Ict-managers politie ver boven Balkenende-norm

Jan Peter Balkenende

Gepubliceerd: Dinsdag 12 januari 2010

De ict-top van de Nederlandse politie verdient meer dan de Balkenende-norm van 225.000 euro. Daarnaast zijn er 375 externe ict'ers die gemiddeld 201.000 euro verdienen.

Toon volledig artikel

swhnld op Dinsdag 12 Januari 2010 11:08

image

Ik vraag me af of ze salarissen en inhuurkosten over een kam scheren.
Anyway, waar de situatie het toelaat zou de politie best de contracten opnieuw kunnen onderhandelen voor inhuur van mensen om de kosten te drukken.
Als laatste, als de Balkenende norm zo belangrijk is, leg hem dan vast in de wet. Richtlijnen bestaan zodat je ze naast je neer kan leggen als je dat goed uitkomt.

Anonymous Coward op Dinsdag 12 Januari 2010 11:22

image

Precies.. externe inhuur. Dan moet je naar de totale kosten kijken, en niet naar het brutosalaris. Bij een brutosalaris van 225.000 euro horen aanzienlijk hogere loonkosten voor de werkgever. Die totale loonkosten worden doorberekend aan de klant (de politie in dit geval), niet alleen het salaris dat de persoon zelf overhoudt.

Overigens vraag ik me wel af wat je allemaal moet kunnen om zo'n hoog salaris ook werkelijk te verdienen..

ronaldpj op Dinsdag 12 Januari 2010 11:25

image

Daar lijkt het wel op, externe ict-ers kun je moeilijk onder de Balkenende norm proberen te vangen. Dan zou je dat voor al het externe personeel moeten doen. De Balkenende norm (ik dacht overigens dat die rond de 180.000 euro lag http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkenendenorm) komt namelijk overeen (gebaseerd op 1600 uur per jaar) op 112 euro per uur. En dat is voor externe IT inhuur niet exorbitant hoog, om over beleidsmedewerkers en dergelijk, nog maar te zwijgen.

Blieb op Dinsdag 12 Januari 2010 11:41

image zomerhack badge 2

En dat is voor externe IT inhuur niet exorbitant hoog
Ik vind het best hoog als ICT medewerker die het voor iets meer dan 30 euro per uur moet redden.

ronaldpj op Dinsdag 12 Januari 2010 11:46

image

Tja, ik zeg ook niet dat het goedkoop is, maar ik zit (als externe) op ongeveer datzelfde bedrag als jij, maar mijn vorige werkgever (een mondiale speler op IT gebied), vroeg 1120 euro per dag, en dat is 140 euro per uur. Daarvoor krijg je natuurlijk ook de expertise van het hele bedrijf voor. En je kunt op project-basis de mensen inhuren, terwijl je van vast personeel niet zo eenvoudig "af kunt".
Mijn huidige werkgever (een klein consultancy bedrijfje) vraagt aanzienlijk minder.

Blieb op Dinsdag 12 Januari 2010 11:54

image zomerhack badge 2

Als je zoals de belastingdienst het gehele jaar door een paar honderd man extern inhuurt dan is dat eigenlijk grotendeels een structurele bemensing.
Je huurt wel ICT kennis maar raak je telkens domein kennis kwijt als externen weer je organisatie verlaten. Externen moet ingewerkt worden en als je zo veel externen van buiten je eigen business hebt dan lopen die externen de hele tijd de interne medewerkers lastig te vallen met vragen en vergaderingen.

ronaldpj op Dinsdag 12 Januari 2010 12:09

image

Eens, maar dan is het beleid niet goed, niet zo zeer de tarieven.

Tucson op Dinsdag 12 Januari 2010 15:57

image

Wat is nou 120 euro per uur? Voor externen drie keer niks. Ik kost nog meer en zo goed ben ik nou ook weer niet (alhoewel ;-))

Zijn vrij gangbare tarieven. Daarentegen, voor datzelfde bedrag heb ik een team van 4 man in India lopen... Alles is relatief

GJvdZ op Dinsdag 12 Januari 2010 14:29

image

De tarieven zijn vrij normaal. Het is alleen de vraag hoelang die externen daar rond lopen. Als het op projectbasis is is het prima. Als die mensen daar langer dan een jaar rondlopen kan je je afvragen of gewoon in loondienst nemen niet slimmer is. Al was het maar om de kennis binnen te halen, want in een jaar tijd kan je je behoorlijk onmisbaar maken als consultant.

GJvdZ op Dinsdag 12 Januari 2010 14:34

image

Precies. De kans is groot dat die externe ICT-ers zelf met misschien 70..80k salaris per jaar naar huis gaan. En dat is, afhankelijk van de competentie niet zo spectaculair.

Blieb op Dinsdag 12 Januari 2010 14:45

image zomerhack badge 2

70/80k ? Dat is 2,5 keer het modaal inkomen.
Ik vind dat best veel geld.
Daarbij denk ik dan al aan management functies.

Tucson op Dinsdag 12 Januari 2010 20:44

image

Dat zou je denken, maar da valt nog mee hoor...

Aan de andere kant vervullen veel ICT-ers (waaronder ikzelf) al management taken, zonder daarbij het label Manager te dragen.

resequenc3r op Dinsdag 12 Januari 2010 11:31

image

wat voor uber-icters zijn dit wel niet?

want universitair geschoolde icters verdienen het in ieder geval niet.

CyberData op Dinsdag 12 Januari 2010 11:36

image

Vriendjes van de al hoog betaalde ict-functionarissen wellicht?

ronaldpj op Dinsdag 12 Januari 2010 11:36

image

Het zijn geen ict-ers maar managers. De "echte" ict-ers waar het over gaat zijn inhuur (zoals ik het interpreteer) en daarvoor is een dergelijk bedrag niet wereldschokkend. Zoals nixpro al zegt, dat bestaat niet alleen uit salaris, maar ook uit auto-kosten, overhead en (ook niet onbelangrijk) winst.

Bob op Dinsdag 12 Januari 2010 11:57

image

Den Oudsten wijst erop dat ten tijde van de beslissing de salarissen marktconform waren. Maar volgens hem is dat op dit moment niet meer zo. De Balkenende-norm is ook niet vastgelegd in de wet, maar eerder een maatschappelijke richtlijn van wat acceptabel is voor het belonen van hoge ambtenaren.

Wat is de moraal van dit verhaal, dat er onder de politietop schijnbaar geen moraal is, graaien maar.

De balkendende norm is geen wet dus kun je die naast je neerleggen en hoef je die niet serieus te nemen. enige vorm van moraal en wat acceptabel is dat schijnen de heren daar niet te hebben.

Het probleem hiervan is dat uiteindelijk de agent op straat hiervoor wordt afgerekend. Nee minder blauw op straat en meer blauwe pc schermen zeker.

vantivanta op Dinsdag 12 Januari 2010 13:55

image

Wat is de moraal van dit verhaal, dat er onder de politietop schijnbaar geen moraal is, graaien maar.

Dit geldt niet alleen voor de politietop, maar voor alle zogenaamde top-managers.

Bob op Dinsdag 12 Januari 2010 15:00

image

Maar ja webwereld veel ict'er en aan de - tekens is wel te zien dat men een beetje aanval op wat er zo verdient wordt niet op prijs stelt.

hansn op Dinsdag 12 Januari 2010 12:59

image

Zoals nixpro al zegt, dat bestaat niet alleen uit salaris, maar ook uit auto-kosten, overhead en (ook niet onbelangrijk) winst. Een auto kun je idd nog tot loonkosten rekenen, overhead en winst echter niet.

Q200 op Dinsdag 12 Januari 2010 19:52

image

Exact: het uurtarief is het totaal: hiervan moet naast het Bruto salaris ook het werkgever deel betaald worden, reserveringen voor vakantie en ziekte (worden ook niet doorbetaald, zoals bij iemand in loondienst), risico reserveringen (voor de periodes dat je niet ingehuurd bent: WW krijg je niet), reserveringen voor opleidingen (worden normaal gesproken ook door "de baas" betaald), autokosten (je woont normaal niet naast de deur, en het kan iedere maand ergens anders zijn), telefoonkosten, administratiekosten (als zzp-er moet je een volledige administratie hebben, inclusief accountants en zo), en niet te vergeten je volledige pensioen, en de diverse bedrijfsverzekeringen. O ja, niet vergeten nog acquisitiekosten. Bedenk daarnaast dat je naast je 40 uur nog een aantal uur moet steken in het bijhouden van je bedrijf.
Dit alles zorgt ervoor dat je werkelijke bruto loon minimaal de helft (zzp-er) of 1/3e tot 1/4e (dienstverband) is van de in rekening gebrachte uurkosten.

Dus als je echt appels met appels gaat vergelijken moet je om op de balkenende norm te komen een uurtarief in rekening brengen van minimaal 200 tot 300 euro per uur exclusief btw. (uitgaande van 1800 uur per jaar effectief aan het werk bij een uursalaris van 100 euro per uur)

R.J. de Wolff op Dinsdag 12 Januari 2010 13:18

image

zolang er op de markt hoge salarissen worden geboden voor ICT'ers, blijft dit een probleem en de Balkenende norm maakt dit alleen nog maar erger. Kennis wordt niet beloond bij de overheid en daarom is het erg moeilijk voor diezelfde overheid om te concurreren met de markt om diezelfde kennis binnen te halen.

jan_ op Dinsdag 12 Januari 2010 14:34

image

Wat een gezeur, waar hebben we het over. Het gaat om onze nationale veiligheid en "geld van niemand".

hansn op Woensdag 13 Januari 2010 15:05

image

"geld van niemand". Dat is natuurlijk onzin.Het geld komt ergens vandaan, en zal dus waarschijnlijk ergens anders worden geminderd,ten gunste van de zakkenvullers, wat dat zijn het gewoon.Maar ja,wat zou jij doen als je zo'n loon kreeg aangeboden.Moeilijk.Het lijkt er alweer op alsof het systeem van geen kant deugt.Waar hebben we dat meer gehoord.

Tucson op Dinsdag 12 Januari 2010 16:00

image

Er is natuurlijk wel een verschil tussen salaris en inhuur. Ik neem even aan dat die hier over 1 kam zijn geschoren, want ik verdien lang niet wat ik de klant kost. Daar zit een factor 4 tussen en dan zijn bedragen van 200.000 euro per jaar ineens niet zo hoog. Aan de andere kant, als freelancer kan ik dezelfde tarieven vragen... Mischien moet ik toch eens bij de politie aankloppen ;-)

Robert op Dinsdag 12 Januari 2010 16:33

image

Hoe gaan we ervoor zorgen dat Balkenende meer gaat verdienen?

mvermeer op Dinsdag 12 Januari 2010 16:38

image

Zoals hier al in diverse reacties aangegeven is moet het duidelijk zijn dat alle personen (inclusief de 3 ton + verdienende managers) extern personeel is dat met voor hun functie normale uurtarieven werkt.
Je hebt het dan over freelancende (zzp-ers) managers/ict-ers of over personeel dat via diverse detacheringsbureau's binnengehaald is. Afgelopen jaar hebben ze de tarieven al naar beneden bijgesteld en het aantal externen geforceerd gehalveerd.
Uiteindelijk blijft natuurlijk het feit dat men hier een vergelijking maakt tussen het bruto jaarsalaris van de minister president en de uurtarieven van een externe. Een externe rekent een bepaald uurtarief omdat hij of zij hierbij zelf alle kosten nog moet maken die bij het bruto jaarsalaris al gemaakt zijn.
Een freelancer moet hier bijvoorbeeld zelf al zijn verzekeringen, pensioen en reiskosten nog van betalen. Ook reserveert een zzp-er meestal geld zodat op het moment dat er geen opdracht is er toch geld is om van rond te komen.
Een detacheringsbureau heeft met dezelfde onkosten te maken en wil uiteraard zelf ook nog winst maken.
Aan het bruto jaarsalaris van een premier zitten voor de organisatie nog meer kosten vast als die 180.000 euro. Ook hier praat je nog over pensioenvoorzieningen, werkgevers verzekeringen en premies en dt zijn geen misselijke bedragen.
Nu ben ik de laatste die beweert dat een freelancer zielig is en niets verdient maar men moet uiteraard wel appels met appels vergelijken en niet met peren.
Het echt grote probleem is dat het heel moeilijk is om aan vast personeel te komen bij vtsPN. De beloningsstructuur en onzekerheid over de toekomst van de organisatie is voor een hoop mensen toch een belemmering om daar in vaste dienst te komen.
Je moet dus een hoop werk verzetten en hebt te weinig personeel, dus moet je met externen werken.
Zoals wel vaker voorkomt bij televisie journalistiek is er een hele hoop herrie gemaakt over weinig.
Zoals gezegd het probleem zit niet in de beloning van de externen maar in o.a. de beloning van de internen...

Confido op Dinsdag 12 Januari 2010 18:32

image

Inderdaad zijn het marktconforme tarieven, maar dat is niet de kern van de zaak, vind ik.

De redenering zou niet vanuit de externe moeten zijn, maar vanuit de werkgever (oftewel vanuit de belastingbetaler). Onder de streep is het zo dat als je in plaats van een externe te huren gewoon iemand in dienst neemt, je veel en veel goedkoper uit bent. Zelfs als je die persoon na een (paar) jaar laat gaan en de gebruikelijke kantonrechtersformule betaalt hou je veel geld over.

Om een of andere reden is er een bijna hysterische angst ontstaan om mensen in dienst te nemen, want 'dan kom je er nooit meer vanaf zonder je blauw te betalen'. Het gevolg is een bloeiende industrie van detacheerders die hun slechtste mensen bij de overheid plaatsen voor de hoogste tarieven en ze daar dan jaren laten zitten totdat de mensen zich eigenlijk meer werknemer voelen dan externe.

Al die ambtelijke commissies zijn niet nodig om bezuinigingen te bedenken: een rijksbreed verbod op externen die meer dan (bijvoorbeeld) €100 kosten levert waarschijnlijk alle benodigde kostenbesparinen op. En mark my words: als je dat verbod aankondigt, gaan alle tarieven ineens magisch omlaag naar die € 100 per uur, want zo werkt de markt.

En dat je dan 'geen goede mensen kan vinden' geloof ik ook niet in: je houdt genoeg geld over om een fatsoenlijk salaris te bieden en de overheid is qua arbeidsvoorwaarden een zeer prettige werkgever. Bovendien is de kwaliteit van die externen in mijn ervaringen niet bovengemiddeld.

mvermeer op Dinsdag 12 Januari 2010 19:21

image

Bij vtsPN heerst geen angst om mensen in vaste dienst aan te nemen. Men heeft afgelopen jaar heel veel intern personeel aangenomen ter vervanging van externen. Op dit moment is er echter voor meer FTE werk als er beschikbaar eigen personeel is dus moet je dat opvullen met extern personeel. Of uiteraard minder werk aannemen, maar dat is uiteraard niet mogelijk.

Het is verder natuurlijk complete bullshit dat detacheerders hun slechtste mensen bij de overheid neerzetten voor top tarieven. Er zal best wel eens een rotte appel tussen zitten maar als je je als klant (de overheid in dit geval) slechte externen laat aansmeren dan heb je je selectieprocedures blijkbaar niet goed voor elkaar. Detacheerders die je dat flikken hoor je er direct uit te mikken is mijn mening.

Ik ben met je eens dat een verbod op externen best zoden aan de dijk zetten maar dat kan dus alleen als je altijd genoeg intern personeel kan werven. Dat de tarieven voor elke externe ver naar beneden kunnen betwijfel ik. Er zijn ongetwijfeld mensen die nu teveel kosten maar waar dat bedrag van 100 euro vandaan komt weet ik niet. Volgens mij zitten de meeste externen bij vtsPN op dit moment toch onder die 100 euro per uur. Ga er maar vanuit dat je een senior systeembeheerder toch zeker niet onder de 50 euro per uur krijgt.

Betreffende salaris bij vtsPN, de medewerkers vallen gewoon binnen de politie CAO. Als je dus aan die salarissen gaat sleutellen en ze naar boven gaat bijstellen dan zaal de volledige politie juichend voor je deur staan. Dat geld namelijk voor elke medewerker bij de politie en dan praat je toch over hele andere getallen. Maar ik ben met je eens dat als er goede salarissen en arbeidsvoorwaarden worden geboden er meer intern personeel is.
Wat betreft de kwaliteit van de externen waar jij mee in aanraking bent geweest kan ik niks zeggen maar in denk dat het bij vtsPN niet uitmaakt of je een interne of externe medewerker treft. De kwaliteit van de mensen is over het algemeen gelijk.

Blieb op Woensdag 13 Januari 2010 10:51

image zomerhack badge 2

Op dit moment is er echter voor meer FTE werk als er beschikbaar eigen personeel is dus moet je dat opvullen met extern personeel

De politie moet dan het aantal FTE'en eigen personeel uitbreiden. De inzet van vele honderden externe ICT'ers duidt op structurele onderbezetting.

Tucson op Woensdag 13 Januari 2010 20:06

image

Ligt eraan, sommige kennis wil je liever inhuren, omdat je het slechts tijdelijk nodig hebt, of het te duur is om die kennis op peil te houden bij eigen personeel.

Tucson op Dinsdag 12 Januari 2010 20:52

image

Dan krijg je dus alle junioren. De senioren en experts zitten dan bij de bedrijven die dat wel willen betalen. Bedrijven zijn ook niet gek.

Zoiets van, ik wil een absolute topper, maar ik betaal niet meer dan een junior. Waarom? Daarom. Oh meneer de klant, dan zet ik mijn besten toch ergens anders neer? Veel plezier en goedemiddag...

Oftewel, kennis en expertise kosten geld. Wil je dat niet betalen, prima, maar ook niet zeuren dat je het dan niet krijgt...

moiahh50 op Dinsdag 12 Januari 2010 22:16

image

NAtuurlijk zijn het weer die externe, die hun zakken met extreem (?) veel geld vullen... Standaard verhaal natuurlijk voor een gemiddelde externe kracht is echter een bedrag tussen de € 1000,00 en € 1400,00 niets bezonders alle kosten zitten daarin.

Als je interne op hetzelfde schaaltje legt, kost dat net zoveel... !

Maar ik denk dat het hier om een rookgordijn gaat...... Al die commisarissen, zijn recentelijk de maat genomen en daarbij is geconstateerd dat zij heel veel geld opstrijken voor zaken die niet standaard in de Politie CAO staat en waarmee zij zich dus wederrechtelijk verrijken.... Zich in ieder geval tig keer meer toe eigenen dan de gewone agent op straat die dagelijks het gevaar loopt en niet die "?"aan de top.

Dus om nu de aandacht van zich af te wenden , zoeken we een nieuwe zondebok... en waar anders zitten die.... in de IT en natuurlijk de externen.... Als ook hier een goed beleid zou worden neergelegd, dan de externen met alle liefde intern willen werken, maar voor bedragen beneden de 2800 a 3000,00 euro komen ze niet... Momenteel ken ik toch nog teveel externe mensen die meerdere jaren daar zitten... dus een punt van aandacht... De grote IT jongens ( detacheerders) lachen en hullen zich verder in stilzwijgen...

Blieb op Woensdag 13 Januari 2010 11:05

image zomerhack badge 2

Als je interne op hetzelfde schaaltje legt, kost dat net zoveel

Ik reken even voor een ervaren interne programmeur/systeemanalist met 4000 euro per maand vast salaris:
Dat is ongeveer 30 euro bruto per uur
5 euro werkgevers belastingen
10% overhead personeelsadministratie en beoordelings kosten
5 % opleidingskosten.
4% ziekteverzuim (is minder in ICT)
5 euro netto vergoedingen (onkosten/reiskosten)
2 euro bruto vergoedingen
Zit je net boven de 50 euro aan totale personeels kosten.
Minder dan de helft dus en dan heb je wel iemand die al veel kennis over de ICT situatie binnen je bedrijf heeft opgebouwd en daardoor productiever kan zijn.

Tucson op Woensdag 13 Januari 2010 20:09

image

Waar zijn de pensioenkosten, ziektekosten bijdragen, lease auto en tal van andere posten? Alleen de lease-auto is goed voor 5 euro per uur, exlcusief brandstof! En dan rijdt hij een simpel golfje.

Daarnaast, 5% opleiding, dat is 1,20 per uur, ongeveer 216 euro per maand, ongeveer 2592 euro per kalender jaar. Een beetje cursus van 3 dagen op een specifiek gebied kost al 3000 tot 5000 euro. Een tikkie rooskleurig voorgesteld...

Peter68 op Donderdag 14 Januari 2010 10:58

image

In aanvulling op Tucson's terechte punten:
Werkgeversdeel sociale premies kan oplopen tot 50% van het bruto loon, in jouw voorbeeld dus 15 euro/uur.

Verder zal een inhuurkracht altijd een risico opslag rekenen, omdat hij meestal kortstondig wordt ingehuurd en vaak te maken krijgt met leegloop.

Kan best zijn dat dit bij de politie in de praktijk anders loopt, maar dat moet de politie zichzelf aanrekenen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws