VS krijgt geen Europese bankdata

swift

Gepubliceerd: Donderdag 11 februari 2010

Het Europees parlement heeft met grote meerderheid het akkoord van de Europese Ministers van Justitie om de VS te voorzien van gevoelige bankgegevens via SWIFT verworpen. "Een keerpunt in de EU."

Toon volledig artikel

RvT op Donderdag 11 Februari 2010 14:42

image

En terecht. Het is trouwens ook geen garantie voor het voorkomen van terroristische aanslagen. Die Nigeriaan kon ook zo maar op het vliegtuig stappen ondanks dat hij op de zwarte lijst stond en zijn vader al had gewaarschuwd dat zijn zoon gevaarlijk was. Zolang de Amerikanen bepalen wanneer in te grijpen en ze daarmee best wel 1 of 2 vliegtuigen willen opofferen, blijven die bankgegevens gewoon out of sight.

niksteverbergen op Donderdag 11 Februari 2010 14:46

image

Ik krijg een heel klein beetje hoop na het lezen van dit bericht. Het was dan ook de bloody fuckin limit om zo'n verzoek te doen. Want wat stond er tegenover? niks!

Tegen terrorisme... wat een grap!

watson op Donderdag 11 Februari 2010 14:52

image

Goeie zaak.

Rikikkeik op Donderdag 11 Februari 2010 15:05

image

Dank D'66. Hier zitten toch wel de voorvechters van onze privacy.

reinouts op Donderdag 11 Februari 2010 15:16

image

Ahum. Ik heb één URL voor je: privacybarometer.nl

Rikikkeik op Donderdag 11 Februari 2010 16:29

image

True, maar er zijn in jouw barometer slechts 3 partijen die beter scoren: SP, GL en PvDD. En daar kan ik echt niet op stemmen cq serieus nemen... D'66 scoort hier de 4e plek en in het EU parlement vechten ze hard voor ons.

reinouts op Donderdag 11 Februari 2010 18:50

image

Tja. Ik neem partijen die zeggen voor de privacy te vechten maar het intussen niet (voldoende) doen, persoonlijk minder serieus.

Enroc59 op Vrijdag 12 Februari 2010 08:24

image

""De verwerping was voorgesteld door VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert."
D66...?

hallieballie op Donderdag 11 Februari 2010 15:10

image

Europarlementariër Wim van de Camp. SWIFT is volgens Van de Camp een afweging tussen grondrechten en veiligheid. "Ik persoonlijk kies voor meer veiligheid," twitterde hij eerder.

Zo denkt het CDA in het algemeen.

Anonymous Coward op Donderdag 11 Februari 2010 15:16

image

Zolang nergens iemand ook maar iets aantoonbaar maakt over die vergrote veiligheid, kies ik voor grondrechten.

Bob op Donderdag 11 Februari 2010 15:44

image

Ik opteerd dus eigenlijk voor schijnveiligheid want dat is het immers dat men te bieden heeft.

Door de grondrechten minder zwaar te laten wegen dan veilighheid zegt hij dus eigenlijk dat we maar minder democratisch moeten worden en rechten moeten opgeven.

Het mag duidelijk zijn dat het cda al jaren het schoothondje van de amerikaanse regering is en niet opkomt voor de rechten van de eigen burgers.

awake98 op Donderdag 11 Februari 2010 15:54

image zomerhack badge 2

Ja, de gemiddelde CDA'er is onder 24-uurs obeservatie van 'boven', dus die zijn al niet gewend aan privacy

niksteverbergen op Donderdag 11 Februari 2010 18:18

image

CDA heef tott nu toe nog nooit privacy als een probleem gezien. Sterker nog, veel privacy-inperkende maatregelen komen van hen af, samen met die andere christenextremisten. Een mens is met zonden geboren! pfffrt

Grrrmpf op Vrijdag 12 Februari 2010 10:03

image

Snapt het CDA niet wat grondrechten betekenen?

GRONDRECHTEN zijn rechten aan de basis, de belangrijkste rechten, die niet zomaar terzijde geschoven mogen worden voor korte-termijn-, vriendjes- of achterkamertjes politiek. Jammer dat in onze grondwet zovaak staat dat gewone wetten een uitzondering op het grondrechten kunnen maken. En dat gebeurd de laatste tijd maar al te vaak.

NB.
De VS heeft de SWIFT-data en andere gegevens al eens misbruikt. Een mooi voorbeeld was die van een order waarin Airbus / Boeing voor in de race waren. Airbus leek het contract binnen te gaan slepen, ze hadden initieel de beste aanbieding toen opeens Boeing de order wegkaapte.

Marijn op Donderdag 11 Februari 2010 15:11

image

Hulde voor D66 en de VVD! Het lijkt wel of zij de enigen zijn die onze privacy een beetje aan het hart gaat! De rest ruilt het graag in voor een beetje (schijn)veiligheid!

Suurgat op Donderdag 11 Februari 2010 15:16

image

"De verwerping was voorgesteld door VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert." - nu.nl

Andreas Udo de Haes op Donderdag 11 Februari 2010 15:30

image

Klopt. Hennis-Plasschaert is de zogenaamde 'rapporteur' in deze kwestie, die de fracties van het EP tracht op één lijn te krijgen na de eerste, voorlopige afwijzing van vorige week. Heb ook nog een reactie van haar toegevoegd.

steffio op Donderdag 11 Februari 2010 15:39

image

CDA was voor.

Even Van der Camp getwittert een mooie quote van Benjamin Franklin

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

cryomind op Donderdag 11 Februari 2010 15:50

image

9/11 is door de VS zelf veroorzaakt om een excuus te genereren voor het vergroten van hun tentakels waarin ze de rest van de wereld in de greep willen houden. Het werd hoog tijd dat hiertegen eens werd opgetreden. Eindelijk laat het Europees Parlement haar tanden zien.

Keep up the good work!

hansn op Donderdag 11 Februari 2010 16:48

image

9/11 is door de VS zelf veroorzaakt om een excuus te genereren
Sorry hoor, maar hier spoort iemand even niet, walgelijk.

songshu op Donderdag 11 Februari 2010 18:30

image

de argumenten voor en tegen die theorie ( en ja... het zijn beiden theorien, ook dat verhaal over die mannen met lange baarden)
zijn alle twee te geloven en niet te bewijzen.

los van de vraag wie dat verhaal veroorzaakt heeft is het toch wel duidelijk dat er ernstig gebruik van wordt gemaakt, alsof men op zo'n mogelijkheid zat te wachten.

Bladerunner op Donderdag 11 Februari 2010 20:52

image

Naar alle waarschijnlijkheid heeft de Amerikaanse regering bewust een afwachtende houding aangenomen op het moment dat men zag dat er iets niet klopte. Vervolgens zijn er zoveel rare zaken opgedoken dat dit een voedingsbodem werd voor de complot theorie. (die komt echt niet zomaar uit de lucht vallen hoor)

Wat mij persoonlijk altijd aan het denken zet is het feit dat straaljagers van de Amerikaanse luchtmacht in geen velden of wegen waren te bekennen, terwijl het ruim daarvoor al internationaal gebruikelijk was dat een lijnvliegtuig dat van zijn route afweek en waarvan het radiocontact was verbroken onderschept moest worden door straaljagers. (Denk maar eens aan het incident met die Koreaanse Boeing en de Russen)

swinferno op Donderdag 11 Februari 2010 23:33

image

Er zijn echter zeer veel aanwijzingen die er er toch sterk op wijzen dat die torens met explosieven zijn neergehaald. Google bijv. maar eens op WTC7...

hansn op Vrijdag 12 Februari 2010 08:39

image

Dit soort verhalen komt er altijd,is jullie dat dan nog niet bekend. Welke gebeurtenis je ook neemt, er komt altijd een complottheorie achteraan,dit is gewoon standaard geschiedenis.
Elvis leeft nog,John Lennon leeft nog,Hitler leeft nog ergens in Oostenrijk,JFK is vermoord door z'n eigen mensen enz..enz..
Dat duizenden mensen op 9/11 zijn vermoord, is te bewijzen.De andere theorieen blijven theorieen, gestoeld op enkele vage, onbewijsbare bronnen, die iedereen van horen zeggen heeft.
Dat is het grote verschil.

hans.groen@raketnet.nl op Donderdag 11 Februari 2010 16:21

image

Ook Groenlinks, Judith Sargentini, heeft hard gelobbyd tegen het Swift akkoord. Als je ook kijkt op de privacy barometer, springt GL er als beste uit.

Er is trouwens wel een behoorlijk verschil tussen de EU-VVD en VVD in de 2e kamer. In de 2e kamer hoef qua privacy van de VVD ook niet al teveel verwachten.

Maar Goed. inderdaad een keerpunt. Gelukkig. Is dat verdrag van Lissabon toch niet zo slecht als velen dachten.

steffio op Donderdag 11 Februari 2010 17:08

image

De meeste NEE stemmers wisten destijds niet eens dat het verdrag het democratisch gehalte van de EU zou vergroten. Maar ondanks dat verdrag zijn we er nog lang niet.

De EU zou een parlementaire democratie moeten zijn, waarbij de commissie-leden zouden moeten worden gekozen cq voorgedragen door het EP.

Janno op Vrijdag 12 Februari 2010 07:07

image

Dat verschil binnen de VVD (EU vs. NL) is inderdaad opmerkelijk...

Recht4all op Donderdag 11 Februari 2010 17:31

image

Prima Europees Parlement en goede argumenten. Want zouden wij inzage krijgen in alle bankgegevens van Amerikanen in de strijd tegen " terrorisme" dat vraag ik mij dan af.
Daarnaast moet het eens afgelopen zijn om ons door een relatief kleine groep te laten intimideren en/of deze als excuus te gebruiken om in naam van zogenaamde veiligheid ons te laten afglijden naar een big brother maatschappij. Waar je enige privay dan nog bestaat uit het schijthuis.

EuroMaverick op Donderdag 11 Februari 2010 17:32

image

Kunnen de Amerikanen dat soort info niet gewoon bij Google opvragen dan ?

Mav.

grizzler op Donderdag 11 Februari 2010 18:53

image

Het SWIFT-akkoord en SWIFT zijn twee verschillende zaken. Als je het artikel leest, lijkt het net alsof de instantie die het internationale bankverkeer regelt om zeep is geholpen.

Gregorius op Vrijdag 12 Februari 2010 12:03

image

Heeft de EU al inzage in de Amerikaanse bankgegevens?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws