Apple-tablet heet iPad, heeft eigen chip UPDATE

iPad Jobs

Gepubliceerd: Woensdag 27 januari 2010

De langverwachte Apple-tablet heet de iPad. Ceo Steve Jobs onthulde het apparaat met 9,7 inch multitouchscreen en Apple's eigen 1 GHz A4-chip.

Toon volledig artikel

plep op Woensdag 27 Januari 2010 20:31

image

"Mini-laptops hebben geen bestaansrecht."

Nu niet gaan overdrijven hè? ;-)

Het ziet er mooi uit, maar het is echt een gadget. Geen enkel zakelijk doel (dit in tegenstelling tot de mini-laptops).

De mogelijkheid ook als eReader te gebruiken is natuurlijk niet echt te vergelijken met een "echte" eReader. Het scherm is geen e-Inkt scherm en heeft dus een hele andere ervaring (en stroomverbruik).

bitsflew op Woensdag 27 Januari 2010 20:51

image

Het scherm is geen e-Inkt scherm en heeft dus een hele andere ervaring

Dat klopt, maar ik heb met een paar e-ink devices gespeeld maar om nou te zeggen dat het prettiger leest dan een LCD scherm.
Voor mijn gevoel is het contrast veel te laag.

(en stroomverbruik).

Volgens de presentatie kun je 10 uur onafgebroken video kijken, tijdens het lezen wordt er amper CPU tijd verstookt dus ik verwacht dat je toch wel minimaal 20 kunt lezen.
Dat komt niet in de buurt van de Kindle (2 weken) maar de iPad is natuurlijk niet alleen bedoeld voor het lezen van eBooks, maw je hangt 'm sowieso sneller aan de lader.

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:26

image

De grootst verstoker is niet de processor maar het scherm zelf. Ik denk dat het dus niet uitmaakt of je er mee leest of browsed.

sanderzw op Donderdag 28 Januari 2010 09:13

image

Als je kijkt naar bv de iphone dan is de grootste verstoker van energie 3G. Ik heb onlangs gedurende een 10 uur durende vluch, bijna de hele weg films zitten kijken op mijn iPhone. Tot mijn verbazing was de batterij na 3 films nog niet half leeg. Films gebruiken toch redelijk veel CPU en scherm gebruik.

Dit device heeft een oled scherm en zal dus wat dat betreft zuiniger zijn.

plep op Donderdag 28 Januari 2010 10:25

image

Is geen oled, maar led backlight.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 12:36

image

Oeps gaf je een min moet een plus zijn sorry

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 12:04

image

Dat klopt, maar ik heb met een paar e-ink devices gespeeld maar om nou te zeggen dat het prettiger leest dan een LCD scherm.
Voor mijn gevoel is het contrast veel te laag.
Geen idee welke je gebruikt heb, maar alle moderne e-inkt apparaten hebben een contrast dat vergelijkbaar is met de krant of een boek. Daarnaast heb je geen licht uitstraling en is het dus vele malen minder vermoeiend voor je ogen. Een LCD scherm is en blijft een onding als je daar uren van moet lezen.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 12:38

image

Hij vind het wel prettig kan toch??

TheReactor op Woensdag 27 Januari 2010 22:01

image

Geen zakelijk doel? Ik kan er wel een paar bedenken. Keynote presentaties. Een enquête app. Inventory checker. Er zullen ongetwijfeld iPads in bedrijven worden ingezet.

Maar veel? Ik vraag het me af.

Ik zie het vooral als een grote iPod Touch. Ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Het gesloten model van de iPhone (geen software zonder toestemming van Apple) en toch een wat onhandig groot apparaat. Vooral geschikt voor het consumeren van media - van film tot boek.

Ze zullen er vast wel een hoop van verkopen. Maar of het een game changer gaat worden zoals de iPod en de iPhone weet ik niet.

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 23:23

image

Ik vind de iPhone/iPod touch anders ook absoluut geen game device en dat verwacht ik ook niet v/d iPad.

Gamen doe ik wel op een pc/game console niet op een iPhone/iPod of iPad.

Kameo op Donderdag 28 Januari 2010 07:31

image

Moeilijk, he?? Begrijpend lezen. Volgende keer toch wat beter opletten op school en je huiswerk maken.

sanderzw op Donderdag 28 Januari 2010 09:16

image

IBM Lotus heeft al een hele serie applicaties die gewoon zonder problemen zullen draaien op deze ipad. Dus ik zie wel degelijk een zakelijk doel. Er zijn in de markt echter een paar partijen (ik zal de namen niet noemen) die IT technisch zo vreselijk achter (de feiten) aan lopen dat die nog niet klaar zijn voor dit soort devices. Daarentegen komen ze met een slap aftreksel als alternatief.....die natuurlijk op papier veel meer specs hebben...maar niet lekker werken.

Mokje op Donderdag 28 Januari 2010 09:24

image

Maar of het een game changer gaat worden
Hier was de iPhone all de 'game changer' en deze iPad
zal dat ook worden. Verleden keer gingen de Nokia's er
uit en straks de netbooks :) 10 uur i.p.v. 6 en platter.

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 22:35

image

Hoezo geen zakelijk nut?
Volgens mij is het zelfs ideaal voor zakelijke doeleindes.
Denk aan databases (zoals bento welke ook al voor de iPhone is).
Restaurants die snel overzichtelijk kunnen noteren, menu's, reserveringen.

Denk aan nieuwsbronnen bij de hand.
Zakelijke toepassingen kunnen zo weer op een nieuwe manier het leven ingeblazen worden.

Netbooks vind ik juist onhandig te bedienen. Dan pak ik liever een gewone laptop/macbook erbij.

Stroom verbruik 10 uur! en een maand lang in zijn stand by.
Dat is juist een plus punt.

Marcel Nijenhof op Donderdag 28 Januari 2010 00:10

image

Volgens mij is het zelfs ideaal voor zakelijke doeleindes.

Er zullen ongetwijfeld zakelijke doelen zijn waar dit ideaal voor is.
Maar hebben we het dan over grote aantallen?

Denk aan databases (zoals bento welke ook al voor de iPhone is).
Restaurants die snel overzichtelijk kunnen noteren, menu's, reserveringen.


Mogelijk is het device daar al te groot voor.
Ik zie obers nog niet rond lopen met een apparaat van 10 Inch.

Netbooks vind ik juist onhandig te bedienen. Dan pak ik liever een gewone laptop/macbook erbij.

Een netbook is een compromis tussen gewicht, grote en betaalbaarheid.
Ik moet er niet aan denken om altijd een volledige 15 Inch laptop mee te slepen. Een netbook heb ik echter meestal bij me en het toetsenbord is voor mij goed genoeg.

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:37

image

Een netbook is een compromis tussen gewicht, grote en betaalbaarheid.
Zo ook is een Lada een compromis tussen snelheid, stijl en betaalbaarheid.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 12:22

image

tja en dat voor slechts een paar centen:
Doe mij die lada maar ipv een iproduct.
Lada Concept

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 13:35

image

Voor een concept ziet die Lada er wel heel iCopy uit.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 14:24

image

die is ifantastisch en misschien moeten we de term iLada maar alvast vastleggen.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 14:31

image

We?? Brrrrr...

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 17:46

image

"We" als in m.p.s.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 21:35

image

Ik hoop het, want ik distantieer me liever van SED. Ik wordt daar bij voorkeur niet in het geringste mee geassocieerd.

Eric_ op Donderdag 28 Januari 2010 10:05

image

Stroom verbruik 10 uur! en een maand lang in zijn stand by.

Ik kan me vergissen maar het lijkt me eerder OF. Geen slechte prestatie, 10 uur met mijn laptop kunnen werken zonder opladen/adapter lijkt me erg prettig...

Eric_ op Donderdag 28 Januari 2010 10:28

image

Ik kreeg een behoorlijk "star trek" gevoel bij dit nieuwe speeltje van Apple. Het ziet er wel aardig uit en heeft vast zijn schare fans en liefhebbers (net zoals ieder product dat heeft). Ik vraag me af welk doel dit apparaat heeft. Een zakelijk doel kan best bestaan, maar ik zie mezelf niet de hele dag met een dergelijk apparaat, HP, Apple of van wie dan ook, werken. Je zou er een tablet-arm (bij gebrek aan een muis) van krijgen. De ene arm houdt die 700 gram in positie en de andere beweegt om de functies te bedienen. Ik zou het moeten proberen maar heb op dit punt mijn twijfels.

Bladerunner op Donderdag 28 Januari 2010 17:32

image

Ach..ze vinden vast nog wel eens een 'anti-grav' adapter uit.

Hummiebum op Donderdag 28 Januari 2010 10:22

image

Helemaal mee eens. Prachtig apparaatje maar zeker niet geschikt als ereader. Een uur lezen op een LCD scherm geeft (mij althans) een giga hoofdpijn. Vanaf een E-ink scherm kan ik uren lezen, als was het papier. Voor andere dingen dan lezen kan ik me helemaal indenken dat het een leuk speeltje is. Maar voorlopig ook niet meer dan een speeltje.

Frukt op Donderdag 28 Januari 2010 14:17

image

Mwah, ik heb de complete Stieg Larsson gelezen vanaf iPhone (Stanza) geen probleem.

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 20:37

image

Erg mooi !

iBooks werkt met open ebook standaard EPUB
, iPhone Apps gratis overhevelen naar de iPad
, iWorks voor office productiviteit
en TV/Video out, net als de iPhone.

$499 voor 16GB model (-3G) dat is best agressief.

Het is nog niet afgelopen, dus terug naar de feed!

cadiz op Woensdag 27 Januari 2010 20:39

image

Wifi models: Worldwide shipping in 60 days!

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 20:44

image

T-Mobile komt binnenkort met tethering, dus geen 3G nodig :)

De uitrol van tethering door T-Mobile afgelopen maand was iets te voorbarig :)

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 21:15

image

De uitrol van tethering door T-Mobile afgelopen maand was iets te voorbarig

Iets specifieker, de uitrol van tethering voor de eiPhone door T-mobile was iets te voorbarig. Met andere mobiele OS'en is tethering geen enkel probleem. (nou ja, ik heb er m'n G1 voor moeten rooten ;-) )

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 22:37

image

Oeps, die had ik daarstraks gemist.

T-Mobile komt binnenkort met tethering, dus geen 3G nodig

Inderdaad, als je naast deze 7 ons ook je iPhone de hele dag meesleept is het, na de T-M update, helemaal geen gebrek.....
(vergeet je adapter voor de iPhone niet als je een dag op stap gaat met de combinatie, tethering kan nogal stroom vreten en dan is het bellen snel over.)

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 22:40

image

Als ik mijn iPhone voor thetering aan mijn macbook hangt dan laad mijn iPhone gewoon via de usb op ... maar wie neemt zijn laptop of tablet beide nou mee op stap? ...

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 22:50

image

En hoe hang je die iphone aan deze tablet zonder usb?
(zoals ik verder omlaag al gezegd heb, eerst specificaties zien.)

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 23:25

image

Dan via blue tooth.
Maar waarom zou jij een iPad mee nemen als je op stap gaat?
Ik denk niet dat het echt veilig naast een glas drinken/bier zal staan.

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 23:53

image

ontwijkende manoeuvre 1 :-P
(of kun je tegenwoordig al opladen (stroom, niet data) via blauwtand?)

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 00:00

image

Denk het niet ... maar ze zullen vast wel met een zonnen energie oplossing komen in de nieuwe generatie.

Ik denk ontwijking manoeuvres nogal lastig worden als je teveel borrels op hebt ;)

karloe op Donderdag 28 Januari 2010 00:20

image

proost, zo te zien ;-)

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 09:40

image

En hoe hang je die iphone aan deze tablet zonder usb? Er is een 'Camera Connector' om een camera rechtstreeks aan de iPad te hangen. Daar zul je ook een iPhone/iPod aan kunnen hangen...

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 20:47

image

Websites bezoeken met de iPad voelt volgens Jobs 'intiemer dan met een iPhone'.
Volgens gizmodo.com feed is het 'intiemer dan met een laptop'.

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 21:07

image

Wat voor iGadget dan ook, het haalt het nooit het niveau van m'n vriendin bij me op de bank. :-P

Tuvok op Woensdag 27 Januari 2010 21:23

image

Mogen wij haar dan ook eens vasthouden :-)

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 22:40

image

Die vraag leverde me net een klap in het gezicht op, dus ik vrees voor je/jullie :-|

Aaargh! op Donderdag 28 Januari 2010 01:12

image

Weer een voordeel van de iPad.... die slaat je niet in het gezicht... ;-)

tonienet op Woensdag 27 Januari 2010 22:04

image

dank, verbeterd.

Nolihc op Woensdag 27 Januari 2010 20:49

image

Het is geen ebook reader, de ogen branden uit je hoofd na 10 blz.

Het is geen computer als je alleen maar de gecontroleerde troep van apple mag bekijken.

wat is het wel? hype?

sanderzw op Donderdag 28 Januari 2010 09:32

image

Tsja zeiden ze dat ook niet van de iPhone :-) zie het resultaat. Je hebt velle tegenstanders die miepen over de beperkingen. En je hebt voorstanders die kijken naar de mogelijkheden.

Ongetwijfeld zal de Baviaan uit redmond gaan roepen dat dit device geen bestaansrecht heeft. We zullen zien. De vorige keer dat hij dat riep was bij de iPhone. Gevolg: Het marktaandeel van windows mobile daalt in een strakke lijn.

Natuurlijk is er een hype.Marketing technisch doet apple het gewoon heel erg slim. Iets waar de baviaan uit redmond vroeger goed in was. Inmiddels zijn die gedaald tot het niveau van bashen.

Maar over vendor lockings gesproken.....daar kunnen ze in redmond ook wat van hoor. Ooit exchange op linux zien draaien? of exchange 2010 op windows 2003? Zo zijn er nog wel een stuk of 100 voorbeelden te noemen.

Er zijn in Nederland nog bedrijven die er in trappen en zich comitten aan de redmondse reus.......maar ook die zullen ooit wakker worden met zware hoofdpijn.

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 20:53

image

Leuk allemaal, maar die A4 chip.. wat is dat voor ding? Is 't een x86? ARM? PPC? Geen van deze? Waarom hebben ze uberhaupt een eigen CPU ontworpen?

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 20:57

image

het zal een ARM zijn, ze hebben in 2008 PA Semi overgenomen.

Tarabass op Woensdag 27 Januari 2010 20:59

image

Goh, een grote iphone waarmee je niet kan bellen. Handig hoor, echt iets wat ik dan ook nog maar mee ga nemen als ik op pad (leuke woordspeling) ga.

Dus naast mijn netbook, telefoon en mp3-speler (omdat het geluid daarvan veel beter is dan van mijn telefoon) 'moet' ik deze ook nog meenemen? Want om lekker te typen etc. is hij onpraktisch, bellen kan hij niet, en als mp3-speler is hij veel te groot. Je zou hem dus puur als e-reader kunnen zien, maar dan voor 5 keer de normale prijs (die door de oorlog keihard gaat zakken).

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 21:01

image

... , telefoon en mp3-speler (omdat het geluid daarvan veel beter is dan van mijn telefoon)
Goedkoop is duurkoop.

Tarabass op Woensdag 27 Januari 2010 21:15

image

Jij gaat er gewoon vanuit dat ik een goedkope telefoon heb (HTC TD), maar vond mijn Cowon D2 met Bose in-ears nou niet echt goedkoop. Iig wel veel beter dan welke telefoon ooit kan bieden qua geluidskwaliteit. Zo zie je maar weer, alles is relatief..

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 21:32

image

Jij gaat er gewoon vanuit dat ik een goedkope telefoon heb ...
Ik ging er vanuit dat je iets kocht voor een prijs dat het waard was.

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 22:38

image

En straks heb je er vast zelf 1.
Klagen zijn we wel weer goed in of niet?

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 23:40

image

Vertel eens, wie is er serieus aan het klagen?
Ik heb wel wat, terechte, vragen gezien, maar nog geen serieuze klagers.

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 21:02

image

dan koop je toch over 3 maanden een 3G versie, kost maar 130$ meer...

Tarabass op Woensdag 27 Januari 2010 21:20

image

Ow, die zal dus rond de €630,- zitten. Ik ben verkocht..

Samuel Michon op Donderdag 28 Januari 2010 02:44

image

Dus naast mijn netbook, telefoon en mp3-speler (omdat het geluid daarvan veel beter is dan van mijn telefoon) 'moet' ik deze ook nog meenemen?
Nee, een iPad en een iPhone is genoeg. Apple heeft nooit het nut gezien van de netbook, dat gaf Jobs vanavond zelf alweer aan tijdens de keynote. De iPad is de brug tussen iPhone en MacBook.

Bladerunner op Donderdag 28 Januari 2010 17:40

image

Goh, een grote iphone waarmee je niet kan bellen.

Straks krijgtie een (opberg) sleuf voor de iPhone!

Tuvok op Woensdag 27 Januari 2010 21:02

image

Ik vind hem maar erg lelijk die reuze iPod Touch. Ik zie totaal geen doel voor dit ding. Lezen van boeken blijft toch ook het voelen van papier.

Tux2 op Donderdag 28 Januari 2010 00:09

image

Ik vind hem niet echt lelijk. Mijn inschatting is dat het apparaat vooral thuis gebruikt gaat worden. Waar mensen nu een laptop erbij pakken als ze even iets op internet willen gaan zoeken, stel ik me voor dat je dit apparaat gebruikt om even iets op te zoeken, shoppen, etc.
Wellicht dat er nog wat mensen zijn die het apparaat ipv een eReader gaan gebruiken, maar ik hoor vrij veel mensen dat ze bij een eReader het vasthouden van een echt boek missen. De opmerking van Steve Jobs dat netbooks geen waarde hebben is wat kort door de bocht, maar deze iPad zal vooral concurreren met deze netbooks en de eReader.

Voor het echte en intensieve computerwerk blijven uiteraard de desktops en laptops beter geschikte apparaten.

Waar ik wel benieuwd naar de degelijkheid van het grote scherm is. Bij een dichtgeklapte laptop is je scherm beschermt. Als dit apparaat niet in een hard-case wordt vervoert, dan lijkt me het risico van een schermbreuk redelijk groot.

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:34

image

ik hoor vrij veel mensen dat ze bij een eReader het vasthouden van een echt boek missen

Ja dat is de oude generatie. Er zullen maar weinig mensen zijn van die generatie die willen overstappen. De nieuwe generatie zal straks amper beter weten en gewend zijn aan het lezen met zo'n ding.

Drs.P. op Donderdag 28 Januari 2010 09:40

image

Leest de 'nieuwe generatie' nog ?

Paulus van Aken op Donderdag 28 Januari 2010 10:30

image

precies, die kijken plaatjes (al dan niet bewegend), en daar is dit ding geknipt voor.

batlequeen op Donderdag 28 Januari 2010 13:49

image

Waar het moet zoals school
Maar dan heb ik liever een E-inkt scherm

edjez op Woensdag 27 Januari 2010 21:04

image

Mini-laptops hebben geen bestaansrecht.
Dat hangt er mede van af hoe lekker je er op kunt typen. Ik denk niet dat die ervaring vergelijkbaar is met een iPhone, waarop je (lijkt mij) geen lange teksten typt, wat je met een mini-laptop of netbook nu juist wel kunt doen.

Mij lijkt typen met meerdere vingers op een touchscreen niet prettig. Al is het alleen maar omdat ik tijdens het typen m'n vingers ook wel eens stil op de toetsen houd.

Edit: hier las ik overheen:
Als accessoires voor de iPad verkoopt Apple een extern keyboard

Kennelijk dacht ik dus niet verkeerd. Maar dan moet je die wel extra meeslepen. Wij hebben intern ooit bluetooth toetsenbordjes gehad voor de PDA's. Die vonden bijzonder weinig aftrek.

Ik ben benieuwd wat voor push dit de concurrenten geeft.

Noobster op Woensdag 27 Januari 2010 21:06

image

Ik las op andere site,s dat flash ontbreekt, dus mis je tijdens het internetten op veel site,s van alles, dus niet mijn ding.

tonienet op Woensdag 27 Januari 2010 22:07

image

tijdens de demo ontbrak Flash, maar nog onbekend of dat eind maart bij de uitlevering ook zo is...

queenfan op Woensdag 27 Januari 2010 22:10

image

Flash is passe, HTML 5 gaat het worden;-)

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 21:24

image

Als je dacht dat de iPhone slick animaties had, deze worden door de iPad overtroefd.

Zie iPad video op apple.com

MvO op Woensdag 27 Januari 2010 22:01

image

slick animaties
Je bedoelt eye candy? Lekker nuttig... Geeft me alleen maar meer het idee dat dit apparaat alleen een hebbeding is.

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 22:18

image

Als animaties het gebruik niet verbeteren, moet je het inderdaad weglaten.

Macrumors.com heeft een hands-on video van de iPad. Veel animaties, maar geen overbodige.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 19:43

image

deze al eerder aangehaalde is wel de beste video over de ipad tot dusver.
last days of Apple

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 21:33

image

Ik had eerst niet door waar het om ging omdat ik meestal ondertitels negeer als ik de taal ken, maar...

Briljant. Je neemt een stukje film, je plakt er wat tekst onder en de anti-Apple fans krijgen subiet kleverige natte plekken in de broek. :D

Dat je zelfs Hitler nodig hebt om je moraal hoog te houden geeft wel een beetje aan hoe serieus je je flauwekul neemt. Ik vind de iPad geen toppertje, maar ik heb geen Hitler filmpjes nodig om dat te bevestigen.

Je leugen "Ik ga niet dezelfde domme fout maken die al die iFans hier maken" is hiermee wel weer helemaal ontmaskerd.

Blieb op Woensdag 27 Januari 2010 21:30

image zomerhack badge 2

Geen usb of cardslot.
Geen externe geheugen uitbreidingen dus.
optioneel blue tooth toetsenbord ?

karloe op Woensdag 27 Januari 2010 21:57

image

ff wachten op de officiële specs.
Geen usb of cardslot lijkt me ook een gemis, we hebben niet allemaal altijd wifi tot onze beschikking.
Dat bluetooth tb zou moeten lukken, als Apple het ondersteund.
Wat ik me nu afvraag, is de accu vast ingebakken of verwisselbaar.

kwark op Woensdag 27 Januari 2010 22:00

image

Ontwikkelaars kunnen nu ook grotere versies speciaal voor de iPad maken. Apple zal deze speciale apps met een eigen markering aanduiden in de App Store.

Laat de fragmentatie maar beginnen!

Krantenuitgevers zien ook brood in Apple's tablet.

Is er dan iets speciaals aan dit lcd display wat het beter maakt dan "normale" netbook/laptop/tablet displays?

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 23:41

image

Is er dan iets speciaals aan dit lcd display wat het beter maakt dan "normale" netbook/laptop/tablet displays?
De iPad heeft geen lcd display.

kwark op Donderdag 28 Januari 2010 09:14

image

Uit dit artikel:

Maar de Kindle beschikt over een eInk-scherm dat even prettig leest als papier, terwijl de iPad een lcd-scherm heeft.

Maar goed, ik wil best geloven dat het een foutje is. Maar zelfs Apple geeft de volgende info:
A large, high-resolution LED-backlit IPS display.

En volgens wikipedia is IPS een LCD techniek.

Wat is het dan wel?

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 09:34

image

De iPad heeft een LED display.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 09:51

image

9.7-inch (diagonal) LED-backlit glossy widescreen Multi-Touch display with IPS technology

De apple site zegt dit. Kortom, het is gewoon een LCD met LED backlight.
Anders zou het wel een OLED scherm zijn, maar dan was het ding ook wel iets duurder geweest.

hermanb op Woensdag 27 Januari 2010 22:18

image

www.youtube.com/watch?v=iEiUlf9BAYU

aolsthoo op Woensdag 27 Januari 2010 22:23

image

mijn eerste vraag is gelijk hoe zorg je er voor dat je scherm kras vrij blijft tijdens het reizen. Ik kan me voorstellen dat er beschermhoezen voor uitkomen en cases. Als je dat combineert met een extern toetsenbord heb je eigenlijk dus gewoon een netbook?

Verder vraag ik me af wat de ideale gebruikshouding is. Voordeel van een netbook/laptop is dat je het scherm in de juiste hoek kan draaien. Hoe doe je dat met iets plats en vele malen groter dan een iphone.

Ik moet hem allemaal nog maar zien.

Ben wel benieuwd.

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 22:27

image

mijn eerste vraag is gelijk hoe zorg je er voor dat je scherm kras vrij blijft tijdens het reizen
Er is een lederen casing, dat tevens als kickstand gebruikt kan worden.

Verder wordt er gebruik gemaakt van IPS, zodat de hoek waaronder je kunt kijken erg groot is.

aolsthoo op Woensdag 27 Januari 2010 22:32

image

Er is een lederen casing, dat tevens als kickstand gebruikt kan worden.

Precies wat ik bedoel. Het is wachten op de casing waarbij in de flap een toetsenbord zit. En dan heb je alsnog een laptop/netbook.

Lederen casing is trouwens wel netjes maar lijkt me niet echt handig/stabiel werken.

Tux2 op Donderdag 28 Januari 2010 00:12

image

De grote inkijkhoek kan voor bepaald (zakelijk) gebruik nadelig zijn. Ik zat recent naast iemand met een Lenovo Tablet PC. Wat mij opviel was dat dat ding een hele kleine inkijkhoek had. Dan heb je geen last van meelezers. Bij deze iPad ontbreekt dat voordeel.

Voor thuisgebruik, samen op de bank een leuke vakantie boeken bijvoorbeeld, is de grote inkijkhoek dan weer wel een voordeel.

Anonymous Coward op Woensdag 27 Januari 2010 22:45

image

iPad filmpje

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 10:58

image

get quicktime.. brrrrr...
geef maar een serieuze link naar youtube of zo ipv deze meuk.


vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:26

image

Draai je nog steeds dat incomplete OS?

edjez op Donderdag 28 Januari 2010 12:33

image

Nou, ik zou natuurlijk Quicktime kunnen installeren (op dat incomplete OS kun je werkelijk alles installeren, die vrijheid heb je), maar Quicktime heeft de neiging zich in de tray te nestelen. En als je 'm weghaalt komt ie net zo hard weer terug. Dus laat maar.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 12:36

image

En als je 'm weghaalt komt ie net zo hard weer terug.Ergens een vinkje in de instellingen, maar inderdaad... Een constant draaiend proces in je tray, voor een codec... WTF?

JanW op Donderdag 28 Januari 2010 14:48

image

De Totem spelert op Ubuntu is anders best lief en kan mov's laten zien. (Behalve dan natuurlijk op de gehele Apple site. Iets met controle op UA strings en gedoe.)

bitsflew op Donderdag 28 Januari 2010 11:58

image

Gewoon de URL in VLC plakken en kijken maar.

Toch wel handig dat Apple open standaarden gebruikt ;)

JanW op Woensdag 27 Januari 2010 22:50

image

De iPad heeft geen camera.
Wat...?!

Flutding...
;-)

mulderd op Woensdag 27 Januari 2010 23:12

image

Ga hem gelijk kopen. Past erg goed in de rest van de Apple gadgets.

vinylat45 op Woensdag 27 Januari 2010 23:44

image

Even wachten nog, de iPad is nl nog niet FCC authorized.

bron: demo video apple.com laatste 8 seconden.

Wel gaaf ding inderdaad. Lekker op de bank surfen.

Tux2 op Donderdag 28 Januari 2010 00:14

image

Hihi,

Die FCC goedkeuring hebben ze waarschijnlijk nog niet willen aanvragen omdat er dan teveel gegevens op straat zouden komen liggen. Maar goed, met de kennis vanuit de iPhone mag die FCC goedkeuring niet al te veel problemen opleveren.

Dabok op Woensdag 27 Januari 2010 23:23

image

Ik bedenk mij suf waarom de iPad toegevoegde waarde heeft wanneer je al een e-book reader en een iPhone hebt. Sowieso is zo'n apparaat als e-book reader kansloos. Daar gaat niemand blij van worden. Verder lijkt het een hele grote, onhandige iPhone, waarmee vooral heel veel níet kan.

Mooi. Kan ik dat geld weer aan iets nuttigers besteden.

Tux2 op Donderdag 28 Januari 2010 00:23

image

Zoals ik in een eerdere reactie al schreef, de toegevoegde waarde verwacht ik met name in het thuisgebruik (even iets opzoeken of aanschaffen via internet). Zakelijk zijn er best wel wat applicaties te bedenken, maar daar zie ik niet het grote toepassingsgebied.

Ik heb geen ervaring met e-Readers, dus of de iPad daarvoor al dan niet een concurrent gaat worden is voor mij lastig in te schatten. Dat zal vooral samenhangen of gebruikers al dan niet grote verschillen tussen het lezen van een e-Reader (e-inkt technologie) en het lezen een iPad (LCD technologie) ervaren.

Voor zover ik weet, is een eReader beperkt tot het lezen van e-books. Deze iPad biedt je aanvullend de mogelijkheid om te internetten, foto's en filmpjes te kijken. Dus er zijn ook wel wat voordelen te bedenken voor de iPad.

P.S. Voorlopig ga ik ook geen EUR 500,-- neerleggen voor zo'n ding. Maar da's natuurlijk een persoonlijke keus.

Dabok op Donderdag 28 Januari 2010 07:56

image

Van een e-reader zonder e-Ink gaat niemand gelukkig worden. OK, je kunt er wellicht beter mee internetten dan met de iPhone, maar het blijft een zeer beperkt apparaat, zonder flash. Dan vallen veel filmpjes al af. En muziekje luisteren terwijl je een e-book leest kan ook al niet. Hoe langer ik er over nadenk, hoe nuttelozer ik dit apparaat vind.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 00:30

image

eens kijken..
\te duur: ja veel te duur
\te laat: ja past als laatste in een rij van pakweg 24 recent gelanceerde tablets.
\
Verder moet de praktijk uitwijzen of de nieuwe proc voldoende power heeft, maar ofwel het apparaat is gecastreerd ( zoals de iPhone) of de prestaties zijn bijzonder voor 1Ghz. Ben benieuwd..
En ja, er zullen ongetwijfeld weer veel kopers voor het iProduct zijn.

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 01:34

image

zielig weer, dit...

HanZie op Donderdag 28 Januari 2010 03:21

image

Jou reactie is nog erger.
Er staat gewoon een mening in dat bericht (met wat nog klopt ook njah behalve te duur das een mening). Tenminste nog een beetje onderbouwd.
Dat je iFan bent hoef je niet meteen op mensen in te hakken die dat niet zijn.

Een goed geïnformeerd persoon weet dat je alle Apple spullen goedkoper en beter ergens anders kan halen.

Blijkbaar ben jij nog niet zo ver.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 07:22

image

SED heeft geen meningen die zeikt standaard Apple af zonder te weten waar hij over praat.

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 09:13

image

Als jij dat een 'mening' noemt, ben je volgens mij nog verder weg. SED heeft, zoals gebruikelijk, niets anders tot doel om dit af te zeiken, zonder enige bedoelde nuance. Niets meer, niets minder. Ik begin dat inderdaad knap zielig en kleutergedrag te vinden.

Of ik wel of niet 'iFan' ben maak jij uit mijn reactie niet op; ik heb in het geheel nog geen mening over een apparaat dat ik nog niet ken...

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 10:09

image

ik heb een mening op basis van de hypeinfo die over me uitgestrooid wordt.. net als de rest hier trouwens, niemand heeft hem nog in handen gehad. ( behalve Endure waarschijnlijk ;)

Inmiddels blijkt dat het inderdaad weer om een gecastreerde versie gaat waarop wederom multitasking onmogelijk is gemaakt.
( zie http://www.pcworld.com/article/187962/apples_ipad_mistakes.htm)
Ik geef aan dat ik zo mijn twijfels heb bij een nieuwe proc van 1Ghz aangezien OSX een retezwaar systeem is ( ergo: dan maar castreren om het werkend te krijgen)
Het apparaat is erg duur, zeker vergeleken met de concurrentie.
Het apparaat is ABSOLUUT niet vernieuwend aangezien er voldoende soortgelijke apparaten reeds beschikbaar zijn.
Lezen op een LCD/LED/OLED scherm is niet te vergelijken emt de een ereader die daar absoluut superieur is en die ook batterij tijden heeft waar Apple alleen maar van kan dromen. wat dacht je van pakweg twee weken, ipv 10 uur.
Verder is dit een mening en dat geef ik ook gewoon aan. Heb je nu al last van andere meningen in je RDF omgeving?

iFan kopen een iProduct en dat zla niet veranderen. Maar inovatie is nergens te vinden.. een platgeslagen te grote iPhone waarop je niet eens kunt multitasken.. brrr.
Dan gebruik ik mijn minilaptop waarop ik alles kan wat de iTab niet kan en veel goedkoper.





vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:05

image

wat dacht je van pakweg twee weken, ipv 10 uur.

Wil je de marathon "40 uur ebook lezen" doen?

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 12:17

image

op vakantie loop ik niet met verlengkabels rond om midden in een boek bij te laden. Ik sla nu probleemloos een aantal duizend pagina's m voordat het ding leeg is. Dat wil dus zeggen dat je heel wat tijd achter de e-reader zit zonder stroom nodig te hebben. 10 uur klinkt leuk voor een laptop maar is ruim onvolddoende voor een reader.
Ik merk hier trouwens ook dat je geen ervaring hebt met e-inkt. dan wist je meteen hoeveel prettiger dat leest dan elk willekeurig scherm.

Het blurry Apple scherm is trouwens toch een straf om te bekijken voor mij en vele andere beter gewende Windows gebruikers. De wijze waarop Windows fonts verwerkt is nu eenmaal beter voor beeldschermen dan Apple waar meer de vorm van het font centraal staat en niet de scherpte.( meer geschikt voor opmaak) Is even wennen zegt een Apple fan dan.. brrr.
Laat staan dat je daar uren mee moet lezen..



queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 12:34

image

Op de site van apple staat het volgende....

Up to 10 hours of surfing the web on Wi-Fi, watching video, or listening to music
Er staat niks over het verbruik bij het lezen van boeken...

En daarbij wil jij zeggen dat jij even een paar duizend opagina's achterelkaar leest????





Het blurry Apple scherm is trouwens toch een straf om te bekijken voor mij en vele andere beter gewende Windows gebruikers. De wijze waarop Windows fonts verwerkt is nu eenmaal beter voor beeldschermen dan Apple waar meer de vorm van het font centraal staat en niet de scherpte.( meer geschikt voor opmaak) Is even wennen zegt een Apple fan dan.. brrr.
Laat staan dat je daar uren mee moet lezen..

Wat een onzin ik ben een Apple, Windows en Ubuntu gebruiker en vind het heel prettig werken op mijn MacBook pro met LEDscherm.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 14:20

image

En daarbij wil jij zeggen dat jij even een paar duizend opagina's achterelkaar leest???? Dat is nu net het prettige van een e-inkt reader. Die leg je weg en die blijft dan zijn pagina behouden zonder dat het stroom kost.
Dus ja, feitelijk "lees" je duizend uren achter elkaar zonder onderbreking of bijlading.
Je moet toch eens echt een echte ereader gebruiken om de voordelen te zien merk ik. Nu hang je teveel aan st steves verkoopverhaaltjes.
Lezen op een LCD scherm is een straf, (zeker onder OSX en zijn schermfont afhandeling). Lezen op een e-reader is net alsof je een boek leest. Uren achtereen, zonder hoofdpijn.

Dat jij het heel prettig vindt, doet me denken aan de SM liefhebbers, die genieten daar ook van schijnt.

Noobster op Vrijdag 29 Januari 2010 00:15

image

Heb je ook een linkje naar je reader ?
Ik lig nog altijd uren in bed " ouderwets " te lezen

anonymous_118315 op Vrijdag 29 Januari 2010 10:31

image

Dat hangt er een beetje vanaf. Lees je veel Engelse boeken, dan kan je misschien beter bij Amazon terecht.

Lees je liever Nederlands dan is Bol.com misschien een betere optie.

Nu zal je zeggen: "Dat zijn stores en niet ereaders, dat vroeg ik niet." Klopt, maar het is wel van belang. Nederland (dus Bol) heeft namelijk gekozen voor EPUB en Amazon voor Mobypocket ebooks. En door politieke spelletjes worden niet beide formaten ondersteund op de readers.

Voor Nederlands georiënteerde readers vind ik dit wel een goed beginpunt.

De Sony Reader Touch hoor ik nogal lovende kritieken over in de pers, maar ook de Bebook ereader hoor ik nog wel eens positieve geluiden over.

En als je een redelijk grote Selexyz in de buurt hebt, zou ik ook zeker daar eens gaan kijken, want volgens mij is het zeker ook een kwestie van smaak.

Noobster op Vrijdag 29 Januari 2010 14:57

image

Dank je wel ;-)
Ik heb de links opgeslagen.

ArjenB op Donderdag 28 Januari 2010 09:24

image

Ha die SED. Heeeel verrassend, jouw reactie. Over voorspelbaar gesproken ;-)
Zeer plichtsgetrouw dat je om middernacht nog de moeite neemt om ons van je 'diepere' inzichten te getuigen.

Paulus van Aken op Donderdag 28 Januari 2010 10:38

image

Maar alles letterlijk genomen heeft SED wel gelijk......

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 10:59

image

Vind je?

Te duur? Een mening. Ik hoorde vanochtend op BNR juist iemand die het vrij goedkoop vond.

Te laat? Wederom een mening.

De rest is speculatie.

De vraag rijst dan, waarin heeft hij gelijk?

ArjenB op Donderdag 28 Januari 2010 11:07

image

Te laat? Ik denk dat het Apple het te druk had met geld verdienen om dit ding eerder te lanceren. Ze hebben ooit een nieuwe OSX-versie uitgesteld omdat ze met de iPhone bezig waren.
Te duur? Afwachten hoeveel er verkocht worden.

Er zit een afwijkende processor in het apparaat. Ik vermoed dat Apple heel hard aan het ding gewerkt heeft. Of het een succes wordt weet ik niet.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 12:47

image

Duus is de iPad niet de lenovo tablet begint volgens mij bij $999,-

Lady Gaga op Donderdag 28 Januari 2010 09:31

image

Wat baten kaars en bril als de troll niet zienen wil... ;-)

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 01:33

image

De toegevoegde waarde zal vooral liggen in de beschikbaarheid van Apps. Neem de iPhone als voorbeeld...
Buiten het feit dat je de iPhone Apps óók op de iPad zult kunnen draaien, komen er nieuwe, specifiek voor iPad geschreven Apps. De kracht gaat (maar da's maar voorspelling verder) in het aanbod zitten, samen met het gemak van beschikbaarheid, installatie en totaal gebruik.

En je hoeft volgens mij geen visionair te zijn om dat te bedenken.

HanZie op Donderdag 28 Januari 2010 03:27

image

Euh, als je begint over apps op die manier kijk eens verder dan je neus lang is.
Bijvoorbeeld Symbian is ook voor telefoons al jaren gigantisch veel applicaties voor te krijgen Windows Mobile ook, nu met de nieuwe Android komen ook gewoon applicaties voor.
Het is NIET speciaal, wat wel speciaal is dat het verzameld en gecensureerd word door meneer Appel.

'Tis leuk dat je fan bent maar laat je niet door de wijs brengen door Apple's slimme marketing. Alles wat ze doen bestaat al langer, zei laten alleen denken dat ze het beter doen.

Waarom denk je dat dit zo in het nieuws is terwijl MSI net een netbook heeft uitgebracht met een dubbel (aanraak)scherm (http://webwereld.nl/video/64962/dubbelschermige-tablets--video-.html).
Dat zijn 2 keer de Apple iPad aan elkaar.
Vind ik persoonlijk een veel betere ontwikkeling dan iets wat al bestaat.

Maar zolang voor jou de Iphone en de iPad en al die iSpullen beter zijn, dan is er toch niets aan de hand als iemand anders het niet wilt?
De enige rede dat ik dit bij elkaar typ is dat jij er zo op in gaat. En naar mijn idee nog ongeïnformeerd en niet openstaand voor andere mogelijkheden.

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 09:21

image

Bijvoorbeeld Symbian is ook voor telefoons al jaren gigantisch veel applicaties voor te krijgen Windows Mobile ook, nu met de nieuwe Android komen ook gewoon applicaties voor.
Het is NIET speciaal, wat wel speciaal is dat het verzameld en gecensureerd word door meneer Appel.

Wat vooral speciaal is, is dat de Apps voor de iPhone WEL gebruikt worden door vrijwel elke iPhone bezitter. Ik heb hiervoor jarenlang én WinMobile én Symbian gebruikt, en nog NOOIT een applicatie ergens vandaan gehaald. Omdat het gewoon veel te ingewikkeld werkt.
Maar zolang voor jou de Iphone en de iPad en al die iSpullen beter zijn, dan is er toch niets aan de hand als iemand anders het niet wilt?Ik heb geen idee of iPad en 'iSpullen' beter zijn. Volgens mij geef ik alleen een normaal antwoord op de vraag "Ik bedenk mij suf waarom de iPad toegevoegde waarde heeft wanneer je al een e-book reader en een iPhone hebt. ".
De enige rede dat ik dit bij elkaar typ is dat jij er zo op in gaat. En naar mijn idee nog ongeïnformeerd en niet openstaand voor andere mogelijkheden.En nu misschien nog een keertje mijn reactie lezen. Het enige dat ik doe is antwoord geven op de vraag "wat is de toegevoegde waarde". Er staat zelfs in dat het voorspelling betreft...

Misschien moet je jezelf éérst eens openstellen?

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 10:13

image

Ik heb hiervoor jarenlang én WinMobile én Symbian gebruikt, en nog NOOIT een applicatie ergens vandaan gehaald. Omdat het gewoon veel te ingewikkeld werkt. Tja maar zoals je aangeeft is dat ook alweer jaren gelden en dus niet te vergelijken met huidige versies. Maar ik begrijp dat je een iProduct liever vergelijkt met oude achterhaalde modellen dan met recente ontwikkelingen. Dat hoort bij het RDF lijkt me.
Ik noem Ovi store bijv..

Eric_ op Donderdag 28 Januari 2010 10:19

image

Wat vooral speciaal is, is dat de Apps voor de iPhone WEL gebruikt worden door vrijwel elke iPhone bezitter

Maar over het algemeen niet zo erg lang:
webwereld.nl/ni...prullenbak.html

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 10:25

image

Dat gaat over gratis Apps... maar stilaan bevestig je mijn punt: mensen gebruiken de Appstore dus wél! Daar gaat het over; beschikbaar en toegankelijk voor een breed publiek.

Blieb op Donderdag 28 Januari 2010 12:10

image zomerhack badge 2

ook over betaalde apps
Grotere daling betaalde apps.

Bijna geen enkele gratis App is erg geliefd. Na een maand gebruikt nog maar vijf procent de applicatie, en na negentig dagen is dit cijfer tot onder de een procent gedaald. Een nog grotere daling is te zien bij de betaalde software, hier is dit gebruikscijfer al na 1,5 maand bereikt

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 13:32

image

Inderdaad; ik heb me laten leiden door de eerste 2 zinnen. Maar... mijn punt blijft nog steeds gewoon staan: De Appstore is een concept waar nog helemaal niemand (ook Nokia niet, nee) bij in de buurt is gekomen.

En dat kán (ja, nog steeds onder voorbehoud, ik ben - in tegenstelling tot sommige anderen hier - geen helderziende) nu juist het verschil gaan uitmaken voor die iPad.
De mensen die om het hardst roepen wat er allemaal NIET kan, vergeten na te denken over de dingen die WEL kunnen... dezelfde fout die bij de iPhone werd gemaakt!

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 12:39

image

Er zaten nogal wat gaten in dat onderzoek. Ik zou daar niet te veel op vertrouwen.

Eric_ op Donderdag 28 Januari 2010 15:16

image

Hetgeen bij vele 'marketing-onderzoekjes' wel het geval zal zijn. Ik vertrouw er helemaal niet op en bovendien heeft Apple me met hun producten nog niet dusdanig kunnen overtuigen dat ik een iNoemmaariets zou kopen.

Wat ik wel interessant vind is dat dergelijke ontwikkelingen als nu de iPad iedere keer verder doordringen in de richting van multi-functionele apparaten die m.i. de huidige PC/Laptops/MP3-spelers enz kunnen vervangen. Het zal overigens nog wel even duren voor dat gebeurt maar de ontwikkelingen staan niet stil.

Overigens vond ik dit filmpje nog. Heeft wel enkele grappige momenten: Hitler-over-de-iPad

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 15:24

image

bovendien heeft Apple me met hun producten nog niet dusdanig kunnen overtuigen dat ik een iNoemmaariets zou kopen.op dat punt zitten we op 1 lijn. Ik vind dat ze interessant spul bouwen, maar het is niet voor mij.

SK82 op Donderdag 28 Januari 2010 00:18

image

Vooropgesteld, het is een mooi ding. Een mooi ding voor non Apple gebruikers. Ik ken weinig Apple Macbook gebruikers die geen ipod of iphone hebben. Voor hen is deze iPad een nutteloze toevoeging. Voor mijzelf, ipod touch gebruiker + macbook pro, zal ik geen geld hieraan uitgeven omdat ik naar muziek luisteren via de ipod zal blijven doen en werken op m'n macbook. Tenzij je al iemand ziet hardlopen met een iTab op z'n rug.

Het is dus echt gericht op een markt die in elk geval geen combi van Apple producten gebruikt!

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 00:44

image

Ja, dat vroeg ik me ook af.

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:41

image

Het probleem wat ik heb met Apple is dat de applicaties alleen op dit platform draaien en het dus heel moeilijk is te combineren met andere omgevingen.
Ik wil geen iTunes rommel of er van afhankelijk zijn. Ook wil ik niet al mijn data bij Steve neerzetten om iets te kunnen doen.
Als ik niet de mogelijkheid heb mijn data zelf te beheren dan hoeft het wat mij betreft niet.

sanderzw op Donderdag 28 Januari 2010 09:26

image

Ben het niet helemaal met je eens. Ik ben zowel Imac, Macbook als iphone gebruiker. Het nut dat ik in dit device zie (voor een groot deel voor prive gebruik):

- Op vakantie gaan en boeken en tijdschriften mee nemen op 1 klein apparaat. Nu sleep ik rustig een kilo of 3/4 aan boeken en tijdschriften mee. Vanaf de iphone leest het niet echt prettig. net te klein.
-films kijken (maar dat kan op de iphone ook) op een iets prettiger formaat
- Presentaties geven met keynote. Ook als de klant geen beamer mee. in plaats van de presentatie map dit device pakken.
-Zoals eerder geschreven IBM Lotus heeft al een hele serie applicaties gebaseerd op o.a. xpages die zonder problemen gaan draaien op dit device.

De iPad is volgens mij het nieuwe platform voor kranten en voorla tijdschriften. Ik zou zo al min abonnementen omzetten naar een digitale versie als ze beschikbaar komen voor de ipad. Zelf heb ik de netbooks nooit zien zitten omdat ik dan liever mijn macbook mee neem. Anders moet ik op nog een laptop achtig device mijn informatie gaan bijhouden. En om mij heen hoor ik veel teleurgestelde reacties op netbooks omdat mensen (je kan ze dom noemen) verwachten dat het apparaat meer kan (moeten ze beter lezen). Maar dat zijn nu eenmaal verwachtingen van consumenten.

xerxes op Donderdag 28 Januari 2010 00:26

image

Shittt, batterij leeg, Wat nu?

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 01:36

image

Uuuhhhh.... opladen?

resequenc3r op Donderdag 28 Januari 2010 01:16

image

0.7 kg ? LOL

Sony Vaio X11 laptop is 0.7 KG en heeft wel een cam. ook is deze laptop 13mm dik. En deze laptop heeft aardig meer opties.

en hoe vaak kan Jobs "GREAT" en "Amazing" in 1 presentatie stoppen...lol.

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 01:40

image

Aaahhhh... dan heb je een laptop? En die kost.... ach sorry, 1.400 euro...

Over appels en peren gesproken. Zo lust ik er nog wel een paar... En verder zit je misschien nog steeds te wachten op de 'WOW' ??? Nog even geduld, dan...

resequenc3r op Donderdag 28 Januari 2010 01:59

image

je hebt wel een beetje gelijk. Maar als je toch aan t geld uitgeven bent ? afmetingen kun je trouwens niet betwisten 700 gr voor dat ding is gewoon zwaar.

en geen Flash op de iPad? kom op....we leven in 2010 dacht ik.

ook GEEN multitasking op de iPad.. dus niet eens een muziekje afspelen terwijl je surft .... LMAO !

deze zaken kun je gewoon niet goedpraten

Samuel Michon op Donderdag 28 Januari 2010 02:48

image

en geen Flash op de iPad? kom op....we leven in 2010 dacht ik.
Ja, we leven in 2010. Een gesloten standaard als Flash heeft op het moderne web niets te zoeken. Het meeste waar Flash voor wordt gebruikt kan ook met HTML5.

Doordat Apple op de iPhone, iPod touch en iPad geen Flash-ondersteuning biedt krijgt HTML5 een steeds betere kans.

HanZie op Donderdag 28 Januari 2010 03:32

image

Het beste overwint niet altijd, waar het meeste geld in zit wel.

Maar ik denk dat flash wel mogelijk moet kunnen zijn door bijvoorbeeld een firmware upgrade.
En dat je muziek kan luisteren tijdens iets anders zullen ze ook wel veranderen.
Tenminste als je doelgroep de media-geile kijker/luisteraar is.
Die kan je niet een muziekje tijdens het internetten laten missen.

anonymous_118315 op Vrijdag 29 Januari 2010 16:03

image

Maar ik denk dat flash wel mogelijk moet kunnen zijn door bijvoorbeeld een firmware upgrade.Ik hoop het.

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:37

image

Doordat Apple op de iPhone, iPod touch en iPad geen Flash-ondersteuning biedt krijgt HTML5 een steeds betere kans.

Ik denk dat je de invloed van Apple een beetje overschat?

Wanny van Gils op Donderdag 28 Januari 2010 09:22

image

Een gesloten standaard als Flash heeft op het moderne web niets te zoeken.

Dat kan best wel zo zijn maar hoe kan men nou spreken van "Dit is de beste browse-ervaring die je ooit hebt gehad" als je in 25% (?) van de gevallen naar een blauw Lego blokje zit te kijken?

resequenc3r op Donderdag 28 Januari 2010 09:28

image

Doordat Apple op de iPhone, iPod touch en iPad geen Flash-ondersteuning biedt krijgt HTML5 een steeds betere kans.

sinds de iPhone zie ik nog steeds geen snellere ontwikkeling van HTML5. Buiten dat, is HTML5 van bijvoorbeeld Youtube NIET OPEN door een vage codec

ik hoor je ook niet over de afwezigheid van Multitasking op de iPad? ;)

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:01

image

ik hoor je ook niet over de afwezigheid van Multitasking op de iPad?

Multi tasking mis ik nooit op mijn iPhone.

En is niet voor Apps van Apple zelf; bijv. internetten en bellen/iPod kan gewoon simultaan.

resequenc3r op Donderdag 28 Januari 2010 16:49

image

fyi het gaat over de iPad, niet de iPhone.

wil je het misschien nog es proberen ?

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 09:29

image

Ik praat niets goed, ik stel alleen dat je vergelijking niet opgaat. Als jij stelt dat je iets mist, is dat jouw goed recht.
Overigens geef je wel nét een verkeerd voorbeeld; als de iPad vergelijkbaar werkt als de iPhone (wat ik maar aanneem), kun je wél muziek luisteren terwijl je wat anders doet.

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 13:00

image

Flash is zoooo 2009 HTML 5 dat wordt het en laat de iPad dat nu net ondersteunen.

hallieballie op Donderdag 28 Januari 2010 07:44

image

Heb een keer een ipod touch geprobeerd te bedienen, echter door mijn grote handen was dat niet echt te doen, verkeerde programma's werden gestart en het typen ging niet zo lekker, veel backspace.

Misschien gaat het hiermee beter...........

Niet dat ik het ga kopen, je wilt wel weten of het bedienbaar is.

rens1000 op Donderdag 28 Januari 2010 08:45

image

Heb een keer een ipod touch geprobeerd te bedienen, echter door mijn grote handen was dat niet echt te doen, verkeerde programma's werden gestart en het typen ging niet zo lekker, veel backspace.

Geloof me, da's een kwestie van gewenning. Ik had precies hetzelfde in het begin maar type er nu vrolijk op los. Je ziet ook steeds meer App's met landscape typen en dat gaat sowieso al een stuk beter. Maar het laat natuurlijk onverlet dat een echt toetsenbord(je) zoals b.v. op de Blackberry altijd fijner blijft werken.

RobP op Donderdag 28 Januari 2010 08:31

image

Geen interesse; ik wacht wel even op de iPed, iPid, iPud of iPyd.

Paulus van Aken op Donderdag 28 Januari 2010 10:45

image

iPrut?

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:44

image

Ik zou jullie beiden aanraden om hiermee het toneel op te gaan. Dit is echt te grappig. En origineel ook... :D

Blizzard op Donderdag 28 Januari 2010 08:35

image

Goh volgens mij is dit de Tablet PC die Bill Gates bedoelde. Alleen is de vendor lock-in op deze iPod XL wel heel erg.

resequenc3r op Donderdag 28 Januari 2010 09:23

image

idd. Je moet voor dit ding weer een apart data abonnement afsluiten. Het word nog gekker, je kunt GEEN iPod linken met iPad voor je data.lol. (kan wel met een Accesspoint hack voor iPhone, dit ter zijde, het wordt officieel niet ondersteund)

sanderzw op Donderdag 28 Januari 2010 09:41

image

Lees m'n eerdere post even over vendor lockin.....ik schreef net dat ik nog nooit exchanege op linux heb zien draaien etc. Dus laten we niet gaan miepen over vendor lockins. Jij kunt toch zelf aps bouwen? of webaps maken.

swhnld op Donderdag 28 Januari 2010 09:16

image

Het idee is goed denk ik. Zeker met de keyboard dock erbij zodat je hem thuis als laptop kan gebruiken, en onderweg de tablet functionaliteit. Ook het formaat is goed, al mag het nog iets dunner om bij de sales mensen in hun notebok map erbij te passen.

In mijn ogen zitten er 2 fouten in.
1. geen ondersteuning voor Flash. Helaas gebruiken veel websites dit en zonder flash is de tool niet bruikbaar (althans niet in ons bedrijf).
2. Geen USB. Hoe moet je nu je iPhone opladen of syncen met dit apparaat? Of even wat printen? Of data uitwisselen dat te groot is voor de e-mail als je geen USB stick er op kan aansluiten? Hierin luisterd Apple te veel naar Google met "alles moet op het web gebeuren".

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 09:37

image

2. Geen USB. Hoe moet je nu je iPhone opladen of syncen met dit apparaatVoor zover ik het kan zien, kun je ook een camera rechtstreeks aansluiten met de Camera Connector. Het lijkt me in dit geval dat je dus ook een iPhone aan kunt sluiten (of een USB stick), maar of er standaard data overdracht is?? Wellicht met een hack?

woltersw op Donderdag 28 Januari 2010 09:43

image

ik lees hier: http://www.pcworld.com/article/187962/apples_ipad_mistakes.html
...dat het ding niet eens kan multitasken. dus je kunt niet naar grooveshark lijsteren terwijl je je webmail leest. Wat voor OS kan nou niet multitasken? Ik las hier ergens dat mensen 'm zouden willen docken met een keyboard zodat ze 'm als laptop kunnen gebruiken maar ik denk dat het OS daarvoor echt tekort schiet. Dan gebruik ik liever mijn minilaptop-zonder-bestaansrecht :)

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 10:12

image

Tja, dat schrijft "PC world".

Microsoft (de PC software boer) toonde afgelopen maand op CES hun 'Slate': de demo bestond uit een pdf op een scherm en een pinch to zoom (die nog schokkend ging ook).

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 10:19

image

dit is toch volkoemn onzinnig.. Je doelt op de iSlate van HP die door HP uitgebracht werd en in een MS prestntatie gebruikt.
Dat apparaat kun je zo terugvinden op Youtube.
Maar las daarvan, wat heeft dat met de matige hardware van de te dure iTab te maken?
Weet jij meer dan pc world, die suggestie wek je nu?

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 10:49

image

Ik heb zelf niet de indruk dat slates het gaan worden. Tenminste niet de klassieke lcd varianten. Dat staat los van fabrikant of os. Apple had beter kunnen wachten tot er een goede en snelle e-paper variant is ontwikkeld.

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:11

image

Apple had beter kunnen wachten tot er een goede en snelle e-paper variant is ontwikkeld.
Denk dat ze met die lage prijs en goede software een groot markt segment gaan pakken.

En e-paper vind ik overrated; op een Mac is de font rendering vele malen beter dan bijv. op Windows of nog erger, Linux. Zo kan ik lange tijd PDFs lezen op een Mac, maar niet onder Win/Linux.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:27

image

op een Mac is de font rendering vele malen beter danDan heb je het principe van e-paper nog altijd niet begrepen. Maar goed, van mij mag jij blij zijn met de iPad. Ik denk alleen niet dat het een groot succes wordt.

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:44

image

Dan heb je het principe van e-paper nog altijd niet begrepen.
Jawel, doch ik vind het overrated.

Tientallen miljoenen mensen op de wereld werken de hele dag achter een scherm, lezen/schrijven documenten, en ineens is lezen van een scherm een probleem geworden?

Of de iPad een succes wordt weet ik niet, jij denkt het wel te weten, ok.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:55

image

en ineens is lezen van een scherm een probleem geworden?Geen probleem, maar ik vind toch dat er een duidelijk verschil is.

Maar voor het lezen van een scherm heb ik al een laptop, mobiel en desktop. Voor mij voegt de iPad daarin te weinig toe.

Alleen een iPad met een e-paper scherm en bijbehorende accu-tijd zou een aankoop argument kunnen zijn.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 10:18

image

Ik heb vanochtend uitgebreid in de file gestaan en de meningen over de iPad vernomen op 538, Radio 1 en BNR. Ik kan niet zeggen dat de eerste berichten nu onverdeeld positief zijn.

Geen multitasking
Geen verwisselbare accu
Geen Flash
Geen SD en USB aansluiting

Voor het lezen van ebooks vind ik 10 uur werktijd wat kort. Ik hoop alleen dat de iBook store de kwaliteit van eBook stores in het algemeen gaat optrekken.

Het zal me benieuwen, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat de iPad een grote impact gaat hebben.

Als ze het hadden uitgebracht met zo'n een snel kleuren 'Liquavista' scherm, dan was ik misschien wel om gegaan. Maar nu helaas niet.

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:15

image

Geen verwisselbare accu
...
Geen SD en USB aansluiting


Om in context te plaatsen: ik ken niemand in mijn omgeving die ooit een nieuwe accu voor hun mobiel of laptop heeft gekocht, en die laatste gaan 'slechts' 5 uur mee.

Je hebt meer dan 64GB nodig?

USB is aan te sluiten via een adapter.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:30

image

ik ken niemand in mijn omgeving die ooit een nieuwe accu voor hun mobiel of laptop heeft gekochtMisschien niet in je omgeving... Ik heb voor beide al eens een nieuwe accu gekocht. Ken je toch iemand die het al eens gedaan heeft. :)

En Adapters... Heb ik alsnog weer een tas met extra's mee te slepen.

vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:47

image

Welk merk?

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:56

image

De telefoon was een Hi Swing (nogwattum) en de laptop was een Acer Aspire 5100.

hermanb op Donderdag 28 Januari 2010 13:01

image

Als je eens wist wat een handel dat is batterijen voor je mobiel en laptops.
En er is geen merk uitgezonderd.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 14:15

image

zelfs voor de iPhone is er een drukke handel in batterijen en montagesetjes en die zijn niet aan te slepen. Er is niet alleen een markt voor, maar de iPhone laat het daar ook nogal eens afweten.

Lady Gaga op Donderdag 28 Januari 2010 19:36

image

Je reinste larie!

Blijkbaar heb je echt veel leugen- en FUD-werk vandaag... Hoe zou dat nu komen? LOL...

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 13:10

image

SD kaart reader ja wel hoor...

http://www.apple.com/ipad/specs/

Multitask ach mis ik niet, Flash is zo 2009 HTML 5 werkt nog zuiniger en beter ook.
En wisselbare accu's heb ik nog nooit gedaan, na 1 jaar was ik al weer zat van mij mobiel en kocht ik ee nieuwe.

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 11:06

image

Tja dit roep je zo natuurlijk wel over je af:

Mr. Jobs,

DRM will give Apple and their corporate partners the power to disable features, block competing products (especially free software) censor news, and even delete books, videos, or news stories from users' computers without notice-- using the device's "always on" network connection.

This past year, we have seen how human rights and democracy protestors can have the technology they use turned against them. By making a computer where every application is under total, centralized control, Apple is endangering freedom to increase profits.

Apple can say they will not abuse this power, but their record of App Store rejections and removals gives us no reason to trust them. The iPad's unprecedented use of DRM to control all capabilities of a general purpose computer is a dangerous step backward for computing and for media distribution. We demand that Apple remove all DRM from its devices.

http://www.defectivebydesign.org/ipad


vinylat45 op Donderdag 28 Januari 2010 11:20

image

De ebooks zijn in het open standaard EPUB format.

Muziek in iTunes store is DRM vrij.

Iedereen kan gratis Apps maken en uitbrengen in de AppStore.



Je vermoeide pogingen om FUD te verspreiden klinken echt als een doodgelopen marathon loper die ver achter de concurrentie loopt en een microfoon onder de neus gedrukt krijgt met de vraag "Wat ging er mis?".

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 11:37

image

Damn! SED als aanhanger van de Free Software Foundation? Het moet toch niet gekker worden. ;)

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 12:08

image

Je hebt zoals zo vaak weer niet goed opgelet.
De FSF is een akelige bende mafketels die parasiteren op een goed idee. Daar heb ik weinig waardering voor.
Dat ik open software steun is geen nieuws. dat ik erg kritisch ben op open genoemde projecten ( die plotseling erg gesloten kunnen worden, zie sourgeforge gebeuren en schurkenstaten) is bekend. Dat ben ik ook tov gesloten software maar dat past niet in jouw vijandbeeld ;)

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 12:24

image

Je hebt zoals zo vaak weer niet goed opgelet.DefectiveByDesign.org is a campaign of the Free Software Foundation
Copyright © 2006, 2007, 2008, 2009 Free Software Foundation, Inc.

Je gevoel voor humor vanochtend op het nachtkastje laten liggen? ;)

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 13:36

image

Je gevoel voor humor vanochtend op het nachtkastje laten liggen? ;)Hoezo vanochtend?

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 14:28

image

SED is van het slag dat grapjes alleen leuk vind als iemand anders het doelwit is denk ik. Het is me al vaker opgevallen dat hij vals wordt als hij het doelwit is.

bekhof op Donderdag 28 Januari 2010 15:35

image

Dat bedoel ik. Dat is niet enkel vanochtend...

Anonymous Coward op Donderdag 28 Januari 2010 14:14

image

ik heb alleen humor als het grappig is.

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 14:26

image

Ik had denk ik een leuk grapje over Endure moeten maken, want dat is wel grappig (behalve voor Endure waarschijnlijk ;))

ArjenB op Donderdag 28 Januari 2010 14:45

image

Het was me al opgevallen dat je nog lammer bent dan anders.
Nooit dus.

'Dorie, je had het niet over je eigen opmerkingen. My bad ;-)

anonymous_118315 op Donderdag 28 Januari 2010 16:19

image

zie sourgeforge gebeurenDit soort opmerkingen zorgt er trouwens voor dat ik je absoluut niet serieus kan en zal nemen. Want al lijkt het samenhangend, het slaat als een tang op een varken.

Yrcimim op Donderdag 28 Januari 2010 11:17

image

Announcement: Apple officially renames iPhone as iPad Nano

hermanb op Donderdag 28 Januari 2010 12:33

image

Kan kort wezen, vind het niets bijzonder.
En de naam alleen al, Ipad :S

queenfan op Donderdag 28 Januari 2010 13:15

image

In het SDK van de iPad is een opvallend detail te zien, in de contacten-applicatie in de iPad simulator uit de SDK bevat de mogelijkheid om een foto aan een contact toe te voegen door deze te maken met de camera.
Opvallend is dat de iPad geen camera heeft of was de iPad die Steve Jobs ons gisteren liet zien niet de uiteindelijke versie...?

Zeker omdat de iPad nog niet is goedgekeurd is door de FFC

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws