Google wil gehele hoger onderwijs aan Apps

Google Apps

Gepubliceerd: Vrijdag 12 februari 2010

Google heeft een strategische deal gesloten met SURF, de ict-organisatie van het hoger onderwijs. Nu kunnen alle hogescholen en universiteiten simpel overstappen op Google's cloud.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Vrijdag 12 Februari 2010 11:17

image

Live@edu versus Google apps..interessante ontwikkeling derhalve..die al een tijdje loopt maa rnu in een stroomversnelling komt.

Wie krijgt het grootste deel van de educatieve markt in handen. Een markt waar Microsoft traditioneel veel licenties tegen geringe kosten heeft uitstaan.

Andreas Udo de Haes op Vrijdag 12 Februari 2010 11:34

image

Heb nog informatie over Live@edu & SURF toegevoegd aan nieuwsbericht.

Kickass op Vrijdag 12 Februari 2010 11:44

image

Live@Edu is helemaal niet zo flexibel als Google apps.
Je blijft dat MS geneuzel houden dat het hun formaten zijn, die afwijken van standaarden.
Bij Google apps (docs) weet je zeker dat het op elke machine werkt.
Bij MS loop je toch het risico dat het of niet werkt ivm incompatibility, of dat er op gegeven moment weer voor betaald moet worden, nadat je met een gruwelijke vendor lockin zit(melkkoe).

Kickass op Vrijdag 12 Februari 2010 11:20

image

Ik ben zelf een uitermate tevreden student die Google apps(bv docs) gebruikt.(wel partikulier versie, niet dmv onderwijsinstituut)
Het is super handig en efficient.
Bij je opleidingsplek aan studiemateriaal werken, op je stageplek of werkplek aan zelfde materiaal, thuis aan zelfde materiaal, en geen gezeur met opslagmedia als usb stick (die je op werk/terminal weer niet kan gebruiken). Oh ja ook in de tram op m'n Android telefoon kan ik aan datzelfde materiaal werken(text/presentatie/sheets).

En kom je op plek met die truttige Microsoft office(lees afhankelijk van de versiesoort die men gebruikt) dan kan je dmv bv google docs gewoon downloaden in een formaat die dan wel compatible is met die gesloten van standaarden afwijkende bouwer uit Redmond. En je kan downloaden in formaat(open) die weer compatible is met alle andere office software niet van Microsoft.

Ikzelf werk nu heel efficient, en ik lig in een deuk als mede leerling weer zit te klooien op notebook/beamer als presentatie niet wilt afspelen, omdat leerling en school verschillende Microsoft office versies hebben gebruikt. Dan pas ik de truuk toe, uploaden naar Google docs en weergeven in google docs of converteren&downloaden naar compatible formaat.

Conclusie, Office cloud van niet Microsoft maakt je super flexibel en efficient.
Bijkomend voordeel is, als google apps (bv docs) zich verbeterd, -wat vaak voorkomt- hoef je niet te updaten ;-)

mspartner op Vrijdag 12 Februari 2010 11:48

image

die gesloten van standaarden afwijkende bouwer uit Redmond
Als je even doorklikt zie je dat diezelfde bouwer wel de systeemsoftware levert die deze open en gelijkwaardige integratie (SURFfederatie) mogelijk maakt, namelijk ADFS, een standaardonderdeel in Windows Server 2003 R2 en later.

Bij Google gaat je data meestal maar één kant op: richting Google.

Kickass op Vrijdag 12 Februari 2010 12:40

image

Bij Google gaat je data meestal maar één kant op: richting Google.
Feiten graag met neutrale link.(originele username)
Gezien Google Linux servers gebruikt ben ik benieuwd waar je mee komt.

mspartner op Vrijdag 12 Februari 2010 23:32

image

Gezien Google Linux servers gebruikt ben ik benieuwd waar je mee komt.
Haha, dat bedoelde ik niet zozeer, maar het illustreert ook iets: ze gebruiken Linux, maar wat geven ze terug?

Wat ik bedoel is dat Google wel identity provider wil zijn (met je Google id inloggen op andere sites) maar niet andersom (met een OpenID op Google inloggen). Dat is omdat iedere keer dat je dan inlogt op een andere site met een Google id, zij dat "zien" en verwerken in hun marketing database. Andersom willen ze dat anderen niet toestaan.
Link

Kickass op Zondag 14 Februari 2010 15:36

image

Daar heb je als gebruiker toch geen hinder van ofwel?

Beetje offtopic reactie van je hoor.

Anonymous Coward op Vrijdag 12 Februari 2010 22:58

image

..en ook daar betreft het weer geen innovatie van Microsoft, maar slechts adoptie van bestaande technologie.

mspartner op Zaterdag 13 Februari 2010 00:34

image

... geen innovatie van Microsoft, maar slechts adoptie van bestaande technologie
Wat een onzin, het gaat om het creeeren en adopteren van industriestandaarden. Microsoft speelt het op dit gebied zeer netjes, ze stimuleren de ontwikkeling van standaards in de richting die goed is voor gebruikers (veilig en met goede bescherming van privacy) en werken nauw samen met andere partijen. Lees deze blog eens.

Anonymous Coward op Zaterdag 13 Februari 2010 16:48

image

Daarom werkt ADFS natuurlijk ook naadloos samen met andere standaardproducten op dit gebied zoals Shibboleth.. *zucht*

NetGeNoten op Vrijdag 12 Februari 2010 11:26

image

Bij de NGN hebben we laatst een evenement over Google Apps en MS BPOS gedaan, de presentaties staan hier: http://bit.ly/dCpwzD en het volledige videoverslag staat hier: http://bit.ly/dBlCIQ (Kijk vooral hoe en waarom Jan Brink 2500 studenten van Edudelta migreerde naar Google Apps en 300 medewerkers naar Live@Edu.

brief op Vrijdag 12 Februari 2010 13:40

image

Bedankt voor links.

Eric_ op Zaterdag 13 Februari 2010 10:28

image

Ik sluit me bij "brief" aan, hartelijk dank voor de links. Die zal ik eens op mijn gemak bekijken.

Wel grappig dat 3 van de 4 presentaties in Powerpoint 2007 formaat worden aangeboden. Als wellicht je verbinding met je aanbieder niet ter beschikking staat of je die niet kunt gebruiken .....kies je een 'vertrouwd' product als powerpoint.

Tegelijkertijd laat het zien dat je niet alles kunt oplossen met dergelijke wolk-oplossingen. Een presentatie laten zien of publiceren schijnt niet altijd mogelijk of wenselijk te zijn.

Tuckson op Vrijdag 12 Februari 2010 13:35

image

Waar ik als neutrale derde het meeste huiverig voor ben is hoe een informatiehongerige zoekgigant als google omgaat met de vertrouwelijke stukken die ik in een tekstverwerker zou willen opstellen.

Moet ik een bedrijf op haar blauwe ogen vertrouwen dat ze niets daarme doen terwijl nformatievergaring en zoektechnologie hun core-bussiness is?

(Wat overigens net zo hard voor Microsoft begint te gelden hoor, maar bij he spelen meeer overwegingen mee om er niks mee te doen.)

brief op Vrijdag 12 Februari 2010 13:43

image

Probleem is, als je het als probleem wilt kwantificeren, dat je als bedrijf de netwerkbeheerder op zijn blauwe ogen moet geloven dat hij niets doet met de info waar hij toegang toe heeft. En als het fout gaat is er bij MS en Google meer (zwijg)geld te halen dan bij de gemiddelde systeembeheerder.
Ik snap je opmerking en deel de zorg ook wel enigszins, maar het fenomeen is er en we moeten er mee om leren gaan. Dus ook dat soort zaken afdwingen.

Eric_ op Zaterdag 13 Februari 2010 10:40

image

Helemaal mee eens, de beheerders van je IT moet je tot op zekere hoogte ook vertrouwen. Net bv. zoals je verkopers, die kennen hun producten, prijzen en klanten en kunnen ook daarmee aan de haal gaan bij de concurrentie. Dat is een stuk vertrouwen dat moet bestaan. Tegelijkertijd kun je, als je dit iets waard is, met policies en technische maatregelen derglijke 'lekken'/risico's reduceren.

Nog afgezien van de verzamel-/indexeerwoede van Google, als je je data ergens bij een online-aanbieder opslaat, weet je niet waar die blijft. Bedrijven zouden door lokale wetgeving wel eens verplicht kunnen zijn hun bedrijfsdata binnen de landsgrenzen op te slaan. Hoe wil je dit realiseren in een cloud? Het idee van een cloud is toch, m.i., de achterliggende infrastructuur zal jou worst zijn, je kunt gewoon je werk doen, ongeacht waar je bent, je applicaties en data zijn beschikbaar (zolang je online bent).
Een SLA is dan een aardig begin maar zal uiteindelijk een stuk papier zijn als de concurrentie je data kon bereiken omdat er een foutje in de software van Google/MS/etc zat of dit bewust werd gelekt in de richting van bepaalde overheidsdiensten.

Het is een interessante ontwikkeling maar ik ben nog heel ver weg van het "joepie, dit is DE oplossing" gevoel.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws