Ook ABN AMRO komt met pinpasblokkade buiten EU

door

pinpas

door

Nieuws - ABN AMRO volgt Rabobank in het blokkeren van pinpassen voor gebruik buiten Europa. De bank volgt daarmee de anti-skimmaatregel van de Rabobank. Pinpassen zijn dan pas na toestemming te gebruiken.

Verschillende Nederlandse banken overwegen het systeem dat pinpasfraude dient te voorkomen in te voeren. Bij dit genoemde 'geoblocking' verleent een bank geen autorisatie meer aan bepaalde landen of schakelt het de werking van de magneetstrip volledig uit. Deze maatregel voorkomt in ieder geval dat skimmers buiten Europa hun slag kunnen slaan met illegaal gekopieerde pinpasgegevens.

Invoering België blijkt succes

De Rabobank heeft inmiddels bekend gemaakt als eerste een dergelijk systeem in te voeren. Klanten van de Rabobank die buiten Europa reizen moeten vanaf 1 juni vooraf de magneetstrip op hun pinpas activeren via internet. In België wordt er sinds januari 2011 met een dergelijk systeem gewerkt. Daar doen inmiddels in totaal 23 banken mee.

Die invoering is volgens cijfers van de Belgische bankenfederatie Febelfin een groot succes. Het aantal skimminggevallen is in België door de extra maatregel met meer dan 95 procent gedaald. In 2010 vonden er nog 1720 gevallen plaats, in 2011 was dat aantal teruggelopen tot slechts 75.

ABN werkt hard aan invoering

Woordvoerster Brigitte Zegers van ABN AMRO bevestigt dat de bank op termijn dezelfde maatregelen invoert. “Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet bekend. Maar we zijn bezig met hetzelfde systeem. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt", aldus Zegers. ABN AMRO had al eerder aan Webwereld laten doorschemeren dat zij bezig waren met het onderzoeken van de verschillende mogelijkheden van geoblocking.

ING is wat geheimzinniger over hun plannen. De bank wil geen uitspraken doen wanneer en welke maatregelen worden ingevoerd. “Wij onderzoeken op het moment verschillende maatregelen die we kunnen nemen. Daarbij maken we steeds de afweging tussen het voorkomen van fraude en de klantvriendelijkheid van de maatregel. Uit veiligheidsoverwegingen kan ik er niet dieper op in gaan. We willen de fraudeurs uiteraard niet slimmer maken dan ze al zijn", reageert ING-zegsvrouw Marie-Louise Oster.

'Skimming is een maatschappelijk probleem'

ING noemt skimming nog altijd een maatschappelijk probleem en meldt dat alle banken er alles aan doen om skimming te voorkomen. Oster: “Belangrijk voor onze klanten is dat ze altijd worden vergoed als er schade is ten gevolge van skimming."

De SNS Bank zegt de nieuwe maatregel van de Rabobank in overweging te hebben. “Wij nemen het mee. Al hebben we op dit moment zoiets nog niet in voorbereiding", aldus woordvoerder Roland Kroes, die benadrukt dat SNS op dit moment wel “behoorlijk succesvol is bij de bestrijding van pinpasfraude aan de voorkant." Daarmee bedoelt Kroes de aanpassingen die het kopiëren van pinpasgegevens op pinautomaten zelf onmogelijk maken. Cijfers hiervan kon de bank overigens niet overleggen.

Tientallen miljoenen euro schade

Skimmen is al jarenlang een aanzienlijk probleem voor de bankenwereld. Beveilingsteams worden continue geconfronteerd met nieuwe, inventieve manieren van bankpasfraude. Nieuwe aanpassingen zijn daarom voortdurend nodig om diefstal tegen te gaan. De schade van skimming bedroeg in 2011 volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in totaal 38,9 miljoen euro. Dat was bijna een verdubbeling van het jaar daarvoor.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.