ICT-bedrijf politie onder curatele gesteld - UPDATE

politie

Gepubliceerd: Vrijdag 29 januari 2010

Minister Ter Horst grijpt met een interventieteam in bij de directie van het ict-bedrijf van de politie. Externe ict'ers kosten 3 ton per jaar. De oorzaak van de recente ict-problemen is nu bekend.

Toon volledig artikel

anonymous_108749 op Vrijdag 29 Januari 2010 09:35

image

Daarover wist de minister te melden dat er wel een backup-systeem is, maar dat de failover faalde. “Failover … bijzonder woord. Weet ik veel”, stelde ze

Over een kip zonder kop die de klok heeft horen luiden gesproken....

Nappy op Vrijdag 29 Januari 2010 09:58

image

Ze heeft eigenlijk gelijk het is een gek woord. Je wilt de fail niet over, die moet blijven staan waar die staat, je wilt de service over ;)

brief op Vrijdag 29 Januari 2010 10:01

image

Misschien is de weergegeven context niet goed en dacht zij net als Nappy hieronder. Wel een onderzoekje waard. Of misschien kan de SP een Parlementaire Enquête aanvragen over dit woord gebruik?

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Januari 2010 10:06

image

Op haar level heb je ook helemaal geen kennis van de techniek nodig. Prima dat zij niet weet wat een failover is. Wat zij bewaakt wil zien, is de continuiteit van de service. Hoe je dat doet, zal haar terecht een biet wezen.

Brinkmans opmerking over MS-DOS is pas echt kwalijk. Niet alle systemen met een tekstuele interface draaien op DOS. Voor een invoerapplicatie kan een tekstterminal zelfs heel veel effectiever in het gebruik zijn dan een GUI, en het is bovendien vederlicht over het netwerk en op de client wat spotgoedkope mobiele inzet van dergelijke systemen mogelijk maakt.

mspartner op Vrijdag 29 Januari 2010 11:08

image

Voor een invoerapplicatie kan een tekstterminal zelfs heel veel effectiever in het gebruik zijn dan een GUI
Dat kan waar zijn voor applicaties waar gebruikers full-time mee werken. Maar als gebruikers een systeem minder vaak gebruiken, voor hulp/administratie van het eigenlijke werk, dan is gebruiksvriendelijkheid en -gemak (dus GUI) en performance van cruciaal belang.

Gebruikersgemak is bijna altijd een sluitpost bij de ontwikkeling van dit soort systemen. Ik maak regelmatig klanten mee die niet willen dat je met toekomstig gebruikers praat, want "die werken toch maar tegen en zijn ook tegen dit nieuwe systeem". Harde requirements mbt efficient werken (bv invoersnelheid van een representatieve gebruiker) heb ik nog zelden gezien.

Een betere manier om het project te laten mislukken is er niet. En het zou me niet verbazen als dat soort management ook hier gevoerd is. Alles op basis van fixed price contracten en waterval methodieken, zonder gebruikers te betrekken -> dan krijg je precies wat je vraagt en dat is meestal heel iets anders dan wat de gebruikers nodig hebben.

RedThinker op Vrijdag 29 Januari 2010 11:21

image

Het document, opgesteld door de raad van hoofdcommissarissen genaamd Wenkend Perspectiefgeeft al heel snel aan waar de schoen wringt. Pagina 11: "één Basisvoorziening Handhaving, gebaseerd op de XPOL database 2004".

Pagina 21: de generieke invoerfunctie op basis van LUID is ook voor BVH ingevoerd, door middel van een screenscraper. Leuk voor een kleinere terminalapplicatie maar niet voor een van je basisprocesensystemen. Herbouw werd echter als te kostbaar, te tijdrovend en te lastig ervaren.

Over het hele document gezien ligt het ambitieniveau torenhoog. Mooi, maar daarna moet je met 26 zelfstandige korpsen in onderhandeling wat dan landelijk moet worden. Wat dus gebeurt is dat legacy systemen die in één of in een beperkt aantal korpsen draait, ineens tot standaard wordt verheven en landelijk moet worden uitgerold. Scalability is leuk maar als een applicatie 26 keer zo groot moet wordenvraag ik me af of je weet waar je mee bezig bent.

De RvHC's (de politie dus!) heeft dit soort producten zelf gewild. Dat politiemensen nu met onvriendelijke systemen zitten is niet (geheel) te wijten aan de vtsPN. Politiebonden zouden er goed aan doen om juist hierop eens bij de RvHC's in de boom te klimmen.

Blieb op Vrijdag 29 Januari 2010 11:50

image zomerhack badge 2

door middel van een screenscraper
Dat is toch geen serieuze oplossing voor je ICT systemen.
Het stikt van de betere oplossingen om een GUI frontje over een oud legacy systeem heen te leggen

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Januari 2010 13:50

image

Dat gebruiksvriendelijkheid *dus* een GUI nodig heeft, is onzinnig. Je zit een aangifte in te kloppen dus met je handen op een toetsenbord. Heen en weer met de tabtoets/pijltjestoetsen/alt-Shortcut gaat veel sneller en is veel ergonomisch dan toetsenbord loslaten, muis vastpakken, navigeren en klikken. Een tekstterminal vereist bovendien veel minder van de hardware, dus qua performance gaat dat ook veel sneller zijn (al is dat goeddeels beperkt door de persoon die invoert).

Caesar Tjalbo op Vrijdag 29 Januari 2010 16:36

image

Juist. Een simpel voorbeeld is een rekenmachine; de desktopvarianten kan je meestal zowel met de muis als met het toetsenbord bedienen en voor de meeste berekeningen wint het toetsenbord.

Dit voorbeeld maakt wellicht wel duidelijk dat het nogal functie specifiek is. Hoe je de UI vorm geeft hangt van meerdere factoren af. Zo is werking via het toetsenbord wel snel maar wordt het onpraktisch als er teveel toetsen of toetscombinaties gekend moeten worden. Ook is consistentie over de gehele set aan applicaties van belang en ik denk dat het heel belangrijk is voor de politieorganisatie dat de applicaties makkelijk te leren zijn.

Voor wat betreft de hardware maak ik me minder zorgen. Zo duur is een grafische terminal niet, de pure tekst terminals zullen vermoedelijk zelfs minder 'COTS' zijn tegenwoordig.

ardje op Vrijdag 29 Januari 2010 17:44

image

Zo duur is een grafische terminal niet, de pure tekst terminals zullen vermoedelijk zelfs minder 'COTS' zijn tegenwoordig.
Als ze al COTS zijn, dan zijn ze in ieder geval duurder dan een reguliere thin-client die dienst doet als grafische terminal. Zo'n thin-client kan keihard gewoon dienst doen als tekstterminal.

De grootste probleem met gebruikersvriendelijkheid is dat iedereen een eigen, meestal windows georienteerde view heeft. Maar als je het de agent vraagt, zal deze al heel blij zijn met een simpel teksscherm, en een procedure spiekbriefje aan de muur. Het verstoppen van functionaliteit onder uitklap menus is ook niet echt handig, tenzij deze ook expliciet staan op het spiekbriefje.
Zijn taak is om zo snel weer op straat te staan of ergens anders om mensen te helpen. Dus dit soort automatisering moet je heel goed afvangen met procedurelijstjes, liefst op papier, want dat is voor iedereen vatbar.

mspartner op Zondag 31 Januari 2010 14:03

image

Dat gebruiksvriendelijkheid *dus* een GUI nodig heeft, is onzinnig. Je zit een aangifte in te kloppen dus met je handen op een toetsenbord. Heen en weer met de tabtoets/pijltjestoetsen/alt-Shortcut gaat veel sneller en is veel ergonomisch dan toetsenbord loslaten, muis vastpakken, navigeren en klikken.
Een goede GUI ondersteunt het invoeren via het toetsenbord. Helaas nemen de meeste gebruikers niet de tijd zichzelf de toetsencombinaties aan te leren maar gaan ze met de muis zitten klikken, wat minder productief is en ook RSI gevoeliger. Een cursus zou kunnen helpen.

Maar wat ik niet snap is dat ze politieagenten achter een PC die aangifte laten intypen. Het heet toch een "proces-verbaal"? Geef ze een Smartphone/Tablet applicatie met voicerecord functie om alles te dicteren en eventueel foto's toe te voegen, en laat een administratieve afdeling alles invoeren. Dat lijkt mij veel prettiger en productiever.

Webman op Vrijdag 29 Januari 2010 10:23

image

Een minister van Binnenlandse Zaken hoeft dat ook helemaal niet te weten en het is goed dat ze dat ook gewoon zegt. De IT wereld verschuilt zich achter jargon als dingen niet goed gaan. En verwijt anderen dat ze het niet snappen. Laten ze gewoon zorgen dat het goed werkt.

RedThinker op Vrijdag 29 Januari 2010 09:50

image

Nog wat onvolkomenheden in dit artikel:
- BHV -> BVH: Basisvoorziening Handhaving
- BVH draait onder Unix met een Sybase database, en zeker niet onder MS-DOS. Brinkman weet niet waar hij het over heeft.
- voor externen wordt 200.000 euro per jaar betaald, geen 300.000,-. Dat bedrag wordt trouwens niet aan de externe betaald maar aan het bedrijf wat hem aan de vtsPN inhuurt
- ook de kamerleden wisten af en toe niet waar ze het over hadden. Wat dat betreft had Guusje zich beter voorbereid dan de kamerleden. En dat ze struikelt over een stukje vakterm, dat kan ik haar niet kwalijk nemen.

lodi op Vrijdag 29 Januari 2010 14:49

image

Als Hero Brinkman kan rekenen en bedrag deelt door aantal mensen mist er toch nog ergens een ton per persoon.
Betalen = salaris wordt altijd wel makkelijk over gedaan. Alsof de Balkenendenorm inclusief pensioen, dienstauto en werkgeverslasten is.

Jasper Bakker [red. Ww] op Vrijdag 29 Januari 2010 14:53

image

Dank voor het opmerken van de tikfout (BHV) en de DOS-misvatting van de politiek (niet Ww). Het één is verbeterd, het ander aangevuld.

johndeklerk op Vrijdag 29 Januari 2010 15:07

image

UnixCluster op een Alpha processor. Dat is een systeem van Digital Equipment (bedrijf gekocht door Compaq wat weer gekocht is door HP). HP mocht willen dat ze zo'n mooi systeem hadden. Digital had al unix clustering toen HP het woord nog niet eens kon uitspreken. Laat staan de Alpha processor: Ook een product van Digital.

MS-Dos als user-interface hoeft op zich niets mis mee te zijn. Het is lekker snel invoeren in ieder geval. Beter dan een Windows interface. Het is de backend waar het systeem gefaald heeft.

Maar dat de ICT organisatie niet veel eerder een modernere omgeving wist te creeren zegt niet alleen iets over de ICT'ers bij de politie (prutsers dus), het zegt ook iets over de externen die jaren dikke tarieven opgestreken hebben en niets klaargemaakt hebben. Zal wel Ordina-achtige types geweest zijn met dikke leasebakken en veel praatjes. Ook prutsers dus.

Bob op Vrijdag 29 Januari 2010 15:54

image

De enige conclusie die je hier kan maken is dat het hoog nodig is om al die kleine korpsen tot 1 korps samen te voegen.

Dan he je niet meer het gezeik van de eilandjes, die update wel die niet, die bewaart dat 10 dagen deander 120 dagen die weer niet.

Het moet eens ophouden met dat gedoe bij de politie, 1 oranisatie, weg met al die dik verdienende hoofden die weinig doen behalve het ene doofpot verhaal na het andere.

Schijnbaar kunnen de dik betaalde inhuurkrachten ook weinig als het nu zou blijken dat er geen updates gedraait zijn die de oplossing zouden zijn.

Het grootste probleem is dat door al dit mismanagement de politieman op straat voor dit alles word nagekeken. Diezelfde agent moet ook nog eens verplicht bonnen schrijven omdat de incomptente ter horst dat ook wil.

De politiek zorgt er hierdoor direct voor dat het draagvlak van de politie steeds minder aan het worden is.

zwart-wit op Vrijdag 29 Januari 2010 19:31

image

De enige conclusie die je hier kan maken is dat het hoog nodig is om al die kleine korpsen tot 1 korps samen te voegen

Was dat al niet gebeurt in de vorm van één KLPD?

Hier kun je vinden dat de ondersteunende diensten (DOC) van de politie ondergebracht zijn bij de KLPD

Testeron op Vrijdag 29 Januari 2010 17:20

image

Jammer dat ze met zulke projecten altijd aan de bovenkant beginnen ipv een praktische automatiseerder eerst eens mee te laten lopen met de mensen op de vloer, resultaat is dus meestal wat er nu gaande is!
Poen kwijt aan figuren zoals hierboven al verwoord door johndeklerk.

globetrotter op Vrijdag 29 Januari 2010 18:16

image

Ja, de oorzaak is gevonden.

martijnschackmann op Vrijdag 29 Januari 2010 22:49

image

Vanochtend stond in de Volkskrant dat
'Bij verandering van de serverpack is een programmaatje niet meegenomen. Daardoor sloegen alle servers op hol.'
Ik heb daarop deze brief gemaild:
'Bij verandering van de serverpack is een programmaatje niet meegenomen. Daardoor sloegen alle servers op hol.' Staat in het artikel over de computerproblemen bij acht politieregio's in het noorden en het oosten van het land.
'Serverpack' moet zeer waarschijnlijk 'Service Pack' zijn, een verzameling updates van de softwarefabrikant Windows. In dit geval is de Service Pack voor het besturingssysteem Windows Server.
'Een programmaatje dat niet meegenomen is' klopt denk ik ook niet, ik denk dat de programma's hetzelfde zijn gebleven maar dat één of meerdere ervan niet goed blijken te werken in de veranderde Windows Serveromgeving. Het is daarom trouwens best practice altijd updates te testen op een apart testsysteem, alsvorens ze in de productie omgeving te installeren.

De journaliste reageerde daarop door te zeggen dat ik wel gelijk zou kunnen hebben.

Nu heeft de politie ons laten weten dat
Het blijkt dat er bij het onderhoud van software in systemen in het rekencentrum van de politie in noord- en oost- Nederland een belangrijk reparatieprogramma niet is geplaatst.

Wat is een reparatieprogramma? Een programma dat de serveromgeving repareert? Misschien wordt met 'reparatieprogramma' ook een Service Pack bedoeld. Maar daar zou dus voor gelden wat ik in mijn brief schrijf: het probleem is niet de Service Pack maar de programma's die daar niet mee werken.

Ik denk nu dat de ICT'ers van vtsPN iets hebben opgelost maar dat ze aan de communicatieafdeling niet hebben kunnen uitleggen wat dat iets is en hoe ze dat hebben gedaan. De communicatieafdeling heeft daarop een mij vaag bericht over het reparatieprogramma doen uitgaan.

globetrotter op Zaterdag 30 Januari 2010 10:38

image

De software draait op Digital Unix, dus wat heeft Windows Server hiermee te maken?

martijnschackmann op Zaterdag 30 Januari 2010 13:26

image

Niks dan. Maar betekenen dat serverpack en het reparatieprogramma nou iets? Weten we nu uit de berichtgeving wat de technische oplossing was?

cootje op Zaterdag 30 Januari 2010 23:12

image


Het is een Linuxsysteem geintergreerd in de Active Directory. Dat zie je wel meer.

globetrotter op Zondag 31 Januari 2010 13:58

image

Het is een Linuxsysteem geintergreerd in de Active Directory. Dat zie je wel meer.

Nu is het weer Linux? Wat is het nu precies voor OS?

Iedereen weet trouwens dat het Linux niet kan zijn, want dat is perfect.
Vraag maar aan Linux4ever, Gregorius, Ingitius, etc.

mspartner op Zondag 31 Januari 2010 13:46

image

Ze mochten willen dat ze onder Windows draaiden... Daar vraagt het draaien van een service pack tenminste geen hogeschoolopleiding.
En, anders dan obscure unix versies, als er een exploit gevonden wordt, dan lees je het gewoon in het nieuws...

Caesar Tjalbo op Zondag 31 Januari 2010 17:31

image

Ze mochten willen dat ze onder Windows draaiden... Daar vraagt het draaien van een service pack tenminste geen hogeschoolopleiding. De servers zullen wel niet door laaggeschoolden onderhouden worden maar ik ben het met je eens dat een Microsoft Certified cursusje geen hogeschoolopleiding is.
En, anders dan obscure unix versies, als er een exploit gevonden wordt, dan lees je het gewoon in het nieuws... Erg vervelend als jouw organisatie in dat nieuws genoemd wordt als zijnde slachtoffer van het exploit. Zo obscuur zijn de Unixen van de politie trouwens niet.

marcusb op Zaterdag 30 Januari 2010 12:05

image

Het grootste probleem is het gebrek aan adequate sturing van bovenaf.
Guusje ter Nadorst heeft al meerder keren laten zien, met verschillende dossiers, dat ze NIET in controle is!
En ze heeft zelf ook geen fail(switch)over systeem;-)(gelukkig maar)
dus....nog 1 jaar tops...exit...next.

ak02 op Zaterdag 30 Januari 2010 18:43

image

Alsof externe ICT'ers de oorzaak zijn. Dat zal vast een rol spelen, maar ik geloof ook best dat de organisatorische context ook niet helpt. 20+ korpschefs met allemaal vast hun eigen ICT budget. Daarnaast een ministerie die ook dingen wil. Allemaal baasjes, geen sturing. Lekker voor je personeelsmotivatie, sturing en visie. Het is makkelijk om de externe de schuld te geven als je eigen toko rammelt aan alle kanten.

nogffenikplof op Zaterdag 30 Januari 2010 21:26

image

Xpol is nog steeds een complete mislukking.

Ik WEET wat jij niet weet....... en dat is dat Xpol fouten maakt met gegevens die niet bij een specifieke verdachte behoren maar deze daar wel vermeld.... met alle gevolgen van dien.

Dus laten zij eerst dat Xpol maar eens gaan verbeteren/vervangen alvorens met een nieuw project te beginnen.

plof....


Bron (10-04-2008): http://www.nujij.nl/politie-toont-gegevens-boetes-via-website.2329495.lynkx

lzmyyl op Zondag 31 Januari 2010 21:06

image

Er worden hierboven weer bijzonder veel aannames gedaan die volstrekt niet overeenkomen met de werkelijkheid. Om te beginnen worden onderwerpen met elkaar in verband gebracht waar dat absoluut niet relevant is: de problemen met BVH en de bedragen die aan een aantal externen worden uitgegeven. Het besluit om Xpol te gebruiken als basis voor BVH is door de Politie (de klant dus!) genomen en de vtsPN heeft dat besluit naar beste eer en geweten uitgevoerd. Dat er veel externen bij de vtsPN werden ingehuurd was een gevolg van het politieke besluit om een centrale ICT dienst voor de Politie in te richten en deze moest bemand worden. Het "Wenkend Perspectief" heeft alle kansen op het ontwikkelen van een moderne BVH de grond ingeboord. De huidige implementatie bestaat, zoals Chris hierboven al aangaf, uit een centrale Sybase database onder Unix die vanuit de Windows SBC gebaseerde KA omgeving wordt benaderd. Met deze KA omgeving waren afgelopen week in de regio NO problemen, die overigens wel invloed hadden op het gebruik van BVH, maar niet het gevolg waren van een gebrekkig BVH systeem.

PJW9779 op Maandag 1 Februari 2010 13:22

image

Het 'Wenkend Perspectief' is overigens niet zo wenkend meer, want loopt t/m 2010.
Dat de minister niet alle technicaliteiten kent is wel te begrijpen, al is dat simpel op te lossen door een checklistje.
Dat de minister een essentiele functionaliteit als een fail-over niet kent vind ik wel een miskleun. Net zoals het feit dat ze onbekend blijkt te zijn met HEC.

Ergelijker vind ik dat ze er nog prat op lijkt te gaan ook dat ze die 'moeilijke woordjes' niet kent.

Vergeet even niet dat deze minister ook verantwoordelijk is voor de coordinatie van de overheids-ICT. Ze reageerde niet voor niets wat ongemakkelijk op de suggestie uit de Kamer om de Rekenkamer een onderzoek te laten doen. Een dergelijk onderzoek zou overigens 'Lessen uit ICT-projecten bij de overheid' en de diverse onderzoeken naar politie-automatisering hoogstwaarschijnlijk alleen maar bevestigen. Nu maar hopen dat de minister die documenten ook niet 'moeilijke woordjes' vindt.

En we kunnen nu natuurlijk alles wel op het hoofd van vtsPN stapelen. Feit is dat dit al jaren speelt. Het zit voor eeen groot deel ingebakken in de bestuurlijke aansturing van de politiele informatievoorziening en dateert al van voor de huidige Politiewet. Men wilde meer bedrijfsmatig functioneren, er niet te veel voor betalen maar wel maximaal greep houden.
In de Kamer schuift de minister de problematiek voor zich uit naar de komende Politiewet, daarin zal alles worden geregeld.
Daarmee voorkom je echter geen beginnersfouten zoals de oorzaak lijkt te zijn van de storingen in het noordoosten.

DHHWEB op Maandag 1 Februari 2010 14:18

image

Heb zojuist vernomen, dat de problemen die als opgelost werden genoemd...
In het geheel niet zijn opgelost maar alle medewerkers daar een spreekverbod opgelegd hebben gekregen.....
Je zal er maar werken.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws