Adobe: iPad waardeloos zonder Flash

bangbros

Gepubliceerd: Vrijdag 29 januari 2010

Net als op de iPhone is er op de iPad geen Flash, waardoor veel webcontent niet beschikbaar is. Adobe snapt niks van de keuzes van Apple.

Toon volledig artikel

Mazirian op Vrijdag 29 Januari 2010 16:46

image

tja... beetje te vroeg geanticipeerd op HTML5 only.

Samuel Michon op Zondag 31 Januari 2010 22:09

image

Gewoon marketing-praatjes van Adobe, natuurlijk gaan ze niet toegeven dat Flash overbodig aan het worden is.

Drie jaar na de introductie van de iPhone hebben alle grote websites hun websites geschikt gemaakt voor MobileSafari. Zelfs video-sites zijn geen probleem meer, die serveren gewoon hun video in een QuickTime-compatible formaat als h.264.

Het semantische web is zeer gebaat bij het uitbannen van Flash. Daarnaast profiteren ook andere mobiele platformen dan iPhoneOS van al die iPhone geoptimaliseerde sites (Android, WebOS, en Maemo draaien allen ook WebKit-browsers).

vinylat45 op Zondag 31 Januari 2010 22:33

image

Adobe maakt volgens Steve Jobs slechte software:
They are lazy, Jobs says. They have all this potential to do interesting things but they just refuse to do it.
...
Apple does not support Flash because it is so buggy

bron: Wired

Bix op Vrijdag 29 Januari 2010 16:52

image

Zoals John Welch zegt, Stop crashing my browser

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Januari 2010 16:53

image

"Millions of websites use Flash. Get used to the blue legos."

Nog wel ja.. Ik ben toch echt benieuwd wie de schuld van die blokjes gaat krijgen: de site of de browser.

Beetje aparte foto bij dit verhaal trouwens redactie. Is de vrijdagmiddagborrel begonnen? ;-)

vinylat45 op Vrijdag 29 Januari 2010 16:59

image

95% van de mensen weten niet eens wat flash is, alleen "die site werkt niet" en klikken naar de volgende site.

Anonymous Coward op Vrijdag 29 Januari 2010 17:06

image

Dat bedoel ik.. Dan kan Adobe wel het apparaat of de browser de schuld geven, maar uiteindelijk krijgt de site een probleem. En dat los je op door progressief te verbeteren op basis van webstandaarden en een elegante plugindetectie te gebruiken.

vinylat45 op Vrijdag 29 Januari 2010 17:20

image

Ik beaam wat je schrijft.

Aaargh! op Vrijdag 29 Januari 2010 23:23

image

Ik beaam wat jij beaamd...

zwart-wit op Vrijdag 29 Januari 2010 18:55

image

Moet je dan als 'site-bouwer' er rekening mee gaan houden, als je site flash-based is, dat er een paar iPod en/of iPad gebruikers zijn met een apparaat welke Flash niet ondersteund?

Het balletje ligt nu, en volgens mij in ieder geval volledig terecht, bij Apple

sanderzw op Vrijdag 29 Januari 2010 19:15

image

Nee zeker niet...maar de sitebower moet zich zo langzamerhand wel gaan beseffen dat Flash enorm geweest is en de focus naar HTML 5 zal moeten.

Tarabass op Vrijdag 29 Januari 2010 19:32

image

Is waar, maar als de standaard de H.264-videocodec gaat worden, mag diezelfde webmaster gaan betalen om content te mogen tonen op zijn website. Plus dat het er lang nog niet zo gelikt uitziet als flash.

Daarnaast snap ik dat geklaag over flash niet. Ik heb nog nooit een crashende browser gehad door flash. Leuk om te roepen dat het zwaar en weet ik wat is, maar ik heb nog nooit last gehad. En mijn wederhelft die haar vrije tijd op spelletjessites dood ook niet.

En om te roepen dat dit de doodsteek wordt voor adobe, niemand dit stukje gelezen. Ook zij zitten niet stil hoor..

bitsflew op Vrijdag 29 Januari 2010 20:16

image

maar als de standaard de H.264-videocodec gaat worden, mag diezelfde webmaster gaan betalen om content te mogen tonen op zijn website.

Alleen in landen waar software patenten rechtsgeldig zijn!

Is dat het geval dan moet je alleen betalen voor filmpjes die langer zijn dan 12 minuten.

Tarabass op Vrijdag 29 Januari 2010 20:37

image

Pas je nou je bericht aan? Maar goed, en hoe ga je dat controlleren met websites?

bron

Nog meer leesvoer over deze ontwikkeling:
1
2
3

bitsflew op Vrijdag 29 Januari 2010 21:03

image

Pas je nou je bericht aan?

Ik was het bericht nog aan het editen maar soms neemt de site mijn wijzigingen niet over (bugje?)

Anonymous Coward op Zondag 31 Januari 2010 22:27

image

eerst een keer op f5 drukken en dan wijzigen.

vinylat45 op Zondag 31 Januari 2010 22:39

image

F5? Zijn we terug in het Word Perfect tijdperk, waar je een overlay had voor de functie-toetsen?

Waarom niet "<command><r>"?

"command", omdat het een commando is.
"r", omdat het een korting is van reload.

anonymous_118315 op Maandag 1 Februari 2010 12:30

image

F1 en F5 zijn volgens mij zaken die zijn blijven hangen vanuit de CUA standaard.

anonymous_118315 op Maandag 1 Februari 2010 12:23

image

Erger nog, regelmatig is een Ctrl-F5 nodig. De caching van Webwereld is een zooitje.

Bladerunner op Maandag 1 Februari 2010 19:08

image

Ik was het bericht nog aan het editen maar soms neemt de site mijn wijzigingen niet over (bugje?)

Dat gaat inderdaad niet goed.
B.v.b. als je voor een tweede keer edit, is je eerste verandering weer 'hersteld', en dus weer fout.

vinylat45 op Zaterdag 30 Januari 2010 00:40

image

Kijk, relevant informatie daar hebben we wat aan!


In link no.2 wordt er gesproken over royalties in 2011+, is dat in alle gevallen of blijven de non-profit uitzendingen vrij van verplichtingen?

Het volgende is namelijk verwarrend:
... here are no royalties for free internet broadcast (there are, however, royalties for pay-per-view or subscription video) until Dec. 31, 2010. After that, “the royalty shall be no more than the economic equivalent of royalties payable during the same time for free television.
Deze overgang maakt het voor mij moeilijk in te zien wat wel en niet betaald moet worden.

Anonymous Coward op Zaterdag 30 Januari 2010 01:54

image

Als je die mensen tot je klantenkring rekent, en een fatsoenlijke gebruikservaring voor iedereen wenst aan te bieden, dan moet je daar rekening mee houden ja. Maar een site die Flash-based is, doet dat doorgaans helemaal niet. Dat gaat bezoekers kosten. Misschien niet veel, maar waarschijnlijk wel steeds meer.

MeneM op Zaterdag 30 Januari 2010 09:38

image

Juist, ik vind dat website bouwers veel te snel naar plugins grijpen voor het bouwen van een site. En da's niet zoals je het geleerd hebt. Of je hebt niets geleerd dunkt me.

Kijk, de standaard is HTML, en dat sommige mensen een extra plugin hebben voor dit of dat doet er niet aan af dat je een site moet bouwen volgens de standaard.

Als je op die manier site's bouwt hoef je je ook helemaal niet druk te maken over welke browsers het wel of niet doen. Namelijk: Alle browsers die de standaard volgen ondersteunen jouw site.

Tuurlijk kun je flash of Java toevoegen, maar dat moet EXTRA zijn, en niet de BASIS van je hele site.

De gedachte dat de brwoser fabrikanten maar jouw codeer acties moeten volgen is fout; iedereen moet de standaard aanhouden. Daar heeft iedereen profijt van.

Samuel Michon op Zondag 31 Januari 2010 22:41

image

Moet je dan als 'site-bouwer' er rekening mee gaan houden, als je site flash-based is, dat er een paar iPod en/of iPad gebruikers zijn met een apparaat welke Flash niet ondersteund?
Ja, er zijn nu meer gebruikers van iPhoneOS (65 miljoen) dan gebruikers van Mac OS X (45 miljoen).

Daarnaast draait Flash eigenlijk alleen maar goed op desktop Windows. Op Mac OS X is het erg instabiel en het maakt geen gebruik van hardware-versnelling. Op mobile devices als telefoons en MIDs is het niet compatible met de nieuwste versie van Flash en is het een energievreter. Zelfs op de desktop blokkeren steeds meer mensen Flash.

Ik zou niet weten waarom je je site zou willen bouwen in Flash. Het is een ramp voor zoekmachines en mensen met een beperking, het is het tegenovergestelde van een semantisch web.

ardje op Vrijdag 29 Januari 2010 18:14

image

Mijn ervaring is dat je te horen krijgt dat de computer (mac met OS-X) het niet doet. Want bij een ander doet die site het wel (willekeurige IE bak).

Er zijn zelfs site die het als pluspunt opsommen dat het alleen met IE werkt ( http://www.kleintjesmarkt.nl/ ).

Dus vooral als je in een multi-platform wereld leeft wordt vooral de computer de schuld gegeven.

BTW: zo erg vind ik dat niet dat de ipad geen flash doet.

sanderzw op Vrijdag 29 Januari 2010 19:16

image

? flash werkt prima op MacOSx alleen niet op iphone/ipad

Samuel Michon op Zondag 31 Januari 2010 22:47

image

flash werkt prima op MacOS X
"Prima" is wat overdreven.

De meeste crashes op Mac OS X worden veroorzaakt door Flash, daarom heeft Apple het in Snow Leopard in een apart proces naast Safari gezet. Ook draait het bij lange na niet zo snel als Flash op Windows, dat komt voornamelijk omdat Flash op Mac geen gebruik maakt van hardware-versnelling.

Anonymous Coward op Zaterdag 30 Januari 2010 20:36

image

zelfs ie8 64bits doet het zonder Flash

Rinse op Vrijdag 29 Januari 2010 23:19

image

die het vervolgens ook niet doet, terwijl hij op de pc gewoon normaal werkt.
3 x raden wie dan de schuld krijgt..

ardje op Vrijdag 29 Januari 2010 17:19

image

s/flash/flesh/g als ik de illustratie bekijk

Sir Limpsalot op Vrijdag 29 Januari 2010 19:15

image

Dat soort 'Flesh' viel me ook al op.. :-)

Maikel22 op Vrijdag 29 Januari 2010 17:26

image

Eigenlijk best verwarrend, de naam Flash. Het kan drie dingen betekenen:
- Flash als een flitser
- Flash als geheugen
- Flash als animaties/video's

zwart-wit op Vrijdag 29 Januari 2010 18:56

image

Je vergeet Flash=potloodventen

NULL op Vrijdag 29 Januari 2010 17:33

image

Zonder Flash kan de iPad geen traag ladende, CPU-zuigende, vervelend animerende, en generally obnoxious webcontent tonen.

Och wat vervelend.

globetrotter op Vrijdag 29 Januari 2010 17:46

image

Flash sucks, maar van de andere kant is het wel zo dat er een andere webbrowser is die zich ook niet aan web standaards houdt en daar altijd veel kritiek voor krijgt door veel gebruikers hier (welke browser zou ik toch bedoelen?).

zwart-wit op Vrijdag 29 Januari 2010 18:58

image

Vertel?

Gregorius op Vrijdag 29 Januari 2010 20:18

image

maar van de andere kant is het wel zo dat er een andere webbrowser is die zich ook niet aan web standaards houdt

Dus jij vind dat als een webbrowser geen Flash ondersteunt, deze zich niet aan de webstandaarden houdt??
Sinds wanneer is Flash een webstandaard?

Sir Limpsalot op Zaterdag 30 Januari 2010 00:37

image

Flash sucks, maar van de andere kant is het wel zo dat er een andere webbrowser is die zich ook niet aan web standaards houdt

Flash is GEEN webbrowser. Flash is een plugin die tot nu toe in alle browsers werkt, of het open is of niet: het werkt!

En vóór FLASH was er niks. Macromedia heeft dé standaard gezet door de enige op de markt te zijn! Daarna is het overgenomen door Adobe en kwam Microsoft met Silverlight.

Samuel Michon op Zaterdag 30 Januari 2010 14:27

image

vóór FLASH was er niks. Macromedia heeft dé standaard gezet door de enige op de markt te zijn
Flash begon in 1995 als "FutureSplash", gemaakt door het bedrijf FutureWave. FutureWave werd overgekocht door Macromedia. Apple's QuickTime bestond toen al 4 jaar.

Bladerunner op Maandag 1 Februari 2010 19:28

image

Apple's QuickTime bestond toen al 4 jaar.

Ja, en dat heeft lekker geholpen zeg. (Als Quicktime een uitvinding was geweest van Microsoft, was het al lang de standaard, maar aangezien Apple een 'niche' is/was.)

Het probleem is dat diverse fabrikanten 200 keer het wiel proberen uit te vinden. Als ze het toen met de komst van de videoband ook zo hadden gedaan (1001 plug-ins), dan zaten we toen met 20 verschillende type videospelers, VHS,Betamax, 'Flaseo', 'quickmax', afijn jullie begrijpen het wel he? Al die plug-ins, codecs en containers die er bestaan voor eigenlijk maar één ding: een (interactieve) video.......

bitsflew op Vrijdag 29 Januari 2010 18:18

image

Even een paar van die sites geprobeerd met de iPhone

Bij cnn.com krijg je dat scherm niet te zien, je wordt meteen doorgeschakeld naar de mobile versie van de site en die gebruikt geen Flash

Bij finance.google.com krijg je gewoon de grafieken te zien, met een opmerking dat de flash versie meer mogelijkheden biedt.

Bij www.disney.com krijg je geen Flash games te zien maar wel JavaScript games, ook de filmpjes zijn gewoon af te spelen. Ze hebben zelfs een link naar de App store waar je de bekende Disney spelletjes kunt vinden.

Bij spongebob.com, net als bij CNN een speciale mobile versie zonder flash.
Blijkbaar ook al html5 want ik kan de filmpjes gewoon afspelen

bitsflew op Vrijdag 29 Januari 2010 18:50

image

Ik zou bijna de pron vergeten!

gangbros.com, ook weer een mobile site zonder flash, de filmpjes zijn op dit moment niet af te spelen (pfffew) vanwege een server configuratie fout (verkeerde mimetype).

Voor wie het niet gelooft, op de weblog staat het volgende:

BangBros has converted all their videos into the .mp4 format which means the BangBros Network has gone mobile. Just go to BangBrosNetworkMobile.com and start enjoying the full library of bangbros mobile videos.

Blijkbaar generen al die iPhones en iPod Touches zoveel traffic dat ze een eigen (html5) site rechtvaardigen.

6581 op Vrijdag 29 Januari 2010 18:46

image

Adobe moet niet zo huilen, ze hebben het er zelf naar gemaakt. Flash is een gedrocht waar niks meer van te maken is. Waarom vertelt iedereen me dat ik Flash nodig heb om mijn iPhone? Ik heb het nog geen 3 seconden gemist sinds ik m heb.

Luister voor de gein eens naar deze podcast van Leo Laporte met de makers van GNash, de opensource variant van Flash. Het geeft je weinig vertrouwen dat Flash nog onder ons zal zijn de komende jaren. HTML5 FTW.

sanderzw op Vrijdag 29 Januari 2010 19:20

image

Adobe zie zijn product de mist in gaan.....reken daar die silverlight ellende bij.....Doordat die twee aan het vechten zijn om marktpositie zie je dat er (betere) alternatieven ontstaan als HTML 5. Kortom beide zullen of verdwijnen of ergens blijven ronddolen in de marge.

bitnxxker op Vrijdag 29 Januari 2010 19:21

image

crashen van mijn browser is de reden dat ik de Flashblock plugin gebruik in mozilla (op ubuntu)
bepaal zelf welke flashfilmpjes ik wil activeren of niet, scheelt ook een hoop pop-over ads (irritant!)

flash is gewoon TE bloated geworden, met teveel opties en mogelijkheden

on topic: gemiste kans van apple, al kun je via een omweg WEL flash gebruiken

b3r3nd op Vrijdag 29 Januari 2010 20:17

image

Ik gebruik "ClickToFlash" op mijn MacBook Air. Dat zorgt er voor dat Flash standaard niet geladen wordt maar alleen als ik er om vraag door er op te klikken.
Als ik, voor ik deze plugin geïnstalleerd had, een webpagina met flinke Flash animatie opende dan voelde ik mijn computer acuut warm worden en ik kon zien dat het batterij gebruik toenam. Dat Flash inefficiënt met energie omgaat is dus niet geheel uit de lucht gegrepen.

De iPad gat prat op een lange levensduur van de batterij, bereikt door een combinatie van slimme hardware en slimme software. Dat voordeel zou met Flash zomaar ineens weg kunnen zijn.

wouter1971 op Vrijdag 29 Januari 2010 20:19

image

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend. Bla Bla Bla...
Dit wordt gewoon weer een HIT van Apple net als de iPhone.

make_my_day_punk op Vrijdag 29 Januari 2010 21:06

image

Apple sucks bigtime!

Apple moet ophouden met te bepalen wat jij wel of niet draait op je PC, mobieltje enz.

Flash op Palm Pre is er binnenkort en draait in beta al als een tierelier.
I-Phone zal het nooit krijgen met die minderwaardige hardware en OS.

6581 op Vrijdag 29 Januari 2010 21:28

image

Hoe bepaalt Apple wat ik draai op mijn PC? Kun je iets duidelijker zijn?

Veel plezier met je Palm Pre ! (en sterkte met het zoeken naar apps)

Marcel Nijenhof op Vrijdag 29 Januari 2010 23:27

image

Blijkbaar zit Adobe er erg mee in dat ze een platform aan het verliezen zijn en spelen ze nu het zielige slachtoffer.

Ik kan er niet mee zitten dat de iPad nog de iPhone geen flash support. Ik ben sowieso niet van plan er een te kopen ongeacht of het flash support.

Ik kan er nog minder mee zitten dat flash zijn positie verliest als platform wat overal draait. Laten we werken aan open technologieën zoals html 5 in plaats van deze fabrikant specifieke oplossingen.

vinylat45 op Zaterdag 30 Januari 2010 01:34

image

Google is html5 en Vimeo is html5

(links naar html5 aankondiging van betreffende website)

@Adobe: it's over.

Gregorius op Zaterdag 30 Januari 2010 21:23

image

Alleen jammer dat ze geen open, patentvrije codec gebruiken.
Dit zal geen zoden aan de dijk zetten zo.

vinylat45 op Zaterdag 30 Januari 2010 21:41

image

MP3 is ook niet patent vrij en ook daarvoor moet je royalties betalen.

Zelfde verhaal.

Gregorius op Zondag 31 Januari 2010 10:21

image

Ja, en? Wat is je punt?

Daarom was het de bedoeling dat HTML-5 Ogg Theora en Ogg Vorbis zou voorschrijven.
Maar o.a. Apple en Nokia hebben daar een stokje voor gestoken.
Dus nu blijven we met de codec patent ellende zitten.

vinylat45 op Zondag 31 Januari 2010 22:46

image

Ik las je eerste reactie
Alleen jammer dat ze geen open, patentvrije codec gebruiken.
Dit zal geen zoden aan de dijk zetten zo.

dat html5 niet zou doorbreken omdat het niet open (is trouwens incorrect) en patent vrij zouden zijn.

mp3 is ook zeer groot geworden, ondanks dat het niet patent vrij is.

Gregorius op Maandag 1 Februari 2010 10:50

image

mp3 is ook zeer groot geworden, ondanks dat het niet patent vrij is.

Dat ontken ik toch niet? Wat ik bedoel is dat het geen zoden aan de dijk zet in de zin van open, patenvrije standaarden.

CyberData op Zaterdag 30 Januari 2010 09:38

image

Net als bij de Iphone krijgen we na 1 jaar de ipad GS..... Zo vangen ze twee keer voor zo'n **** product.

Samuel Michon op Zaterdag 30 Januari 2010 14:28

image

De iPhone 3GS kwam 2 jaar na de introductie van de eerste generatie iPhone.

Noobster op Zaterdag 30 Januari 2010 15:46

image

Heeft lego , apple al aangeklaagd wegens het gebruik van hun blokjes.

anonymous_118315 op Maandag 1 Februari 2010 12:33

image

Lego heeft Mozilla ook niet aangeklaagd, dus Apple zullen ze ook wel met rust laten.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws