ASN Bank blokkeert verkeerde rekening in fraudezaak

door

budget

door

Nieuws - Om een fraudeur tijdens een onderzoek af te stoppen blokkeerde de ASN Bank een bankrekening. Maar door een 'systeemfout' moet een vrouw geld lenen om haar kind te voeden. De bank maakt excuses.

We schrijven zaterdag 7 april 2012 als Carolien een volle kar met boodschappen voor Pasen wil afrekenen bij de Albert Hein. Haar pinpas functioneert niet en zij kan niet betalen. Op de rekening van de zelfstandig ondernemer staat voldoende geld en betaling zou niet mogen weigeren. Gelukkig kan een goede kennis in de AH het geld voorschieten.

Niet geblokkeerd

Het pasje blijkt niet geblokkeerd, maar weigert dienst bij diverse geldautomaten. Omdat het Paasweekend is, is de bank onbereikbaar en is onduidelijk wat er aan de hand is. De vrouw vraagt nog diezelfde dag een nieuwe bankpas aan.

Om de tijd te overbruggen leent Carolien geld van haar moeder, zodat zij en haar zoon toch in staat zijn om basale betalingen te doen en de tijd zonder bankpas door te komen.

Een week later probeert Carolien via iDeal een betaling te doen, waarbij het systeem lijkt te functioneren maar de betaling wordt gestopt met een foutcode (AU2205). Hierop stuurt ze een bericht naar de ASN Bank. Inmiddels is er nog steeds geen nieuwe pas ontvangen.

Fraude

De reactie van ASN Bank is kort en bondig: “Hartelijk dank voor uw bericht. Uw rekening blijkt op last van onze afdeling Veiligheidszaken geblokkeerd te zijn. Hierdoor is het nu niet mogelijk geld op te nemen, over te boeken of via Ideal te betalen. Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Als Carolien aan de bank vraagt wat er aan de hand is blijkt de helpdesk niets te weten of kunnen. Carolien krijgt wel een dossiernummer en wordt doorverwezen naar het moederbedrijf SNS Bank. Na contact met die afdeling Veiligheidszaken moet de zaak opnieuw worden uitgezocht.

Foutje

Uiteindelijk blijkt uit onderzoek van de bank dat een medewerker in een fraude-onderzoek de verkeerde bankrekening in de computer heeft geselecteerd. Twee cijfers van de bankrekening zijn omgedraaid door een niet oplettende medewerker. Daarop is de bankrekening op 5 april 2012 geblokkeerd. Na het ontdekken van de fout mag Carolien weer bankieren. Dat haar aanvraag voor het nieuwe pasje door de bank is geannuleed en haar oude pas geheractiveerd is, wordt haar niet meegedeeld.

Tegenover Webwereld beweert het bedrijf Carolien op de hoogte te hebben gebracht via een brief, maar als dat klopt dan is die brief nooit aangekomen.

Excuses

Uiteindelijk wordt Carolien door de bank gebeld en biedt de bank excuses aan voor de fout en slechte communicatie. De vrouw krijgt 50 euro voor het ongemak. “Het is vervelend dat je rekening door een bank-fout zomaar opeens geblokkeerd kan worden en je er vervolgens zelf achteraan moet om het weer recht te zetten. Pas als je pasje niet werkt merk je hoe afhankelijk je er eigenlijk van bent", vertelt Carolien tegen Webwereld.

Lees meer over:

bank, fraude, excuses

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

IT Innovation Day 2014
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.