbare batterij is 1 vd redenen waarom de iPhone geen business phone is.

en het argument van betere batterijen met meer mAh ??

zelfde als met upgrade van geheugen, kan bij iphone niet. Ah weer een reden om naar de AppleStore te gaan he?

Lampredi op Donderdag 7 Januari 2010 13:42

image

Zou je er nou een beetje lekker mee kunnen bellen?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Apple-gadgets van ...

World Tech Update: Apple-gadgets van iWorld (video)

Verleden nieuws