Ballmer showt Windows Phone 7 - UPDATE

windows phone 6.5

Gepubliceerd: Maandag 15 februari 2010

Windows Phone 7 Series is de nieuwe naam van Microsofts mobiele besturingssysteem. Microsoft-ceo Steve Ballmer presenteert de opvolger van Windows Mobile, die eind 2010 uitkomt.

Toon volledig artikel

CyberData op Maandag 15 Februari 2010 16:12

image

The wow is er weer niet en zal ook wel niet meer komen.

xehrbagiz op Maandag 15 Februari 2010 16:33

image

Het ziet er weer anders uit, en dat toont eens te meer aan dat ze gewoon niet in staat zijn een goede GUI neer te zetten, eentje waar je jaren op voort kunt bouwen. En die naam... probeer dat maar eens vloeiend uit te spreken!

plep op Maandag 15 Februari 2010 17:53

image

Een naam is ook maar zo wat. In de volksmond wordt het gewoon een telefoon met Windows (7) erop.

Daarnaast vind ik het verstandig dat ze de oude versies weggooien en opnieuw zijn begonnen. Zoals ze zelf al aangeven: "Onze vorige mobieltjes zagen er te veel uit als pc's. Maar een mobieltje is iets heel anders dan een pc"

En of het wat wordt? Geen idee; het duur ook nog een hele tijd voordat het klaar is. Maar een compleet nieuwe versie met een eenvoudige naam is alvast een stap in de goede (enige) richting.

CyberData op Maandag 15 Februari 2010 18:42

image

Ze hadden het beter Seven-Up kunnen noemen.....

Sir Limpsalot op Maandag 15 Februari 2010 19:31

image

Een hoop bubbels met een hip labeltje, maar uitendelijk is het duur kraanwater met wat suiker en een kunstmatig smaakje? ;-)

Dan hadden ze het, in hun strijd tegen Apple, beter Apfelkorn kunnen noemen. Daar komt namelijk ook geen appel aan te pas. :-)

sanderzw op Maandag 15 Februari 2010 22:45

image

Tsja van scratch af aan beginnen is wel mogelijk....maar hoe vinden de MS fanboys het dat oude apps niet meer werken en dat hun geroemde multitasking flink beperkt gaat worden.....volgens mr Balmer.....Of gaat hij daar weer van terugkomen zoals tot nu toe altijd het geval is.

Ik ben nog zeer gereserveerd over dit OS. Op dit moment denk ik dat MS te veel schade heeft geleden. Ik wil het eerst zien werken voordat ik een definitief oordeel vel. Over de looks kun je discusieren, maar dat is een kwestie van smaak......niet de mijne overigens. Wat ik nu zie vind ik te onduidelijk.

Trash op Woensdag 17 Februari 2010 10:46

image

Oude versies weggooien en opnieuw beginnen kennen we nu toch wel van Microsoft? Dat hebben ze immers ook nogal eens beweerd bij nieuwe windows versies, waarvan al snel bleek dat er misschien een laagje van de oude was weggeschraapt maar het toch nog steeds voornamelijk uit oude code bleek te zijn opgebouwd...

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 18:01

image zomerhack badge 2

Het plaatje dat Webwereld bij het artikel heeft gezet is geen Windows Phone 7 maar een verouderde versie van het Windows Phone 6.5 start scherm.

Ik heb inmiddels de presentatie bekeken en de nieuwe inteface zag er behoorlijk strak uit. Duidelijke schermen, prettige overgangen en erg touch vriendelijk.

anonymous_118315 op Maandag 15 Februari 2010 18:12

image

Ik heb hem intussen ook bekeken en laten we het er maar op houden dat over smaak niet valt te twisten.

Off-topic: Godlike? Damn hAl, goed bezig daar! :D

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 21:22

image zomerhack badge 2

Nog een aardige hands-on impressie van Engadget
www.engadget.co...pressions/?s=t5

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 21:54

image

Dank voor de link.

Weet iemand of het OS camera/video support heeft? In geen enkele demo wordt dit getoond.

anonymous_118315 op Maandag 15 Februari 2010 22:58

image

Ik moet bekennen dat de impressie op de telefoon zelf er beter uit zag. De impressie van de interface op Tweakers voelde rommelig aan.

Microsoft laat hiermee in elk geval zien dat ze wel durven veranderen. Nu afwachten of de markt het accepteert.

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 23:42

image

Ik vond ook dat "Windows Mobile 7 Series" er eindelijk een beetje coherent uit ziet.

Zelf heb ik niets met "social networking integration", want ik gebruik geen twitter en dergelijke, maar de interface zag er relatief ok uit.

Niet mijn stijl, maar ok om door te gaan als serieus mobieltje. Vraag me alleen af hoe de integratie met multi-media gaat, ihb camera/video functie (nog niet gezien) en de daarbij behorende tools ("trim en upload naar youtube")

Nogmaals, het ziet er coherent uit.

MS +1 voor de eigen stijl van interface.

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 23:43

image zomerhack badge 2

Nog een linkje op Gizmodo met een uitgebreide walktrough
gizmodo.com/547...windows-phone-7

anonymous_118315 op Dinsdag 16 Februari 2010 07:48

image

22 minuten... Dat doe ik later wel even een keer.

mspartner op Dinsdag 16 Februari 2010 14:27

image

Heb dat filmpje gisteravond zitten bekijken en "Windows Phone 7 Series" ziet er veel beter uit dan ik had verwacht. Het heeft in ieder geval een duidelijk eigen stijl die ook behoorlijk functioneel lijkt, het is geen ripoff. Het valt me op dat verschillende neutrale reviewers erg positief zijn en nu al verkondigen dat Microsoft weer volop meedoet in de concurrentie met iPhone en Android. Dat gaat helaas echt nog even duren.

De functionaliteit ziet er wel prachtig uit, bijvoorbeeld de agenda die privé (Hotmail, gmail) en zakelijk (Exchange) in één view combineert.

Een aantal zaken lijken erg op US gericht, zoals de integratie van Facebook. Ik vraag me af of je dat kunt vervangen door, of aanvullen met bv Hyves voor de nederlandse markt. Misschien zijn dat customizations die de netwerken en toestelfabrikanten straks nog wel kunnen doen, als ze geen eigen shil meer mogen maken? En de Zune diensten moeten eindelijk eens naar nederland komen!

Ik hoop wel dat ze de "responsiveness" en de browser nog flink kunnen verbeteren, die lijken in het filmpje nog niet op iPhone niveau.

Blieb op Woensdag 17 Februari 2010 10:36

image zomerhack badge 2

Een aantal zaken lijken erg op US gericht, zoals de integratie van Facebook
Ook de door e hardware button afgedwongen keuze voor lokale Bing search vind ik heel apart. Bing werkt bijvoorbeeld in Nederland helemaal niet goed in die lokale versie. Je moet echt Bing omschakelen naar de US versie om gebruikt te kunnen maken van de Bing features.

uberbofh op Maandag 15 Februari 2010 23:55

image

Ik wil geen virus zooi!

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 20:06

image

-Unfortunately there will be no Flash support at the get go as there was not enough time to implement these features.
-Windows Phone 7 will only support application installation through service based delivery. (i.e Marketplace). Application installation via storage card will not be possible.
- No Multi-Task support. Applications will “Pause” when in the background, however will support notifications via push notifications.

Bron: PPCGeeks.

Back to the 80's!

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 20:38

image

grappig dat je dat bij de iphone nooit opgemerkt hebt ;)


queenfan op Maandag 15 Februari 2010 20:50

image

Nee maar meneer wel trollen over het uitblijven van flash en multitasking op de iPhone en nu zijn beloved OS ook bij hun mobiele versie geen Flash en multitasking heeft hoor je hem niet.

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 22:39

image

als je wat beter opgelet had wist je dat ik al tijden lang(heeel tevreden!!) een symbian/Nokia heb ;)
Geen idee waarom je deze mobile nu tot mijn favorieten gaat rekenen. Nog meer vooroordelen die je kwijt wilt?

queenfan op Maandag 15 Februari 2010 23:10

image

Lees eens goed er staat BELOVED OS.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 01:13

image

maar mobile is helemaal niet mijn beloved os.. dat is een heel ander product. Blijkbaar is je dat volledig ontgaan. Geeft niet, nu weet je beter ;)

queenfan op Dinsdag 16 Februari 2010 21:33

image

Het nieuwe OS krijgt als naam Windows Phone 7 Series mee, zo maakte Ballmer bekend. Door Mobile van de naam af te halen, hoopt de softwaremaker dat klanten het OS niet als een telefoon-OS gaan zien, maar als smartphones waarop dezelfde Windows draait als op de desktop.


bron: Tweakers.

En daarbij heb ik het niet over dat WM jouw beloved OS is maar het volgende...
....en nu zijn beloved OS ook bij hun mobiele versie geen Flash en multitasking heeft hoor je hem niet.

Wel even goed lezen;-)

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 21:04

image zomerhack badge 2

Je moet niet alles geloven wat je leest joh.

RobP op Maandag 15 Februari 2010 21:30

image

Back to the 80's!

Nee, dan dat command based OS; unix...

uberbofh op Maandag 15 Februari 2010 23:57

image

wow everything at your fingertips!

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 07:26

image

Nee, dan dat command based OS; unix...
Nou, er is ook nog KDE, Gnome, XFCE, LXDE, Windowmanager, Fluxbox, NextSTEP, om maar eens een paar grafische werkomgevingen te noemen.

En zelfs als je kiest voor een CLI is het nog multitasking.

Hoewel Unix ins de 1970-er jaren is ontwikkeld, is het wel met haar tijd meegegaan.

Maar misschien is Windows Phone 7 wel wat voor me, ik houw namelijk best van retrocomputing (FreeDOS, Commodore-Amiga M68K, MSX etc).

anonymous_118315 op Dinsdag 16 Februari 2010 07:51

image

Nou, er is ook nog KDE, Gnome, XFCE, LXDE, Windowmanager, Fluxbox, NextSTEP, om maar eens een paar grafische werkomgevingen te noemen.Allemaal op UNIX? ;) Ik dacht dat UNIX toch meer een server os was gebleven, waar Linux en BSD ook stappen richting de desktop hebben gezet.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 12:31

image

Vlak met name SGI niet uit! Voordat dat een jammerlijke dozenschuiver werd, kwam er grafische hardware+software (UNIX) vandaan om je vingers bij af te likken. Intussen is dat allemaal al lang geschiedenis, want het gaat ongeveer over de tijd dat je qua graphics op de PC voornamelijk nog kon kiezen uit 2 smaken: amber of groen.

linus4ever op Dinsdag 16 Februari 2010 08:44

image

Back to the 80's!

Hmmm, ik weet het niet.

Het besturingssysteem is helemaal opnieuw ontworpen.

Deze is in ieder geval om in te lijsten. Ik zal hem in ieder geval onthouden en bewaren.

Dit is namelijk wat Steve Ballmer iedere keer weer staat te brullen als Microsoft een nieuw product lanceert. Hij heeft hetzelfde in ieder geval gezegd over Vista en over Windows 7.

We weten nu dat dat allemaal niet waar is en dat alles op basis van dezelfde code base is ontwikkelt. Het enige nieuwe aan elke nieuwe Windows versie is dat er een extra versie van Windows bij is gekomen die voorzien is van dezelfde gaten en lekken en waarop alle malware blijkt te werken.

Geen multi-tasking dus, waarom eigenlijk?

Daar hoor ik niets over, niet van de redactie en ook niet van Microsoft.

stimpy op Maandag 15 Februari 2010 16:17

image

TIP Meer Apple nieuws vind je op MacWorld.nl Sinds wanneer is Windows Apple nieuws?

Sir Limpsalot op Maandag 15 Februari 2010 16:24

image

Windows Phone 7 Series is de nieuwe naam van Microsofts mobiele besturingssysteem.

Vroeger hadden ze best slimme namen bedacht voor hun producten, zoals de Xbox 2.0 die ze "3 60" noemen (genoeg mensen die denken dat het versie 3 betreft van de Xbox terwijl het 2.0 is). Erg clever, meteen toegegeven.

Maar nu hebben ze 'de schwung' verloren: "Windows phone 7 series", het bekt niet eens lekker!

rene73931 op Maandag 15 Februari 2010 17:10

image

Ik snap toch al niet wat ze nog met de naam '7' moeten als ze pas eind 2010 lanceren, temeer omdat Windows 8 (voor de desktop) voor een paar maanden later gepland staat.

Windows 'Phone' 7 klinkt al achterhaald zodra het uitkomt...

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 16:39

image

Tags: microsoft windows mobile smartphones iphone multitouch android windows mobile 6.5
Wat heeft de iPhone en Android met dit artikel te maken?

Of is de relatie zoals beschreven in deze cartoon.

Jasper Bakker [red. Ww] op Maandag 15 Februari 2010 16:46

image

Je bedoelt de bekende/populaire/gehypte iPhone, met multitouch, waar veel smartphones nu aan worden afgemeten? Van Microsofts aloude concurrent Apple. En het gratis smartphonebesturingssysteem Android van Microsofts grote concurrent Google? Concurrentiestrijd dus, om mobiel en online (search).
:)

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 19:21

image

Ik zie geen concurrentie strijd met Windows Phone ... het ziet er nog even belabberd eruit als ervoor.

Dat is tevens het hele probleem met Microsoft ... concurrentie strijd i.p.v. lef en revolutionair.

Ik vind het nu al een flater :)

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 23:49

image

De interface heeft wel een eigen stijl moet ik toegeven.

Geen slechte rip-off of iets dergelijks, maar door gebouwd op de Zune stijl.

Zelf hou ik niet van die pagina's omslaan als je een item kiest, maar het is wel consistent en daar gaat het bij interfaces om.

Enigszins verwarrend is de tekst die bovenin half vanaf het scherm gaat, maar het blijkt dat het tevens een navigatie indicator is hoever je vanuit de root van een item verwijderd bent. Best wel leuk gedaan.

Nog 8 maanden wachten dan kunnen we echt oordelen.

Ostinato op Dinsdag 16 Februari 2010 17:55

image

Ziet er inderdaad zeer gelikt uit. Ik vraag me alleen wel een paar dingen af. Het is allemaal enorm foto-georienteerd, social networks volledig geïntegreerd, en behoorlijk ver door-ontworpen. En zo te zien zijn allerhande instellingen al voorgebakken. Er is veel voor je bedacht. Je kan het ongetwijfeld allemaal tweaken, maar het is een zeer specifieke interface. Het zal voor veel mensen een kwestie van smaak zijn en dan is zo'n grafisch festijn natuurlijk geweldig.

Ben zelf een iPhone-gebruiker en de verschillen tussen dit en de iPhone UI zijn enorm. Vergeleken met deze Windows-interface ziet de iPhone er bijna saai uit. Maar toch. Is die indeling in blocks echt handig? Staat alles waar je het zou verwachten? Ik hou toch in mijn achterhoofd dat knagende gevoel: deze interface komt uit dezelfde fabriek als Office 2007, en dat is wat mij betreft een van de ergste interfaces die er is... En op mijn iPhone is alles tenminste makkelijk te vinden, zelfs als je zoals ik een flink aantal pagina's vol apps hebt. Hoewel een map-functie wel prettig zou zijn.

queenfan op Maandag 15 Februari 2010 20:52

image

Zonder flash en multitasking is het net als een iPhone dus een concurrent nee.

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 16:52

image zomerhack badge 2

De zoekknop leidt naar Microsofts eigen zoekmachine Bing. Die bepaalt automatisch de locatie van de telefoongebruiker en past daar de zoekresultaten op aan.
Slechte keuze want veel van de locale versie van Bing zijn dramatisch veel slechter dan bijvoorbeeld de United States versie. De Nederlandse versie bijvoorbeeld toont nog steess geen navigatie items (related searches en historie) in het linker navigatiemenu.

mspartner op Dinsdag 16 Februari 2010 12:35

image

Ik hoop dat Bing tegen het einde van dit jaar ook hier wel in volle omvang zal werken.

Ook moeten ze er nu snel voor gaan zorgen dat de Zune diensten naar nederland komen. Dat is wel noodzakelijk wil je die toestellen hier kunnen verkopen: niemand hier zal het willen als een flink deel van de features hier niet gebruikt kunnen worden.

Jozik op Maandag 15 Februari 2010 17:05

image

ongebruiksvriendelijk
Beste redactie: 'Vroeguh' noemden we dat gebruiksonvriendelijk. Of wordt er bedoeld dat het toestel vriendelijk maar onbruikbaar is?

thieu op Maandag 15 Februari 2010 17:30

image

Het is wat, dat je moet gaan vertellen wat je over een klein jaar uitbrengt omdat je anders zolang niets te vertellen hebt...

Maarja, Moblin en Maemo fuseren tegen Android en de iphone doet het ook goed, dus je moet ondertussen toch weer iets beloven om je klanten zoet te houden. Ze mochten anders eens het idee krijgen dat er iets goeds rond Linux gebouwd wordt.

m3taverse op Maandag 15 Februari 2010 18:06

image

MS is een fan van Moblin, want heeft standaard Silverlight aan boord.

Jarige op Maandag 15 Februari 2010 18:23

image

Fan is een groot woord, ze doen het om mensen een argument voor MS te geven. In feite doen ze alles uit eigen belang, en niet omdat Moblin er bij gebaad is. MS zit er om te lachen dat Moblin zo weinig gebruikt wordt... Ze kunnen het dus best maken om Silverlight er op te zetten.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 07:43

image

De fusie tussen Maemo en Moblin heet MeGO.
Nokia voegt zijn besturingssysteem Maemo samen met Linux Moblin van Intel. Dat maakten de twee bedrijven bekend op een gezamenlijke persconferentie op het MWC in Barcelona. Het beheer van het nieuwe OS MeeGo ligt bij de Linux Foundation.

Bron: Tweakers.net

anonymous_118315 op Dinsdag 16 Februari 2010 07:54

image

Webwereld | Moblin en Maemo fuseren tegen Android

Het zal je misschien verrassen, maar dat nieuws was intussen ook op WW doorgesijpeld. ;)

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 17:35

image zomerhack badge 2

Wel goed als ze niet meer allemaal van die schilletjes overal opzetten. Het komt de performance zeker niet ten goede.
WM en Android telefoons met zo'n HTC of Samsung schil zijn aanmerkelijk langzamer dan zonder zo'n schil.

thieu op Maandag 15 Februari 2010 18:08

image

Het was wel een mogelijkheid van zo'n fabrikant zich te onderscheiden. Dat valt met Phone 7 weg.

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 18:11

image zomerhack badge 2

Ze kunnen toch ook hun eigen interfaces leveren.
Er zijn meerdere opties voor fabrikanten en Windows Phone is er daar gewoon 1tje van

thieu op Maandag 15 Februari 2010 19:16

image

Deze interfaces, zoals LG's S-Class, Samsung Touchwizz, Sony Ericssons Panels en HTC Sense, moesten tekortkomingen van Windows Mobile wegnemen. Microsoft wil dit soort 'schillen' liever niet meer.
Wat is het verschil tussen een 'schilletje' en een interface? :-)

Maar misschien bedoel je met "eigen interface" een niet-Windows mobiel OS?

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 19:45

image

Hier een hands-on video van Windows Phone Series 7 van vandaag na de presentatie.

De interface blijkt niet soepel te werken. Bijv. op 3m43 in de video zie je dat de applicatie niet reageert op meerdere swipe gestures.

Wel heeft het grafisch een grote stap gemaakt tov WM6.5

Wat denken jullie?

zwart-wit op Maandag 15 Februari 2010 20:12

image

"De interface blijkt niet soepel te werken. Bijv. op 3m43 in de video zie je dat de applicatie niet reageert op meerdere swipe gestures"

Volgens mij is op de video duidelijk te zien dat er getracht werd te swipen terwijl het laden van de info nog niet geheel had plaatsgevonden. Dit kan volgens mij ook tijdens een gewone browsersessie gebeuren.

Vind het er wel gelikt uitzien. Bedankt voor de link.

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 20:25

image

Het lijkt eerder een mock-up versie...
1. teksten, images die niet passen (screen size problemen)
2. swipe problemen (zie 1.)
3. geen live browsing gezien en dat is toch echt wat je wilt met mobile interne (niets gezien van IE).
4. Link met Zune ... eh niet verkrijgbaar buiten de US of A
5. Link met X-Box ... eh of iedereen een X-Box heeft
6. Niets gezien van Outlook, okay wel email, maar wat dat te maken heeft met Outlook? No idea!
7. Geen multitasking (via PPCGeeks
Vraag me of in hoevere dit 'live' was. Ze hebben volgens mij echt zeker tot kerst nodig deze problemen op te lossen.

Anonymous Coward op Maandag 15 Februari 2010 20:42

image

oeps vergeten ... GEEN Flash support.
WebWereld : kom er maar in - geen multitaksing en geen Flash support, het lijkt wel iPhone, maar nu schrijven we het maar niet !!!

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 21:08

image zomerhack badge 2

Nog geen flash support ingebakken.
Tegen de tijd dat de Windows Phone 7 uitkomt zou dat heel goed veranderd kunnen zijn.

Blieb op Maandag 15 Februari 2010 21:27

image zomerhack badge 2

Flash? No, none out of the box. Ballmer adds there's "no objection" to Flash (zoals Apple die heeft)

Jarige op Maandag 15 Februari 2010 21:36

image

Ik hoef echt geen flash op een mobieltje, Adobe Flash player vertraagt de boel altijd bij mij. Op alle OSes die ik heb geprobeert (Windows ZP, Vista, 7, Ubuntu 8.10 - 9.10). Zoiets wil ik echt niet op zo'n klein apparaat hebben. De enige reden waarom ik flash heb, is voor Youtube, maar met de komst van de videotag is dat hopelijk in de toekomst niet meer nodig. Alhoewel Google en Safari moeilijk doen met proprietaire videostandaarden.

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 22:06

image

WebWereld : kom er maar in - geen multitaksing en geen Flash support, het lijkt wel iPhone, maar nu schrijven we het maar niet !!!
Ben inderdaad benieuwd hoe de (pc) media reageert.

Waarschijnlijk reageren ze niet en dat zou terecht zijn, want geen flash-support en multitasking is ook namelijk geen issue.

mulderd op Maandag 15 Februari 2010 21:28

image

Jammer, was net op zoek naar een iPhone vervanger, maar dit gaat 'm niet worden!

Kickass op Maandag 15 Februari 2010 21:50

image

Android!

Kickass op Maandag 15 Februari 2010 21:49

image

Windows Mobile/Phone 7 is so owned !

Gui is vernieuwd, maar de memory malfunctions zijn nog net als in winCE.(bling is up, engine is down)

vinylat45 op Maandag 15 Februari 2010 22:53

image

Heb je een linkje dat je claim ondersteunt?

Kickass op Dinsdag 16 Februari 2010 00:19

image

De info over win phone 7 gaat alleen over bling things, de gui. Niks over de tekortkomingen in geheugengebruik in de afgelopenb versies. dat geheugenprobleem was er al in WinCE en ook nog in winmob 6.5. Zal dus echt niet veranderd zijn MS kennende.
Zie jij hier iets over geheugenbeheer verbeteringen? Opgeschroefde hardwarespecs wilt niet zeggen dat het device van z'n inefficient geheugengebruik af is.
Bv: hoe meer telefoonnummers/adresbook/agenda/audio&video opnames, des te minder werkgeheugen overblijft en des te trager het apparaat wordt.(tenzij je flink gaat tweaken, maar dat zie je de gemiddelde gebruiker niet doen) Ik heb zelf wm5.0 en 6.0 ervaren, ben blij dat ik dat niet meer hoef te gebruiken. (overigens niks mis met 3th party apps aanbod, maar die ontwikkelaars knappen ok af enstappen ook over naar Iphone/Android apps.

vinylat45 op Dinsdag 16 Februari 2010 00:33

image

Ik zei niet dat je ongelijk hebt !

Ik wil een opinie vormen op informatie die ik zelf ook kan refereren.

Blieb op Dinsdag 16 Februari 2010 02:09

image zomerhack badge 2

Windows mobile 6.5 draait nog op WinCE 5.2 en heeft daarom de geheugenbeprkingen van die verouderde os versie.
Er is echter al jaren Windows CE 6.0 die dergelijk geheugenbeperkingen niet meer kent en waar bijvoorbeeld de Zune op draait.
Windows Phone 7 OS zal daar een opvolger van zijn

Kickass op Dinsdag 16 Februari 2010 15:44

image

Waarom geven ze dat niet aan? het is rede no1 waarom men geen windows op mobiles wilt.

Blieb op Woensdag 17 Februari 2010 10:49

image zomerhack badge 2

Ik denk niet dat in een eerst introductie door een CEO met ingaat op details als de geheugen limiten van een product.

De specs van Windows Phone OS 7 zullen echter vrijwel zeker gelijk of hoger zijn dan die van de WinCE 6.0 en daarin zijn de max limieten al opgehoogd tot iets iets van 32000 processen en het vitueel geheugen van 1 proces iets van 1 of 2 GB.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 07:59

image

Ik wacht geduldig af. Aangezien het een Microsoft product betreft, verwacht ik dat de boel binnen de kortste keren weer geïnfecteerd is door allerlei vormen van mallware.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Maemo (dat nu dus MeeGO heet), omdat dit op Debian gebaseerd is en dat is een vertrouwde omgeving.

eborn op Woensdag 17 Februari 2010 09:43

image

Goed verhaal, dat gebeurd op de huidige mobieltjes van Windows ook echt dagelijks...

Rowdy op Dinsdag 16 Februari 2010 12:13

image

Helemaal fijn zou het zijn als ze het OS eens los gingen verkopen van de hardware.
Want volgens mij is het grootste probleem zometeen, dat er voor mensen met een 5.x of 6.x WinMo, een stuk minder applicaties uit zullen gaan komen.
Tot nu toe zijn de nieuwste programma's voor WinMo nog vaak prima te installeren op Windows Mobile 2003 (of PocketPC 2003), het OS wat nog op veel PDA's van destijds staat. Best wel knap, als je bedenkt dat dat OS toch al jaren oud is. Als WinMo 7 zometeen inderdaad heel anders is onder de motorkap, dan werken nieuwe applicaties niet meer automatisch ook op 6.5 en lager. En upgraden naar 7 (of naar 6.5 for that matter) kan alleen door het kopen van een nieuwe telefoon. Of je moet heel veel geluk hebben dat de maker van je telefoon een update beschikbaar stelt, maar vaak doet ook de telco-provider dat zelfs. Daarnaast is dit puur commercieel belang, de oudere telefoons zijn qua hardware meer dan sterk genoeg om de nieuwste versie prima te draaien.

bitbucket op Dinsdag 16 Februari 2010 12:15

image

Het besturingssysteem is helemaal opnieuw ontworpen.
Wanneer houdt MS nu eens eindelijk op met gebruikers te beliegen. Windows 7 was ook al compleet herschreven. Dit is de eerste bullshit waar iedereen gelijk doorheen prikt.

edjez op Dinsdag 16 Februari 2010 16:32

image

Opnieuw ontworpen wil natuurlijk niet zeggen dat alle code opnieuw geschreven is.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 19:06

image

Blijkbaar wekt de kreet "opnieuw ontworpen" toch steeds weer opnieuw vertrouwen, of het nou waar is of niet. Nu heb ik persoonlijk wat ervaring in systeemontwikkeling en het komt zelden voor dat je bij een compleet herontwerp veel code van een ander project kunt inpassen. "Programming by cut-and-paste" leidt al heel snel tot rare constructies. Tenzij je dit natuurlijk al vooraf voorzien had, en gestandaardiseerde componenten hebt ontwikkeld. Maar dan kun je weer niet spreken van "compleet herontworpen".

anonymous_118315 op Dinsdag 16 Februari 2010 19:26

image

het komt zelden voor dat je bij een compleet herontwerp veel code van een ander project kunt inpassen.Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ken zat projecten waar bijvoorbeeld MQ/FTP/Email interfaces, foutafhandeling, (achtergrond) batchverwerkingen, databases en bijbehorende triggers en wat al meer zij blijft bestaan, terwijl de gebruikersinterface grondig wordt gemoderniseerd.

Als je black boxes kunt hergebruiken, waarom niet? Dat is hier volgens mij ook gebeurt.

En als ik het zo bekijk, hebben ze de UI toch vrij ingrijpend herontworpen.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 Februari 2010 19:35

image

Dat kan ook inderdaad, maar dat bedoel ik dus met "niet compleet herontworpen". Je bouwt dan namelijk op een bestaande architectuur een nieuwe UI. Natuurlijk is dat gewoon verstandig ontwikkelaarschap, ook van MS, maar dan moet dhr. Ballmer niet roepen dat iets compleet nieuw is.

anonymous_118315 op Dinsdag 16 Februari 2010 22:22

image

Okee, als je dat bedoelt heb je wel een punt.

Snooker op Dinsdag 16 Februari 2010 14:49

image

Too little too late. Ik heb nu, na zes of zeven jaar Windows Mobile in zijn diverse incarnaties) ruim een maand een Google Nexus One en mij zien ze echt NOOIT meer met een WinMo device. Android is een verademing, in alles: Snelheid, interface, stabiliteit.

regnis op Dinsdag 16 Februari 2010 19:43

image

Ik kan denk ik namens vele van jullie zeggen dat er geen hoge verwachtingen zijn met Windows phone 7. Als je deze vergelijkt met andere Mobile Osen zie je duidelijk dat ze nog steeds achter lopen en door dikke smak geld er maar fabrikanten te dwingen het erop te zetten ze zo boven water blijven. Anders was het nu al dood.

edjez op Dinsdag 16 Februari 2010 20:32

image

fabrikanten te dwingen
Ik denk dat MS op telefoon/PDAgebied weinig meer te dwingen heeft. Toen HTC nog QTec was misschien wel, maar *nu*?

DuckTape op Woensdag 17 Februari 2010 01:53

image

Ik doe het nog steeds met m'n Philips Shavvy. Daarmee kan ik bellen. Ik ren toch al de hele dag rond met die laptop en dat internet/filmkijkt/etc toch wel wat leuker...Dus het geheel van OS op m'n mobiel kan me niks schelen. Ik wil kunnen bellen met dat ding en de rest kan me gestolen worden...

zwart-wit op Woensdag 17 Februari 2010 21:11

image

Dus een soort "Less is more". Je behoeft dan in ieder geval niet bang te zijn voor virussen en dergelijk :-)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws