Bond: ACTA bedreigt auteursrechtendebat

vertrouwelijk

Gepubliceerd: Maandag 15 februari 2010

De Consumentenbond eist in een brief aan de regering openheid van zaken over de internationale, geheime onderhandelingen over de aanpak van internetpiraterij door filtering of een internetban.

Toon volledig artikel

linus4ever op Maandag 15 Februari 2010 09:49

image

ACTA, een omstreden handelsverdrag rond intellectueel eigendom waarover in het geheim wordt overlegd.

Dit zit weer dicht tegn patentwetgeving aan.

Er zijn in europa kennelijk krachten actief die zelfs buiten de democratische processen om hun stempel op het geheel willen zetten. Duas als het niet via de voordeur kan, via een parlementaire wetgeving, dan maar via de achterdeur van geheime onderhandelingen.

Steun de Consumentenbond! Dit is een goed actie. Ik wacht op meer.

pokko35 op Maandag 15 Februari 2010 11:31

image

helemaal met je eens linus, Ze weten dat het via de voordeur meteen wordt afgeschoten.

Het echte europa komt hier om de hoek kijken.

eng!!

linus4ever op Maandag 15 Februari 2010 13:41

image

eng!!

Vind ik ook.

Waar is bijvoorbeeld het College Bescherming Persoonsgegevens? Uit die hoek is het weer eens als altijd oorverdovend stil als het erom gaat om voor de balngen van de burger op te komen. Dit gemanoevreer raakt rechtstreeks aan onze persoonlijke levenssfeer.

Ik ben Brenno dankbaar voor dit uitstekende journalistieke werk. Op deze manier heeft journalistiek een heel nuttige maatschappelijke functie.

Het blijkt maar weer eens dat we het vaak niet moeten hebben van de overheid als het erom gaat om onze belangen of zelfs vrijheid te beschermen. We hebben veel meer aan één enkele onafhankelijke journalist dan aan al die organen met keurige streng geselecteerde ambtenaren die over onze belangen moeten waken.

Ik vind de ontwikkelingen van de laatste jaren, vanuit het perspectief van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, uitermate verontrustend.
Is dan echt iedereen vergeten hoe het ons is vergaan in de jaren van de Tweede Wereldoorlog. De bezetter wist handig gebruik te maken van onze te goeder trouw opzette registratiesystemen, om er het hart van onze samenleveng mee uit te rukken.

Het is weer in volle gang:
- OV chipknip, de burger wordt zeven jaar lang gevolgd;
- Kilometerheffing, ook met de auto is alles over je bekend, de politie roert zich nu al;
- Registratie en controle over Internet gebruik.

Het toevallig kunnen pakken van een enkele crimineel is nog geen geldige reden om alle burgers systematisch te bespioneren in alles wat ze doen.

Geloof me, mensen als Seys Inquart en Hans Albin Rauter draaien zich om inhun graf en zouden zich de vingers aflikken bij zulke mooie en fijnmazige spionage systemen om de burger te categoriseren en er vervolgens mee te doen wat je uitkomt.

Vincentlaborant op Maandag 15 Februari 2010 10:03

image

Volgens mij is het filteren van internetverkeer niet alleen inbreuk op de privacy, maar ook nog eens in strijd met de Nederlandse grondwet.

Ik weet niet of het in strijd is met de Europese grondwet, maar als deze het toelaat, dan weet ik wel weer gelijk waarom ik tegen heb gestemd.

Ik zie het al voor me dat ik van het internet wordt afgesloten omdat mijn kind een paar liedjes heeft gedownload terwijl ik niet thuis was, of omdat hij wist hoe hij de firewall instellingen kon aanpassen.

Ongelovelijk

PeterV op Maandag 15 Februari 2010 10:30

image

Een heel goede actie van de bond. Het gaat hier uiteindelijk om het mogen deelnemen aan de samenleving.

Acta heeft werkelijk niets meer te maken met democratie en alles met machtsmisbruik en de uitverkoop van burgers aan de belangen van andere staten en hun bedrijven.

breezahboy op Maandag 15 Februari 2010 10:39

image

in hoeverre is in de ACTA discussie het subsidiariteitsbeginsel eigenlijk van toepassing?

perry1 op Maandag 15 Februari 2010 10:46

image

Naderhand verklaren de deelnemers niet veel meer dan dat de bijeenkomst productief was en dat ze "collectief streven naar meer zinvolle publieke inspraak om de transparantie te vergroten". Maar wel achter gesloten deuren.

bijna niemand in de maatschappij en politiek zich kan vinden in dergelijke maatregelen

Ook staatssecretaris Heemskerk

En toch zwijgt dit kabinet in alle talen over het ACTA overleg.
Ra, ra, hoe kan dat?

En de politici zich er maar over verbazen dat de kloof tussen de gekozen vertegenwoordigers en de kiezers steeds groter wordt.

Heren politici het wordt tijd dat u zich weer aan uw taak wijt: het vertegenwoordigen van de burger, niet de lobby-groepen.

Niet dat dit kabinet mij ook maar enig vertrouwen inboezemt dat dit het geval zal zijn.
Over enkele maanden zullen ze wel bekend maken dat er een Acta-verdrag gesloten is, maar dat ze er niets over kunnen zeggen omdat het geheim is ;->
Waarna de razzia's van start kunnen gaan.

Ongeveer zo:
"U heeft illegaal gedownload."
"Maar ik heb geen computer."
"Niets mee te maken, u staat op de Acta-lijst. Meekomen naar een heropvoedingskamp. Opdracht van de lobby-groepen."

En de reactie van onze politici:
"Sorry, wij als politici kunnen er niets (meer) aan doen. Maar dit hebben we nooit zo bedoeld."

Kameo op Maandag 15 Februari 2010 11:04

image

Waarom denk je dat ze zo bang zijn voor Geert Wilders??

Ik heb verder niet veel met Geert maar hij verdient een kans. Veel slechter dan wat het CDA, de PvdA en de VVD de afgelopen 40 jaar hebben gedaan is niet meer mogelijk.

Het is tijd om politieke correctheid de vuilnisbak in te kieperen en de rommel op te ruimen.

Lennart op Maandag 15 Februari 2010 11:09

image zomerhack badge 3

Wilders vertegenwoordigt vooral zichzelf en zijn eigen kopvodden-angst, je bent toch niet in de illusie dat deze op zichzelf geilende laaielichter echt iets geeft om die zogenaamde vrijheid uit zijn partijnaam? Ja, vrijheid maar alleen voor hemzelf en de zijnen. Hij is repressiever dan het cda en rechtser dan de vvd en spreekt als het er op neer komt alleen de taal van het grote geld; van hem hoeven we in deze kwestie nog minder te verwachten dan van de andere partijen. Als er iemand zijn hempje laat hangen naar lobbygroeperingen dan is het Wilders wel.

thieu op Maandag 15 Februari 2010 13:21

image

Hear hear.
"Vrijheid voor degenen die hetzelfde denken en vinden als wij"...

webabun op Maandag 15 Februari 2010 11:21

image

PVV stemde in het EP voor het beschikbaar stellen van SWIFT data. Dat zou je toch wel aan het denken moeten zetten als vrijheid en privacy je lief is.

Bolleke op Maandag 15 Februari 2010 11:24

image zomerhack badge 3

Nog even los van de overige opmerkingen van mijn collega-reageerders die ik van harte onderschrijf:
Ik heb verder niet veel met Geert maar hij verdient een kans.
Wat is DAT nou voor een domme opmerking? Waarom zou je iemand waar je het niet mee eens bent in de regering willen?!? Snap je ueberhaupt hoe ons staatsbestel werkt en wat democratie is?????

zwart-wit op Maandag 15 Februari 2010 21:17

image

Wat is DAT nou voor een domme opmerking? Waarom zou je iemand waar je het niet mee eens bent in de regering willen?!? Snap je ueberhaupt hoe ons staatsbestel werkt en wat democratie is?

Jouw vraag is een contradictio in terminis. Je spreekt jezelf tegen. Je stelt de keus van Kameo in twijfel, terwijl het zijn goed recht is, in een democratie, om zijn eigen keuze te mogen maken. En dan vraag jij of HIJ begrijpt hoe ons staatsbestel werkt en wat democratie inhoudt? Weet je het zelf eigenlijk wel?

Misschien wat zware maar verdomd interessante lectuur?

Grod op Maandag 15 Februari 2010 12:32

image

Ik heb grote bewondering voor de Finnen in de hele gedoe rondom ACTA.

De Finnen zeggen: "Toegang tot het Internet is een fundamentele recht van de mens." PUNT.

reinouts op Maandag 15 Februari 2010 13:32

image

Kom dus allemaal naar het Piratendebat met Europarlementariër Christian Engström (Zweedse Piratenpartij), GroenLinks-Tweede Kamerlid Mariko Peters en GroenLinks-Europarlementariër Judith Sargentini, Bits of Freedom en Vrijschrift. Aanmeldlink

Caesar Tjalbo op Maandag 15 Februari 2010 14:59

image

De Consumentenbond loopt, net als ieder ander, achter de feiten aan. Bond: ACTA bedreigt auteursrechtendebat Ik denk dat ACTA het auteursrechtendebat is.

De regering moet de geheimzinnigheid doorbreken en openheid geven over de gang van zaken rond ACTA, een omstreden handelsverdrag rond intellectueel eigendom waarover in het geheim wordt overlegd. Het kabinet moet voorts bekendmaken wat bij de onderhandelingen over het afpakken van internet en het downloadverbod de Nederlandse positie is.

Dat eist de Consumentenbond in een brief aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken en Justitie-minister Ernst Hirsch Ballin. Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, ondermijnt de procedure en de uitkomst van ACTA de discussie over auteursrecht en piraterij die momenteel in de Nederlandse politiek wordt gevoerd.
Ik denk dat als de regering daar aan tegemoet komt, dat ze dan niet meer mee mogen praten. De beraadslagingen rondom ACTA zijn geheim bij consensus van de deelnemende partijen, zodra een partij die geheimhouding schendt zal die partij niet meer betrouwbaar zijn voor de overige deelnemers. En aangezien er al jaren openheid wordt geeist rondom ACTA maar die openheid er niet vanuit ACTA komt, heeft het alleen zin om van de regering te eisen dat ze zich terugtrekken uit het overleg.

ACTA is slecht voor de burger, ondemocratisch en vermoedelijk vol met bepalingen die ongrondwettelijk zijn of anderzins tegen grondrechten indruisen. Er is wat mij betreft geen andere mogelijkheid dan ermee stoppen.

fritsbolkys op Maandag 15 Februari 2010 19:40

image

1) Op zichzelf is de éénlidpartij pvv al ondemocratisch (alleen Geert is lid, voorzitter etc. van de pvv) Dus als je denkt dat hij onze democratie en privacy gaat redden, kom je straks van een koude kermis thuis.
2) Piratendebat of is het Piratenbal (carnaval :-)) Leuk, maar het heeft geen enkele invloed. Groenlinks is uberhaupt een gemarginaliseerde partij die er eveneens dubieuze standpunten op na houdt (stemt eveneens vóór veel anti-privacy wetgeving)
3) De grootste bedreiging voor democratie en privacy is het cda. Komt niet voor niks als slechtse uit de bus als het om privacy gaat. Helaas verzuimen andere partijen het cda hier hard op aan te vallen (pvda blijkt niet veel beter)
4) Want ja, (o.a. groenlinks) dat doe je niet hé. Je blijft maar in achterafkamertjes debatteren over de geschiedenis en niet over de toekomst. Want het ACTA zal inmiddels geschiedenis
zijn voordat jullie uitgedebatteerd zijn.
5) Grondwet, welke grondwet. De nederlandse grondwet bestaat formeel nog wel maar is ondergeschikt aan de europese grondwet (ja, die is er ook via het achterdeurtje gekomen) We hebben niet veel meer te willen...!

reinouts op Dinsdag 16 Februari 2010 12:08

image

Groenlinks is uberhaupt een gemarginaliseerde partij die er eveneens dubieuze standpunten op na houdt
GroenLinks was bij de Europese verkiezingen in steden als Amsterdam en Utrecht de tweede partij. Interessante definitie van "gemarginaliseerd" heb je dan.
(stemt eveneens vóór veel anti-privacy wetgeving)
Namen en rugnummers graag. Weet jij iets dat de Privacybarometer niet weet?
Je blijft maar in achterafkamertjes debatteren over de geschiedenis en niet over de toekomst. Want het ACTA zal inmiddels geschiedenis zijn voordat jullie uitgedebatteerd zijn.
De beste stuurlui staan weer eens aan wal...

Diogenes_Isher op Dinsdag 16 Februari 2010 03:19

image

Al dat geheime gedoe rond de ACTA heeft - als je de echte redenen hierachter, de "hidden agenda" van deze figuren tenminste doorziet - helemaal niets te maken met het bestrijden van af en toe een muziekje of filmpje puur voor eigen gebruik downloaden !
Het draait - en dit is hier ook al eerder opgemerkt - om de macht en wel om de (bij voorkeur) absolute macht over alle informatie-stromen. Want wie in de tegenwoordige wereld anno 2010 en later alle info-stromen ter wereld geheel kan overheersen, die is daarmee de opper-tiran over heel de wereld...
De aloude en al even waanzinnige machtsdroom van alle megalomanen, die nu blijkbaar hun kans zien en hun machtsgreep doen. Waarbij zij ervan uit gaan dat letterlijk iedereen in slaap gehersenspoeld is. Iedereen ? Nee, zeker niet: een (helaas maar vrij) kleine groep blijft verzet bieden. Door de feiten (zoals die hoogst waarschijnlijk in werkelijkheid zijn) naar buiten te brengen. Dat nu is precies wat ik ook probeer te doen.

Het is mij duidelijk dat dit er wel achter moet zitten, want indien het om werkelijk legitieme en moreel acceptabele bescherming van de belangen van wie dan ook zou gaan, waarom dan al die geheime vergaderingen enz. ? Wat hebben zij te verbergen ?? Kennelijk heel, heel erg veel... Het lijken de "geheime tribunalen" van de Inquisitie indertijd wel - en met exact het zelfde doel - namelijk om de mensen (zo) dom (mogelijk) te houden en daardoor geheel onverheersbaar !

Zaken die werkelijk in het belang van heel de bevolking (en dus niet slechts in het belang van zeer kleine al onevenredig machtige en rijke belangen-groepjes en hun lobbyisten ten kostte van heel de bevolking ) zouden zijn, die kan je gewoon in alle openheid bespreken. Beter zelfs, omdat dit electoraal een zeer gunstig effect voor je politieke partij zou opleveren bij de eerstvolgende verkiezingen.

Al begrijp ik best waarom dit alles stiekum gebeurt, de voorstanders van ACTA zijn als de dood dat grote groepen burgers in de diverse landen erachter zouden komen dat de ACTA niets anders is dan een poging om de absolute controle en dus macht over iedereen te grijpen ! Enige mogelijke reactie hierop: (en dan niet slechts virtuele, digitale - maar vooral in de echte wereld) REVOLUTIE !!!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws