Vijf zwaktes van Windows Phone 7

mobiele telefoon

Gepubliceerd: Zaterdag 20 maart 2010

Microsoft onthult langzaam meer details over Windows Phone 7 om telefoonmakers, app-ontwikkelaars en uiteindelijk consumenten warm te krijgen. Toch lijkt het nieuwe mobiele OS 'too little, too late'.

Toon volledig artikel

watdra op Zaterdag 20 Maart 2010 09:46

image

Commercieel gezien is Windows Phone 7 een seniorenval: Ouderen denken dat een apparaat goed is als er Microsoft Windows op staat, kopen daardoor een apparaat met beperkte gebruiksvriendelijkheid, krijgen tijdens het gebruik van dat onding het gevoel dat ze ze niks van technologie snappen, en kopen de volgende keer voor de zekerheid maar weer iets waar Microsoft Windows op staat. Dat is tenminste bekend.

spatieman op Zaterdag 20 Maart 2010 11:07

image

maw.
koop maar een iphone, die doet nu het zelfde als WM7....
en is nog liever ook.... xD

Kickass op Zaterdag 20 Maart 2010 11:09

image

EEh, ik als Android user zou juist zeggen, maw koop maar een Android device.
Da's de enige met echte multitasking ;-)

WinPhone en Iphone hebben geen multitasking, dus lastig om meerdere apps tegelijkertijdte draaien.

Ach, zolang je geen winphone kiest zit je goed.

eerde op Zaterdag 20 Maart 2010 13:13

image

Da's de enige met echte multitasking ;-)Uhhh echt multitasken kan alleen met de Nokia N900 + Maemo5 tot 30 apps tegelijkt !

Kickass op Zondag 21 Maart 2010 11:24

image

Is ook een Nokia Linux bak.(gebaseerd op Debian & Gnome) ;-)
Bron.

Linux kernel vind je in zoveel embedded devices.

Anonymous Coward op Zaterdag 20 Maart 2010 16:21

image

android en winphones hebben wel mallware en dat heeft de iPhone weer niet.

batlequeen op Zaterdag 20 Maart 2010 21:42

image

Welke mallware dan ?

watdra op Zondag 21 Maart 2010 14:32

image

Wat grappig dat zo'n open vraag zoveel minnetjes oplevert, Kennelijk zijn er veel mensen met oogkleppen...

Heiko op Maandag 22 Maart 2010 08:01

image

Of die geen idee hebben wat winkels (vind je in een mall) daarmee te maken hebben.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 11:24

image

Dit mischien?????

http://computerworld.nl/article/11637/android-malware-hoe-open-kun-je-zijn.html
http://www.androidworld.nl/16754/malware-probleem-magic-groter-dan-gedacht/
http://www.hardware.info/nl-BE/extcontent/ZpuZa5hqmZTGZ5SbyA/HTC_Android_Phones_Found_With_Malware_PreInstalled/
http://tweakers.net/nieuws/66271/opnieuw-malware-ontdekt-op-htc-magic.html

Kickass op Zondag 21 Maart 2010 11:21

image

Vertel even welke malware, betreft Android.
Wel zijn er tig applicaties(free and payed), maar als je bv applicatie uninstalled heb je menu om aan te geven waarom je uninstalled. En dus de optie om juist aan te geven dat het malware is, en indien zo wordt het meteen uit de market geknikkerd.
Dus je argument is volledig ongegrond.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 12:50

image

Zie reactie boven jouw.

Kickass op Maandag 22 Maart 2010 16:47

image

TSjonge jonge...
Waarom denk je dat er gevraagd wordt waarom je een applicatie uninstalleerd? je hebt dan de optie om aan te geven dat het malware is.
iedereen kan apps maken, en iedereen kan aangeven dat het malware betreft en dus uit de market geknikkerd wordt.

Dus nogmaals de vraag: noem eens welke Android apps op dit moment malware zijn?

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 21:15

image

http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=malware+program+android&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

GJvdZ op Zaterdag 20 Maart 2010 17:18

image

Hoeveel mensen zullen nu eigenlijk echt multitasking nodig hebben? Dat zou je je ook kunnen afvragen.

Kickass op Zondag 21 Maart 2010 11:29

image

Nou genoeg, velen staan er niet bij stil dat ze multitasken met Android of Maemo, en zo hoort dat ook. ;-)
Helemaal als je applicaties hebt die bv op achtergrond werken mbv internetverbinding.(downloaden, mail checken, wardrive server update, messengers, server checken/online services checken). text to speech als iemand belt (telefoon spreekt wie er belt, of wat er in binnenkomende sms /mms zit) ik noem maar een kleine groep.
Ik kan je genoeg apps noemen die je graag op de achtergrond hebt draaien indien je ze gebruikt, en die je niet eerst aan wilt zetten.

bekhof op Maandag 22 Maart 2010 10:37

image

Maar wat je nu aangeeft, kan allemaal ook gewoon op een iPhone, terwijl men van mening is dat het een minpunt is dat deze niet kan 'multitasken'.

Waar het om gaat is dat men bijvoorbeeld tegelijkertijd een game, de webbrowser, facebook en de agenda wil hebben openstaan. En dáárvan ontgaat mij het nut (in veel gevallen, soms kan het handig zijn) vaak.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 12:54

image

Multitasking op een mobiel ontgaat mij ook, ik zie het nut er niet van in.
Mail ophalen terwijl ik muziek luister en op het internet zit tot daar aan toe maar naast muziek, mail, internet ook nog games, en weet ik wat voor andere programma's open staan hebben zie ik het nu er niet van in.

Onthoud wel het is een mobieltje en geen computer, het is in basis bedoelt om te bellen.

Kickass op Maandag 22 Maart 2010 16:55

image

Je beseft niet welke applicaties juist voor een multitasking device gemaakt zijn. Maar da's niet erg, dat kan je ook niet weten als je een non multitasking device hebt.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 21:16

image

Geef dan eens aan welke programma's jij vind dat het handig is om te multitasken, programma's die de normale mens zal gebruiken.

vinylat45 op Maandag 22 Maart 2010 02:40

image

Eh, ik als Android user zou juist zeggen, maw koop maar een Android device.

Android device?

Deze term gebruikt de grijze ruimte van een totaal product die gebruik maakt van zowel de hardware als ook software. Zo kun je zeggen dat Win7 super snel is, of dat deze super traag, afhankelijk van de hardware die je koopt.

Op bright.tv is een review over de HTC-legend en daar worden enkele min punten besproken die voornamelijk liggen aan de hardware, maar voor een gebruiker het nut in het geheel flink drukt. Aan de andere kant kunnen er software matige oplossing zijn geleverd, die op haar beurt weer afhankelijk zijn van de geleverde hardware (eg. animaties van menu schermen).

Dus samengevat ... een 'Android device' als term heeft minder betekenis dan je doet overkomen, zeker als men het gaat vergelijken met oplossingen waar je altijd een totaalpakket koopt.

6581 op Zaterdag 20 Maart 2010 11:48

image

Als ik nou zo langs alle apps op mijn iPhone ga, zie ik, behalve Skype, eigenlijk geen apps die ik perse zou willen multitasken. De essentiele zaken, zoals muziek spelen, Safari en Mail multitaskt de iPhone al prima.

Ik vraag me dus altijd af of de voordelen multitasking op een telefoon nou echt opweegt tegen de ongemakken die je ervan hebt, zoals een veminderde accuduur, CPU overbelasting en gebrek aan overzicht van wat je allemaal hebt draaien. Kan een Android gebruiker daar misschien zijn ervaringen over delen, want ik heb er zelf geen ervaring mee. Zelf heb ik alleen de horror herinneringen van Win Mobile, wat van tijd tot tijd volliep met vergeten processen.

Wat mij betreft staat Apple multitasking tot een maximum van 2 of 3 toe op een select aantal apps, waarvan je weet dat ze niet meteen het systeem om laten vallen als je ze naast elkaar draait.

leendertv op Zaterdag 20 Maart 2010 12:15

image

Ik heb nu een phone met WM 6.5, maar kan je punten beamen.
WM blijft soms hangen, word traag als je hem niet regelmatig opstart...
En ik denk ook dat multitasking inderdaad niet zo belangrijk is op een telefoon en dan Apple het mooi opgelost heeft.

Voor mij hierna geen WM meer, misschien Android...

Wanny van Gils op Maandag 22 Maart 2010 09:28

image

Als ik nou zo langs alle apps op mijn iPhone ga, zie ik, behalve Skype, eigenlijk geen apps die ik perse zou willen multitasken.
Radio.
Een behoorlijk basale toepasing

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 12:47

image

Waarom ik heb een mediaplayer de iPod functie.

Wanny van Gils op Maandag 22 Maart 2010 13:23

image

ik heb dit en ik heb dat - en een ieder die wat anders wil begrijpt er geen barst van en moet vooral verder z'n mond houden want ik heb het niet nodig.
Bah

bekhof op Maandag 22 Maart 2010 13:44

image

Ik ben het absoluut met je eens dat iedereen een apparaat op zijn/haar eigen manier gebruikt (en dus ook andere zaken belangrijker vindt dan een ander), maar jij noemt de radio 'basaal'. En dan ga je tegen je eigen mening in: ik vind een radio absoluut geen basale toepassing!

Maar verder inderdaad: of multitasking wél of niet noodzakelijk is, ligt voor iedereen verschillend...

Wanny van Gils op Maandag 22 Maart 2010 15:01

image

ik vind een radio absoluut geen basale toepassing!
Je hebt gelijk - de stelling is/was te subjectief

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 13:53

image

Moet je niet gelijk ze reageren, persoonlijk hoeft voor mij een radio niet. Heb jarenlang een Nokia gehad met veel plezier ook met radio en nog nooit gebruikt.

Dus begrijp me niet verkeerd het is een persoonlijke mening heb je het anders opgevat mijn excusse.

Wanny van Gils op Maandag 22 Maart 2010 14:57

image

heb je het anders opgevat mijn excusse.
En bij deze terug.

Het zal dan wel subjectief zijn maar ik verbaas me er na 2 jaar nog steeds over dat ik niet naar de radio kan luisteren terwijl ik een sms of email tik.
Ik vind radio niet exotisch nog apart en begrijp eerlijk gezegd nogeens dat het niet standaard in de iPod functie zit zoals het wel op de desktop in iTunes te vinden is. Internet radio dus.

Maar goed het was verre van m'n bedoeling om hier een langslepende discussie van te maken.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 16:12

image

Ben het wel met jouw eens internetradiofunctie zoals bij de desktopversie van iTunes is wel handig.

regnis op Zaterdag 20 Maart 2010 11:55

image

Ik vind dit artikel maar beetje magertjes. Niet dat ik en windows mobile user ben integendeel ik ben SUPER blij met me HTC Magic (android). Er word contstant over iphone gepraat maar vind je niet dat juist android de directe concurrent is zoals linux directe concurrent is van windows??. vind het maar raar dat Android niet eens 1 keer opgenoemd is.

rolfski op Zaterdag 20 Maart 2010 12:48

image

Kortzichtig artikel, mbt:

Te laat
Overgrote meerderheid van de consumenten heeft op dit moment nog geen smartphone, Microsoft is dus nog niet te laat. Verwachting is dat dit wel gaat veranderen dus als Microsoft tegen de tijd van het omslagpunt in de smartphone markt een serieus concurrerend product heeft uitontwikkeld is het ruim op tijd.

Niet compatibel
Is een nadeel maar de van "scratch" af aan strategie die Microsoft hier volgt heeft ook grote voordelen. Ze zijn nu in staat een geheel nieuw ontwikkelplatform te lanceren dat veel developer vriendelijk is dan de concurrentie. Het geeft ontwikkelaars bovendien de mogelijkheid om apps te ontwikkelen die zowel werken op Windows Phone, PC als Xbox.

Geen Flash
Is een tijdelijk probleem waar de concurrentie ook last van heeft. Adobe is er alles aan gelegen om met Flash niet de boot te missen op mobiele platformen en werkt nauw met Microsoft samen om dit zo snel mogelijk op te lossen

Geen multitasking
De technologie waarop Windows Phone 7 ontwikkelt is maakt dit in principe wel mogelijk. Vanuit gebruikersstandpunt is het echter maar de vraag of je zit te wachten op allerlei apps die op de achtergrond ongemerkt je batterij zitten op te eten en je toestel vertragen. Microsoft heeft dit proberen op te lossen door slechts enkele apps toe te laten voor multi tasking en dmv van het "hub" concept: single apps die push notifications krijgen vanuit verschillende bronnen. Verstandige keuze lijkt me.

Focus op consument
Dit is juist een slimme keuze van Microsoft. Zakelijke gebruikers zijn ook consumenten en de meeste innovatie vind in die markt plaats. Bovendien heeft Microsoft al aangekondigd een uitzondering te maken op Marketplace voor zgn "line of business" apps. Windows Phone 7 claimt bovendien een integratie met Office die geen enkele concurrent kan bieden: o.a. ondersteuning voor Sharepoint en meerdere Exchange accounts.

bekhof op Zaterdag 20 Maart 2010 13:16

image

En juist met alle dingen die je opnoemt, loopt MS achter de 'concurrentie' aan. Vandaar dus veel te laat!

rolfski op Zaterdag 20 Maart 2010 14:16

image

Los van het feit dat Microsoft zeker niet met alles achter de concurrentie aan loopt (kijk bv alleen al naar hun developer community) vergeet je hier de wet van de remmende voorsprong. Microsoft heeft al vele malen eerder bewezen dat het feit dat ze ergens later instappen juist kunnen uitbuiten in hun voordeel.

Ook nu kan dit in hun voordeel zijn. Ze hebben goed gekeken naar de mobiele markt, goede elementen van anderen overgenomen (strenge hardware controle bv) en op andere punten besloten het anders aan te pakken. Unieke en onderscheidende features als de "hub" en integratie met Xbox zijn daar een goed voorbeeld van.

Lady Gaga op Zondag 21 Maart 2010 08:21

image

Lijkt me eerder "de wet van de afremmende innovatie" jou naief MS-sprookje...

Face-it, MS hinkt hier jaren achterop tov de concurrentie met hun immitatie-phone.

rolfski op Zondag 21 Maart 2010 16:00

image

Denken dat de mobiele markt nu al verdeeld is, dat is pas naïef. Zoals andreabarbera al in de reacties zei: Na afloop van ieder (meer-) jaarlijks mobiel abonnement liggen er weer kansen voor de aanbieders om de consument voor je te winnen, dus ook voor Windows Phone 7.

Dat Microsoft een achterstand heeft is hier overigens niet het discussiepunt, daar is iedereen het over eens. Het gaat om de bewering van de schrijver dat ze die achterstand niet meer kunnen inhalen en de mobiele markt verloren is voor Microsoft: "too little, too late". Hij trekt de verkeerde conclusies uit de vijf zwaktes die hij noemt en schat mijns inziens zowel de huidige mobiele markt niet goed in als het vermogen van Microsoft om zich in een markt (terug) te vechten (Xbox, anyone?).

Tijd zal het leren maar ik nodig je uit om over een aantal jaar dit artikel nogmaals te lezen en dan nog eens je reactie te geven.

Lady Gaga op Zondag 21 Maart 2010 20:24

image

Wat betreft die XBOX: Weet jij wel hoeveel containers $$$'s MS eerst verbrand heeft vooraleer voet aan de grond te krijgen in die markt? En de Xbox360 wordt NU nog altijd verkocht met verlies, ik denk nu zelfs even niet aan het "ring of death" fenomeen. Het duurt nog wel even, mijn inziens, tegen dat er spake is van ongebreidelde winst of nieuwe melkkoe. Zijn daar eigenlijk wel officiele cijfers over, voor jij zo iets naiefs durft te beweren?

MS kan dat bijlange niet voor alle markten waar ze nu niet aan de bak komen blijven bolwerken om die zomaar op/af te kopenhoor. Ik denk maar aan search "Bing", MP3-player "Zune", Smartphones... Allemaal debacles tot nu toe.

De winsten van Windows en Office zijn enorm, maar ook niet oneindig en vooral niet vergeten dat er ook aandeelhouders in het spel zijn...

rolfski op Maandag 22 Maart 2010 00:45

image

Als Microsoft de mobiele markt belangrijk vindt (en dat vinden ze, google maar eens op "three screens & the cloud strategy") dan gaat het in eerste instantie dus niet om dollars maar om marktaandeel. Je weet dus van te voren dat ze er alles aan zullen doen om op deze markt succesvol te zijn en ben het alleen daarom al niet met de schrijver eens.

Ik geloof overigens niet dat je naïef bent als je beweert dat Xbox substantieel marktaandeel heeft veroverd. Eerder andersom, als je hier nog aan durft te twijfelen dan heb je echt niet op zitten letten afgelopen jaren. Loop voor de lol eens een Free Record Shop binnen of doe eens gek en lees wat jaarverslagen als je op zoek bent naar officiële cijfers.

Lady Gaga op Maandag 22 Maart 2010 13:58

image

Ik spreek hier duidelijk niet over marktaandeel, maar over echte winst draaien.

Zonder winst blijft je marktaandeel niet duren. Ok MS kan het wel wat uithouden door de winsten van vooral Windows en Office door te sluizen naar die nieuwe markt, maar zeker niet in ALLE markten waar ze nu de laatste tijd buiten geconcureerd worden en zeker niet gedurende jaren, zoals in het geval van de smartphones nodig zal zijn.

And BTW: 1 jaartje winst op Xbox, compenseert nog niet die vele jaren verlies in die markt...

linus4ever op Zondag 21 Maart 2010 00:03

image

Kortzichtig artikel

Hoezo kortzichtig? Wie?

Ik vind het juist een bevengemiddeld aardig en goed artikel, met name deze alinea:

Microsoft heeft al jaren de reputatie dat vrij laat te zijn met vernieuwingen. Dat betreft niet alleen de ontwikkeling van een relatief recent product als Windows Vista, maar ook de erkenning van het belang van internet.

De marketeers maken bij Microsoft de dienst uit. Die jongens lijden aan een ernstig vernauwd EULA denken, het liefst willen ze een licentie hebben voor elke klik of toets die de gebruiker aanraakt en ze maken hieraan alles ondergeschikt, ook innovatie.

Innvatie is het stiefkindje bij Microsoft in Redmond, er gebeurt daar niets, maar dan echt helemaal niets.

Jachra op Maandag 22 Maart 2010 01:30

image

Dan zal je echt eens vaker moeten browsen op Research-website van hun.

Ze hadden bijvoorbeeld al een 3D desktop in 1999.

rolfski op Dinsdag 23 Maart 2010 09:00

image

Er zijn overigens ook andere geluiden te horen over Windows Phone 7: http://thenextweb.com/mobile/2010/03/16/7-reasons-windows-7-phone-iphone-killer/

anonymous_118315 op Dinsdag 23 Maart 2010 10:16

image

Jamie Riddell, medeoprichter van Kaas BV zegt het...

Ik wacht af...

JacobJ op Zaterdag 20 Maart 2010 13:14

image

Ik ben het volledig eens met rolfski dat dit artikel een zeer kortzichtig beeld geeft over de kansen van WM7.

De auteur merkt terecht op dat de markt voor mobiele platformen totaal anders is dan die van computer operating systems. Hij trekt daar echter de verkeerde conclusies uit. Compatibiliteit tussen verschillende systemen en gebruikersvastheid is veel minder aan de orde bij mobiele telefoons. Gebruikers stappen gemakkelijker over, en een nieuw platform werft gemakkelijker software ontwikkelaars. Het argument dat WM7 te laat komt om nog een succes te worden slaat naar mijn mening kant nog wal.

Overigens valt mij de doorlopende vergelijking met de Iphone op. Hoewel dit OS zeker revolutionair was, gaat het hier niet om rocket science. Een technologische voorsprong van het ene OS kan gemakkelijk bijgehaald worden door het andere.


Voor het beoordelen van mijn reactie:
Mijn huidige mobile OSs: Symbian S60V3 en Android 2.1.
Mijn vorige mobile OSs: Symbian S60V5, RIM, WM6, Symbian S60V3

eerde op Zaterdag 20 Maart 2010 13:17

image

Tegen de tijd dat Windows Phone 7 uitkomt is het alweer verouderd.

Ik blijf bij mijn N900 met Flash, Java & multitasking :)
Straks zet ik er ipv Maemo6 MeeGo op en heb dan het beste van alle werelden.

vinylat45 op Zaterdag 20 Maart 2010 13:23

image

Ik blijf bij mijn N900
Hoe lang houdt de batterij het uit?

(gniffel)

eerde op Zaterdag 20 Maart 2010 13:33

image

Standby alle apps uit ~ 4dagen. Bij normaal gebruik tussen de 18 en 26 uur.
Net als bij de N95 gewoon zo veel als mogelijk aan het draadje hangen, thuis, kantoor, auto dan gaat de batterij steeds langer mee. Mijn N95 batterij doet nu als reservetoestel, dus enkel standby na 4 jaar ! nog steeds tussen de 4 en 5 dagen.

Waarom zou je meer dan 24 uur willen eigenlijk ?

6581 op Zaterdag 20 Maart 2010 18:51

image

Waarom zou je meer dan 24 uur willen eigenlijk ?
Dat is ook weer zo eigenlijk. Bij mij gaat de iPhone standaard aan de lader als ik in de auto stap (2u per dag in de auto). Thuis gaat ie meestal in een docking station. Voor het enkele geval ik even een tijdje geen lader heb, heb ik altijd wel een extra accu bij me, voor wat extra sap.

Overigens hoor ik van vrijwel alle N900 gebruikers die ik ken dat de accu ERG snel leeg raakt in vergelijking met andere smartphones, en dat ie nog wel ns ongewild aan springt in de broekzak. (door het touchscreen of knoppen oid?)

eerde op Zondag 21 Maart 2010 13:01

image

Knopjes lijkt me sterk... die zitten boven en aan de zijkant en vereisen echt een opzettelijke actie.
Met dat batterij geneuzel denk ik meer dat men in het begin de vele functies aan het uitproberen is en dan niet verder komt dan 4 tot 6 uur batterijgebruik.
Bij normaal gebruik zit je (overdag) niet 4 tot 6 uurdeze functies te gebruiken.
Per nacht, nou ja net gekeken na 12 uur ben ik 20% sap kwijt. Dus dat valt reuze mee, terwijl wel mijn WiFi wordt ge-pingt elke 15min, email en sms wordt ge-pushed etc.

Kickass op Maandag 22 Maart 2010 16:53

image

M'n HTC Hero (Android) doet het zo 3x24 uur met volle accu.

andreabarbera op Zaterdag 20 Maart 2010 14:18

image

Te laat voor wat? Consumenten staan na het beëindigen van de abonnementstermijn iedere keer weer voor de keuze om nieuw toestel te nemen, alsof mensen met een nu opeens vijf jaar met hetzelfde toestel gaan rondlopen. Dat is een voor iedere fabrikant weer een opportunity om marktaandeel te winnen, je ziet dat nu met Android gebeuren en dan kan straks zomaar met Windows Phone 7 plaatsvinden.

m3taverse op Zaterdag 20 Maart 2010 14:19

image

Is het bij WebWereld zo dat willekeurige sufklazen een stukje mogen insturen, en dat dat dan gepubliceerd wordt?

1. Te laat
WebWereld's boodschap aan iedereen met ambitie, die op dit moment op z'n zolderkamer dag en nacht aan de next big thing zit te werken : STOP ONMIDDELIJK
WebWereld heeft besloten dat je te laat bent... er bestaat al iets in het segment waar je je op concentreert, en omdat de ervaring leert dat de status quo voor altijd onveranderlijk is :
STOP, JE BENT TE LAAT!

2. gestopt met lezen, kan onmogelijk de moeite waard zijn na het absolute kul verhaal van punt 1.

vinylat45 op Zaterdag 20 Maart 2010 14:28

image

Dus eigenlijk kun je slechts 1 van de 5 punten weerleggen?

Jarige op Zaterdag 20 Maart 2010 14:40

image

Ik vond dat eerste punt eigenlijk geen weerlegging. Eerder een sterke niet gepaste overdrijving.

m3taverse op Zaterdag 20 Maart 2010 14:56

image

Kom op nou, punt 1 is zeggen tegen Twitter, toen dat nog in ontwikkeling was, dat ze moesten stoppen omdat Facebook al bestond. Het is ronduit absurd om in ICT of Web context te zeggen dat je ooit te laat bent met iets. Dat een tech site een dergelijk argument gebruikt, en het nog op nummer 1 zet ook, betekend gewoon dat de schrijver, het artikel en de site niet serieus genomen kunnen worden.

queenfan op Zondag 21 Maart 2010 12:35

image

Te laat
Het fonkelnieuwe mobiele besturingssysteem van Microsoft is in februari onthuld. De eerste toestellen komen eind dit jaar. In een snelgroeiende markt met een felle concurentiestrijd waar de Windows-maker al geruime tijd achterloopt. Tuurlijk, een plotse demarrage is mogelijk. Maar waarschijnlijk? In 2008 waren de iPhone-killers nog een hot item, nu lijkt de voorsprong niet meer in te halen.

De mobiele markt is toch echt totaal anders dan de pc-markt. Daar is het bedrijfsmodel van Microsoft juist goed geslaagd; vele apparaatmakers die hetzelfde besturingssysteem gebruiken. Dat model 'mappen' op de mobiele markt heeft tot op heden niet bepaald soortgelijk succes gebracht. Kan er ook mee te maken hebben dat de ene interface ook nogal is 'gemapped' op dat hele andere apparaat. De Start-knop, met uitklapmenu's, om maar iets te noemen.

Verder is Microsoft ook rijkelijk laat begonnen met de ontwikkeling van Windows Phone 7. Want vergis je niet; er is hier geen sprake van een Longhorn-traject. De serieuze ontwikkeling van Windows Phone 7 is ongeveer een jaar geleden pas begonnen. Dat biecht hoofdontwikkeler Charles Kindel van Microsofts mobiele divisie op aan de Britse ict-nieuwssite The Register. Dus toen de iPhone al twee jaar bezig was met de marktherziening en -verovering. De veelgeroemde Apple-telefoon is in januari 2007 op de markt gekomen, in de Verenigde Staten. Windows Mobile 6.1 kwam bijna anderhalf jaar later, en 6.5 nog eens anderhalf jaar daarna. Microsofts echte antwoord op de iPhone komt eind dit jaar, op tijd voor het Kerstseizoen. Laat dus.

Niet compatibel
Oh, ironie. Microsoft dat compatibiliteit zo hoog heeft zitten, dat al jaren prat gaat op de eigen compatibiliteit en daar heel veel werk in heeft zitten. Datzelfde Microsoft gooit de voorgeschiedenis van Windows Mobile overboord: Phone 7 heeft een geheel ander ontwikkelplatform voor applicaties en is dus niet compatibel.

Toegegeven, wel dapper. En voor de consumentenmarkt waarschijnlijk nog best te doen. Het belangrijkste aan een mobiele telefoon is immers het adresboek. In ieder geval in het tijdperk vóór de smartphone met goede internetervaring en makkelijke app store. Het gemis aan eventuele huidige applicaties kan dus meevallen voor mobiel; hoeveel applicaties heb je die je wilt blijven gebruiken op een nieuw toestel? Maar totdat alles in de cloud zit én goed benaderbaar is met alleen een browser, zal er toch behoefte blijven aan apps. Kijk maar naar het succes van Apple's app store, en de vele, vele volgers die opduiken. Waaronder ook Microsoft, voor Windows Mobile 6.0, 6.1, 6.5 en het niet daarmee compatibele Phone 7.

Geen Flash
Windows Phone 7 draait geen Flash. Maar wel Silverlight. Natuurlijk. Oh, en ook geen Java. Microsoft lijkt het voorbeeld van de iPhone duidelijk te volgen. Eigen technologie eerst. Flash staat wel op de planning, bezweert het bedrijf. Alleen niet voor de aanvankelijke release. Wanneer dan wel, en of dat dan met een update gebeurt voor bestaande Phone 7-toestellen, is onbekend.

Het is al gebleken dat ook de nieuwste, krachtigste 6.5-toestellen niet te upgraden zijn naar Phone 7. De reden daarvoor is niet technisch, maar simpelweg de ontwerpspecificaties die Microsoft oplegt. Waaronder een verplichte knop die naar de eigen zoekmachine Bing leidt. Dus het is nog de vraag of zo'n kunstmatige barrière straks ook geldt voor de volgende release van Microsofts nieuwe smartphoneplatform. Die dan wel of niet Flash, en Java, kan draaien.

Geeft maar weer aan dat Apple en niet naast zat, persoonlijk mis ik flash niet op mijn iPhone en uit ervaring vind ik flash i.c.m. met WM gewoon bagger. WM werd er traag door en liep regelmatig vast.


Geen multitasking
Een ander groot gemis van de iPhone, volgens criticasters dan. Apple-ceo Steve Jobs houdt stug vol dat multitasking teveel stroom en snelheid kost, waardoor de 'telefoonervaring' wordt aangetast. Microsoft-ceo Steve Ballmer geeft zijn concurrent nu gelijk: Phone 7 zal ook niet multitasken.

In plaats daarvan worden applicaties gepauzeerd op de achtergrond. Met uitzondering van een muziekapplicatie, wat bij Apple dan alleen de eigen iTunes-app is maar bij Microsoft in theorie ook muziekspelers van derden. Verder kan een 'bevroren' applicatie automatisch wakker worden gemaakt middels een notificatie vanuit de cloud, zoals een gepushte mail. Net als op de iPhone dus. Terwijl nu net de geruchten de ronde doen dat Apple binnenkort met iPhone OS 4.0 wel degelijk multitasking gaat brengen.

Oh, en nog een overeenkomst: geen copy-paste. Tenminste, als je het eind dit jaar verschijnende Phone 7 vergelijkt met de iPhone vóór de OS 3.0-update. Die nieuwe versie kwam in maart vorig jaar uit en gaf zelfs de iPod Touch de mogelijkheid tekst te kopiëren, knippen en plakken. Apps op Phone 7 mogen niet met elkaar communiceren; de programma's zijn geïsoleerd van elkaar.

Is ook onzin multitasken op je mobiel, wil je dit koop maar een computer. Lets face it it's a phone. Copy/paste miste ik ook op iPhone OS 1 en 2 ja dat ik nu een gemis maar kan je mee zonder, maar het komt er wel aan even wachten dus.

Focus op consument
Na jarenlang de mobiele telefoon te hebben gekoesterd als zakelijk hebbeding, komt Microsoft er nu toch echt achter dat de consument een veel grotere markt is en dat die hele andere wensen heeft. Dus krijgt Phone 7 een gelikt uiterlijk en multimediamogelijkheden. Alleen wordt met die andersom-focus van de ontwikkeling wel even de zakelijke markt wat uit het oog verloren.

Ja, Phone 7 heeft echt wel ondersteuning voor Microsofts mailsoftware Exchange. Net als de iPhone trouwens, hoewel die dat pas later kreeg: met de OS 3.0-update, zij het onvolledig. Maar andere zakelijke functies delven bij Microsoft het onderspit. In ieder geval voorlopig. "In deze release is onze focus gericht op telefoons die consumenten kopen", meldt Phone 7-hoofdontwikkelaar Charlie Kindel.

Hij legt ook uit dat alle apps via de Market Place van Microsoft lopen, waarvoor die programma's eerst goedgekeurd moeten worden. Bedrijven kunnen dus toestellen van hun werknemers niet direct zelf voorzien van applicaties. Dit neemt beheerders mogelijk werk uit handen, maar scheelt ook weer grip.

Bovendien wordt het beheerwerk afgewenteld op de gebruikers. Phone 7 ontbeert namelijk ook voorzieningen voor auto-update van apps. Gebruikers moeten dus zelf nieuwe versies van applicaties installeren. Focus op consument vertaalt zich dus in 'vertrouwen op de eindgebruiker'. Ai, daar heeft Microsoft toch al genoeg ervaring mee?

Tuurlijk gaat Microsoft zich focussen op de consumentenmarkt daar ligt het geld en de zakelijkemarkt is volgens mij een markt die Microsoft aan het verliezen is gezien de opkomst van de Blackberry (in zo vere die er nog niet was) en de iPhone.

De exchange ondersteuning voor de iPhone is er al sinds 2.0 en niet vanaf 3.0

Laat het eerst eens uitkomen en kijken hoe het werkt, en niet al bij voorbaat negatief over een product gaan schrijven terwijl je hem nog niet hebt kunnen testen en in de handen gehad heeft.

Dit geldt ook voor de iPad hoop negativiteit en niemand heeft hem ooit in de handen gehad, wacht eerst en dan klagen.

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 11:33

image

Even iets aanpassen wat in mijn bovenstaande post niet goed gegaan is....

Te laat
Het fonkelnieuwe mobiele besturingssysteem van Microsoft is in februari onthuld. De eerste toestellen komen eind dit jaar. In een snelgroeiende markt met een felle concurentiestrijd waar de Windows-maker al geruime tijd achterloopt. Tuurlijk, een plotse demarrage is mogelijk. Maar waarschijnlijk? In 2008 waren de iPhone-killers nog een hot item, nu lijkt de voorsprong niet meer in te halen.

De mobiele markt is toch echt totaal anders dan de pc-markt. Daar is het bedrijfsmodel van Microsoft juist goed geslaagd; vele apparaatmakers die hetzelfde besturingssysteem gebruiken. Dat model 'mappen' op de mobiele markt heeft tot op heden niet bepaald soortgelijk succes gebracht. Kan er ook mee te maken hebben dat de ene interface ook nogal is 'gemapped' op dat hele andere apparaat. De Start-knop, met uitklapmenu's, om maar iets te noemen.

Verder is Microsoft ook rijkelijk laat begonnen met de ontwikkeling van Windows Phone 7. Want vergis je niet; er is hier geen sprake van een Longhorn-traject. De serieuze ontwikkeling van Windows Phone 7 is ongeveer een jaar geleden pas begonnen. Dat biecht hoofdontwikkeler Charles Kindel van Microsofts mobiele divisie op aan de Britse ict-nieuwssite The Register. Dus toen de iPhone al twee jaar bezig was met de marktherziening en -verovering. De veelgeroemde Apple-telefoon is in januari 2007 op de markt gekomen, in de Verenigde Staten. Windows Mobile 6.1 kwam bijna anderhalf jaar later, en 6.5 nog eens anderhalf jaar daarna. Microsofts echte antwoord op de iPhone komt eind dit jaar, op tijd voor het Kerstseizoen. Laat dus.


Te laat kan je over twisten, de iPhone en Android is ook laat uitgebracht mobieltjes bestonden al en smartphones ook. Het is wel dapper dat Microsoft hun mobiele versie hebben hergeschreven om zo enige weerstand te bieden tegen de iPhone en de Android toestellen.
Laat is het ook niet wel op tijd na mijn mening zeker als je ziet dat de markt voor de consumenten smartphones booming is en het aandeel WM 6 blijft zakken. Doorborduren op dit platform was geen optie te traag en niet echt flexibel na mijn mening.
Binnen een jaar een nieuw mobiel OS is wel knap of het goed is weet je pas als het uit is gekomen.


Niet compatibel
Oh, ironie. Microsoft dat compatibiliteit zo hoog heeft zitten, dat al jaren prat gaat op de eigen compatibiliteit en daar heel veel werk in heeft zitten. Datzelfde Microsoft gooit de voorgeschiedenis van Windows Mobile overboord: Phone 7 heeft een geheel ander ontwikkelplatform voor applicaties en is dus niet compatibel.

Toegegeven, wel dapper. En voor de consumentenmarkt waarschijnlijk nog best te doen. Het belangrijkste aan een mobiele telefoon is immers het adresboek. In ieder geval in het tijdperk vóór de smartphone met goede internetervaring en makkelijke app store. Het gemis aan eventuele huidige applicaties kan dus meevallen voor mobiel; hoeveel applicaties heb je die je wilt blijven gebruiken op een nieuw toestel? Maar totdat alles in de cloud zit én goed benaderbaar is met alleen een browser, zal er toch behoefte blijven aan apps. Kijk maar naar het succes van Apple's app store, en de vele, vele volgers die opduiken. Waaronder ook Microsoft, voor Windows Mobile 6.0, 6.1, 6.5 en het niet daarmee compatibele Phone 7.

Niet compatibel met de oudere versies van WM is ook niet erg, wil je het goed doen moet je wel wat doen en dan valt het oude en trage mobiele OS af.
Maar er zal vast wel een tooltje komen die het wel weer mogelijk maakt. In de tijd van Mac OS 9 naar OSX was dit ook het geval, OS9 en OSX waren niet compatibel met elkaar maar door de komst van Rosetta was het wel weer mogelijk.

Maar ben wel van mening dat WP7 het moeilijk zal krijgen, Android en de iPhone zal meer en meer marktaandeel krijgen.

eerde op Zondag 21 Maart 2010 13:04

image

@queenfanIs ook onzin multitasken op je mobiel, wil je dit koop maar een computer. Lets face it it's a phone. Copy/paste miste ik ook op iPhone OS 1 en 2 ja dat ik nu een gemis maar kan je mee zonder, maar het komt er wel aan even wachten dus.
Kijk en daarom heb ik een miniPC (Nokia N900) met telefoon functies, die kan dat dus allemaal wel, multitasken tot 30 apps, Cpoy&Paste, Flash, Java en natuurlijk open source, dus vrijheid! :)

queenfan op Zondag 21 Maart 2010 18:47

image

Geweldig tot 30 programma's openstaan op je telefoon ik zie de meerwaarde er niet van in.
En eenminiPOC wat een onzin is een mooi en goede telefoon maar geen exchange 2003 ondersteuning als het goed is, door de flash en multitask accu snel leeg, er is nog geen fatsoenlijk office pakket beschikbaar hetgeen ik belangrijk vind. Er zijn ontwikkelingen gaande van openoffice en Koffice maar nog niet beschikbaar.
En dat noem je een minipc,en bellen/gebeld worden is wat ik hoor een ramp. Om te bellen moet je eerst naar je bureaublad op het scherm. Er bestaat een app waarmee je de hardware cameratoets kan instellen als telefoonfunctie. Maar dit werkt niet vlekkeloos. Als je gebeld wordt dan is het noodzaak niet met je hand over de lichtsensor heen te bewegen. Het scherm blijft dan zwart en je kan niet opnemen. En helaas gebeurde mij dat continu als ik het toestel uit zijn hoes haalde.

Kickass op Maandag 22 Maart 2010 16:50

image

Zucht, als je nooit hebt kunnen miltitasken op je mobiel, weet je ook niet hoe handig dit is.

En wie zecht dat je tot de limiet gaat multitasken, het is geen computer. maar het is wel fijn dat het kan tot aantal applicaties(wat hardware aankan natuurlijk).

Maar ja zeuren jullie maar fijn met je niet multitasking mobile. Ontwikkelaars maken juist bepaalde apps voor multitasking, als het mogelijk is.
(je weet niet wat je mist ;-) )

queenfan op Maandag 22 Maart 2010 21:24

image

Ik internet met mijn iPhone, Mail staat op push en ik luister muziek en allemaal tegelijk is toch ook multitasking.

Daarbij krijg ik ook nog op dagen dat er in verschillende voetbalcompetities gespeeld wordt via pushnotification meldingen.

Maar goed het is voor mij een mobiel waarbij ik de multitasking absoluut niet mis maar dat is mijn mening en daar kan je mee eens zij of niet maar het zal mij een worst zijn.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws