VS pusht megaboetes via ACTA

Amerikaanse vlag

Gepubliceerd: Dinsdag 2 maart 2010

Een nieuw lek onthult dat de EU en VS op cruciale punten haaks op elkaar staan. Toch vechten de twee grootmachten niet over alles. Over three-strikes-maatregel bestaat geen onenigheid.

Toon volledig artikel

bluegoaindian op Dinsdag 2 Maart 2010 15:12

image

Dit is erger dan de bewaarplicht.....
Dit moet op het journaal komen.

derda op Dinsdag 2 Maart 2010 15:40

image

En dan? De gemiddelde Nederlander begrijpt hier niets van ben ik bang. Om mij heen leeft de goed geïndoctrineerde & schrikbarende instelling "je hebt toch niets te verbergen", ga er maar eens aan staan op een feestje. Vooralsnog hoop ik dat Brenno zo door gaat..

U4iA op Dinsdag 2 Maart 2010 15:56

image

De meerderheid van de mensen zal wellicht geen idee hebben waar het over gaat, maar dan is het dus een kwestie van voorlichten. Weet jij dan wel wat er allemaal speelt? Ik niet. Het is inderdaad wel vreemd dat er zo weinig aandacht voor is, zeker gezien de ver strekkende gevolgen. Is dit wat men nu eigenlijk bedoeld met achterkamertjes-politiek en dat men dit niet meer zou doen? Kijk, de geschiedenis herhaalt zich. Welke politieke partij is hier overigens wel mee bezig? Misschien handig om te weten bij de verkiezingen in juni.

Kletskous op Dinsdag 2 Maart 2010 23:11

image

Groen Links is hier in ieder geval mee bezig en Bits Of Freedom voert ook actie om het bij andere partijen op de agenda te krijgen en dat kun je zelf ook doen.

https://www.bof.nl/2010/03/01/vraag-jouw-politieke-partij-digitale-vrijheid-te-beschermen/

Tr909 op Woensdag 3 Maart 2010 10:43

image

'als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen"
Dat is hetzelfde als "als je niets fout doet..."
Alleen, JIJ bepaalt niet wat fout is en iets
wat nu niet fout is, kan in de nabije toekomst
zomaar ineens wel fout zijn.

Bedenk dus goed wat je met je laatste vrijheid doet!

Dat zie je met zo'n verdrag als dit ook. Iets dat in Nederland volgens de wet mag kan in een verdrag zomaar ineens worden verboden. Een verdrag (afspraak) gaat boven de wet en betekent:
hoppa, handboeien, opsluiten en uitleveren aan de USA.

anderenaam op Woensdag 3 Maart 2010 11:06

image

Anti-ACTA zijn staat niet hoog op de agenda van de meeste media. Zij verdienen aan auteursrechten, vooral de entertainment-sector.

Ook veel journalisten hebben een natuurlijke sympathie voor bescherming daarvan, bijv. omdat zij ook documentaires willen maken of boeken. Zij zijn geen pamfleteurs, die vind je eerder onder bloggers.

Caesar Tjalbo op Woensdag 3 Maart 2010 14:26

image

Journalisten produceren per definitie auteursrechtelijk beschermd materiaal. Ik heb wel eens gereageerd op redactionele artikelen waar inbreuk op een auteursrecht "diefstal" genoemd werd en gevraagd waarom de schrijver geen melding maakt van het feit dat hij of zij een eigen belang heeft bij zo'n kwalificatie, vooral omdat de term feitelijk onjuist is.

Blijkt dat journalisten graag doorgaan voor onafhankelijke nieuwsleveranciers totdat ze menen in hun portemonnee te worden geraakt; dan zullen ze alles doen om het gebrek aan distantie te maskeren.

Ronald123 op Dinsdag 2 Maart 2010 15:35

image

@redactie/brenno: er staat Raad van Europa waar in de pdf Council of the European Union staat. De Raad van Europa is een andere club, staat los van de EU. Als in EU-verband over 'Raad' wordt gesproken, gaat het over de raad van ministers van de lidstaten.

derda op Dinsdag 2 Maart 2010 15:46

image

Zo te zien klopt dat:
"De Raad van Europa (Frans: Conseil de l'Europe, Engels: Council of Europe) is een organisatie waar 47 Europese landen lid van zijn. Er zijn ook landen die de status van waarnemer hebben. Hoewel de Raad van Europa dezelfde vlag en hetzelfde volkslied heeft als de Europese Unie, maakt het geen deel uit van deze organisatie." Bron

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Dinsdag 2 Maart 2010 17:27

image

@ronald123: ik heb het nog eventjes gecheckt voor publicatie en EZ ermee geconfronteerd. Lijkt wel goed te zijn. Maar je wordt gek van al die losse clubjes met bevoegdheden. Het zit toch wel ingewikkeld in elkaar. Snap je wel.

anderenaam op Woensdag 3 Maart 2010 11:45

image

Brenno,

De Raad van Europa vergadert in Straatsburg en heeft een parlement met daarin afgevaardigden uit de nationale parlementen. Dit orgaan dateert van voor de Europese Unie. Ook landen als Rusland en Oekraïne zijn tegenwoordig lid. Er is wel een eis dat je de doodstraf afschaft en een democratie bent om lid te mogen zijn. Wit-Rusland is dus geen lid.

Het belangrijkste verdrag dat zij daar bewaken is het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Daar hoort ook een Gerechtshof bij dat eveneens in Straatsburg zetelt.

Je zou eens kunnen uitzoeken welke Nederlandse Tweede en Eerste Kamerleden tegenwoordig ook af en toe in Straatsburg zitten als lid van het Parlement van de Raad van Europa.

Misschien wordt het tijd dat ze daar eens een flinke aanscherping maken van de persoonlijke vrijheden en rechten van burgers.

Dit zijn dus andere beesten dan de Europese Raad (die is van Ministers en wordt nu voorgezeten door van Rompuy) en het Europees Parlement (dat heeft rechtstreeks gekozenen i.p.v. gekozen leden van nationale parlementen die daarheen afgevaardigd zijn).

Ronald123 op Woensdag 3 Maart 2010 14:25

image

Dank voor je reactie. Helaas kan het ministerie zich ook vergissen, zo blijkt...

7Penselen op Dinsdag 2 Maart 2010 15:49

image

Dit is een typische maatregel waarbij Europa zich moet laten behandelen als het schoothondje van de USA. Dit boze ACTA plan moet zo snel mogelijk van tafel, want dit is echt te gek voor woorden.

U4iA op Dinsdag 2 Maart 2010 16:00

image

...tenzij we andersom dan ook Amerikaanse bedrijven mogen aanklagen voor absurde schadevergoedingen van vele miljoenen. Thee te warm en valt op je schoot? Betalen, want het stond niet op het bekertje! Laten we dan ook gelijk de software patenten invoeren...

Caesar Tjalbo op Dinsdag 2 Maart 2010 16:06

image

Inmiddels is duidelijk dat de teksten ook daadwerkelijk veel van de DMCA in zich hebben. Zo komt er een verbod om de beveiliging van auteursrechtelijk beschermd materiaal te doorbreken. Daardoor zou het bijvoorbeeld alsnog verboden worden om DVD's te kunnen bekijken op computers met bijna alle Linux-edities. Dit blijft merkwaardig.

Ik gebruik Linux, ondermeer om films mee te bekijken. Als mijn distro niet de vereiste programmatuur levert om legaal DVDs mee af te spelen (en voorzover dat al niet het geval is dan zal dat bij Blu-Ray met AACS wel gaan spelen), dan kunnen die media nooit voor mij bedoeld zijn.

Anders gezegd: de entertainmentmarkt richt zich niet op Linux gebruikers en zo kan er ook geen schade ontstaan door een Linux gebruiker die een gekraakte film bekijkt. Als je geen films maakt voor mij, dan kan je ook niet klagen dat er inkomstenderving is als ik niet betaal voor een download.

Eric_ op Dinsdag 2 Maart 2010 16:37

image

Uiteindelijk is het laatste woord niet meer aan Nederland, maar aan het Europees Parlement.
Dat lijkt wel op de wetgeving over de bewaarplicht. Europa beslist zaken die deels illegaal zijn in de lidstaten en Nederland, Nederland volgt braaf met strengere maatregelen. Nu staat er nog dat te er tegen zijn, maar wacht rustig af tot NA de verkiezingen, dan kan het opeens wel (dan zitten die politici weer enige jaren stevig in het zadel).

Handige op Dinsdag 2 Maart 2010 16:40

image


Sjongejongejonge, wat een hoop 'activisme' de laatste tijd op webwereld zeg.

Het ene na het andere artikel over ACTA en te veel progagandapraatjes van Bits of Freedom, Engelfriet en consorten. De balans slaat een beetje te ver door naar links als je het mij vraagt.

Een open internet zonder regels is niet alleen een utopie maar ook onwenselijk. Regulering is nu eenmaal nodig om de boel voor iedereen (ja, ook voor de entertainmentindustrie) leuk te houden.

bluegoaindian op Dinsdag 2 Maart 2010 16:48

image

Ze hebben gewoon gelijk en heeft niks met links of rechts te maken! of ben jij voorstander van deze antidemocratische beperkingen?

Grod op Dinsdag 2 Maart 2010 17:18

image

Nee, Handige snapt gewoon niet dat het linea recta naar Gulag leidt en dat hij er een van de slachtoffers kan (en zal) worden, al heeft hij "niks te verbergen"

bluegoaindian op Dinsdag 2 Maart 2010 17:25

image

nee vrees het ook
handige lijkt niet zo handig zal ook vast wel geen kinderen hebben....
want niks te verbergen doet er niet echt toe....
hij zou dit eens moeten lezen...
http://www.privacybarometer.nl/teksten.php?p=21

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Dinsdag 2 Maart 2010 17:32

image

@Handige: nee hoor geen activism, maar dit dossier gaat tot de kern voor internetgebruikers: filteren, 3-strikeswetgeving, zeer hoge boetes, enzovoort. Dat is wel nieuwswaardig.

Als de verslaggeving eenzijdig lijkt dan kan dat kloppen: alles gebeurt in geheim en je stuit als journalist op geen commentaar. Dat is geen reden te stoppen met schrijven. Zeg niet dat ik het hele verhaal niet probeer te krijgen: ik bel en wob me suf. Ga zelfs naar de rechter om de andere kant van het verhaal te krijgen als dat straks nodig blijkt.

tuXzero op Dinsdag 2 Maart 2010 19:49

image

Heel goed. Zo hoort dat! Dat zwijgen is een strategie om iedereen stil te houden. Juist die houding vind ik enorm eng. Want als er gezwegen wordt dan haken journalisten vanzelf af. En als journalisten afhaken, wie zijn dan onze ogen en oren? Hoe moet ik dan weten welke politieke dreigingen er schuilen?

Brenno, je doet uitstekend werk. Je steekt je kop niet in het zand maar houd de oren gespitst zodat ze ons behoeden van het kwaad. In dit geval het kwaad dat ACTA heet. Ongeacht de dreiging die de ACTA nou werkelijk vormt, bedankt voor je werk.

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Dinsdag 2 Maart 2010 20:42

image

Dank je. Ik doe mijn best.

Bitch of Freedom op Dinsdag 2 Maart 2010 21:00

image

er wordt ook behoorlijk veel fud verspreid. Omzeilen van kopieerbeveiligingen is in Europa ook niet toegestaan (copyright directive). We kennen in Europa ook verschillende straffen voor auteursrechtinbreuken 'te goeder' en te 'kwader' trouw. Justitie zal 'opzet' moeten aantonen. Is die er niet, dan zijn de straffen beduidend lager. Tot slot suggereert Brenno dat er nu geen statutory damages bestaan. Dat is ook niet zo. Die bestaan al lang in de EU enforcement directive.

Cesar M op Woensdag 3 Maart 2010 01:27

image

Wat heeft dat nu met links te maken? Maar ja, blijkbaar vind jij het handig om alles maar voor zoete koek te slikken.
Er is trouwens een groot verschil tussen wat regels toepassen die via een open democratisch proces tot stand komen, en een éénzijdig diktaat van de media-industrie te moeten accepteren dat in geheime achterkamertjes tot stand komt.
De bazen van de mediaconcerns verschillen trouwens geen haar van het type bankmanager dat driftig de crisis heeft helpen ontstaan. Geef ze één vinger en foetsjs... weg is je hand.

bluegoaindian op Dinsdag 2 Maart 2010 16:45

image

Misschien heeft de duidelijke duitse uitspraak wel een positief effect...
als de bewaarplicht is verboden dan kan je ook niet meer vaststellen wat de overtreding is....
Ik denk dat er een strijd gaat ontstaan tussen landen en verdragen....
en dat je ook gaat zien dat landen verdragen gaan negeren.

breez op Dinsdag 2 Maart 2010 17:33

image

Mijn oude wijze vader zei altijd:

wie niet luisteren wil, moet maar voelen.

het is natuurlijk ondenkbaar dat het geen wat er nu aan de hand is , vrolijk door blijft gaan. Geld trouwens niet alleen voor illegaal aanbod op het internet. Kijk ook eens naar alle andere artiklen welke op groote schaal worden nagemaakt. Want ook dat is een deel van ACTA. Je zal maar een hoop tijd en geld in een producht gestopt hebben, om vervolgens te zien dat een ander er met jouw vinding vandoor gaan.

gr

Athalon1951 op Dinsdag 2 Maart 2010 18:44

image

Helaas begrijp jij het ook niet, dat hele ACTA gedoe is een rookgordijn om de echte redenen te verbloemen, oftewel totale controle tot in de slaapkamer over een jaar of 2 á 3 dan kun je gewoon 's nachts je raam open doen en hoor je honderden sirenes en zie je tientallen SWAT cars door je buurt rijden en heel stiekem staan op station Haarlem op een achteraf spoor de ouderwetse veewagons uit de tijd van onze Adolf Hitler te wachten om de arbeider en ieder die anders denkt dan de christenen af te voeren naar Nova Zembla in plaats van Auswitch of Bergen Belsen omdat die inmiddels afgebroken zijn. Hoe komt men er toch bij dat het om dat ene MP3tje gaat of dat nagemaakte Nike jasje uit China.

MajinZ op Dinsdag 2 Maart 2010 18:48

image

Mooi stuk, dank u!

Als ACTA dan toch moet komen, probeer dan op zijn minst om ook een beetje voor de rechten van de doodgewone burgers op te komen! Wij zijn straks de criminelen, en dan worden ons miljoenenboetes opgelegd? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben dan failliet. Niks niet sparen voor een leuk huis, weg vriendin, weg inkomsten, weg leven. Als de EU ook maar een klein beetje vóór democratie en vóór mensenrechten is dan moeten ze eens tegen de VS zeggen dat ze hun waffel moeten houden. Wat voor represailles zullen volgen als de EU een punt zet achter ACTA?

Bitch of Freedom op Dinsdag 2 Maart 2010 20:59

image

Zucht. Brenno schiet weer uit de heup omdat ie niet weet hoe het zit. Omzeilen van kopieerbeveiligingen is in Europa ook niet toegestaan (copyright directive). We kennen in Europa ook verschillende straffen voor auteursrechtinbreuken 'te goeder' en te 'kwader' trouw. Justitie zal 'opzet' moeten aantonen. Is die er niet, dan zijn de straffen beduidend lager. Tot slot suggereert Brenno dat er nu geen statutory damages bestaan. Dat is ook niet zo. Die bestaan al lang in de EU enforcement directive. Dus, Brenno....verdiep je eerst 's in de kwestie voordat je allerlei fud verspreid. Dat heeft met openheid niets te maken. Wel met gedegen onderzoek.

zwart-wit op Dinsdag 2 Maart 2010 21:15

image

Brenno schiet weer uit de heup omdat ie niet weet hoe het zit

Niet voor het een of ander, maar ik hoop dat Brenno als een dolle hond om zich heen zal blijven schijten. Dit om waanzinnige zaken zoals ACTA, waarbij wederom de grote platenmagnaten betrokken zijn, eens lekker in de poten te schieten.

Het schijnt dat jij wel weet waar het bij ACTA precies om draait? Laat het Brenno dan even precies weten?

Zoniet en zolang ACTA geen openheid van zaken geeft, hebben personen zoals Brenno en zijn collegae alle recht om zelf te achterhalen wat het daadwerkelijke doel van dit fenomeen is.

In ieder geval is het nu duidelijk dat Amerika een dikke vinger in de ACTA pap probeert te krijgen. En met de VS ook onze eigen Breinloze figuren. Mogelijk dat zelfs de familie van Berlusconi er financieel zeer op vooruit zal gaan.

Men zou te ver door kunnen schieten, alhoewel, men schiet gewoon keihard door. Men vergeet dat men te maken heeft met particulieren en niet met Chinese of Koreaanse miljonairs.

Stelletje klojo's. Van een kale kip is niet te plukken.

dlerew op Dinsdag 2 Maart 2010 22:36

image

Je doet zelf allemaal aannames zonder die te onderbouwen. Dat is al een tegenstelling tot de schrijver van het werk. Verder maakt het document en andere stukken duidelijk dat er a) geen rechter aan te pas hoeft te komen en b) dat de weg vrij is dat door juridische/financiële dreigingen providers weinig keuze hebben dan eieren voor hun geld te kiezen en de machteloze klant af te sluiten. En kom nu niet aan met dooddoeners dat het zo'n vaart niet zal of kan lopen: wanneer je die hoop hebt neem je de mogelijkheden en burgerrechten niet serieus.

Kletskous op Dinsdag 2 Maart 2010 23:18

image

Brenno de Winter is volgens mij zowat de enige Nederlandse journalist die hier gedegen onderzoek naar doet. Kranten, radio en tv boeit het allemaal niet, (waardoor zou dat komen, trouwens? = iets met belangen?) terwijl het hier toch gaat om zaken die ons allemaal aangaan. En ook al zou hij dan eens een foutje maken, ik vergeef het hem graag,

Anonymous Coward op Dinsdag 2 Maart 2010 21:05

image

Ik ben zo benieuwd hoe snel ik mijn three strikes bij elkaar heb voor het constant seeden van een enorme stapel vrije software!

zwart-wit op Dinsdag 2 Maart 2010 21:16

image

Hoe durf je. Ze zouden je bij de eerste keer al op non-actief moeten zetten. Toch geen Linux-versies of OpenOffice software.

Foei ;-)

Besides heb je ook het download linkje :-)

Kletskous op Dinsdag 2 Maart 2010 23:20

image

Heb je die antikapitalisten weer met hun vrije software :)

Gregorius op Woensdag 3 Maart 2010 08:56

image

Ach, Nederland kan er zelf ook wat van. Oorspronkelijk werd het schenden van auteursrecht aangemerkt als een overtreding.
Onder druk van auteursrechtenorganisaties is de wet stilletjes veranderd en nu wordt het aangemerkt als zijnde een misdrijf. Dit alles om de boetes exhorbitant hoog te kunnnen maken.

Blieb op Woensdag 3 Maart 2010 10:54

image zomerhack badge 2

Zo komt er een verbod om de beveiliging van auteursrechtelijk beschermd materiaal te doorbreken. Daardoor zou het bijvoorbeeld alsnog verboden worden om DVD's te kunnen bekijken op computers met bijna alle Linux-edities.

Hebben DVD's een lees beveiliging dan? Hoe doen DVD spelers dat dan en waarin verschilt dat van wat linux doet ?
Ik dacht dat er hoogstens beveiligingen doorbroken werden bij het kopieren van DVD's.

Gregorius op Woensdag 3 Maart 2010 11:18

image

Hebben DVD's een lees beveiliging dan?

Ja. Zo'n beetje alle commerciele DVD's maken gebruik van een encryptie. Alleen DVD-speler fabrikanten die een licentie hebben afgenomen mogen legaal een DVD decrypteren.

Content Scramble System

Dankzij Jon Lech Johansen kun je voor Linux een lib downloaden die tijdens het afspelen of copieren de DVD decrypteert.

Blieb op Woensdag 3 Maart 2010 14:15

image zomerhack badge 2

Bedankt voor de info.
Heb nog even nagekenen.
Sinds Vista bevat Windows gelicensieerde DVD afspeelsoftware. (XP bevat dus net als blijbkaar de meeste linux distro's geen licentie om DVD's af te spelen).
Gebruikelijk was daarom leveranciers van DVD spelers voor PC's vrijwel altijd ook afspeelsoftware meeleveren die wel gelicensieerd is/was om de DVD's af te spelen. Maar dat is dan vast geen linux software natuurlijk.

stock op Woensdag 3 Maart 2010 11:52

image

ACTA , Anti Counterfeiting Trade Agreement

Normaal gesproken wetgeving om het vervalsen of namaken van
producten tegen te gaan. Zo van iemand heeft een Lexus en vervangt de L door een Mercedes ster en biedt het namaak gevalletje aan een onwetende koper als zijnde een nieuw model Mercedes.

Wat dit met jouw DSL verbinding te maken heeft is mij een raadsel. Misschien is de ACTA hype in relatie tot Digital Rights en DMCA niks anders dan een zorgvuldig gorchestreerde afleidings maneuvre.

Caesar Tjalbo op Woensdag 3 Maart 2010 14:31

image

Er worden allerlei inbreuken op intellectuele eigendom op een hoop geveegd. Begrijpelijk, als je ziet hoeveel moeite het nu al kost om op een lijn te komen dan snap ik wel dat ze dat proces niet voor diverse onderwerpen opnieuw willen doen.

Uiteraard is het raar. Namaak horloges hebben niets van doen met van CD geripte MP3s. De bestrijding en bestraffing lijken ook niet op elkaar. Dit aspect is een van de vele dingen die ACTA zo verwerpelijk maken.

Grod op Woensdag 3 Maart 2010 15:09

image

Hey stock,
Ga je eens even in de materie indiepen.

Anonymous Coward op Woensdag 3 Maart 2010 16:16

image

Inbreuk maken op eigendommen gaat het de VS niet eens om, ze willen alles weten van jou zodat ze een compleet beeld hebben van jou als wereldburger. Hitler/Goebels kwamen met tattoo's om de Joden te rankschikken nog even en wij krijgen een chip met een streepjescode ingeplant. De VS is een control freak dat alles maar dan ook alles wil weten van alles en iedereen.

Als het zou gaan om Cd's, Dvd's en alle namaak waarom trekken ze China niet aan de mouw omdat China samen met India op het punt staan een economische wereldmacht te worden en ja die maak je niet graag kwaad.

Anonymous Coward op Woensdag 3 Maart 2010 16:18

image

Nog even dit, de Nederlandse overheid loopt altijd achter de kont van de VS aan en als de VS een scheet laat zegt onze overheid niet van gadver jij boer maar ohh wat wat ruikt jij lekker.

MajinZ op Woensdag 3 Maart 2010 17:09

image

Politisch gezien moet een land soms nou eenmaal buigen voor de wil van een ander land. Misschien is dit niet wenselijk, maar zo werkt het wel. Je moet hier echter niet te ver in gaan. De laatste keer dat ik heb gekeken was Obama niet mijn President, dus hij en de VS hebben ook niks over mij te zeggen. Maar op landelijk niveau moet je soms wat mensen te vriend houden, anders kan dat bepaalde consequenties hebben.

Het is echter inderdaad wel zo dat de VS wel heel veel te zeggen wil hebben in andere landen. Dat siert ze absoluut niet.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws