Bill Gates is machtiger dan Steve Jobs

Bill Gates pasfoto

Gepubliceerd: Vrijdag 5 november 2010

Bill Gates is machtiger dan Steve Jobs. De oprichter van Microsoft behoort volgens Forbes tot de 10 machtigste mensen van deze planeet. De andere negen zijn, behalve de Paus, allemaal politici.

Toon volledig artikel

vinylat45 op Vrijdag 5 November 2010 11:28

image

Het gaat Forbes vooral om zijn invloed in de wereld via zijn Bill & Melinda Gates Foundation.
Denk daar vooral aan als je Windows weer eens gek doet of een virus heeft opgelopen.

Doordat geen tijd (lees geld) is besteed om die problemen op te lossen, kan nu een kind in Afrika leren lezen dat het honger heeft omdat de dictatuur waarin zij leeft het land plundert en F16s koopt ipv investeert in de mens.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 12:38

image

Dat is noch de fout van Bill Gates, noch die van diegene die geholpen wordt. Je kan ook niets geven. Al hebben alle giften belastingvoordelen, dan nog hoeft hij het niet te doen.

Iemand die dergelijke bedragen (miljarden) aan een stichting geeft die mensen ter wereld helpt kan alleen maar waardering genieten. Of je nu voor of tegen MS bent.

Tamelijk zielige reactie.

Anonymous Coward op Maandag 8 November 2010 00:00

image

Als je als rijkste man op aarde niks aan goede doelen geeft dan zou ik hem een crimineel vinden. Hoewel Windows misschien geen zonnestraal is kan Bill Gates nog best wel goede vent zijn.

Zolang hij geld aan goede doelen geeft met een goed hart dat kan ik dat alleen maar respecteren!

SteefvL op Vrijdag 5 November 2010 16:09

image

Inderdaad een knap zielige reactie zeg. Hij doet tenminste nog wat. Niet alleen met zijn eigen geld, maar hij mobiliseert ook andere rijkaards. Maar goed, het is Bill microsoft, dus hup, toemaar, flamen maar weer.

Pabloo op Vrijdag 5 November 2010 11:49

image

Bill Gates? Vinylat denkt aan BSOD etc... Anderen denken aan Bills speach Innovating to Zero, TerraPower en GatesFoundation.
Vinylat is goed bezig... en ziet het inderdaad erg scherp!

brief op Vrijdag 5 November 2010 11:57

image

De andere negen zijn, behalve de Paus, allemaal politici.
Volgens mij is de paus staatshoofd van Vaticaanstad. Dus is hij ook een politicus.

lenn op Vrijdag 5 November 2010 12:13

image

De Paus is de 'baas van katholieke kerk'. Niet de regeerder van het land Vaticaanstad. Die eer ligt bij kardinaal-staatssecretaris Tarcisio Bertone.

@vinylat45
Het is een beetje jammer dat je zo over deze man denkt. Hij is officieel de grootste filantroop aller tijden, en heeft (zoals in het document van Forbes staat) een aantal van de rijkste mensen op deze planeet overgehaald om gelden richting goede doelen te sturen.

Je hoeft natuurlijk niet blij te zijn met Microsoft om allerlei redenen. Maar dat staat volledig (en al helemaal in dit geval) los van Bill Gates in deze top10 lijst.

Vincentlaborant op Vrijdag 5 November 2010 12:27

image

Bill Gates is enkel filantroop omdat hij op die manier bakken met geld van de belastingdienst terug krijgt. In Amerika hebben ze daarvoor heel erg mooie belastingregels (net als in Nederland).

Elk miljard dat hij aan de foundation geeft, en besteedt aan officieel erkende goede doelen levert hem een belastingvrijstelling van een miljard op.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 12:42

image

Dan nog hoeft hij het niet te doen. Je geeft een miljard weg en hoeft dan over een miljard minder belasting te betalen. Saldo, je bent nog steeds een hoop geld kwijt.

Je kan ook alles doorsluizen naar belastingparadijzen, alles uitgeven aan mooie vrouwen, drank, drugs en huizen. Of je kan er anderen mensen mee helpen en anderen ertoe bewegen dat ook te doen.

Linksom of rechtsom, voor de mensen die ermee geholpen worden maakt het geen zak uit waar het vandaan komt of waarom!

Overigens kennen we ook in NL dergelijke regels mbt giften aan goede doelen.

jonkiji op Vrijdag 5 November 2010 13:58

image

Ik ben zelf sinds jaar en dag volledig anti Windows, omdat ik het totale bagger vind.
Maar Bill Gates, de persoon, daar heb ik gewoonweg een grenzenloos respect voor.

TheGreenHornet op Vrijdag 5 November 2010 12:28

image

Ehh Tja...Nou was ik gisteren op een ICT Beurs in den lande en
de spreker had een probleem om Microsoft het verschil tussen open standaard en open source uit te leggen.Dit artikel bevestigd dit verhaal een klein beetje denk ik als ik dit zo hoor en lees.

Anonymous Coward op Vrijdag 5 November 2010 13:47

image

de spreker had een probleem om Microsoft het verschil tussen open standaard en open source uit te leggen. Dat is ook hier een groot probleem. Kennelijk lastige begrippen met een hoog abstractie gehalte ;)

Pabloo op Vrijdag 5 November 2010 12:50

image

Het valt mij echt onvoorstelbaar moeilijk te moeten vaststellen dat er mensen zijn die als gevolg van welk willekeurig verwrongen wereldbeeld ook, menen dat types als Bill Gates niet opmerkelijk uniek en positief werk verrichten voor de wereld.
Je wil het eigenlijk niet weten, maar je vraagt je toch af wat de beweegredenen zijn van deze zogenaamde kritische geesten.

Anonymous Coward op Vrijdag 5 November 2010 16:23

image

Je kunt de Bill Gates uit de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw niet los zien van Bill Gates anno 2010. Ja, hij doet nu een heleboel goede dingen. Waarvan acte, en ik ben daar zeker ook niet op tegen. Dat wil echter zeker niet zeggen dat ik hem het doelbewust misdadige gedrag (misdadig, want MS is ervoor veroordeeld) van Microsoft destijds onder zijn leiding vergeef.

Jerogee op Vrijdag 5 November 2010 13:10

image

Bill Gates is machtiger dan Steve Jobs.
Gut, een piswedstrijdje. Who cares.

Ynodde op Vrijdag 5 November 2010 13:24

image

Ben je verdergekomen met lezen?

Als je een beetje doorzoekt zie je dat Bill & Melinda Gates veel meer geld hebben gegeven aan goede doelen dan alleen handig is voor belastingen. Elk groot bedrijf geeft aan goede doelen in amerika vanwege de belastig regels, maar nog niet een fractie van Bill. Ook is die foundation van Het gezin gates prive en staat los van MS corp.

Ik ben veek geen van van MS spul, maar voor dit soort acties krijgt Mr Gates wel mijn respect.

Y.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 13:39

image

De meeste anti-MS figuren hier kunnen dat onderscheid niet maken. Zodra ze Gates/Ballmer of Microsoft zien staan krijgen ze een waas voor hun ogen en kunnen dan niet meer rationeel nadenken.

Die (private, geen MS!) stichting geeft op jaarbasis pakweg 3 miljard dollar aan goede doelen als onderwijs, kindersterfte, onderzoek naar polio, Aids en malaria en landbouw.

Ze hebben gezamelijk al meer dan 30 miljard in die stichting gestoken en de stichting is de grootste instelling in zijn soort.

Je kan een hoop van MS vinden, maar de man verdiend hierom alleen respect.

jonkiji op Vrijdag 5 November 2010 14:00

image

Volgens mij was de Gates foundation ook de grootst bepalende factor in het Malaria-onderzoek.

vinylat45 op Vrijdag 5 November 2010 14:02

image

Je kan een hoop van MS vinden, maar de man verdiend hierom alleen respect.
Heb meer respect voor mensen met een AOW die een tientje weggeven terwijl ze het erg krap hebben, dan iemand die miljarden weggeeft uit een bodemloze put.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 14:36

image

Dat mag, is jouw goed recht. Beiden verdienen respect. Maar toch zie ik tamelijk weining verschil. OP een vormogen van 60 miljard is 30 miljard toch de helft ;-)

En dan overtuigd hij andere mensen ook nog hetzelfde te doen, wat nog meer geld in het laatje brengt voor hen die het nodig hebben.

Anonymous Coward op Vrijdag 5 November 2010 16:49

image

Het verschil met zo'n AOW'tje is dat je van de helft zelf niet kunt leven. Een vermogen van 60 miljard kan best een paar keer doormidden voordat de eigenaar dat in z'n levensstandaard of geluksbeleving gaat merken.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 17:55

image

Vast, maar maakt het niet minder of beter.

JacobF op Vrijdag 5 November 2010 14:19

image

Wat ik fascinerend vind is dat Microsoft en Bill Gates nog steeds door hele hordes gezien worden als zijne een en hetzelfde. De Bill & Melina Foundation staat volledig los van Microsoft. Ook ik ben geen fan van Microsoft-spul, maar voor Bill Gates heb ik buitengewoon veel respect.

En een man in zijn positie kan het toch nooit goed doen. Geef je niks, dan ben je een vrek en kan je best je geld weggeven. Geef je wel geld aan goede doelen (in dit geval via een stichting) dan doe je dat enkel vanwege de belastingvoordelen die er aanhangen en ben je nog steeds een vrek.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 14:41

image

En is het daar niet om, dan verdient hij geen respect omdat het makkelijk is om iets weg te geven als je veel hebt, zoals vinylat45 hierboven al aangeeft. Het is inderdaad nooit goed.

Maar feit blijft, hij hoeft het niet te doen. Hij kiest er op persoonlijke titel en persoonlijke motivatie voor dat wel te doen. En met betrekking tot die belastingvoordelen, dat kan je ook behalen door het te geven aan een of ander goed doel en er daarmee klaar te zijn. Bill Gates en zijn vrouw bemoeien zich echter dagelijks en actief met hoe en waar die gelden worden besteed en hebben daarvoor ook al meerdere internationale erkenningen gekregen.

Hoef je ook niet te doen als het je alleen om de belastingvoordelen gaat. Je kan dan ook het gewoon overmaken en weer aan je zwembad gaan zitten met een dikke sigaar.

b3r3nd op Vrijdag 5 November 2010 14:25

image

Bill Gates wordt niet zozeer machtig genoemd vanwege zijn Microsoftverleden
Ja, Webwereld, daar ga je weer met je mooie kop. Want Gates met Jobs vergelijken trekt onvermijdelijk lezers die eens lekker een wedstrijdje Windows tegen Mac verwachten.
En dan blijkt vervolgens dat jullie helemaal niet twee directeuren van computerbedrijven vergelijken maar twee mensen die op volstrekt verschillende - onvergelijkbare - wijze hun dagbesteding invullen.

Tucson op Vrijdag 5 November 2010 14:44

image

Inderdaad, zet dan neer 'Bill Gates in Top 10 machtigste mannen ter wereld' of zoiets...

Anonymous Coward op Vrijdag 5 November 2010 15:22

image

maar dan trekt webwereld geen flamers meer.. en advertenties verkoop je met meer hits.

jasper Amsterdam op Vrijdag 5 November 2010 16:28

image

gzd \o/ lieve billie (l)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Maximaliseer het voordeel van SaaS

    Cloud-applicaties hebben grote invloed op het gebruik van de IT-architectuur en niet ieder project levert de verwachte voordelen op.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)