Apple verwijdert 5000 dubbelzinnige apps

iPhone

Gepubliceerd: Maandag 22 februari 2010

Apple heeft ruim 5000 iPhone-apps uit de App Store gezet. Het tonen van te veel huid en bikini's is nu ook te aanstootgevend volgens Apple.

Toon volledig artikel

TheReactor op Maandag 22 Februari 2010 10:26

image

Apple's nieuwe beleid in beeld:
http://www.joyoftech.com/joyoftech/index.html

Anonymous Coward op Maandag 22 Februari 2010 21:26

image

nieuw op de iPhone, voortaan standaard meegeleverd: de iCensor.

xehrbagiz op Maandag 22 Februari 2010 10:52

image

Hoewel ik geen porno zit te kijken op m'n ipod touch, vind ik dit beleid ronduit belachelijk, en vraag ik me af waar de grens ligt. Sinds wanneer is Apple het liefste jongetje in de klas? Ik kan zelf wel deze keuze maken. En dat ze een 17+ rating op apps zetten vind ik prima, zolang ze mij maar de keuze laten maken.

Grod op Maandag 22 Februari 2010 11:11

image

Dit is een private store. En de eigenaar bepaalt de regels.
In principe als je niet mee eens bent hoef je daar niet te winkelen en gewoon naar een andere winkel gaan. Het is hun goed recht vind ik.

U4iA op Maandag 22 Februari 2010 11:24

image

Welke alternatieve stores zijn er dan?

Kareltje2 op Maandag 22 Februari 2010 12:24

image

Je hoeft toch geen iPod of iPhone te kopen. Er zijn nog andere producten/leveranciers.
Het is de vrije keus van de consument om een product te kopen waarbij je het recht geeft aan de leverancier (in dit geval Apple) om censuur en een soort van consumentenbescherming door te voeren. Je krijgt wat je koopt; het is een package van Apple.

Waarnschijnlijk wil Apple niet echt een 'doorsnee amerikaan' (=enorm preuts, maar wel bewapend) zijn, maar zijn 'ze' bang voor rechtzaken mbt de goede zeden.

vinylat45 op Maandag 22 Februari 2010 13:53

image

Het is de vrije keus van de consument om een product te kopen waarbij je het recht geeft aan de leverancier (in dit geval Apple) om censuur en een soort van consumentenbescherming door te voeren.
Heeft niets te maken met censuur, maar meer met imago.

Als mijn bedrijf imago schade zou oplopen als ik handel zou drijven met een 3de partij, zou ik het ook laten.

Notabene, het gaat hier over Apps.

Anonymous Coward op Maandag 22 Februari 2010 21:08

image

als jouw bedrijf als moeilijk doet over een bikinitje of een man in schaatspak, dan zou ik maar snel een andere werkgever zoeken.
Maar kennelijk is Censuur een acceptabel idee voor je...

thieu op Maandag 22 Februari 2010 11:09

image

Amerikaans schijnfatsoen en schijnheiligheid.

plep op Maandag 22 Februari 2010 11:45

image

Inderdaad; voldoende geweldidadige en schiet apps, maar een man in zwembroek is aanstootgevend...

Bob op Maandag 22 Februari 2010 18:18

image

Idd apple kijk naar het verhaal van adam en eva en de appel. Ik dacht niet dat die daar aangekleed liepen maar gewoon naakt.

Maar oei was het niet die giftige apple die alles verpeste. Lijkt dat die apple er nog steeds is.

vinylat45 op Maandag 22 Februari 2010 11:30

image

In die link naar Wobble, vertelt de ontwikkelaar dat hij met een Apple medewerker heeft gesproken en dat is op z'n minst curieus!

3. No skin (he seriously said this) (I asked if a Burqa was OK, and the Apple guy got angry)
Zelfs ontwikkelaars van grote applicaties doen al hun communicatie via email.

Klinkt als uit de dikke duim, dat verhaal van Wobble.

Alex103 op Maandag 22 Februari 2010 11:33

image

Tot nu toe vondt ik het beleid van Apple 'lastig' en lichtelijk overdreven. Typisch amerikaans, zeg maar. Preuts omdat er altijd iemand is die aanstoot kan nemen en direct een aanklacht gaat indienen. En als producent wil je je daarvoor beschermen.

Aan de ene kant dus begrijpelijk, maar als ze toch de toegang per land kunnen regelen zoals in iTunes doe dat dan ook hier. En met de mogelijkheid van het label 17+ kom je ook een eind.

Maar jejte, dit is toch wel erg overdreven. Hoe geniaal Steve ook moge zijn, hij moet toch beseffen dat de wereld meer is dan America. En dat mensen niet overal zo achterlijk zijn.

In het groter geheel geplaatst, dit is niet Apple eigen. Amazon heeft het ook geflikt met de Kindle, MS doet het met hun mediacenter, Sony deet het met Little big planet, Nintendo doet het. Ieder groot bedrijf is tegenwordig bang iemand op de tenen te gaan staan en dus slaan ze door in het toevoegen van restricties.

Jammer. De enige hoop die ik heb is dat over een jaar of 10, 15 men achterkomt dat dit niet de juiste weg is. Maar dat zal nog een lange tijd duren vrees ik.

swhnld op Maandag 22 Februari 2010 12:33

image

Die juiste weg is er al, open source. Nu nog genoeg aanhangers vinden ervoor!

b3r3nd op Maandag 22 Februari 2010 12:56

image

Als gebruiker is het echt geen probleem om prikkelend materiaal op je iPhone te bekijken. Je kunt alle websites bekijken en je kunt je eigen foto's en filmpjes op het apparaat zetten. Bovendien geeft iPhone volledige HTML5 ondersteuning dus ontwikkelaars kunnen ook fantastische webapps voor je maken.

Er is echter één ding waar de leveranciers van porno (en gokken) begerig op zitten te loeren: de betalingsmogelijkheden van de App Store. Wat is er mooier dan de gebruiker te verleiden voor de volgende twee minuten peepshow (of voor de volgende gok) snel en makkelijk via in store purchase een mooi bedrag te laten neertellen. Het feit dat Apple nu een streep trekt betekent twee dingen:
- dat iTunes gevrijwaard blijft van dit soort dubieuze transacties
- dat er ruimte is voor alternatieve mobiele betalingssystemen en Apple hier dus geen monopolie zal krijgen.
Beide zijn volgens mij goed

Pingwin op Maandag 22 Februari 2010 14:55

image

De logica van een Apple-evangelist. Want wie is Apple om dat te bepalen? Misschien wil ik juist wel betalen voor twee minuten peep-show. Of iets onschuldigs als een bikini, of vrouw in schaatspak, maar nee daar moeten we tegen beschermd worden. Gelukkig is daar Apple's zedenpolitie!

bekhof op Maandag 22 Februari 2010 15:13

image

Misschien wil ik juist wel betalen voor twee minuten peep-show.Klopt. En misschien wil je 11 jaar oude zoontje dat ook...

Pingwin op Maandag 22 Februari 2010 15:18

image

Fair point. Ik zeg ook niet dat Apple de hele issue hoeft te negeren, maar de boel op eigen ethische gronden afbakenen slaat nergens op.
Als ze bijvoorbeeld een 11+ filter zouden aanbieden, dan zou ik daar best voor kiezen.

bekhof op Woensdag 24 Februari 2010 00:30

image

Als ze bijvoorbeeld een 11+ filter zouden aanbieden, dan zou ik daar best voor kiezen.Dat is nu nét waar het om gaat: Apple heeft de aanbieders gevraagd (zie zelfde artikel) een leeftijdsaanduiding aan te brengen.

Ik begrijp dus werkelijk niet waarom daar zo overhit op gereageerd wordt...

plep op Maandag 22 Februari 2010 15:31

image

Ik zie liever dat mijn zoon van 11 een man in zwembroek ziet dat een bloederige first-person shooter speelt.

Het is, nogmaals, niet aan Apple om dat te bepalen. En zeker niet de US normen en waarden (geen bloot, wel geweld) aan de rest van de wereld op te leggen.

Anonymous Coward op Maandag 22 Februari 2010 21:10

image

en dan blijft het jouw verantwoordelijkheid dat hij met je iPhone aan het spelen is. ( ooit gehoord van wachtwoord ?)
Ontlopen van verantwoordelijkheid en die doorschuiven naar een leverancier is een akelige weg om te gaan. Opvoeden doe je zelf...

bekhof op Maandag 22 Februari 2010 22:36

image

Ontlopen van verantwoordelijkheid en die doorschuiven naar een leverancier is een akelige weg om te gaan. Opvoeden doe je zelf...Ik neem aan dat je dit ook tegen de cafébazen zegt, die geen alcohol aan minderjarigen verkopen? Zo van: Hee joh, trek je er niets van aan, dat is een zaak van de ouders! Of tegen de sigarettenboer? Dat je ook in het geweer gaat tegen de filmindustrie?

Dat ouders hun eigen verantwoordelijkheid hebben over de opvoeding lijkt me duidelijk en logisch, maar beperkingen in het verkrijgen van sommige zaken zijn gewoon per wet al vastgelegd! Dat is een normale en geaccepteerde zaak, maar nu moet je ineens op je achterste poten staan?

Je mist namelijk (voor het gemak?) onderstaande:Apple voerde eerder de mogelijkheid in voor ontwikkelaars om een app de aanduiding 17+ te geven. "Als we apps met ongepast materiaal vinden, verwijderen we die en vragen we de ontwikkelaar de nodige aanpassingen te maken zodat de app alsnog verspreid kan worden door AppleOfwel: het enige dat de ontwikkelaar dient te doen is een leeftijdsaanduiding aan te brengen.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 Februari 2010 11:14

image

Ik neem aan dat je dit ook tegen de cafébazen zegt, die geen alcohol aan minderjarigen verkopen? Je haalt nu wettelijke normen die democratisch zijn getoetst door de war met eigenzinnige en oncontroleerbare acties van een fabrikant. Ik hoef je dat verschil hopelijk niet uit tel leggen, dus de vergelijking gaat niet op.

De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij jou.. zet er een wachtwoord op of zorg dat je zoon niet aan het spulk kan komen als je hem wilt beschermen tegen de verlokkingen van een blote enkel of een man in een strak schaatspak. Verhuis naar een plaats in NL waar dat als norm gezien wordt: Staphost bijv.

Het blijft raadselachtig waarom iFans "hun"" Apple altijd blijven verdedigen zelfs als rechten en uitingsvrijheid in het geding zijn.

b3r3nd op Maandag 22 Februari 2010 16:39

image

De logica van een Apple-evangelist.
Ik heb er geen bezwaar tegen als Apple-evangelist gezien te worden.

Misschien wil ik juist wel betalen voor twee minuten peep-show.
Ik heb er ook geen bezwaren tegen als je wilt betalen voor twee minuten peep-show of anderszins naar (meer of minder) prikkelende content wilt kijken. Ik probeer juist aan te geven dat de iPhone de gebruiker daar maar weinig in de weg legt zodat het argument dat Apple zedenmeester is wellicht wat overtrokken is. Je kunt gewoon lid worden van een pornosite en deze op je iPhone bekijken. De operator van die site heeft de mogelijkheid om middels HTML5 jouw bezoek met allerlei flitsende interactiviteit op te fleuren (and guess what: die werken óók op je PalmOS of Android telefoon). Alleen de betaling van de diensten kun je niet via iTunes regelen. Maar als je deze content graag ziet vind je het vast niet erg je creditcard nummer via een ander kanaal beschikbaar te stellen.

Pingwin op Maandag 22 Februari 2010 17:34

image

Alleen de betaling van de diensten kun je niet via iTunes regelen.
Maar dat is waar deze discussie nu juist over gaat. Want het is geweldig dat Apple internet met HTML5 ondersteunt, en dat het (nog) niet verboden is om bikini-sites te bezoeken. Maar als ik via iTunes zou willen betalen, moet ik dat toch lekker zelf weten?

Hier komen wij niet uit Berend, ik kan de circel al zien aankomen waar deze discussie in gaat belanden. Ik zou zeggen: vrede aan alle Apple gebruikers die tevreden zijn met hun product, ik koop gewoon een ander toestel (Android). Zolang Apple maar niet te dominant wordt en een monopolistische trekjes gaat vertonen, vindt ik het best. Het laatste woord is aan jou.

b3r3nd op Dinsdag 23 Februari 2010 09:15

image

Het laatste woord is aan jou.
Dat is sportief van je. Dank voor het onderbouwen van je mening.

globetrotter op Maandag 22 Februari 2010 16:35

image

Dat Apple dat doet is nog tot daar aan toe, maar dat sommige sekteleden dat hier ook nog gaan verdedigen is gewoon triest.

b3r3nd op Maandag 22 Februari 2010 16:48

image

Inderdaad, Apple is een angstaanjagende sekte.
zie: Why Apple products are misfits

jasper Amsterdam op Maandag 22 Februari 2010 17:56

image

zooitje shagarijnen... copernicummusdolorestrutjes.

Bladerunner op Maandag 22 Februari 2010 18:09

image

Sommige mensen hier zeggen dat het niet aan Apple is om te bepalen wat er wel of niet in de App-Store komt. 'Helaas' is het juist wel aan Apple om dit te bepalen. Tenslotte bepaald de eigenaar van een winkel ook wat er wel of niet wordt ingekocht en verkocht. Dat staat los van het feit of het nu een winkel in de stad is of een web-winkel.

Wat echter wel schromelijk wordt overdreven hier is de scheiding tussen iets wat in het dagelijks leven normaal is of wat onzedelijk is (dan wel pure porno). Een man of vrouw in een badpak is zo normaal als wat. Je ziet ze op het strand toch ook? En een schaatspak???. Niet te geloven zeg. Het is algemeen bekent dat Amerikanen (en daarmee dus ook Apple) zeer preuts zijn en onnoemelijk hypocriet. Er bestaat een opname v/d Oprah Winfrey show waarin borsten van een vrouw weggeblokt werden, terwijl het notabene over borstkanker ging. Tegelijkertijd komen (of kwamen) de meeste harde porn films uit de U.S.A. Die Amerikanen beseffen niet dat in het kader van een programma over borstkanker een blote borst iets heel anders is dan die zelfde borst in een porno film. Tegelijkertijd worden er b.v.b. wel van die 'wet T-shirts' wedstrijden gehouden of moddergevechten en konden we in de Jerry Springer show ook het een en ander 'zien'. Amerika is het land van de uitersten: op TV / computer kun je van alles en nog wat verwachten, maar zodra een bedrijf of regering een mogelijkheid ziet om de touwtjes aan te trekken krijg je gewoon Chinese toestanden die mogelijk nog verder gaan dan het verbieden van "Fritz the Cat" door de Australische regering onder het mom dat een tekenfilm voor kinderen moet zijn...

fritsbolkys op Maandag 22 Februari 2010 21:27

image

Ja, een winkel 'bepaalt' zelf wat hij wil verkopen. Het vervelende/lastige is wel dat een paar bedrijven de online/internetwereld beheersen.

En daarmee dus bepalen wat jij wel en niet kunt / mag / moet kopen.

En nu is het aan bloot / sex gerelateerde zaken die hun goedkeuring niet kunnen dragen.

Maar hoe zit het met andere zaken waar zij dus hun macht en invloed op kunnen uitoefenen.

Uiteindelijk zijn het slechts een paar mensen/bedrijven in de wereld die nu en straks jouw leven bepalen.

Kijk naar de media. In hoeverre denk jij dat die nog onafhankelijk en objectief bericht geven? Natuurlijk, er zijn enkele alternatieve media. Maar het gros van de media is in handen van enkelingen (murdoch, berlusconi etc.) Zij bepalen uiteindelijk wat jij wel en niet te lezen / te zien en/of te horen krijgt. (niet dat zij op ieder bericht hun licht laten schijnen, natuurlijk) Het zit in de hele bedrijfscultuur verweven.

jasper Amsterdam op Maandag 22 Februari 2010 23:55

image

als ik dit wil kijken of dat en dat mag dan niet ( behalve gekke P@rn ) en zij ( hunnie ) bepalen dat, dan is dat een censuur of ben ik gekke henkie ?

:|

PS: mss wel...

Genius op Dinsdag 23 Februari 2010 09:56

image

Ik ben echt heel blij met mijn macbook pro en mijn iMac maar voor de rest moet ik niets
van Apple als bedrijf hebben. Apple is verreweg het meest kinderachtig als het gaat om
bescherming van hun marktgebied.

Kaiser Söze op Dinsdag 23 Februari 2010 20:48

image

Apple: niks te zien mensen, gewoon doorlopen.

pokko35 op Woensdag 24 Februari 2010 17:27

image

Och, amerikaanse normen en waarden.

Who cares?

Weer een reden om zo'n apparaat te jailbreaken.


Bladerunner op Woensdag 24 Februari 2010 23:17

image

Rare jongens die Amerikanen
In dit artikel kun je lezen dat Apple na klachten van klanten begon met het verwijderen van deze apps. Niet erg consequent trouwens: een schaars geklede (cartoon) dame moest weg, maar de echte 'playmate$' van Playboy mochten blijven.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws