Consumentenbond verliest kort geding sms-diensten - UPDATE

sms

Gepubliceerd: Dinsdag 2 februari 2010

De Consumentenbond heeft een kort geding verloren dat het had aangespannen tegen Vodafone en T-Mobile voor ongevraagde sms-berichten. De bond moet rectificeren.

Toon volledig artikel

CyberData op Dinsdag 2 Februari 2010 11:31

image

Vodafone liet in een reactie op de aanklacht weten dat de Consumentenbond "zijn boekje te buiten" is gegaan. De operator stoort zich aan de uitlatingen van de bond en heeft al een rectificatie geëist voor de beweringen. Vodafone ontkent met klem opzettelijk klanten te benadelen.

Het zou vodafone sieren als ze de klacht van de consumentenbond serieus hadden genomen en inderdaad die sms aanbieders zouden aanpakken. Het is toch van de knotse dat bij kinderen door hun onnozelheid honderden euro's van hun beltegoed wordt geplunderd door die geldwolven van sms-diensten. Waar is de maatschappelijke betrokkenheid van Vodafone.

Ik zal dus nooit een Vodafone abonnement pakken en hoop dat velen mijn voorbeeld zullen volgen.

GJvdZ op Dinsdag 2 Februari 2010 12:40

image

Als een kind iedere dag een Snickers komt kopen bij de Albert Hein, moet de filiaalchef daar op een gegeven moment ook maatregelen tegen nemen?

CyberData op Dinsdag 2 Februari 2010 13:18

image

Wat een kul reactie. Je hebt zeker geen kinderen?

Wordt die snikker automatisch van zijn rekening afgeboekt of moet hij daar geld voor neerleggen dat hij daadwerkelijk bij zich heeft?

M Wegman op Dinsdag 2 Februari 2010 15:00

image

Ik heb ook geen kinderen, maar goed...

Als kinderen een sms-dienst gebruiken en daar een hoge rekening van krijgen, dan gaat het waarschijnlijk om een abonnement.
Abonnementen mogen niet afgesloten worden door kinderen.

Deze krijgen ze dan waarschijnlijk op naam van pa of ma.

3x raden wie er dan verantwoordelijk is voor de rekening. Niet het kind!

Ja om SMS nu helemaal uit te laten zetten is ook weer zoiets.

Maar een verbod op sms diensten vind ik wel denkbaar net als 0900 nummers geblokkeerd kunnen worden.

Janno op Dinsdag 2 Februari 2010 15:10

image

Nee, vaak zijn het prepaids. Poef, weg je beltegoed.

CyberData op Dinsdag 2 Februari 2010 15:25

image

Precies......

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:02

image

Eigen schuld dikke bult. Beter beltegoed weg als 300 euro rekening.
Raad het gewoon je kinderen af dat te doen, doen ze het wel dan is het eigen risico, net als voor ieder ander.
En als dan je kind van 6 begint te zeiken dan is het je eigen schuld want je zou kunnen denken dat dat veel te jong is voor een telefoontje.
Wel leuk kinderen met een mobiel, maar als ze er niet mee om kunnen gaan vind ik niet dat anderen daar last van moeten hebben.

lampje74 op Dinsdag 2 Februari 2010 17:10

image

Goed.. dan de 16jarige met een tab (zuipen op rekening) in de kroeg?

Maar goed.. staat er in de kleine lettertjes die op tv/internet rond scrollen ook wat over dat je tenminste 18 moet zijn en anders toestemming van je ouders moet hebben? Of enkelt dat het om abbo diensten gaat? Let er zelf niet op. Als ik dit soort meuk reclames al zie op tv. Wat je bij bel spelletjes e.d. op tv vaak ziet (zeker ook in de US&UK) is dat je onder de 18 toestemming moet vragen aan de eigenaar van de telefoon. In deze zaken kan de consumenten bond dus wel aansturen op wetgeving in deze trent. en bv dat dit niet op pre-paid mag/kan. Wat echter een probleem kan worden, want dan moet er ergens gechecked worden of je met een pre-paid bezig bent. c.q. dat pre-paids door de provider al niet naar deze diensten nr's kunnen bellen/sms-en.

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:03

image

Dan is het makkelijker op te lossen.
Neem contact op met de SMS stuurder en zeg dat er geen toestemming was gegeven en eis alles terug.

Dan hebben ze weinig keus. (in principe)

Blieb op Dinsdag 2 Februari 2010 12:03

image zomerhack badge 2

Ik denk niet dat de rechter over deze zaak in kort geding wilde beslissen.
Kort gedingen zijn net bedoeld voor dit soort zaken.

Kareltje2 op Woensdag 3 Februari 2010 11:23

image

Dat heeft hij toch gedaan. Hij had ook de zaak kunnen aanhouden en/of doorverwijzen

Demko op Dinsdag 2 Februari 2010 12:27

image

Vodafone ontkent met klem opzettelijk klanten te benadelen.

Het ligt er natuurlijk maar aan hoe je "benadelen" definieert. Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte aan de mogelijkheid mij op SMS-diensten te abonneren en toch faciliteert mijn telco dat wel. Ik zou het normaal vinden als ik een dergelijke mogelijkheid schriftelijk zou moeten aanvragen; immers ga ik mijn telefoonrekening dan als bankrekening gebruiken.

Bij kinderen is het helemaal een geval apart; in principe zou je kunnen zeggen dat zo'n overeenkomst vernietigbaar is als die niet is aangegaan door een volwassene.

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als dergelijke betaalde SMS-diensten bij wet verboden worden.

CyberData op Dinsdag 2 Februari 2010 12:34

image

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als dergelijke betaalde SMS-diensten bij wet verboden worden.


Misschien eens een petitie hierover opstarten. Ik denk dat velen je zullen steunen. Ik in ieder geval wel.

M Wegman op Dinsdag 2 Februari 2010 14:56

image

Al is het alleen maar om van die vervelende spotjes af te zijn ;)

Guardian op Dinsdag 2 Februari 2010 16:00

image

Inderdaad..

en men stelt wel dat de kosten vermeld staan - maar zelfs op een groot 142 cm scherm (in de winkel) was het erg kort zichtbaar (zelfs voor een snellezer als ikzelf) en nogal vaag.

Alleen al daarom - door die (opzettelijke?) onduidelijkheid, mag het van mij verboden worden.
Daarnaast - een beetje handige jongere maakt zijn eigen MP3 ringtones..

GJvdZ op Dinsdag 2 Februari 2010 12:42

image

De leverancier van jouw auto faciliteert ook een veel hogere snelheid dat wat jij wilt rijden. Daar maak je ook geen gebruik van als je dat niet wilt.

En verbieden van sommige betaalde SMS diensten gaat ook wel ver. Welke diensten mogen dan wel blijven en welke niet?

CyberData op Dinsdag 2 Februari 2010 13:20

image

En verbieden van sommige betaalde SMS diensten gaat ook wel ver. Welke diensten mogen dan wel blijven en welke niet?


Wat denk je van degene die eenmalig een smsje sturen en waarbij men zich niet hoeft af te melden via codes en nummers die alleen op goed verborgen pagina's op het internet te vinden zijn.

De leverancier van jouw auto faciliteert ook een veel hogere snelheid dat wat jij wilt rijden. Daar maak je ook geen gebruik van als je dat niet wilt.

Wederom een kul opmerking. Off-Topic.

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:07

image

Die opmerking slaat wel raak hoor, ik snap niet dat je de vergelijking niet ziet.

Er word hiermee bedoeld dat op heel veel spullen extra's zitten die je waarschijnlijk nooit gebruikt omdat dat gevaarlijk of illegaal zou zijn.
Te snel rijden mag niet kost veel geld en is gevaarlijk.
Dat sms gebeuren kost veel geld.

Toch duidelijk.

snel0026 op Dinsdag 2 Februari 2010 15:45

image

De leverancier van jouw auto faciliteert ook een veel hogere snelheid dat wat jij wilt rijden. Daar maak je ook geen gebruik van als je dat niet wilt.

Dit slaat nergens op! Een auto gaat alleen harder als jij dat wilt. Als de fabrikant zonder dat jij dat wil een chip heeft ingebouwd waardoor jij sneller rijdt dan jij zelf wilt, dan heb je dezelfde situatie als bij die stomme SMS-diensten.

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:10

image

Ik heb een hekel aan die SMS-diensten maar ik heb er NOOIT last van gehad.
Dus wat jij zegt is pure kul, je kan er alleen last van hebben als je het ooit eens aanvraagt. Die SMS komen niet zomaar aan je nummer.
Al heb je het niet zelf gedaan kan er altijd nog wel een of andere idioot zijn die het voor je doet, dus...

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:05

image

Of op zijn minst eerst aangevraagd moet worden bij de operator/aanbieder/telco.

langenaam op Dinsdag 2 Februari 2010 20:06

image

Wat ik ook heel vreemd vind is dat je van alles en nog wat aan bewijsmateriaal (legitimatie, adreslegitimatie) moet overleggen om een abonnement te krijgen.

Vervolgens is het per ongeluk op een verkeerde link klikken al bijna voldoende om aan een verschrikkelijk duur SMS-abonnement vast te zitten.

Mij lijkt het dus niet meer dan redelijk als je, om zo'n abonnement te nemen, eerst een SMS krijgt toegestuurd met de precieze kosten per week/maand + hoe je op moet zeggen. Als je daarna daar expliciet 'JA, ik wil' op moet zegt, zit je eraan vast totdat je opzegt. (opzegtermijn=geen).

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:11

image

Dat is ook een beetje de bedoeling maar dan niet in de smsjes maar op tv in letters die niet te lezen zijn.

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:15

image

bericht verwijderd.

moiahh50 op Dinsdag 2 Februari 2010 22:00

image

De SMS diensten mikken juist op deze doelgroep omdat ze niet weten wat er allemaal gebeurd. Doelbewust leiden ze je om de tuin... met kul vragen over bv je IQ en barst je geeft 2 antwoorden op een vraag en je hangt..... Daarnaast hoge abonnementstarieven tot € 9,00 per week is errug onbeschoft en hebberig van deze gasten...
Telco's zouden beter moeten weten..... en kan aangepakt worden gewoon de betaling terug vorderen bij de bank binnen xx dagen dan leren ze het wel af....

Daarnaast zou net als bij een 0900 nummer eerst een bandje afgedraaid moeten worden met de waarschuwing pas op... minimaal 18 jaar en zoveel per week....

HolPen op Woensdag 3 Februari 2010 00:51

image

Dit soort diensten worden natuurlijk gerund door parasieten van de ergste soort, die er helemaal geen been in zien om - vooral minderjarige - te verleiden en al misleidend hen bulten geld af te troggelen. In één woord walgelijk, de ethiek die dit soort zielige geldwolven erop nahouden.

Echter, ouders zouden zich ook moeten realiseren dat een mobieltje geen kinderspeelgoed zou moeten zijn. Daarvoor zitten er net even teveel haken en ogen aan. Maar ja, als zoonlief op zijn 8e een iPhone wil, dan zijn er nu eenmaal idioten van ouders die dat heel normaal vinden. Kijk dan s.v.p. niet vreemd op als zoonlief zich op van alles en nog wat abonneert. Die kan de inschatting nog niet maken.

Wat mij betreft mag ogenblikkelijk wetgeving ingevoerd worden die sms-abonnement-diensten verbieden. Maar dat zal geen haalbare kaart zijn. Laten we dan op zijn minst het zo regelen dat iedereen een sms-bericht ontvangt met daarin heel duidelijk een (wettelijk bepaalde?) tekst die heel duidelijk vermeldt wat deze dienst kost per week, hoe het op te zeggen is en duidelijk de waarschuwing dat deze dienst hoge kosten met zich mee kan brengen.

HanZie op Woensdag 3 Februari 2010 08:17

image

[quote]Daarnaast zou net als bij een 0900 nummer eerst een bandje afgedraaid moeten worden met de waarschuwing pas op... minimaal 18 jaar en zoveel per week..../quote] Helemaal mee eens dat dit soort 'veiligheden' ingebouwd moeten worden.
Ik vind ook dat je eerst expliciet bij je operator moet aangeven dat je deze SMS-diensten wilt.

Maar ik vind ook dat er beter ge'educeerd/opgeleid moet worden, want als je nooit zo'n dom SMS-abbonement afsluit kan je er ook geen last van hebben.

Een beetje goed verstand en je hebt er geen last van, vertel ook je kinderen dat het zonde van het geld is en dat je het niet vergoed. Dan doen ze het echt niet hoor ik spreek uit ervaring.

lampje74 op Woensdag 3 Februari 2010 19:27

image

Het hele idee van de sms dienst is de direct klaar functionaliteit, welke ook redelijk gewenst is door de jongeren. Daar past dus geen sms tussen met e.o.a. melding. Al lijkt me bij de meeste sms diensten het antwoordt vrij kort. En dus past er onder het antwoord oid ook wel info over verdere kosten en afmeld mogelijkheden en verdere functionaliteit van het abbo.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws