Wanadoo sluit zware webgebruikers af

Gepubliceerd: Maandag 2 september 2002

Internetprovider Wanadoo verandert per 1 oktober de algemene voorwaarden. De provider gaat een `fair use policy' invoeren.

Toon volledig artikel

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 10:59

image

<b>R.Wieser</b>:<br />Daar ik altijd benieuwd ben hoe dingen als "fair use" geimplementeerd wordt, ben ik even op de Wannadoo-site gaan kijken. En ja hoor, "Fair use" wordt inderdaad beschreven :

http://www.wanadoo.nl/abonneren/adsl-faq.html#algemeen

"Wat houdt de 'fair use policy' in?
U kunt met uw ADSL-abonnement onbeperkt van het internet gebruik maken mits dit binnen een redelijke hoeveelheid dataverkeer gebeurt. Indien Wanadoo constateert dat u teveel dataverkeer genereert, dan zal er contact met u worden opgenomen."

Het bovenstaande kan gecomprimeerd worden tot : Als wij, uit onze optiek, besluiten dat uw down/upload hoeveelheid ons niet past/uitkomt dan zullen wij u dat zeggen.

Wat dat "zeggen" inhoud, of wat de consequenties van dat "zeggen" of het negeren daarvan inhoud is geheel onbeschreven, alhoewel we op onze klompen kunnen aanvoelen wat er geeist wordt, en wat de consequenties van het negeren ervan zullen zijn ...

Waarom heb ik het hier ueberhaupt over ?

Simpel : een dergelijke "regelgeving" is volledig on-controleerbaar door de gebruiker, en geeft de ISP alle ruimte om naar willekeur en zonder weer-woord mensen aan te pakken.

Ook komt bij mij op of een "regelgeving" van deze orde wel rechtsgeldig is ....

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 11:31

image

<b>arthuro</b>:<br />Wat een gelul. Wanadoo heeft al meer dan een jaar een fair use policy.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 12:16

image

<b>Thooltje</b>:<br />>>De fair use policy houdt in dat gebruikers worden afgesloten als zij het netwerk extreem zwaar belasten met het uploaden of downloaden of met de opslag van grote hoeveelheden aan data.<<
PROEST, kán dat dan met Wanadoo?

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 13:08

image

<b>SP@MB@M</b>:<br />Vervelend bij die 'fair user policies' is dat er geen duidelijke regel is. Bijvoorbeeld bij UPC: Als je op 1 dag 5 Gb binnentrekt en 29 dagen niets KAN dat 'n overtreding (zou theoretisch kunnen storen); als je op maandbasis 5 Gb binnenhaalt zou het mogen.

Ook krijg je pas te laat (of geen) waarschuwing wat gevolgen kunnen zijn, en wat jouw reactie daarop is (beloven niet extreem meer te downloaden of overstappen op hoger tariefplan) wordt nooit gevraagd. Ook kun je online vrijwel bij geen enkele provider je gebruik raadplegen... Kortom, idee is goed, maar uitvoering in de praktijk is altijd vaag!

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 13:24

image

<b>Ron</b>:<br />Wanner ben je eigenlijk een "heavy user"? Het is volgens mij een begrip wat niet duidelijk omschreven wordt. Hetzelfde geldt voor "fair use policy". Wat mij betreft moeten bedrijven als Wanadoo deze begrippen duidelijker omschrijven.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 14:25

image

<b>Lecram</b>:<br />Wat Tim schrijft is natuurlijk onzin. Wanneer je meer downloadt, gebruik je meer capaciteit, dus kost dat meer geld. Met een analoge verbinding kan je nooit die capaciteit benutten.
Het zou wel beter zijn wanneer de providers concreet aangeven hoeveel je mag gebruiken. 1Gb is dan erg weinig, ook aal download je weinig. Een streaming videootje kost al meer bytes.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 14:26

image

<b>koos</b>:<br />een gig kost ongeveer 2 euro bij webhosting dus ze doen wel moeilijk om de 1 of 2 gig meer .
zoiezo vind ik niet dat de 'heavy users' het verzieken want als ze allemaal adverteren met : supersnel ongelimiteerd internetten enz dan wil je daar toch ook van gebruiik maken ?

groeten
koos

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 14:49

image

<b>Error</b>:<br />Het zijn niet de heavy users die de boel 'verzieken', het zijn de breedband aanbieders die het voor iedereen verzieken door gemakzuchtig te proberen meerdere totaal verschillende soorten doelgroepen te bedienen met een standaardprodukt. Ze weten verdomd goed dat een vaste breedbandige verbinding zowel gebruikers aantrekt die veel data willen downloaden, gebruikers die veel data willen 'serveren', gebruikers die vooral snelheid willen alsmede gebruikers die gewoon het gemak van 'always on' willen hebben. Ze weten ook verdomd goed dat die groepen elkaar in de weg gaan zitten, maar desondanks bieden ze gewoon iedereen hetzelfde standaardproduct aan, met een verkoopverhaaltje dat 'alles' kan met hun breedband-pakket. En als dat vervolgens problemen de voorspelbare problemen oplevert geven ze de klanten de schuld. Het lijkt op auto's verhuren onder het motto 'ook geschikt om lekker hard mee te racen', en vervolgens gaan klagen dat sommige klanten er ook echt mee het circuit op gaan i.p.v. ze alleen maar voor de deur parkeren.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 16:42

image

<b>Karel</b>:<br />Ja idd als je dan meer wil gebruiken wil ik best meer betalen..tot op zekere hoogte.., want de meeste mensen gebruiken toch niet de volle snelheid dus wat zeuren ze nauw,die servers kunnen veel meer aan dan ze geven ,ik begrijp dat gezeur niet zo over ''limieten'' iemand die mij dat kan uitleggen ?,de snelheid is toch meestal minder dan ze beloven oficeel,behalve als je veel van FTP's downl of pubs en omgekeerd upl. dus ? ,vind dan dat ze moeten ''staat bij een ander bericht over wanadoo litlle asdl '' dat je dan meer moet gaan betalen ,ok maar waar betaal ik meer voor ?opslag niet dat heb ik op me comp snelheid ook niet want die word nix sneller...nee dat ik meer ''mag'' downl als of het een gunst is nauw vind dat ze wel erg moeilijk doen ,hebben hun soms ook aan wel aan iemand te verantwoorden hoeveel data hun over hun netwerk laten gaan?! nee volgens mij zover ik weet niet...dus ? wat is dan het probleem ?,andere mensen die klagen dat de snelheid ''traag '' is wel dan moeten ze de snelheid omhoog gooien en niet de gebruikers aan gaan pakken! dat is mijn mening...,maar meschien zie ik dat verkeerd ???

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 17:11

image

<b>dirk giese</b>:<br />Zowel Chello als Wanado hebben zeker nog nooit gehoord van FAP : Fair Acces Protocol.
Je wordt gewoon geknepen als je teveelk gebruikt... simpel, kost geen postzegel en geen ergernis... bij je abonees. Als teveel gebruikt wordt je voor en bepaalde tijd geknepen en duurt het x uren voor je weer normaal kunt downloaden. Je kunt overigens met een Hughes NOC en disk net zoveel downloaden als je wilt met 2MB/s.....!!! vrij van enige beperking.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 17:36

image

<b>-=Ch!pY-J=-</b>:<br />Ik was er al bang voor dat Wanadoo ook eens over de brug zou komen met data limieten. Het feest is bijna over. In mijn ogen dus ook voor wanadoo. Als ik word afgesloten wegens excesief data gebruik stop ik per direct met het abonnement. Het is anders veels te duur vind ik.

Weet iemand trouwens wat de max zal zijn?
Met mijn basic account kan ik op 1 dag 4,7 GB downloaden. De upload ligt dan rond de 100-150 MB (als dit meer word gaat dit tenkoste van de download hoeveelheid)
(4,7 GB + 150 MB) X 30 dagen = 145,5 GB in een maand. Niet dat ik dit gehaald heb, maar het zou mogelijk kunnen zijn.

Ik ben zeer benieuwd hoe Wanadoo dit gaat aanpakken!

Tot ooit, of misschien tot nooit ;)

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 17:45

image

<b>Bart</b>:<br />Ik betaal per maand zo'n 88 euro voor mijn internet verbinding. Da's een behoorlijk bedrag. Dat geef ik niet uit omdat ik alleen maar mijn email snel wil ophalen. Ik ben erg benieuwd wat Wanadoo dan 'fair use' vindt. Laat hun eerst maar eens vertellen hoeveel Gig per maand zij het hebben...

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 17:52

image

<b>Gambini</b>:<br />Ach, onbeperkt internet.

Onbeperkt in tijd is het wel, in dataverkeer niet. En dat is goed te begrijpen. Providers betalen immers ook voor de data die ze genereren. Ze kunnen ook lukraak de prijzen omhoog gooien om in ieder geval nog quitte te draaien. Dan vind ik een FUP een oplossing die stukken charmanter is.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 18:06

image

<b>catherina</b>:<br />Ik zit met stomme verbazing dit bericht te lezen! Alle mooie beloftes van Wanadoo vallen dus weer in het water. Dit is de zoveelste provider die de gebruikers klantonvriendelijk gaat behandelen. Gaan we toch gezellig met z'n allen naar een andere provider? Keuze genoeg momenteel!

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 18:10

image

<b>Milan Mohrs</b>:<br />Helemaal gelijk, wanadoo/casema maakt reclame voor onbeperkt internetten via de kabel voor nog geen 30 euro. En nu gaan ze zeiken, ik kom elke week wel aan de 5 gieg ofzo, dus dan voel je je best wel genaaid door casema.

Trouwens, die reactie van renee klopt niet hele maal want hij heeft het over een fixed IP terwijl Wanadoo toch echt een Dynamisch Ip adress heeft.

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 18:12

image

<b>catherina</b>:<br />Mailtje? Welk mailtje? Ik als abonnee bij wanadoo breedband premium heb nog geen mailtje ontvangen! Het is nu 2 september dus waar blijft dat mailtje als dit per 1 oktober a.s. ingaat? Faire-use policy??? Moet wanadoo even goed gaan lezen wat "faire use" betekent. Dit is nl. vanuit Wanadoo geen "faire use".

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 18:54

image

<b>edwin</b>:<br />De door de breedband-aanbieders gestelde grens van 1 of 5 GB is te weinig. Door nu een fair-use regelement in te voeren, maakt het de weg vrij om binnenkort met speciale - duurdere abbonementen te komen voor gebruikers die daar over heen gaan.

Just economics!

De rest dat een paar gebruikers alle bandbreedte opvreten gaat slechts op enkele netwerken op. Er zijn voldoende cable/DSL infrastructuren die daar minimaal last van hebben.

Zo heeft een Chello gebruiker in Amsterdam meer last van zijn Chello "buurman", dan in Eindhoven waar ze een veel betere infrastructuur aangelegd hebben. Deze infrastructuren liggen er al voordat CHELLO werd aangeboden (remember A2000, KTE etc).

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 20:03

image

<b>Bas</b>:<br />Dit is nu de reden waarom ik Cistron heb genomen en geen Casema.

Gtz
Bas

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 20:46

image

<b>Paul</b>:<br />Ik ben denk ik een Heavy User en heb het Cable Wanadoo Premium abbo.
En ben het totaal niet eens met die Fair Use Policy. Ik betaal toch dik om te kunnen downen wat, hoeveel en waneer ik wil. En als er nou nog een tegenprestatie tegenover stond .
Verder heb ik heb nog helemaal geen mailtje brief of nix gehad.

Waneer behoor je trouwens tot de Heavy Users ????(in MB's)

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 21:51

image

<b>SyS_ErroR</b>:<br />Ik weet niet wat Wanadoo nu weer te zeiken heeft. maar volgens mij is het zo dat als ik
in de vakantie op ons LAN met zn 3en flink aan het internetten ben ik al aan de 1000Mb dataverkeer kom zonder ook maar iets te downloaden.

Ik ben van plan om van Basic naar Advanced te gaan maar als ik straks vrolijk de mededeling krijg dat ik wordt afgesloten omdat ik meer download dan xx Gb per maand, dan is wanadoo nog niet jarig hoor....

Als ze willen klagen moeten ze eerst maar alles op orde krijgen bij hun..
Onze aansluiting kwam gewoon niet, totdat we boos naar wanadoo belden vanehh waar blijft die aansluiting nou???

toen was het aangelegd en moest ik GVD nog 2 dagen w88en voordat mn lijn open gesteld was..

De helpdesk guys kunnen beter putjesschepper worden want die weten er ook helemaal nietz van.

(bijvoorbeeld PPPoE: als je crast de eerste 13 minuten niet inlogge)

als ze al die sjit op orde hebben mogen ze wat mij betreft iedereen een warning -mail sturen omdat ze meer dan 60Gb per maand downsucken..

old_comment_user op Maandag 2 September 2002 23:08

image

<b>Robert</b>:<br />Wat een gezever zeg!
Ik gebruik nu al 3 jaar @Home, de snelheid is uitstekend en ik heb ook het halve internet al gedownload.
Nog nooit iets gezien van een gele kaart.
Ik vind het een prima policy van @Home dat ze de extreme gebruikers eruit pikken, die paar verknallen een heleboel voor de rest.

Extreme downloaders zijn in deze de grootste zeurpieten.

old_comment_user op Dinsdag 3 September 2002 01:08

image

<b>henk</b>:<br />Hallo,

IK zat hier al een tijdje op te wachten, en ja ook nederland gaat de stap maken, Hier in australie betalen we al per MB, en ook hier bieden ze het als onbeperkt internetten aan, en dat klopt ook wel, je hebt namelijk 265 dagen per jaar toegang.
En op zich is het wel goed dat je per MB betaald, want hoe meer je gebruikt hoe zwaarder je het netwerk belast,

old_comment_user op Dinsdag 3 September 2002 08:07

image

<b>Jorix</b>:<br />Datalimiet van 1 Gb?? Hmm.. daar zat ik in een goede maand al flink overheen toen ik nog een 56k modempje had..

old_comment_user op Dinsdag 3 September 2002 18:41

image

<b>H4xX0r</b>:<br />Even voor de duidelijkheid: Wanadoo is iets anders dan Wanadoo Cable.

De (aangepaste) A.V. van Wanadoo (telefoon, adsl) staat hier;
http://www.wanadoo.nl/algvoorwaarden/index.html

Van Wanadoo Cable vindt men ze hier;
http://internet.casema.net/productzone/vwn.php

Genoeg verschillen dus...

old_comment_user op Dinsdag 3 September 2002 22:57

image

<b>j.geertsma</b>:<br />als ze bij dat flikten mijn verbinding afsluiten
als ik teveel zou gebruiken dan sloot ik op hetzelfde moment mijn automatische incasso af !

old_comment_user op Woensdag 4 September 2002 12:14

image

<b>GharF</b>:<br />Bij @home gaat die berekening niet op. Daar haal je nl wel ongeveer een snelheid van 250 kb/s. Wat neer komt op 626 gig.

old_comment_user op Woensdag 4 September 2002 20:34

image

<b>ellen</b>:<br />Ik ben abonnee bij Wanadoo, maar tot op heden heb ik geen mailtje ontvangen met informatie over de wijzigingen.

old_comment_user op Woensdag 4 September 2002 21:02

image

<b>sander</b>:<br />eigenlijk is het heel simpel.
allemaal masaal de abbonee opzeggen en wanadoo is failliet.
klaar, probleem opgelost en internet sterft een eenzame dood, net als je platen industrie ,( zou voor upc ook een hele leuke zijn )

wanadoo wil gewoon verdienen aan de muziek ,
vraag je eigen is af.
wat download je nou:
muziek, films, software, meer niet
ik vindt trouwens voor het geld dat je betaald je gewoon onbeperkt moet kunnen downloaden.
en dat alles gewoon inbegreppen moet zitten dus ook de film en muziek rechten.
pas hebben ze er 1 in amerika berecht om dat deze persoon 100 nr had gedownload.
het is toch belagelijk.
nou ik wil er wel de bak voor in hoor.
kom ik achter de trallies en die bolletjes slikkers laten ze lopen.
eikels , ze lopen weer achter de feiten aan.

ik heb kabel via chello en heb in 1 jaar tijd 2 x verhoging gehad ik betaal in middels over de 100 gulden voor een klote kabel verbinding.
kloot zakken.
weet je ze hebben nu een grote bek omdat ze zoveel klanten hebben maar 2 jaar geleden wisten ze niet hoe ze je moeste lijmen met kadotjes .
nu ken je kapot vallen.
daar bij heb je het gross (het klootjes volk) die gewoon braaf elke maand betaald voor iets wat ze niet snappe.
een beetje internette ,
viese plaatsjes kijkne met je credit carsd in je hand en in je andere hand je snikkel ,.
beetje boven afrukken op zolder en daar hebben ze internet voor.
de zo genaamde : groot verbruiker: ( nee de echte internetters) die zijn de lul dank zij dit soort vieserikken.
die niet zuren over de snelheid.
sorry voor het taal gebruik maar ik ken me hier behoorlijk druk om maken.

sander

old_comment_user op Woensdag 4 September 2002 22:17

image

<b>adsl-er</b>:<br />Heavy users verpesten bij kabelinternet het internet plezier van anderen. Als je de pech hebt om een aantal heavy-users in je "kring" te hebben dan blijft er niet veel van breedband over. Ikzelf heb de pech gehad om in een "kring" te zitten waar vele heavy-users zaten. Toen het probleem door de provider (chello) niet werd opgelost, ben ik overgestapt op ADSL. Ik heb nu geen last meer van heavy-users. Ze beginnen nu eindelijk last van zichzelf te krijgen.

old_comment_user op Donderdag 5 September 2002 08:30

image

<b>Phantagarow</b>:<br />Ik zag gisteren nog op tv de reclame: "onbeperkt internet bij Wanadoo Cable". Echt weer iets voor Kutsema.

old_comment_user op Vrijdag 6 September 2002 00:25

image

<b>digiclown</b>:<br />Dat gel-l allemaal eerst bieden ze het aan en als je het een jaar heeft dan gaan ze je beperkingen op leggen.

Wordt het een beetje zat van het cultuur die deze maatschapijen creeren.
Wij als gebruikers van adsl hebben blijkbaar helemaal geen rechten meer.

Toch vraag ik mijn af dat een contract die met een internet provider af gesloten is met een gebruiker zo maar veranderd kan worden .
het lijkt mij toch dat dit uit gaat lopen op een recht zaak mede omdat bedrijfen zoals wanadoo reklamen maakt voor groot verbruik.

Ook de staat heeft jaren in reklamen geinversteerd om internet te bevorderen.
Dit lijkt nu weer weg gegooit geld te zijn van het kabinet PAARS !!!!!!

Ik zie wel wat er gaat gebeuren als het te gek wordt zal ik mijn scharen bij de hackers die het gebruik van adsl en internetten via kabel en satelliet hebben gekraakt.

old_comment_user op Maandag 9 September 2002 12:34

image

<b>Jannn</b>:<br />Het is het zelfde gezever dat Casema al jaren gebruikt. De gebruiker heeft altijd ongelijk en ze doen gewoon wat wij (Casema cq Wanadoo) voorschrijft. Als ze nu eerst eens zorgen dat het internetverkeer voor de gebruikers een constante heeft en als dat ik orde is de echt zware gebruikers aan pakken, eerder door hen meer te laten betalen dan door af te sluiten.
Het is inderdaad de tendens om eerst een grote groep gebruikers te versieren met loze kreten als 24/7 online, klikken zonder tikken, enfin, noem al die ongein van deze dataoplichter maar op. Als je als gewoon burger dit in RL zou doen, krijg je op zeker paar 100 uur strafwerk.
Alleen Casema kan het wel, de kluit beduvelen. Dacht dat er zelfs op papier nog staat, onbeperkt internetten en daar word met geen woord gesproken over datalimiet. Casema, steek die welbekende hand eens in eigen boezem en als je dat niet kan stop dan die ene vinger maar in dat bekende gaatje.......

old_comment_user op Maandag 9 September 2002 14:18

image

<b>rene</b>:<br />is toch niet normal ze gaan overal eisen stellen dat ze maar beter op de wanadoo chat letten lijkt me beter

old_comment_user op Maandag 9 September 2002 18:06

image

<b>Marleen</b>:<br />Ik heb volgens mij geen email gezien......

old_comment_user op Dinsdag 10 September 2002 00:15

image

<b>Ran de Groen</b>:<br />Ik als dorpsbewoner ,krijg als verassing te horen dat zware webgebruikers afgesloten kunnen worden.
Tevens gaat U alleen nog maar jaarlijkse contracten afsluiten.

Dit alles komt bij mij een tandeknarsend gevoel teweegbrengen .
Als er iemand (en met mij vele anderen )graag op de kabel adsl of andersinds wil zitten ben ik het wel.
Helaas moet ik het doen met alleen een dure telefoonlijn wilt U zo vriendelijk zijn ook voor ons een "fair use policy "te voeren
zodat ook ik (wij) kunnen profiteren van een snelle internet verbinding .
Hoe komt het dat gemeentehuizen enz. wel kabelvoorzieningen hebben en Jan met de pet niet ?
Gaarne svp asap antwoordt aub

Ranny de Groen
Gemeente Alphen en Chaam

old_comment_user op Woensdag 11 September 2002 20:52

image

<b>eugene endlich</b>:<br />weer een provider minder van bedenkelijke kwaliteit

old_comment_user op Donderdag 12 September 2002 09:04

image

<b>Pieter Bot</b>:<br />"Wanadoo kan de abonnements- en verkeersgegevens gebruiken om de klant aanbiedingen te doen, tenzij de klant aangeeft daartegen bezwaar te hebben"

Ik kots van die commerciële zooi..laat de mensen toch rustig chatten en surfen, ze verdienen al genoeg aan je!

old_comment_user op Vrijdag 27 September 2002 19:38

image

<b>atta</b>:<br />Ik heb m'n buik vol van Wanadoo. Heb in december 2001 het Hometime Abonement afgesloten (onbeperkt internetten ....)
Per 1 april 2002 abonnement weer opgezegd, omdat ze het abonnement hadden gewijzigd.
Ik moet nog steeds het abonnementsgeld over de maand april terughebben van Wanadoo.
Waar kan ik mijn beklag doen over Wanadoo, behalve bij Wanadoo zelf, want ik krijg weinig respons.

Op 8 augustus heb ik per mail bericht gehad, dat aan hun afdeling financien het verzoek was gedaan om het abonnementsgeld terug te boeken, maar alléén nadat ik had gedreigd om 'me tot andere instanties te wenden' . Gedreigd dus !

Weet iemand waar ik terecht kan ????

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Maximaliseer het voordeel van SaaS

    Cloud-applicaties hebben grote invloed op het gebruik van de IT-architectuur en niet ieder project levert de verwachte voordelen op.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)