DNB: Banken moeten meer doen tegen internetfraude

door

phishing

door

Nieuws - De Nederlandse Bank vindt dat banken en bedrijven meer moeten doen om fraude bij internetbankieren tegen te gaan. Criminelen gebruiken steeds meer innovatieve methoden, die steeds meer succes hebben.

Dat meldt De Nederlandse Bank in zijn nieuwste uitgave van DNB Magazine vandaag. De schade door fraude bij internetbankieren is vorig jaar gestegen naar 35 miljoen euro. In 2010 was het nog 10 miljoen. Dat meldde DNB al eerder dit jaar.

“Nieuwe vormen van banking malware (met namen als SpyEye en Torpig) hebben in 2011 gezorgd voor een golf van geavanceerde aanvallen", schrijft DNB in het blad. De nationale bank ziet steeds meer innovatieve methoden om bankrekeningen van burgers en bedrijven te plunderen.

Meer persoonlijk gerichte aanvallen

“Tegenwoordig worden steeds meer persoonlijk gerichte phishing mails verstuurd ('spear phishing'). De kans dat mensen daarop reageren is namelijk groter", ziet DNB. “Deze kans wordt nog verder verhoogd door 'social engineering' toe te passen, waarbij mensen persoonlijk worden benaderd via telefoon en SMS en onder valse voorwendselen wordt gevraagd om hun geheime gegevens. Deze fraudeopzetten komen zo echt over dat veel mensen er slachtoffer van worden."

Maatregelen die banken nemen tegen bepaalde aanvallen, roepen weer tegenaanvallen op. Daar worden vervolgens weer tegenmaatregelen op genomen, “en zo gaat de wedloop door tussen banken en aanvallers", schetst DNB.

DNB ziet scherp toe op financiële sector

Het is volgens de toezichthouder op het bankwezen belangrijk dat organisaties op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de cybercrime economie. DNB zegt ook scherp toe te zien dat instellingen binnen de financiële sector 'in control' zijn en ook blijven. De bloei van de cybercrime-economie is voor DNB aanleiding om cybercrime te benoemen tot één van de toezichtthema's voor 2012.

DNB houdt dit jaar een onderzoek naar het gebruik van transactiefiltering bij banken die internetbankieren aanbieden. DNB is van mening dat een combinatie van preventieve (zoals het geven van voorlichting aan consumenten) en detectieve maatregelen (het herkennen van potentieel frauduleuze transacties) effectief is om het hoofd te bieden aan de eerder genoemde banking malware. Binnen dit onderzoek inventariseert DNB de best practices op het gebied van transactiefiltering bij internetbankieren, zo meldt DNB Magazine.

'Aanpak cybercrime moet structureel worden'

Er zijn inmiddels diverse initiatieven genomen om cybercrime aan te pakken. Zo ging in januari het Nationale Cyber Security Centrum van start. Voor de financiële sector is er ook nog de Electronic Crime Task Force. Daarin werken banken en politie samen in de bestrijding van cybercrime-aanvallen op het internetbankieren.

Eind december 2011 is het Landelijk Skimming Point bij de politie opgericht. DNB bepleit dat de capaciteit van deze gezamenlijke initiatieven voor de aanpak van cybercrime structureel wordt en de komende jaren wordt vergroot “om zo in de pas te blijven met de groeiende aanvalscapaciteit van cybercrime".

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.