EC begint antitrustonderzoek naar Google

EU

Gepubliceerd: Woensdag 24 februari 2010

De EC is een vooronderzoek gestart naar concurrentievervalsing door Google. Dit gebeurt na klachten van drie Europese concurrenten.

Toon volledig artikel

Blieb op Woensdag 24 Februari 2010 09:41

image zomerhack badge 2

Daar konden we natuurlijk op wachten.

karloe op Woensdag 24 Februari 2010 10:19

image

Inderdaad, daar kon je op wachten... , dat een door MS beheerde (eigendom van) en een via via door MS ondersteunde zoekmachine gaan klagen is verbazingwekkend...
Dat een Franse zoekmachine dat ook doet is ook niet vreemd, die hebben iets heel chauvinistisch in zich.

Maar verder is het terecht dat er naar gekeken wordt, Google is groot, heel groot.

Blieb op Woensdag 24 Februari 2010 10:29

image zomerhack badge 2

Tja, zei je dat eerder ook toen Opera een klacht indiende (die voor een groot deel van de inkomsten afhankelijk is van Google) en die klacht later gesteund werd door Mozilla (die vrijwel geheel door Google gefinancierd worden).
Of toen er door Ecis, een pure lobby club van MS concurrenten, klachten tegen MS werden ingediend.

tikdat op Woensdag 24 Februari 2010 10:57

image

@blieb tja dit is een koekje van eigen deeg voor google,wat ergens wel goed is.
maar google is wel zover gekomen omdat je er vaak gewoon niet omheen kunt,is gewoon de beste zoekmachine.
als ik nou zou moeten kiezen wie het grootste zou worden yahoo,ms of google zou ik toch google zeggen.
want nergens zijn je zoektochten echt prive allen ixquick geloof daar ken je met https zoeken.

Anonymous Coward op Woensdag 24 Februari 2010 12:34

image

want nergens zijn je zoektochten echt prive allen ixquick geloof daar ken je met https zoeken. De link ontgaat me.. zoeken via https maakt niets uit als de searchengine alles opslaat wat je doet.
https heeft dus weinig zin in die situatie.

anonymous_118315 op Woensdag 24 Februari 2010 20:32

image

In combinatie met dit nieuws wordt het echter weer een stuk logischer.

Dat nieuws, gecombineerd met een beveiligde verbinding, maakt je privé zoektochten toch nog weer iets meer privé.

Als je privacy echt belangrijk vind, dan lijkt Ixquick op dit moment een redelijk goede keuze.

Marcel Nijenhof op Woensdag 24 Februari 2010 23:05

image

Daar konden we natuurlijk op wachten.

En gezien de toon zijn ze door jouw al veroordeeld.

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 10:03

image

Ongeacht de uitkomst vind ik dit een goede zaak. Als blijkt dat Google regels heeft overtreden of ergens misbruik van heeft gemaakt, dan is het terecht dat ze daar voor op het matje geroepen wordt.
Als blijkt dat dat niet zo is en Google vrij uit gaat, dan krijgen we misschien wat minder Google-bashing.

U4iA op Woensdag 24 Februari 2010 10:28

image

Dus als ze binnen de mazen van de wet niets overtreden, dan is er niets aan de hand?!? Er is meer dan alleen juridische verantwoordelijkheid.

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 10:37

image

Zoals microsoft aan de lopende band doet bedoel je?

Een voorbeeldje:

Microsoft dreigde dat Linux 235 patenten schendt,
later beweren ze dat ze niemand zullen aanklagen.
Daarna pakten ze to Tomtom aan. Even later "bezweert microsoft echter dat het concern niet de aanval inzet op Linux".

Of had je het niet over "eerlijk zaken doen"?

Blieb op Woensdag 24 Februari 2010 10:44

image zomerhack badge 2

later beweren ze dat ze niemand zullen aanklagen
Vreemd. In je link staat
De marktleider zegt niet-commerciële projecten niet aan te vallen met patentenclaims
Sinds wanneer beschouw jij Tomtom als een niet-commerciële project ?

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 11:30

image

Daar heb je een punt. Daar had ik over heen gelezen.

Anonymous Coward op Woensdag 24 Februari 2010 13:43

image

misschien een idee om je links dan eerst eens te lezen voordat je weer alle topics vol gaat spammen.
Je nieuwe mantra moet nog in deze discussie... MS opsplitsen.. heeft er namelijk ook niks mee te maken ;)

Even terug on=topic dus.

Kaiser Söze op Donderdag 25 Februari 2010 21:25

image

Daar heb je een punt. Daar had ik over heen gelezen.


Bovendien ging het bij Tomtom niet om een linux-patent

hansn op Woensdag 24 Februari 2010 10:45

image

Opvallend, iemand die pleit voor minder Google bashing en vervolgens doodleuk volkomen off-topic begint met MS-bashing

U4iA op Woensdag 24 Februari 2010 10:56

image

@Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 10:37:

Ik vind dat hele patent geneuzel al oneerlijk. Maar om mijn standpunt daarover nog eens duidelijk te maken: Ik ben het niet altijd eens met de Marketing afdeling van Microsoft of alles wat Microsoft doet. Het enige verschil met de meute hier is dat ik Windows geen k*t pakket vindt net als veel andere Microsoft producten niet al bagger beschouw. Daarnaast gebruik ik ook gewoon OSS. Ik pas alleen voor het altijd maar negatief doen over een bedrijf terwijl het meer omvat dan de juridische of marketing afdeling. Het ongefundeerde afzeiken van sommige is toch wel op een heel triest niveau, terwijl ze zelf niet met de software (kunnen) werken. Daarnaast is het hier nogal pro-Google. Als Google weer iets doet is het halleluja-gehalte enorm. Ik heb destijds er maar voor gekozen om tegen de meute in te zwemmen. Ja ik gebruik Google producten, alleen ben niet zo halleluja meer als de meeste hier. Iemand moet toch waarschuwen en nu lijken steeds meer mensen toch een beetje wakker te worden, zoals jij dat andersom probeert. Toch!? Daarnaast is eerlijk zaken doen bijna onmogelijk als je aandeelhouders in je nek hijgen en dividend / goed rendement eisen. Uiteindelijk draait het allemaal om één ding: Geld! Zolang Microsoft in jou genoemde geval alleen grote bedrijven aan valt, zie ik geen problemen. Daarnaast is Google gewoon het nieuwe Microsoft in dat opzicht en begint de kolos scheurtjes te vertonen. Als deze ballon eenmaal klapt dan gok ik dat de implicaties vele malen erger zullen zijn dan wat we tot nu toe hebben gezien. Ik hoop dat het nooi zover komt, maar it's a disaster waiting to happen...

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 11:04

image

Als deze ballon eenmaal klapt dan gok ik dat de implicaties vele malen erger zullen zijn dan wat we tot nu toe hebben gezien. Ik hoop dat het nooi zover komt, maar it's a disaster waiting to happen...

Leg eens uit. Welke ramp staat ons te wachten door Google?
Zodra Google gekke dingen gaat doen stap je gewoon over naar een andere aanbieder.

Bij rampen denk ik persoonlijk aan een monocultuur waardoor één virus-uitbraak bijna alle computers kan platleggen.

U4iA op Woensdag 24 Februari 2010 11:15

image

Ik denk dat Google vast wel een keertje juridisch over de scheef gaat. Dit kan ook niet anders, want het is een enorme grote reus met zoveel vertakkingen en non-core afdelingen dat het haast niet meer (juridisch) te overzien is. Het zal me persoonlijk een worst zijn of ze (ooit) worden veroordeelt. Hiervan wordt alleen de EU financieel beter. Echter ben ik echt enorm bang voor privacy implicaties. Als je nu al niet goed op let kan alles over je op het internet staan. Google weet alleen vaak zoveel van je dat een verkeerde klik al tot gevolg kan hebben dat er veel ongewenste dingen gebeuren die bijna niet meer terug te draaien zijn, zie de problemen rond Buzz en de gevolgen voor sommigen. Stel dat het Google fundament scheurt, welke gevolgen kan dit allemaal wel niet hebben?!? Voor argeloze gebruikers (de meeste dus) is Google niet meer dan een handige zoekmachine met wat applicaties, terwijl ze niet snappen dat Google die applicaties alleen aanbied om een beter profiel van je te kunnen maken / zich aan je te binden om vervolgens met die gegevens reclames op je af te vuren die perfect bij jou passen. Klinkt handig, maar dat betekend wel dat Google veel van je moet weten om dat te kunnen doen. De data honger van Google is hetgeen mij vooral zorgen baart. Zeker als deze in handen van derden kunnen vallen en dat is zeker een mogelijkheid (zie recente hacks en aanvallen die Google dagelijks krijgt te voorduren). Ik wil niet weten wat criminelen allemaal hiermee zouden kunnen doen...

Bij rampen denk ik persoonlijk aan een monocultuur waardoor één virus-uitbraak bijna alle computers kan platleggen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat security maatregelen per bedrijf verschillen. Daarnaast zou dat dan net zo goed voor Linux of een ander OS gelden.

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 12:23

image

Echter ben ik echt enorm bang voor privacy implicaties. Als je nu al niet goed op let kan alles over je op het internet staan. Google weet alleen vaak zoveel van je dat een verkeerde klik al tot gevolg kan hebben dat er veel ongewenste dingen gebeuren die bijna niet meer terug te draaien zijn,

Dat geldt voor alles. Een voorbeeldje. Twee personen gebruiken een p2p programma en allebei hebben ze niet in de gaten dat ze per ongeluk de hele harde schijf delen.
De ene persoon slaat al z'n privacy-gevoelige data lokaal op, op de harde schijf. De tweede persoon slaat alles op in de cloud.

Welke van de twee is het minst slecht af in dit specifieke voorbeeld?

VS waarschuwt voor datalekken via p2p

Zo kun je voor alles voor- en nadelen bedenken. Wat jij constant doet is Google de grond instampen en beschuldigen zonder enig bewijs.

U4iA op Woensdag 24 Februari 2010 13:03

image

P2P is natuurlijk wel iets heel anders dan Google. Alhoewel beide gevoelige informatie kunnen bevatten denk ik dat Google meer van jou weet om oa. identiteitsfraude goed te kunnen uitvoeren dan een P2P netwerk. Google weet van de hoed en de rand op veel fronten voor het hoe, wat, waar, wanneer, waarmee, waardoor, waarvoor, met wie, gezondheid, etc. en koppelt deze gegevens bewust voor financieel gewin (door oa. advertenties). Dat is iets wat mensen over het algemeen niet in een documentje hebben staan dat toevallig door een slechte configuratie wordt gedeeld met de rest van het P2P netwerk. Ook is Google voor iedereen zonder installatie van andere apps toegankelijk. Als het dan ook nog eens is gecached door Google...

Wat jij constant doet is Google de grond instampen en beschuldigen zonder enig bewijs.Welke beschuldigingen dan? En de grond in stampen terwijl ik het vrijwel altijd over privacy en advertenties (en de dominate rol hier in) heb, is naar mijn mening wat anders dan dat ik loopt te roepen dat ze waardeloze producten leveren. Als ik dat heb gezegd dan zie ik graag een of meerdere (aangezien het constant is) linkjes als bewijs.

Kickass op Woensdag 24 Februari 2010 11:31

image

...door Microsoft.

Natuurlijk!

Rinse op Woensdag 24 Februari 2010 12:46

image

Dit verklaart meteen eerdere berichtgeving van Microsoft op webwereld dat Google binnenkort te maken krijgt met antitrust-onderzoeken...

Blieb op Woensdag 24 Februari 2010 13:27

image zomerhack badge 2

Niet echt Googles dag.

Er is inmiddels vandaag ook een veroordeling bekend geworden tegen Google medewerkers in Italie wegens privacy schendingen.
news.cnet.com/8...000092-264.html

en (ongerelateerd) heeft Xerox ook nog eens Google voor de rechter gedaagd wegens patentschendingen.
www.computerwor...s?taxonomyId=70

En in de VS heeft Google hun extreem hoge opzegkosten van de Nexus One telefoon abbo verlaagd (350$ -> 150$) na een onderzoek van de telecomregulator
www.electronist...d.cancel.fees/

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 13:46

image

Er is inmiddels vandaag ook een veroordeling bekend geworden tegen Google medewerkers in Italie wegens privacy schendingen.

Wow! Iemand plaatst een treitervideo op Youtube en nu is Google "evil"?

Onvoldoende actie

De rechtbank vindt dat Google niet snel genoeg actie heeft ondernomen tegen de video en de makers, ondanks het feit dat particulieren snel afwijzende commentaren plaatsten bij de video.

Het bedrijf bracht daar tegenin dat het ondoenlijk en ongewenst is om alles te controleren wat plaats heeft op Google Video. De opname zou direct zijn verwijderd, nadat de onderneming op de hoogte werd gesteld van het bestaan ervan. Ook heeft het bedrijf alle medewerking verleend aan de Italiaanse autoriteiten bij het traceren van de makers van de video.


click

Op deze manier kun je Youtube, Dumpert en al die andere video upload sites maar beter gelijk sluiten.

Lekker selectief quoten om Google zo zwart mogelijk te maken.

Blieb op Woensdag 24 Februari 2010 15:16

image zomerhack badge 2

De opname van de autistische jongen die in elkaar werd geslagen die leidde to de veroordeling van de Italiaanse Google bonzen was pas na twee maanden van Google verwijderd.
Verder claimt Google wel dat controle moeilijk is maar weten ze heel effectief allerlei andere zaken zoals porno weg te filteren.
Probeer maar een wat porno te uploaden en twee maanden te laten staan.

Gregorius op Woensdag 24 Februari 2010 15:32

image

...was pas na twee maanden van Google verwijderd.

Twee maanden nadat er een klacht is ingediend of twee maanden nadat de video is geplaatst. Dat maakt nogal een verschil.

Verder claimt Google wel dat controle moeilijk is maar weten ze heel effectief allerlei andere zaken zoals porno weg te filteren.

Ik vind het al heel knap dat er op porno gefilterd kan worden. Maar hoe zou je een filter moeten maken dat onderscheid maakt tussen een relletje/vechtpartij of een treitervideo?
Is het wettelijk verplicht om te filteren op gezichten die overeenkomen met het down syndroom?
Hoe filter je op het pesten van autisten?
Wat is de volgende stap, dat Google verplicht moet gaan filteren op vanalles en nog wat?

Ik begrijp dat jij voorstander bent van het systeem wat ze in Italie willen invoeren, namelijk, dat elke video eerst gescreend moet worden voordat ie geplaatst wordt?
Dan kunnen Youtube en andere video upload sites wel sluiten.

Kaiser Söze op Donderdag 25 Februari 2010 21:28

image

Lekker selectief quoten om [vulmaarin] zo zwart mogelijk te maken.

Gut, dat ik dat nou van jou moet horen zeg! Komt 't je niet een beetje bekend voor?

little_peet op Woensdag 24 Februari 2010 13:37

image

Het zou een goeie zaak zijn als google alle andere zoek machines verwijderd uit de zoek resultaten, je wordt er het laatste half jaar horendol van. Dat als je op een elektronica product zoekt, alleen nog maar resultaten krijgt van kieskeurig,ciao, en allerlei vergelijkings sites. Die vaak helemaal geen informatie hebben over die producten.

Als je op software gaat zoeken is het helemaal een ramp, alleen maar shareware verzamel sites en warez sites. De echte fabrikanten van een product zijn bijna niet meer te vinden.

Er zou een knopje moeten komen, in google, resultaten zonder "horizontale" zoek resultaten.

Ik hoop dat google wint, en de aanklagers er aan onderdoor gaan, dat houd de resultaten weer een stukje zuiverder.

anonymous_118315 op Woensdag 24 Februari 2010 20:24

image

Zinnig; Google heeft veel invloed.Die kwam ik hier naast tegen in de huidige poll. En ik moet zeggen, het was de eerste keer dat ik een optie tegen kwam die perfect op mijn mening aansloot.

Ik denk wel dat het moeilijk gaat worden om aan te tonen dat Google rankings beïnvloedt, maar mocht dat lukken dan moet Google op de vingers getikt worden.

Concurrenten bewust en op oneerlijke wijze dwars zitten is niet iets wat geaccepteerd mag worden van Google. Daarvoor hebben ze inderdaad teveel invloed.

Blieb op Donderdag 25 Februari 2010 07:22

image zomerhack badge 2

Ik denk dat het juist heel maakelijk is om aan te tonen dat Google de ranking beinvloed.
Het is echter maar de vraag of dat mag als je zo'n dominant marktaandeel hebt.

Let wel de beinvloeding van de ranking kan heel valide redenen hebben vanuit google gezien maar toch enorme consequenties hebben voor bedrijven in de zoek machine die daar volledig van afhankelijk zijn. Deze bedrijven kunnen effectief bij Google niet of nauwelijks geen verhaal halen terwijl een enorme rankingdaling voor bijvoorbeeld on line bedrijven enorme verliezen kan opleveren.
Daardoor kan wat Google beschouwt als normaal handelen toch misbruik zijn van de marktpositie.

Dat hoeft oook niet meteen te betekent dat Google een boete krijgt. Zij kunnen mogelijk ook hun processen verbeteren zodat bedrijven niet plotseling geconfronteerd worden met dramatische ranking wijzigingen en zorgen voor betere afhnadeling van klachten. Ook zou een 3rd party regulator voor zoekmachines een opties zijn (die zou niet alleen Google reguleren) zodat Googles handelingen jegens partijen in die zoekindex kunnen worden getoests. De zoekindex is zo'n machtig instrument in de wereld van het internet dat consumenten en vooral bedrijven niet alleen volledig afhankelijk willen zijn van de interne keuzes van de zoek bedrijven zoals Google en Microsoft. In een tijd waarin Google een online bedrijf kan breken door een verslechtering van de ranking is enig toezicht daarop misschien wel eens goed.

Gregorius op Donderdag 25 Februari 2010 09:32

image

maar toch enorme consequenties hebben voor bedrijven in de zoek machine die daar volledig van afhankelijk zijn.

En daar ligt het probleem. Bedrijven maken zich teveel afhankelijk van slechts één aanbieder. Als een bedrijf falliet gaat omdat het niet of slecht kan adverteren of omdat haar advertenties niet door genoeg mensen gelezen worden, dan zijn haar produkten blijkbaar niet uniek genoeg.

Overigens, adverteerders zijn wel de laatsten waar ik medelijden mee heb.

Blieb op Donderdag 25 Februari 2010 12:56

image zomerhack badge 2

En daar ligt het probleem. Bedrijven maken zich teveel afhankelijk van slechts één aanbieder.
Dat is dus waarom er sprake is van een dominante marktpositie. anderen kunnen niet om je heen.

Gregorius op Donderdag 25 Februari 2010 16:54

image

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Nieuwe poging.

Bedrijven die willen adverteren moeten zich niet afhankelijk maken van slechts één van de aanbieders.

anonymous_118315 op Donderdag 25 Februari 2010 20:13

image

Ik denk dat het juist heel maakelijk is...Hartstikke goed van je, maar ik hoop dat je kan accepteren dat ik wel twijfel.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws