KPN onthult prijzen vdsl en glas

Strato glasvezel

Gepubliceerd: Woensdag 27 januari 2010

KPN maakt de prijzen voor vdsl- en glasvezelabonnementen alvast bekend. Die overstijgen adsl, vooral qua snelheid.

Toon volledig artikel

CyberData op Woensdag 27 Januari 2010 15:58

image

de genoemde prijzen zijn toch niet concurrerend met ziggo of upc. Of vergis ik me nu?

TFH op Woensdag 27 Januari 2010 16:07

image

De genoemde prijzen zijn toch niet concurrerend met ziggo of upc. Of vergis ik me nu?
De upstream is de reden dat deze abbo's interessant zijn, want voor de FTTH abbo's is deze namelijk gelijk aan de downloadsnelheid.
80 euro voor 50/50 en 110 euro voor 100/100, tezamen met tv en gratis bellen kan best interessant zijn...

CyberData op Woensdag 27 Januari 2010 16:12

image

Wat moet ik met zo'n upstream als particulier?

NULL op Woensdag 27 Januari 2010 16:28

image

Thuiswerk, bijvoorbeeld.

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 08:39

image

Kan ik nu al...

bitsflew op Woensdag 27 Januari 2010 16:30

image

Offsite backup.

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 08:42

image

Kan ik nu ook al...

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 16:43

image

MobileMe

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 08:40

image

Volstrekt on-interessant

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 11:09

image

heb je daar die bandbreedte voor nodig? wat een iflut product dan ;)

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 11:37

image

Precies !!!

brief op Donderdag 28 Januari 2010 07:44

image

Alle reacties zijn idd diengen die jij kan doen (ik neem dat je wel technisch bent gezien het feit dat je hier post). Maar mijn ouders zullen het vooral duur vinden. Als die al over zouden gaan stappen naar iets anders zal prijs toch de doorslag geven.

Caesar Tjalbo op Woensdag 27 Januari 2010 19:03

image

De upstream is de reden dat deze abbo's interessant zijn, want voor de FTTH abbo's is deze namelijk gelijk aan de downloadsnelheid. Ik heb een glasvezelaansluiting gekregen van Glashart. Vervolgens een aanbod van KPN voor de pakketten zoals die genoemd worden in het artikel en de PDF van de presentatie. De folder van het aanbod heb ik 2 keer in de bus gehad.

De aangeboden upload is 10% van de download snelheid, respectievelijk 3, 5 en 6 Mb/s, dus zeker niet gelijk aan de downloadsnelheid. Probeer deze link eens.

Zoals je kunt zien zijn de prijzen wel gelijk aan hetgeen er in de presentatie vermeld wordt, net als de download snelheden bij 'Bronze' en 'Silver'. Mogelijk dat de 100 Mb/s download snelheid van 'Gold' in maart gerealiseerd wordt (maar de upload komt nog steeds niet hoger dan 1/10de).

gerke op Donderdag 28 Januari 2010 07:36

image

Ik betaal nu voor 50/50 34 euro per maand, dus dat noem ik niet echt concurrerend ;)

niksteverbergen op Donderdag 28 Januari 2010 08:44

image

Juist! Prutsen met servertjes, erg leuk.

bofh op Woensdag 27 Januari 2010 16:24

image

Is die lijn snelheid, de te halen snelheid voor het internet gedeelte?

Of moeten we er rekening mee houden, dat het telefonie/televisie deel straks van die bandbreedte nog een deel afsnoept?

En waarom (zucht) nu weer triple-play? De kwaliteit van mijn schotel kunnen ze toch nooit halen en een GSM heb ik al jaren...

Bob op Woensdag 27 Januari 2010 16:31

image

Dat is idd een goede vraag, gaat het tv gedeelte af van die snelheid, immers als je 3 of 4 tv ontvangers hebt en dan misschien ook nog eens in hd kwaliteit hou je niet veel bandbreedte meer over.

Het telefonie deel maakt niet veel uit dat kun je bijna verwaarlozen.

Natuurlijk is 30/30 of tot 100/100 leuk maar de vraag is of die snelheid gehaald wordt binnen het kpn netwerk. Als je naar het buitenland gaat moet je toch via bestaande verbindingen en ik betwijfel of je dan zo veel bandbreedte kan halen.

Neemt niet weg dat het leuk blijft en met een leuke upload kun je zelfs een eigen server neerzetten.

RonaldV op Donderdag 28 Januari 2010 11:12

image

Ik denk dat het gecombineerd zal worden. TV/radio en internet lopen de komende jaren steeds meer in elkaar over. Veel mensen luisteren nu al de hele dag naar de radio via het internet. Steeds meer mensen kijken TV programmas via diensten als Uitzending gemist. RTL-Nieuws verwijst nu al voor veel reportages naar hun website. Met de bandbreedte die we in Nederland beschikbaar krijgen wordt dat alleen maar interessanter om te doen.

NULL op Woensdag 27 Januari 2010 16:31

image

Waarom zouden ze de kwaliteit van schotel niet halen? Genoeg ruimte op glas. En die link met GSM zie ik niet...

Anders dan dat zie ik triple-play ook volstrekt niet zitten. Vooral telefonie wil ik gewoon m'n eigen SIP(!) provider kunnen kiezen. En snel internet met basic, goedkoop TV voor de mensen die hedendaagse TV toch niet zo boeiend vinden is blijkbaar ook een no-go.

Heiko op Woensdag 27 Januari 2010 21:17

image

Inderdaad. Zucht. Ik ben totaal niet geinteresseerd in TV, krijg m'n content al prima binnen via Usenet en Digi-uche-tenne (FTA-publieken), dankuwel. Telefonie houd ik graag via mijn huidige VoIP provider, heb ik geen Klote PTT Nederland voor nodig.

Tux2 op Woensdag 27 Januari 2010 16:34

image

Te duur. 50 EUR/maand is max voor de premium abonnementen. De rest moet daar onder zitten uiteraard.

queenfan op Woensdag 27 Januari 2010 16:48

image

Te duur valt wel mee vergelijk het eens met b.v. ziggo en kijk ook even naar de extra's.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 12:19

image

Ongelovelijk wordt je gemind en waarvoor???

Maar goed een optelsom (correct me if i'm wrong).

KPN VDSL Gold 40Mb down en 4Mb up €75,-
inclusief....
* tv (53 zenders)
* radio (90 zenders)
* Video on demand
* gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland
* interactief

Optineel....
* Sport 1
* Pluspakket
* HD pakket


Ziggo Alles in 1 extra 50Mb down en 5 Mb up €66,50
inclusief....
* tv (60 zenders)
* Radio
* Video On demand vanaf €3,- per film
* gratis bellen naar alle Ziggo abonnees.

Extra kosten...
Bellen naar vast 2,5 cent per minuut met een starttarief van 5,5 cent.

En in zo verre ik het weet betaal je nog steeds voor je kabelaansluiting á €16,- per maand.

Als ik het goed gedaan heb betaal je bij KPN minder en krijg je meer, het enige wat je meer krijgt bij Ziggo is meer snelheid.

gerke op Donderdag 28 Januari 2010 13:18

image

Natuurlijk wordt je gemind.

Ik heb nu 50/50 inclusief radio/tv en telefonie voor 34 eurp per maand. Dat gaat over het zelfde netwerk als datgene waar KPN straks over heengaat. KPN teert nog steeds te veel op zijn verleden, waar ze nog voor kwaliteit stonden, die toevoeging kwaliteit zijn ze al heel wat jaren kwijt.

Mijn aanbieder is een heel wat kleinere speler, en die verdient er dan ook nog aan.

Conclusie, KPN is te duur, de kabelaars richten zich op KPN alleen bieden die vaak net weer wat minder kwaliteit, behalve het tv/radio pakket, daar zijn de kabelaars heer en meester.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 13:22

image

Geweldig heb je mijn vergelijking hierboven ook gelezen????

Maar bij welke provider zit jij dan???

gerke op Donderdag 28 Januari 2010 13:51

image

bij XMS, het netwerk is van Glashart.
Het netwerk is 100/100, de overhead wordt gebruikt voor digitale tv, dus ik heb netto 50/50 volledig tot mijn beschikking.

De HD streams zijn ongeveer 8 Mbit, dus met 5 streams hou ik nog steeds de volle 50 Mbit over.

Voor 9,95 extra heb je dan eventueel ook gratis bellen naar alle vaste nummers in NL, nog steeds significant goedkoper dan KPN.

queenfan op Vrijdag 29 Januari 2010 08:29

image

Interesant zal ook eens kijken thanx.

willem17 op Dinsdag 20 April 2010 08:40

image

Waar heb je die info over KPN vandaan. Ik kan namelijk niks vinden op hun site over prijzen. Ik heb wel een pagina gevonden op kpn die gaat over vdsl, maar daar wordt bijna geen info gegeven.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 13:21

image

oeps 2 keer.

Blizzard op Woensdag 27 Januari 2010 16:57

image

Van mij hoeft dat niet hoor, die koppelverkoop.
Laat ze maar snel met glas komen, dat VDSL laat ik aan mijn deur voorbij gaan.

flabber op Woensdag 27 Januari 2010 17:24

image

Sowiezo is dat FTTC een ramp... was het met ADSL nog te doen om ±2km van de centrale te zitten, met deze techniek (fttc) zakt de snelheid dra-ma-tisch als je meer dan 1km van de centrale woont. Maar wel vrolijk veel betalen ;)

FTTH ziet er stukken interessanter uit, maar eer dat dat goed en wel op de meeste plaatsten beschikbaar is (en in oudere woningen) ben je wel een jaartje (of 2) verder. En de Kabel staat ook niet stil, dus die zie ik over een jaar of 2 ook z'n snelheden weer verhoogd hebben.

BonTon op Woensdag 27 Januari 2010 18:26

image

In tegenstelling tot wat hier staat gaat KPN helemaal niet verder met FttC. Voor VDSL gaan ze gewoon (net als bij ADSL (2+)) vanaf de huidige centrales uitrollen. Ze maskeren dat met de term VDSL-CO 'VDSL from central office'

Kaiser Söze op Woensdag 27 Januari 2010 21:01

image

Ze maskeren dat met de term VDSL-CO 'VDSL from central office'

Klopt. Die 35.000 straatkasten gaan er niet komen. Ze hebben gewoon geen tijd om die uit te rollen binnen het window of opportunity...

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:48

image

Bij mij in de achtertuin staat echter al wel zo'n ding. Misschien was dat prematuur? Misschien omdat ik maar 200 meter van de centrale woon?

webabun op Donderdag 28 Januari 2010 09:07

image

geen tijd of geen geld voor de uitrol van die straatkasten. En is het "window of opportunity" of roi

Kaiser Söze op Donderdag 28 Januari 2010 22:47

image

geen tijd of geen geld voor de uitrol van die straatkasten. En is het "window of opportunity" of roi

Geen tijd en geen geld. Als ze die straatkasten uitrollen dan komen ze hoogstens 'on par' met de snelheid die de kabelaars nu al hebben. Dus lopen ze achter de feiten aan en gaan ze de investering niet meer terugverdienen. Dus gaan ze maar iets doen vanuit de CO, dan kunnen ze in ieder geval zeggen dat ze die snelheid ook kunnen leveren, alleen zeggen ze er niet bij dat maar een heel klein groepje gebruikers vlakbij de CO die hoge snelheid kan genieten.

picta op Woensdag 27 Januari 2010 18:01

image

Hier kunnen ze nog niet eens adsl2 leveren, en digitenne dan moet je op het dak gaan zitten als je ontvangst wilt hebben. En dan hebben we het bij digitenne maar niet over de beperkte zenders die je krijgt.
En voor dat je dit ook in een kleinere plaats kunt krijgen zijn we zo 15 jaar verder en is het alweer verouderd.

Z. Akkenwasser op Woensdag 27 Januari 2010 18:18

image

Ach ja een Ziggo-medewerker zei me eens dat binnen 3 jaar 300 Mb/Sec ingevoerd wordt... Dus laat dat theoretisch geleuter maar, haal nu ook maar 5 van de 8 Mb/Sec over Adsl! en ook hier nog geen 20 Mb/Sec ADSL2 mogelijk, laat staan FTTH...

Bij Ziggo haal ik op het moment 48,5+ van de 50 Mb/Sec ... Adsl blijft bij mij wel, want kabel blijft wel minder betrouwbaar, als zakelijke backup verbinding.

.EdP. op Woensdag 27 Januari 2010 18:30

image zomerhack badge 1

Laat ik nou gedacht hebben dat VDSL de vervanger van ADSL zou worden, maar het lijkt erop dat dit erbij komt. Momenteel kun je van KPN voor 35 p/m 8Mb krijgen en voor VDSL op 8Mb betaal je een tientje meer. Mijn huidige provider rekent een heel stuk minder voor een hogere snelheid, dus ik blijf benieuwd hoe dát gaat uitpakken.

Ze moeten wel een beetje kunnen concurreren met de kabel inderdaad. Maar goed, zo kunnen ze tenminste nog 's een spectaculaire prijsverlaging aankondigen.

Marc op Woensdag 27 Januari 2010 20:21

image

Daar trappen we niet meer in KPN. Het is gewoon te duur! VDSL is een lachertje. Niemand die meer dan 500 meter van een centrale woont haalt die 40 mbit en kan beter op een veel goedkoper adsl2+ abbo blijven zitten.

Svenny24 op Woensdag 27 Januari 2010 20:49

image

Als ‘interactieve televisie’ (itv) niet mogelijk is, levert KPN Digitenne met de bekende beperking van 23 tv-kanalen en 19 radiostations.

Als? En dan moet je blij zijn, zit je met digitenne opgescheept...

regnis op Woensdag 27 Januari 2010 20:50

image

Abonnementen zullen pas echt interresant worden als ze rond 20-30 euro komen met een goede upload snelheid ik bedoel wat heb ik nou aan 100 Mbit down als ik een bagger upload heb van 5 Mbit of zo. Ze moeten gewoon meer werken aan de upload.

Heb momenteel 20Mbit down en 1 up, 20 Mbit down is voor mij al genoeg wil een goede up hebben om zo eens me Linux Nas aan het werk te zetten enzo Website/ftpserver op draai.

Fly op Woensdag 27 Januari 2010 22:22

image

Enigste wat ik vraag is meer upload voor goede prijs.
En bij voorkeur niet van die dieven van kpn.
Ja ze hebben het hier dit jaar verprutst.

Daarnaast de prijzen zijn stevig 65 euro voor ftth,
naar vdsl hoef je niet eens te kijken of denken.

M Wegman op Woensdag 27 Januari 2010 23:26

image

iedereen begrijpt toch wel dat dit KPN tarieven zijn... en dat deze zelfde producten straks voor een lager tarief bij hun andere merknamen te krijgen zijn. Zo gaat het altijd!

kmg454 op Donderdag 28 Januari 2010 00:00

image

Ik zit op 7,5 Km van de centrale en haal met moeite 2 mbit en dat zal met die nieuwe technieken niet anders worden.

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 08:43

image

Precies... en als het al kan dan hebben ze je jaren besodemietert door te zeggen dat het aan de afstand lag.

.EdP. op Donderdag 28 Januari 2010 10:31

image zomerhack badge 1

Je zult je wel iets meer moeten verdiepen in wat VDSL betekent voordat je zoiets roept. En CyberData: jij mag je eerst gaan verdiepen in DSL voordat je zulke taal uitslaat.

CyberData op Donderdag 28 Januari 2010 14:20

image

Ik hoef me daar niet in te verdiepen...

Waar het omgaat dat ze al veel langer over technieken beschikken die hogere snelheid mogelijk maken en dat ze de ADSL gewoon hebben uitgemolken met als excuus..... de afstand tot de centrale met de huidige techniek. Dat laatste is gewoon bullshit. Ik lach me een deuk dat mensen overstappen op de goedkopere kabelaars. KPN heeft het gewoon te lang laten liggen en geprobeerd er geld voor te vangen. Een ander mooi voorbeeld.... de aansluitkosten. Ik ga inmiddels al heel wat jaren mee in Nederland ben al 10 x verhuisd en heb al 10 x aansluitkosten betaald voor koperdraden die al sinds 1960 in de grond en in de huizen liggen. Tegenwoordig is aansluitkosten gewoon bezopen en oplichting en slechts een druk op een toets op het toetsenbord. Toch blijft KPN maar vangen en leuteren over hun infrastructuur die al 100 x afbetaald is. Laat ze eens waar voor hun geld gaan leveren tegen een redelijk prijs.

sliderhome op Donderdag 28 Januari 2010 21:38

image

Volgens mij heb je echt geen idee hoe het werkt.

1 druk op de knop ?.

voor elke verbinding moet iemand naar de centrale en als er nog een kast tussen zit moet daar ook nog een draad worden getrokken.

Als elk huis een vaste aansluiting zou hebben direct op de DSLAM poort. dan zouden de kabels in de grond zeer dik zijn !. en voor alle huizen die geen gebruik maken van adsl/vdsl een poort ongebruikt zitten in de centrale !. moet je al die kosten dan een gaan optellen !

sliderhome op Donderdag 28 Januari 2010 22:51

image

dubbel

CyberData op Vrijdag 29 Januari 2010 08:27

image

Jij gelooft in die sprookjes die ze ophangen bij kpn?

Denk je nu werkelijk dat ze dat hele systeem niet hebben terug gebracht tot 1 druk op een knop? Waarom zijn er zoveel installatie techneuten eruit geflikkerd bij kpn? Omdat ze zoveel fysiek aansluit werk hadden of omdat alles is geautomatiseerd?

Blijf in sprookjes geloven.

sliderhome op Vrijdag 29 Januari 2010 17:16

image

Ik geloof niet in sprookjes maar wel in fijten.

Het is mijn werk. en het is dus zeker niet een druk op de knop.

Als het wel zo was met 1 druk op de knop. dan ben ik gelijk mijn baan kwijt.

Ook is het zo dat adsl/vdsl zeker last heeft van de afstand klant tot centrale!.


Volgende keer svp graag eerst goed informeten voor je een stelling plaatst.

sliderhome op Donderdag 28 Januari 2010 22:53

image

dubbel

plantie op Donderdag 28 Januari 2010 10:45

image

Digitenne werkt goed bij mij en ik ben er blij mee.
Alleen heb ik geen abonnement, maar kijk ik alleen de 4 gratis zenders. Ontvangst: prima.
En dat ga ik ook niet veranderen.
Ook niet met een digitale decoder (on demand),
en zeker niet als ik voor een extra tv € 4,- pm moet gaan betalen. (Nog afgezien van het trekken van kabels)

Dus resteert: de hogere snelheid
en het opzeggen van het abonnement (van KPN !)
Of dit nou echt zoveel voordeel op gaat leveren ....

Ik heb nu een 5/1 abo (voor € 16,50 p/m).
En ik heb nog niet gehad dat ik graag een hogere snelheid zou willen.....
Thuisservertje ed: die tijd heb ik jaren geleden gehad.
Nu ben ik toch echt meer "een gebruiker".

Tja, op een gegeven moment moet je wel,
maar tot die tijd zie ik het voordeel niet zo.
en wel de fors hogere prijs.

Ruud T. op Donderdag 28 Januari 2010 11:38

image

De teneur: je mag niet illegaal downloaden, maar wij zorgen WEl dat je alle mogelijkheden daratoe hebt.

Sony/Philips: dvd's en dvdbranders
externe schijven 1TB of meer
supersnelle up/downstream.

Hup, gewoon betalen (wij willen immers rijk worden), dat het niet mag is onze zaak niet.

Tuckson op Donderdag 28 Januari 2010 12:56

image

Kan genoeg bedenken wat wél legaal is waarvoor deze dingen handig zijn hoor...

daman1970 op Donderdag 28 Januari 2010 16:43

image

Wat 'n verassing zeg, had ook niet anders vd. KPN verwacht. Die monopolisten denken er altijd mee weg te kunnen komen met deze belachelijk hoge prijzen :-(

Toch wel grappig dat Tele2 & andere "glas"-aanbieders het veel goedkoper kunnen aanbieden.

Arie. op Donderdag 28 Januari 2010 20:07

image

Zijn er al prijzen, vooruitzichten voor KPN zakelijk m.b.t. VDSL ??

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws