5 zwarte randjes van de cloud

door

regen

door

De Vijf - De cloud is nu ook overgewaaid naar de gewone gebruiker, de gemiddelde mkb'er en de alledaagse onderneming. Terwijl ingewijden al weten van de voor- en nadelen doemen er nieuwe zwarte randjes op.

Overstapkosten

Veel ict-problemen en bijbehorende -kosten zitten in verandering. Updates en upgrades kosten al tijd en dus geld. Grote wijzigingen, zoals overstappen naar andere platformen zijn helemaal kostbaar. Ook als het toekomstige platform veel goedkoper is, of belooft te zijn. Daar komt dan de rekensom van de TCO (total cost of ownership) om de hoek te kijken.

Vergis je niet, het kan veel tijd en voorbereiding kosten om naar de cloud te gaan. Zeker als je nog zaken zoals data in eigen hand en datacenter wilt houden. Dus als je niet alles wilt overleveren aan de gedistribueerde omgeving van de cloudaanbieder. Het kan dan lang duren, heeft de universiteit Tilburg zelf ervaren. Die Nederlandse cloudpionier heeft jarenlang met Microsoft hard gewerkt aan een overstap naar de Live@Edu-cloud van de Windows-maker, maar gaat nu toch ineens voor de Google-cloud.

En dat is dan slechts de eerste stap. Niemand die weet wat het kost als je van een ene naar een andere cloud wilt. Voor zover dat mogelijk is, want standaarden op dit vlak ontbreken nog altijd. Cynici noemen de cloud ook wel de nieuwe 'vendor lock-in'.

Nog altijd te vroeg

De factor tijd speelt niet alleen voor een eventuele overstap. Ondanks het feit dat cloud er al jaren aankomt, en voor sommige toepassingen er al jaren ís, kan nog niet iedereen terecht in de cloud. Voor technische zaken als compute-clusters wel, voor basale zaken als webmail ook allang, en voor wat tekstverwerking en Powerpoint-geweld eveneens.

Voor serieuzer, breder - en tegelijkertijd alledaagser - bedrijfsgebruik is het aanbod nu nog wat eenzijdig. Dat is mede te wijten aan de relatief trage omarming van de cloud door zakelijk hofleverancier Microsoft. Overstappen naar de cloud betekent tot op heden veelal afstappen van geïntegreerde Microsoft-omgevingen; vol met Windows, Office, Exchange, SharePoint, SQL Server en andere de facto standaarden.

Ja, Microsoft slaat al sinds begin vorig jaar de trom dat het “all in" is wat de cloud betreft. In de praktijk moet het nieuwe online-aanbod nog in volledigheid tot ons komen, zoals bijvoorbeeld blijkt in de onderwijsmarkt. Daar komt het complete cloudpakket Office 365 vanaf juni beschikbaar, en dan niet meteen maar in fases, vertelt Microsoft Nederland aan Webwereld. Bovendien hoeft het niet alleen wachten op functionaliteit te zijn, maar kan het ook een kwestie zijn van het juiste, nog verder verlaagde prijsniveau.

Netneutraliteit

Wat netneutraliteit met de cloud te maken heeft? Veel. De netwerklink is niet alleen een mogelijke zwakke schakel in de verbinding van gebruiker naar cloud. Telecombedrijven controleren hun netwerken allang én massaal om ongewenste vormen van verkeer af te knijpen of te blokkeren. In Nederland is dat binnen afzienbare tijd bij wet verboden, hoewel dit volgens Eurocommissaris Neelie Kroes prematuur is.

Ondertussen zoeken de telecombedrijven het in nieuwe, andere activiteiten. Zoals zelf in de cloud-business gaan, al dan niet als reseller van andermans clouddiensten. Zakelijk gezien is het voor de aanbieder dan zinnig om concurrerend cloudverkeer te benadelen, pardon: om de eigen cloudklanten prioriteit te geven. Een schrale troost is dan dat niet alle telco's keiharde concurrenten van elkaar zijn, maar ook onderlinge afspraken maken.

Upgrademolen

Pardon? Terwijl de cloud juist als grote belofte heeft dat het de upgrademolen wegneemt, zit er een addertje onder het gras. De reden dat het antieke IE6 nog zo lang in gebruik is gebleven, zit in de nog draaiende oudere back-endsystemen. Software-installaties die hun taak vervullen en die kostbaar zijn om aan te passen. Het ene oude (op de server) verplicht dan gebruik van het andere oude (op de desktop).

Die link loopt echter ook andersom: een constant vernieuwende en vernieuwde cloud kan ook eisen opleggen aan de clientkant. Zoals de webmailfunctie van Exchange jarenlang beter te gebruiken was in Microsofts eigen webbrowser. En zie anno nu maar de hele hype rond html5. Die webstandaard-in-continue-ontwikkeling maakt betere online-cloudtoepassingen mogelijk, maar vereist dan wel een moderne browser, die op zijn beurt weer eisen oplegt voor het onderliggende besturingssysteem. We hebben het niet slechts over het oude, trouwe XP. Ook Vista valt buiten de boot voor een moderne browser.

Vergeet ook niet de bijna anderhalf jaar dat offline-functionaliteit van Gmail en Google Docs er niet meer was. Het zelfontwikkelde Google Gears is ten grave gedragen ver voordat het beoogde html5-alternatief af en beschikbaar was. Wat eind 2011 eindelijk is gebeurd, in eerste instantie alleen voor Google's eigen browser Chrome.

Uiteindelijk kan zo'n cloud-naar-client keten zelfs de hardware raken. Zie Microsofts vereiste van moderne videokaarten voor grafische hardwareversnelling in html5. Zie Apple's invoering van iCloud voor iOS, Mac OS X en Windows, waarbij oudere versies en daarmee ook oudere hardware in de kou staat. En zie Microsofts schrappen van de hele app store voor zijn vorige smartphonebesturingssysteem, waardoor apps verloren raken na een reset van zo'n Windows Mobile-toestel.

Risico van dataverlies

Het schrappen van een clouddienst als een app store is nog het minste probleem. Zakelijke gebruikers kunnen eventueel zelf apps uitrollen, via een eigen interne app-winkel. Die ze dan wel in huis moeten hebben. Hetzelfde it-meerwerk geldt voor een alternatief in geval een cloud uitvalt of zelfs wegvalt. Diensten en data kunnen dan verloren raken.

Een risico dat echt niet alleen theoretisch is, maar praktisch aan de orde is. Ook voor respectabele clouddiensten. Naast veelgebruikte datakluizen van schimmige aanbieders, die offline kunnen gaan door de verreikende arm der wet. Apple bijvoorbeeld trekt de stekker uit zijn clouddienst iWork.com. Daar opgeslagen documenten gaan verloren als gebruikers die niet zelf back-uppen. Dit ondanks het feit dat iCloud het iWork.com overneemt. De nieuwe Apple-cloud neemt de rol maar niet de data over van zijn voorganger.

Goed, iWork.com was een bèta, van een bedrijf dat voornamelijk hippe consumentenelektronica maakt. Zo'n dataverlies kan niet gebeuren bij een serieuze cloudaanbieder. Behalve dan dat het Google een jaartje geleden wel is overkomen. Gelukkig kon de per ongeluk gewiste Gmail-data nog hersteld worden. Dágen later, door het terug te halen van tapes.

Goed, dat is een op consumenten gericht e-commercebedrijf, dat niet thuis is in de echte enterprisewereld. Zo'n dataverlies gebeurt niet bij een ervaren aanbieder van bedrijfssoftware. Behalve dan dat ook Microsoft worstelt met zijn eigen cloudsystemen. Niet alleen de webmail voor consumenten, maar ook de productiviteitscloud voor bedrijven.

Dit zijn vast allemaal maar kinderziektes. Waartegen wel inentingen zijn te nemen. Of verpleging voor is in te schakelen. Toch?

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.