Kleine browsers klagen over keuzescherm

maxthon

Gepubliceerd: Zaterdag 6 maart 2010

Zes kleine browsermakers zijn niet tevreden met het keuzescherm dat Microsoft verspreid. Ze vinden dat ze niet genoeg opvallen naast de grote vijf die de 'voorpagina' claimen.

Toon volledig artikel

Blieb op Zaterdag 6 Maart 2010 09:45

image zomerhack badge 2

Ze hebben gelijk maar nog erger is dat nieuwe aanbieders van browsers kansloos zijn. In de afgelopen jaren hebben we elke paar jaar nieuwe browsrs gezien die vernieuwen brachten.
Dergelijk innovatie wordt effectief gekilled door een dergelijk browserscherm omdat het haast onmogelijk is te concurreren met de browsers op een browserkeuze scherm tenzij hele diepe zakken hebt zoals alleen Google en MS die hebben.

Tarabass op Zaterdag 6 Maart 2010 10:27

image

Dat heet een verzadigde markt, is dus puur marktwerking. Zo kan je als hamburgerbakker ook niet meer echt groot worden, de andere jongens zijn veel te groot om daar tegen opgewassen te zijn. Die kleine jongens mogen blij zijn dat ze meegenomen zijn in het scherm, ik had van een paar nog nooit gehoord. Mensen die deze kleinere browsers gebruiken, of de mensen die deze kleine browsers gaan gebruiken, zijn niet de mensen die dit pas gaan doen na zo'n schermpje.

Ik moest gisteren een clean install doen van XP, en kreeg het scherm voor het eerst te zien. Ik vind het ideaal als webontwikkelaar, kan gelijk de big five installeren zonder er veel voor te doen..

Blieb op Zaterdag 6 Maart 2010 11:12

image zomerhack badge 2

Er is een verschil of een markt gesloten wordt door te veel concurrentie of door een maatregel die geintroduceerd wordt door ingrijpen van de overheid. Er is nog helemaal geen bewijs dat de markt verzadigd is zoals jij beweert. Browserinnovatie hoeft nog lang niet over te zijn en een nieuwe browser zou daar beter op in kunnen springen en daarmee marktasandeel kunnen verwerven.

Scarletta op Zaterdag 6 Maart 2010 11:18

image

Microsoft had ook mogen voorstellen alle browsers mee te installeren met Windows of bij het voorschotelen van het browser-keuzescherm. Had de EU vast geen bezwaar tegen gemaakt.

U4iA op Zaterdag 6 Maart 2010 12:12

image

Nee, eerst zeiken over de bloatware rommel die OEM mee installeren en dan ook nog tig browsers op je PC als je die installeert. Het is goed dat mensen zich bewust worden dat er meer is dan alleen IE, maar ik vind dat wat jij voor stelt nogal ver gaan.

Caesar Tjalbo op Zaterdag 6 Maart 2010 13:43

image

Dat laat onverlet dat Microsoft het had mogen voorstellen. In plaats daarvan hebben ze voorgesteld om de keuze aan de OEM te laten en hebben ze gesuggereerd om anders maar geen browser te leveren. De vraag/eis van de EU was keuze voor de consument, de oplossing werd niet voorgeschreven.

Scarletta op Maandag 8 Maart 2010 09:29

image

Inderdaad, en mijn voorstel moet je natuurlijk ook net zo serieus nemen als het idee dat blieb zijn openingspost echt schreef omdat hij zich zorgen maakte over de kleinste browsers t.o.v. het dominante IE.

Kaiser Söze op Zaterdag 6 Maart 2010 22:15

image

Microsoft had ook mogen voorstellen alle browsers mee te installeren met Windows of bij het voorschotelen van het browser-keuzescherm.

Ik wed dat er vast een paar bij zitten met enorme security holes. Leuk om dat meegeleverd te krijgen.

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 22:40

image

Dat heb ik ook met IE. Maar vreemd genoeg vinden bepaalde mensen dat ik daar niet vanaf mag zien, want Microsoft heeft het recht mij die security holes op te dringen.

En zoals je zelf zo cynisch opmerkt, echt heel leuk om dat meegeleverd te krijgen.

Kaiser Söze op Zondag 7 Maart 2010 20:55

image

want Microsoft heeft het recht mij die security holes op te dringen.

Opdringen? Je koopt toch zelf die Microsoft software, knuppel?

Marcel Nijenhof op Zondag 7 Maart 2010 22:02

image

"want Microsoft heeft het recht mij die security holes op te dringen."

Opdringen? Je koopt toch zelf die Microsoft software, knuppel?


Helaas ontbreekt het keuze scherm om dat te weigeren nog.

Anonymous Coward op Zondag 7 Maart 2010 22:13

image

iedere geleverde pc zal altijd vragen om wel of niet in te stemmen met de licenties. Doe je dat niet: keuze dus, dan krijg je geen Windows ;)
Vervolgens kun je het geld gaan terugvragen bij je leverancier.. ook weer keuze.

Marcel Nijenhof op Zondag 7 Maart 2010 23:03

image

iedere geleverde pc zal altijd vragen om wel of niet in te stemmen met de licenties. Doe je dat niet: keuze dus, dan krijg je geen Windows ;)

Waarom moet mij iets aangeboden worden wat ik niet wil hebben. Dit is letterlijk de omgekeerde wereld.

Vervolgens kun je het geld gaan terugvragen bij je leverancier.. ook weer keuze.

Waar jij wederom de verantwoordelijkheid hebt te bewijzen dat je geweigerd heb. Bedrijven doen letterlijk alles om deze mogelijkheid te dwarsbomen.

Tevens geld ondanks alles Microsoft zijn geld toch al ontvangen heeft. Dus dit is echt een slap aftreksel van een keuze.

Kaiser Söze op Maandag 8 Maart 2010 01:20

image

Waarom moet mij iets aangeboden worden wat ik niet wil hebben. Dit is letterlijk de omgekeerde wereld.

Ik zou zeggen: waarom koop je iets wat je niet wilt hebben? Over omgekeerde wereld gesproken....

Marcel Nijenhof op Maandag 8 Maart 2010 19:55

image

Ik zou zeggen: waarom koop je iets wat je niet wilt hebben? Over omgekeerde wereld gesproken....

Dat heet nu dominante marktpositie van Microsoft waardoor je de hardware die je wel wilt hebben niet kunt verkrijgen zonder de producten van Microsoft.

Anonymous Coward op Maandag 8 Maart 2010 08:07

image

Heb je dit weleens geprobeerd? Je moet je in zo belachelijk veel bochten wpringen, of het lukt stomweg niet omdat het geweigerd wordt.. dat is geen keuze maar een wassen neus.

anonymous_118315 op Zondag 7 Maart 2010 22:38

image

Je koopt toch zelf die Microsoft software, knuppel?Koop ik IE? Wie is hier nu de knuppel?

Ik vind het zelfs persoonlijk eigenlijk niet eens zo'n ramp dat Microsoft het meeleverd. Dat ik het niet kan deïnstalleren is het deel dat me iriteert.

Kaiser Söze op Maandag 8 Maart 2010 01:18

image

Koop ik IE? Wie is hier nu de knuppel?

Jij. Als je Windows koopt, dan zit IE daarbij in. Of wil je beweren dat je dat niet wist?

Dat ik het niet kan deïnstalleren is het deel dat me iriteert.

Waar haal jij het idee vandaan dat je het recht en de technische mogelijkheden zou moeten hebben om naar eigen goeddunken delen van het OS dat je hebt gekocht te deinstalleren?

Anonymous Coward op Maandag 8 Maart 2010 08:10

image

Waar haal jij het idee vandaan dat je het recht en de technische mogelijkheden zou moeten hebben om naar eigen goeddunken delen van het OS dat je hebt gekocht te deinstalleren?

Nou precies wat je zegt. Het is mijn computer en ik heb het OS gekocht, dat ik dan ook zal gebruiken zoals het mij goeddunkt. Waar haalt een fabrikant het recht vandaan om dit moedwillig te beperken?

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 08:22

image

Waar haal jij het idee vandaan...Tegen dergelijke logica kan ik niet op. RDF's zijn mij te lastig.

lars66 op Maandag 8 Maart 2010 08:30

image

Waarom denk ik nu ineens 'Catch 22' ?

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 09:34

image

Geen idee. Het lijkt er op dat je het os alleen mag gebruiken als je ook blij bent met alle meegeleverde shit. En als je het os os eenmaal gebruikt dan wordt je geacht je bek te houden als je niet tevreden bent met de koers van het bedrijf.

Het doet me denken aan een oud nummer van de rapper Ice-T. Shut up, be happy.

Marcel Nijenhof op Maandag 8 Maart 2010 20:00

image

Waar haal jij het idee vandaan dat je het recht en de technische mogelijkheden zou moeten hebben om naar eigen goeddunken delen van het OS dat je hebt gekocht te deinstalleren?

Sommige mensen zijn gewend in vrijheden te denken als het over software licenties gaat.

Andere zijn bereid te betalen om vervolgens met beperkingen te moeten leven.

Gregorius op Zaterdag 6 Maart 2010 11:34

image

Microsoft kan ook gewoon stoppen met IE. Dan hadden ze geen browserkeuzescherm hoeven te maken. Probleem opgelost en het scheelt ze veel geld.

U4iA op Zaterdag 6 Maart 2010 12:14

image

Wat is er mis met een totaal pakket willen aanbieden? Anderen doen dat tenslotte ook met hun OS, zoals Apple. Waarom stopt Google dan niet met Chrome en sponsort ze gewoon Firefox? Scheelt ook weer een hoop geld, toch?!

Anonymous Coward op Zaterdag 6 Maart 2010 15:27

image

Niets, maar je moet dan alleen geen veroordeling voor misbruik van marktmacht aan je broek hebben..

Scarletta op Zaterdag 6 Maart 2010 11:03

image

De innovatie is jarenlang gekilled door Microsoft met Internet Explorer, (die nota bene tabs in de browsers pas in 2006! invoerde) dit browserscherm had er gewoon veel eerder moeten komen. NU gaat kwaliteit tellen en dan komen vanzelf de andere browsers in zicht.
Wie zegt trouwens dat je er maar èèn kan installeren? Installeer er gewoon meerdere probeer ze uit en dan ontdek je vanzelf welke je ( waar) voor gebruikt. Na een maandje kan je eventueel de browser verwijderen die je niet meer gebruikt.

Het browserscherm is in elk geval goed voor de naamsbekendheid van alle browsers. En ook al zullen de percentages niet direct gigantisch gaan schuiven: mensen die sinds de eerste dagen van de PC thuis denken dat je alleen met IE het internet op kan weten tenminste dat er meer browsers zijn en hebben in elk geval de namen zien langskomen. Da is in elk geval een (magere) winst.

Marcel Nijenhof op Zondag 7 Maart 2010 10:25

image

Ze hebben gelijk

Ze hebben inderdaad gelijk dat ze klagen. Dat levert al weer gelijk extra aandacht op.

maar nog erger is dat nieuwe aanbieders van browsers kansloos zijn.

Dit scherm verbeterd hun situatie in ieder geval een klein beetje. Zonder dit scherm waren ze helemaal niet zichtbaar voor de eindgebruiker die er niet op zoek na gaat.

Dergelijk innovatie wordt effectief gekilled door een dergelijk browserscherm omdat het haast onmogelijk is te concurreren met de browsers op een browserkeuze scherm tenzij hele diepe zakken hebt zoals alleen Google en MS die hebben.

Ook zonder dit scherm hebben ze precies het zelfde probleem. Dit is dus geen argument tegen dat scherm.

Daarnaast was jij toch al tegen elke vorm van een keuze scherm dus zie ik de hele relevantie van jouw commentaar niet in.

Kaiser Söze op Maandag 8 Maart 2010 01:22

image

maar nog erger is dat nieuwe aanbieders van browsers kansloos zijn.

En hoe zit het dan met aanbieders van andersoortige software en applicaties?

Blieb op Maandag 8 Maart 2010 06:09

image zomerhack badge 2

En hoe zit het dan met aanbieders van andersoortige software en applicaties?
Heeft de EU daar ook ingegerepen met een maatregel die nieuwe aanbieders in de markt effectief benadeelt?

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 09:51

image

Het blijft een dilemma. Eerst werden alle aanbieders benadeeld door de strategie van Microsoft. Nu wordt dat niet perfect aangepakt door de EU, maar er wordt in elk geval iets gedaan.

Ik vraag me ook af of er een perfecte oplossing voor bestaat. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat Microsoft een Top 3 rechtstreeks aanbiedt, met een "Meer..." knop die naar een App store verwijst. Aangezien Microsoft toch gewoon heeft gekozen om IE8 eerst te pushen zou dat technisch geen belemmering hoeven te zijn.

Wel apart dat sommige mensen liever helemaal geen oplossing willen dan een deel oplossing. En dat je je zorgen maakt over nieuwe partijen en tegelijk hier reclame maakt tegen de browsers die als alternatief worden geboden.

Gregorius op Maandag 8 Maart 2010 10:03

image

Ik vraag me ook af of er een perfecte oplossing voor bestaat.

Niets is perfect natuurlijk. Maar veel van deze problemen hadden voorkomen kunnen worden wanneer microsoft door de overheid gedwongen zou worden zichzelf op te splitsen in een OS- en applicatie-tak.
Helaas valt dat buiten de mogelijkheden van de EC.

Gratisrijden .nl op Zaterdag 6 Maart 2010 09:57

image

Wat een irritante onzin is dit scherm. Wat als ik het gewoon zo wil laten als het is? Daar is geen knop voor te vinden en het scherm komt opdagen totdat ik een browswer installeer.

Het lijkt wel of MS zijn frustratie over het oordeel, aan zijn klanten uitlaat. Ik zie sinds Windows 2000, dat het met elke nieuwe versie en elke update waardelozer wordt.

svzanden op Zaterdag 6 Maart 2010 10:32

image

Wat wil je zo laten dan? Gebruik je nu IE6 of IE7 dan? Het scherm komt enkel en alleen als je dus IE als standaard browser hebt ingesteld.

Zoiezo snap ik niet (als consument) waarom je bij zijn zo'n sterk verouderde browser als IE wil blijven, andere browsers en met name de nieuwe Opera en Chrome zijn gewoon een stuk sneller.

@ontopic
Vanuit een webdeveloper point of view vind ik het absoluut niet wenselijk dat er bij de kleinere browsers zoveel staan die de Trident engine gebruiken (namelijk Maxthon / Avant / Sleipnir / SlimBrowser / GreenBrowser) en hoop dan ook dat die browsers lekker achteraan blijven staan.

Ik ben alvast benieuwd naar de resultaten van het scherm, hopelijk kunnen we dan IE7 en wellicht IE8 ook z.s.m. de deur uit bonjouren en hopen dat bedrijven ook in gaan zien dat ze beter voor niet IE kunnen gaan, daar het ver achterloopt op de rest en er tot nog toe mee wegkwamen :-(

Tarabass op Zaterdag 6 Maart 2010 10:43

image

Aantal Opera-downloads verdrievoudigd door browserkeuzescherm..

svzanden op Zaterdag 6 Maart 2010 10:51

image

Yup, en dan is Opera niet eens zo bekende bij de consument, ik ben benieuwd wat Chrome en Firefox voor download statistieken gaan afgeven :-)

En dan niet vergeten de maanden erop de eventuele mond op mond reclame van wellicht enthousiaste gebruikers die niet op het IE icoontje hebben gedrukt.

Blieb op Zaterdag 6 Maart 2010 11:15

image zomerhack badge 2

Misleidende tekst omdat Opera net daarvoor Opera 10.5 had uitgebracht en dat het aantal downloads natuurlijk ook significant beinvloed. We zullen wel zien of Opera echt marktaandeel wint over een paar weken.
Daarnaast is dat dan nog steeds treurig omdat een browser als Firefox wel op einge kracht marktaandeel kan binnenhalen maar Opera blijbasar veel hulp nodig heeft van concurrent Micrsoft om marktaandeel te scoren

Scarletta op Zaterdag 6 Maart 2010 11:26

image

Zoals je weet is Opera in het verleden door Microsoft meerdere malen de voet goed dwars gezet,dus laat dit dan het eerst zijn dat Opera een beetje profiteert van MS :)

U4iA op Zaterdag 6 Maart 2010 12:19

image

Nah profijt...ik ben door diverse mensen al gebeld met de vraag waarom ze nu een andere browser hebben en "alles niet meer werkt". Vooral Safari en Chrome vinden ze maar niets. Firefox en Opera gaan dan nog wel, maar toch is meestal de vraag hoe ze terug kunnen naar IE.

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 12:43

image

Tja, degene die bellen hebben dat probleem, daarvoor bellen ze tenslotte. Maar hoeveel bellen er niet? Dat is misschien een veel interessantere vraag.

U4iA op Zaterdag 6 Maart 2010 18:30

image

Degene die net bellen zijn degene die of al Firefox gebruikte (op mijn aanraden) of die gekozen hebben voor IE en het scherm snapte. De rest zijn gewoon ja/ok-klikkers die de eerste de beste selectie nemen om er maar vanaf te zijn zonder te begrijpen wat het inhoud. Uiteraard gaat het hier om prive dingen, want op het werk gaat dat natuurlijk niet zo. :)

Blieb op Zondag 7 Maart 2010 09:18

image zomerhack badge 2

Als ze Firefox al gebruikten (op jouw aanraden) dan hadden ze die blijkbaar al eerder gedumped want firefox gebruikers krijgen het keuze scherm niet.

anonymous_118315 op Zondag 7 Maart 2010 12:00

image

Dat viel mij ook al op. Ik heb de update wel geïnstalleerd, maar ik heb er nog geen 'last' van gehad.

En verder heb je de reactie van U4IA niet goed gelezen volgens mij. Hij beweert nergens dat mensen met Firefox het keuzescherm gehad hebben.

Caesar Tjalbo op Zaterdag 6 Maart 2010 13:27

image

ik ben door diverse mensen al gebeld met de vraag waarom ze nu een andere browser hebben en toen antwoordde jij "omdat je die zelf geïnstalleerd hebt, sukkel".

U4iA op Zaterdag 6 Maart 2010 18:32

image

Hahaha, ja dat dacht ik er wel bij na een hele diepe zucht :)

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 12:48

image

omdat een browser als Firefox wel op eigen kracht marktaandeel kan binnenhalenDat is inderdaad een flinke prestatie. Ondanks de stevige tegenwerking toch groeien. Ik vraag me af wat gebeurd was als de markt wel gezond had gewerkt. Misschien had dan nu iedereen geklaagd over de dominantie positie van Firefox.

Anonymous Coward op Zaterdag 6 Maart 2010 15:28

image

Vast niet, want je kunt gewoon in de code van Firefox kijken hoe ze in bepaalde gevallen te werk gaan en daarop naadloos aansluiten met je eigen software.

pieter.dko op Zondag 7 Maart 2010 19:13

image

Daarnaast is dat dan nog steeds treurig omdat een browser als Firefox wel op einge kracht marktaandeel kan binnenhalen maar Opera blijbasar veel hulp nodig heeft van concurrent Micrsoft om marktaandeel te scoren

.. dat komt misschien gewoon omdat FF de eerste was die heel veel anti-MS kabaal maakte?? - en dus heel veel naamsbekendheid gekregen heeft (ik kan me herinneren dat er zelfs zendtijd in het 8-uur journaal aan besteed werd)

Chrome heeft gewoon de Uber-marketing-machine van goggle achter zich, dus dat die naamsbekendheid is ook zeker niet gek /* offtopic:ligt het aan mij, of zijn er grote groepen MS-bashers die nu als lemmings achter het (privacy-verachtende) google aanhobbelen /*

Dus dat Opera heeel veel moeite moet doen om naamsbekendheid te krijgen is toch niet zo gek ?

Er wordt al 10-tallen jaren bewezen dat kwaliteit geen factor is in de populariteit van software, naamsbekendheid daarentegen ...

Tarabass op Zaterdag 6 Maart 2010 13:48

image

Gewoon deze update uitsluiten bij het updaten van je windows-installatie. Als lezer van deze site zou je dat zelf moeten kunnen bedenken..

Scarletta op Zaterdag 6 Maart 2010 11:24

image

verkeerd geplaatst

CyberData op Zaterdag 6 Maart 2010 11:37

image

Lijken wel Nederlanders.... als we niks te klagen hebben leven we niet. :-)

Anonymous Coward op Zondag 7 Maart 2010 22:47

image

Amen

JanW op Zaterdag 6 Maart 2010 11:38

image

Ik ken niet alle browsers bij naam e.d., maar zijn maxthon en avant niet gewoon IE-schilletjes (dus geen standalone browsers)?

Die hebben i.i.g. niet zoveel te zoeken in zo'n keuzescherm, lijkt me.

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 12:07

image

Dat lijkt me een lastige discussie. Als je bij elke engine maar 1 browser wil zien wie moet je dan tonen? Chrome of Safari? (Webkit) Firefox of Flock? (Gecko) IE of Avant? (Trident)

JanW op Zaterdag 6 Maart 2010 12:26

image

Het is in deze niet een kwestie van een gebruikte rendering engine.

Zover ik weet kun je avant of maxthon niet gebruiken zonder dat IE geïnstalleerd is.

Zolang de browser maar geïnstalleerd kan worden als een op zichzelf staande browser en niet afhankelijk is van een andere, reeds geïnstalleerde browser, kun je in deze lijst opgenomen worden. Lijkt mij.

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 12:41

image

Zover ik weet kun je avant of maxthon niet gebruiken zonder dat IE geïnstalleerd is.Okee, dat weet ik niet zeker. Voor zover mij bekend was hebben Avant en Maxthon alleen de engine nodig, niet de schil. Maar aangezien de één nooit los te zien was van de ander, heb ik me daar niet al te veel in verdiept.

JanW op Zaterdag 6 Maart 2010 17:57

image

Okee, dat weet ik niet zeker.
Ik heb even gekeken op de sites van beide 'browsers', en bij de systeem vereisten staat (een versie van) IE i.i.g. altijd als een voorwaarde gemeld.

En dat lijkt me gewoon niet handig bij een scherm met een browserkeuze. Dan kies je voor avant (of maxthon) en dan zou er een mededeling moeten komen dat IE eerst geïnstalleerd moet worden... (Daar zie ik op zich de humor dan wel van in, en de EC misschien ook wel. :-)

anonymous_118315 op Zaterdag 6 Maart 2010 20:36

image

Ik heb even gekeken op de sites van beide 'browsers', en bij de systeem vereisten staat (een versie van) IE i.i.g. altijd als een voorwaarde gemeld.Dat heb ik ook gezien, maar naar mijn idee bewijst dat nog niet veel. Je kan de Trident engine niet los downloaden. Dus om zeker te zijn dat je gebruikers de juiste engine gebruiken, zullen ze de juiste versie van de browser moeten hebben. Zelfs ik zou zo niet op kunnen hoesten hoe en waar ik de versie van de Trident engine controleer.

Als het waar is dat je voor Advant en Maxton zowel de engine als de schil van IE nodig hebt ben ik met je eens dat ze eigenlijk niet de naam browser mogen dragen, maar met mijn huidige kennis vind ik het moeilijk om dat te beoordelen.

Caesar Tjalbo op Zondag 7 Maart 2010 00:24

image

Die IE shells gebruiken volgens mij Trident voor de rendering en hebben IE niet echt nodig, dat vermoed ik omdat sommige ook met Gecko kunnen werken.

Ik neem aan dat de makers een geinstalleerd IE gewoon aanwezig veronderstellen en dat het niet in ze op komt om als installatievoorwaarde "Trident versie x.x" te stellen, dan kan je beter naar de IE versie vragen. (Kan je met Windows niet gewoon ergens de versie van een DLL zien? In Explorer of anders wel in een een of ander system tooltje? Volgens mij is het belangrijkste deel van Trident MSHTML.DLL)

Dus volgens mij hebben Avant e.a. Trident wel maar IE niet nodig. Wat niet wil zeggen dat ze helemaal zonder kunnen omdat er bij IE horende functionaliteit en gegevens zijn. Zoals plug-ins en registry settings. Ik weet niet hoe goed de IE shell browsers werken als behalve IE ook die plug-ins en settings verdwenen zouden zijn.

Blieb op Maandag 8 Maart 2010 06:13

image zomerhack badge 2

Met browsers als Avant die elementen van Windows gebruiken voor rendering mis je natuurlijk de voordelen van IE8 zoals het smartscreen filter:
http://nsslabs.com/test-reports/NSSLabs_Q12010_BrowserSEM_Summ_FINAL.pdf

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 09:27

image

Geldt dat in het algemeen als je Avant gebruikt, of alleen als je IE in Windows 7 de-installeert?

De discussie was naar mijn idee of Avant (en Maxton) nu wel of niet die delen van IE nodig heeft die buiten de Engine vallen. Niet wat de voor- of nadelen van alternatieven zijn.

Maar het rapport ziet er heel indrukwekkend uit. Het lijkt er op dat IE op dat specifieke punt een voorsprong heeft op dit moment.

Blieb op Maandag 8 Maart 2010 09:43

image zomerhack badge 2

Dat geldt als je niet IE8 gebruikt.

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 09:53

image

Oké, geheel off-topic dus? Mag ik hieruit concluderen dat ook jij geen idee hebt of Avant en Maxton alleen de engine nodig hebben of ook de rest van de IE schil?

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 11:16

image

Ik lees nu trouwens op een Opera blog dat deze NSS Labs onderzoeken gesponsord worden door Microsoft. Ik hoop niet dat dit valt onder de 'Get The Facts' onderzoeken van Microsoft.

Ik geloof best dat IE beter is, maar het halleluja gehalte neem ik toch met een korrel zout.

Blieb op Maandag 8 Maart 2010 09:47

image zomerhack badge 2

Het lijkt er op dat IE op dat specifieke punt een voorsprong heeft op dit moment.

Daarbij is ook heel relevant dat TrendMicro vorig jaar al heeft geconstateerd dat 80% van de malware besmetting gerelateerd zijn aan social engineering en slechts 20% aan software exploits.
Een filter dat dus juist gefocussed is op het blokkeren van social engineering attacks is tegenwoordig een vitaal onderdeel van internet security.

Wat mij trouwens verbaasd is dat Chrome zo slecht scoort. Veel slechter nog dan de matige cijfers van Firefox en dat terwijl Google beschikt over meer site informatie dan wie ook.

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 10:00

image

Dat verbaast mij ook. Zou het er op kunnen duiden dat Google haar verzamelde data toch niet op zo grote schaal gebruikt voor andere doeleinden dan waar het voor bedoeld is?

Ik zelf gebruik in Firefox een extra add-on om de beveiliging nog weer iets te verhogen, maar ik hoop dat alternatieven leren van de voorsprong van IE.

Alleen al om dat feit ben ik blij met meer keuze. Het houdt alle partijen scherp.

karloe op Zaterdag 6 Maart 2010 12:10

image

Vijf kleine browsermakers zijn niet tevreden met de afbeelding die Webwereld bij dit artikel plaatst. Ze vinden dat Maxthon voorgetrokken wordt. Alleen K-Meleon heeft niet gereageerd

MajinZ op Zaterdag 6 Maart 2010 13:28

image

Ik zou zweren dat iemand hier iets heeft gepost waarop ik onderstaande heb gebaseerd, maar het is weg? :S Ook heb ik onderstaande gepost en kwam ik terecht op een pagina met een stuk of zeven reacties, waarvan die van mij onderaan stond. Tevens heb ik op alle al geposte commentaren gestemd, wat nu ook nergens meer terug te vinden is. WTF? Bekend probleem of ligt het toch echt aan het feit dat ik net wakker ben?

Er werd in ieder geval gesproken over het feit dat mensen "de blauwe E" (zoals het werd gezegd door de poster in kwestie) associëren met het WWW en het niet zien als browser waar zoveel anderen van zijn. Ook heeft de poster in kwestie gezegd dat hij Chrome heeft geïnstalleerd en dat vervolgens zijn vriendin op zoek ging naar deze blauwe E.

Bij deze dan alsnog mijn reactie, waarvan mogelijk bepaalde delen niet kloppen of niet goed overkomen omdat Webwereld een spelletje met me speelt ( :-( ):


Dat heeft alles te maken met bekendheid en de gewoonte van het beestje dat mens heet. Het is er door de vele jaren heen ingeslopen en dus wordt het geassocieerd met het WWW en niet met de term/tekst Internet Explorer. Vooral oudere generaties weten gewoon niet beter. En dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.

Het is aan voorstanders van de vele andere browsers om de mensen hiervan op de hoogte brengen, om zo mogelijk wat marktaandeel van IE weg te snoepen. Uit zichzelf zullen de huis- tuin- en keukengebruikers niet zo gauw een andere browser kiezen. Velen van hen begrijpen ook gewoonweg niet dat er naast IE meer browsers bestaan die hetzelfde kunnen, al dan niet beter en/of veiliger.

Ik zie ook vaak genoeg dat iemand een ander probeert te overtuigen om over te stappen op een andere browser. En dan komen ze aan met termen als bijvoorbeeld webstandaarden, phishing, vendor lock-ins, etc. Allemaal abacadabra natuurlijk.

Er is gewoon te weinig over browsers bekend bij de meeste gebruikers. Zoals je zelf ook zegt: je vriendin zoekt naar de blauwe E. Natuurlijk zoekt ze naar de blauwe E, ze weet niet anders/beter. Dus is het aan jou om haar op een adequate wijze in te lichten over deze kwestie. Laat haar eens spelen met Chrome, misschien vind ze het wel geweldig. Zolang je dat niet doet, blijft ze tot het eind der dagen zoeken naar de blauwe E.

Even iets meer on-topic... Het is niet aan Microsoft om reclame te maken voor deze veelal minder bekende browsers. Het is sowieso al heel wat dat ze nu überhaupt al wat meer bekendheid krijgen, of het nou veel of weinig is. Ze moeten zelf zorgen dat ze meer naamsbekendheid krijgen en bewijzen dat hun browser een meerwaarde bied ten opzichte van de meer bekende browsers. Als ze op den duur meer martktaandeel krijgen komen ze vanzelf tussen de eerste vijf browsers van het keuzescherm te staan. Maar het is en blijft niet aan Microsoft om ze dit stukje marktaandeel te geven.

Stel dat alle browsers in één grote groep worden gegooid en random op het scherm worden getoond, allemaal netjes in een grid gerangschikt. De huis- tuin- en keukengebruiker klikt op het mooiste plaatje wat er tussen zit en gaat er mee aan de slag. En dan krijgen ze te maken met een compleet andere interface waar ze de ballen van snappen. Vervolgens bellen ze de lieve buurjongen op die wel wat met computers kan. Vijf minuten later werken ze weer met hun oude vertrouwde blauwe E. En die situatie doet zich natuurlijk alleen voor als ze al niet meteen op de bekende blauwe E klikken, omdat dat het enige bekende is wat er in de lijst staat.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik iedere browser marktaandeel gun, maar ze moeten het wel zelf doen. Ik kan ook wel een groepje programmeurs bij elkaar sprokkelen en een (al dan niet degelijke) browser maken. Mag ik dan ook van Microsoft verwachten dat ze de marketing voor mij gaan doen? Ik vind van niet. Het is dan aan mij en de rest van het team om voor naamsbekendheid te zorgen en het product bij het publiek aan te laten slaan.

martin8 op Zondag 7 Maart 2010 16:30

image

Avant Browser, Flock, Green Browser, Maxthon, Slim Browser, Sleipnir, K-Meleon?? wat is dat dan?
Je had een paarduizend users, en nu wil je op 6 miljard computers terechtkomen?
Als je minder dan een kwart procent had, verdien je eigenlijk geen notering. Je mag jezelf dan eerst buiten de deur bewijzen.

Firefox kent bij download.com 90.870 downloads vorige week.
Sleipnir 37 downloads.

Aan de andere kant: Avant is erg populair en groter dan Opera en Chrome bij download.com

als ik dit download.com lijstje bekijk, vraag ik me wel af wie er dan wel vermeld zijn;

# 1. Mozilla Firefox
# 56,208 downloads 2. Internet Explorer
# 47,689 downloads 3. Avant Browser
# 41,482 downloads 4. Google Chrome
# 16,548 downloads 5. Opera

daxander op Zaterdag 6 Maart 2010 15:34

image

Ik wordt zo moe van dat browser gedoe.

BeterWeter op Zaterdag 6 Maart 2010 17:05

image

Gelukkig scheelt dit wel een boel monopolie gedoe.

krak op Zaterdag 6 Maart 2010 17:29

image

Dan sleep je hem toch naar de prullen bak.

TimonL op Zaterdag 6 Maart 2010 18:23

image

Vind het zelf eigenlijk al een hoop dat Microsoft nu (eindelijk) met dat browserkeuzescherm komt.

Het gaat een beetje aan het doel voorbij om elke (obscure) browser er in op te nemen. De hele clou dat uberhaupt er een keuzescherm verschijnt, is niet dat mensen overstappen van IE, maar dat consumenten realiseren *DAT* er een keuze is.

Mensen kunnen uiteindelijk dan zelf er voor kiezen om al dan wel of niet Firefox, IE, Chrom, of obscurebrowser5.1 te nemen. Daar gaat het om.

rens1000 op Zondag 7 Maart 2010 10:17

image

Er moet toch ergens een grens gesteld worden. Ik kan ook wel even 'Rens-browser' in mekaar knutselen. Maar moet ik dan verontwaardigd zijn dat ik niet tussen de grote jongens mag staan??

Blieb op Maandag 8 Maart 2010 06:07

image zomerhack badge 2

Best wel ja.
Die grote jongens als Google hebben geen marktprotectie van de EU nodig maar juist kleintjes wel.

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 10:09

image

Die grote jongens als Google hebben geen marktprotectie van de EU nodig maar juist kleintjes wel.De oude situatie was: Die grote jongen Internet Explorer heeft geen marktprotectie van Microsoft nodig maar juist kleintjes wel. Het is dus in elk geval van enkelvoud naar meervoud gegaan.

Door het keuze scherm leren gebruikers hoop ik dat er keuze is. Daar zouden nieuwe partijen juist van kunnen profiteren. Een gebruiker die weet dat keuze bestaat is eenvoudiger te benaderen dan een gebruiker die geen idee heeft dat keuze bestaat.

m3taverse op Zondag 7 Maart 2010 20:31

image

Ik ga d'r vanuit dat al die sufklazige webburootjes die onlangs die "wij stoppen met IE" lijst hebben ondertekend wel volledige support leveren voor de 9 andere browsers op deze lijst.

Caesar Tjalbo op Zondag 7 Maart 2010 21:37

image

Zij stopten met support voor IE 6. Als ze zich verder aan webstandaarden houden en niet al te fanatiek op nieuwe ontwikkelingen inzetten dan hoeven ze ook niet heel veel problemen te verwachten voor wat betreft support.

Mensen die met IE 6 browsen en een volledige 'Web 2.0' ervaring verlangen zijn de sufklazen hier.

Anonymous Coward op Maandag 8 Maart 2010 08:12

image

Ze stoppen niet met IE, maar met IE6: een prehistorische browser die niet meer past bij de huidige stand van het web. Even afgezien van het feit dat veel van de genoemde browsers de Trident-engine gebruiken, en dus 100% IE-compatible zijn, hoef je voor support op de overigen geen moeite te doen. Die voldoen namelijk netjes aan de W3-standaarden.

tweaktubbie op Zondag 7 Maart 2010 23:54

image

Net of mensen die een browserkeuzescherm nodig hebben, enig idee hebben wat ze aan moeten klikken bij meer dan 1 keuze?

Na heel lang Firefox gebruikt te hebben merk ik zelf dat ik de crashes en traagheid niet kan waarderen. En geregeld IE8 of Chrome start bij zaken waar ik geen crash kan gebruiken.

Het is maar een browser!

TimonL op Maandag 8 Maart 2010 14:36

image

Het gaat er om dat mensen zich realiseren *dat* er een keuze is.
Als ze dan toch voor de blauwe E kiezen in de eerste (en mischien laatste?) instantie is niet het probleem.

Het gaat er om dat de 'gemiddelde' consument niet door MS bundeling een stukje (slechte) software associeert als Het Internet.

Waar het hopelijk naar toe leid is dat mensen op eigen initiatief (min of meer) voor de browser hebben gekozen.

renser op Maandag 8 Maart 2010 15:46

image

het browserkeuzescherm wordt alleen gedistribueerd als je ALLE windows updates download en installeert; de update waarin dit onderdeel staat staat standaard uitgevinkt (als enige) !

Scarletta op Maandag 8 Maart 2010 15:59

image

Is dit echt waar? Op een PC met IE als default browser?

anonymous_118315 op Maandag 8 Maart 2010 16:50

image

Dat is wel een goede vraag. Bij mij was het ook uitgevinkt, maar omdat IE niet mijn default browser is is dat ook best logisch misschien.

lars66 op Maandag 8 Maart 2010 17:17

image

Ik heb het in een VM getest waarin als browser alleen IE beschikbaar is ( en default ). Ook hierin is de update optioneel (niet aangevinkt). Dit betekent dat Windows gebruikers die de "aanbevolen" update settings gebruiken deze update niet krijgen.

Scarletta op Woensdag 10 Maart 2010 10:30

image

...en dit terwijl Microsoft dat IEDEREEN die IE gebruikt dit scherm zal zien! Dit klopt dus niet!?

anonymous_118315 op Woensdag 10 Maart 2010 16:03

image

Misschien dat Microsoft het gefaseerd uitrolt. Dan zou het in een later stadium misschien alsnog default aangevinkt kunnen worden.

Enroc59 op Woensdag 10 Maart 2010 10:31

image

Da's niet waar, tenminste in mijn geval niet. Ik had deze update op "hide" gezet en kreeg zelfs de melding dat er "important updates" verborgen waren.

lars66 op Donderdag 11 Maart 2010 14:24

image

De update mag dan wel "important" genoemd worden, feit is dat het niet is aangevinkt zoals dat gebruikelijk is bij zgn. "important" updates. Het is daarmee een optionele en wordt dus niet geinstalleerd tenzij je het expliciet aanvinkt. Het "hiden" van de updates staat hier geheel los van.

Bladerunner op Dinsdag 9 Maart 2010 01:13

image

Zes kleine browsermakers zijn niet tevreden met het keuzescherm dat Microsoft verspreid. Ze vinden dat ze niet genoeg opvallen naast de grote vijf die de 'voorpagina' claimen.

Ik ben gevallen met de fiets toen het glad was. Dat stond ook niet op de voorpagina.
Ik heb er nog steeds slapeloze nachten van...

Enroc59 op Woensdag 10 Maart 2010 10:26

image

Ze habben gewoon deze of deze knop toe moeten voegen...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws