Gaat Google Drive de concurrentie wegvagen?

door

google drive logo

door

Analyse - Honderden miljoenen gebruikers van Google-diensten zijn potentiële klanten voor Googles gunstig geprijsde cloud- en p2p-dienst Drive. Hebben kleinere aanbieders overlevingskans?

"Als een topzware gorilla in een zwembad springt, dan zal er veel water opspatten. Maar dat betekent nog niet dat hij goed kan zwemmen. Er is ruimte in de markt voor verschillende spelers, maar Googles nieuwe dienst zet de concurrentie wel flink onder druk", meent Michael Gartenberg van onderzoeksbureau Gartner.

Gevaar voor kleinere diensten

Net als Apple en Microsoft heeft Google een relatie met miljoenen consumenten, vertelt Gartenberg. Zij gebruiken Gmail, Google Docs, de Chrome browser en allerlei andere applicaties. Google kan hiervan gebruikmaken door bestaande klanten te strikken voor zijn nieuwe opslag- en synchronisatiedienst.

Google Drive zal ongetwijfeld concurreren met Microsofts SkyDrive en Apples iCloud, maar de gevaren zijn groter voor kleinere bedrijven die gespecialiseerde diensten aanbieden zoals DropBox, Box, SugarSync en YouSendIt. Zulke sites zijn eerder gericht op technologische enthousiastelingen dan op gemiddelde consumenten. En relaties zijn belangrijk als het gaat om het afnemen van nieuwe diensten. "Klanten hebben nauwelijks een relatie met die kleinere cloudaanbieders", zegt Gartenberg. "Die bedrijfjes moeten dus op zoek gaan naar klanten of zich richten op een andere markt. Vervelend voor hen is dat Google ook de zakelijke markt wil domineren, eerst het mkb en dan het grote bedrijfsleven."

'Vaarwel Dropbox - Hallo Drive'

In een reactie op Googles aantreden in de wereld van de clouddiensten zei een woordvoerder van Dropbox dat zijn bedrijf 'één ding' doet, maar dan wel beter dan iedereen. "De afgelopen jaren hebben bedrijven in alle soorten en maten zich opgeworpen als concurrent, maar wij bleven aan kop door de beste gebruikerservaring te bieden en een product te maken waarvan miljoenen mensen houden", aldus de Dropbox-woordvoerder.

Op het online gebruikersforum van Dropbox verschenen echter al 3.000 posts over Google Drive; sommige klanten gaven al aan te willen overlopen. De prijs is daarbij een belangrijke prikkel. Google biedt 5GB opslagruimte gratis aan. Een upgrade naar 25GB kost 2,49 dollar, 100GB 4,99 dollar en 1TB 49,99 dollar per maand. Als je upgradet naar een betaald account, dan wordt de opslagruimte van je Gmail account ook uitgebreid naar 25GB. Op jaarbasis rekent Google Drive 60 dollar voor 100GB. Dropbox biedt 2GB gratis aan, terwijl de eerste betaalde upgrade naar 50GB maandelijks 9,99 of 99 dollar per jaar kost.

Dropbox-gebruiker Ritchie H. is helder: "Vaarwel Dropbox - Hallo Drive. 200GB voor 9,99 dollar? Ik denk dat dat een no-brainer is." John E schreef: "Drive: 60 dollar per jaar voor 100GB. Dropbox: 99 dollar per jaar voor 50GB. Mijn 99 dollar-abonnement is zojuist automatisch verlengd en ik weet niet of ik daarmee zo blij ben, gezien het nieuws van deze week. Ik wil graag blijven bij Dropbox (omdat ik denk dat ze beter zijn), maar het verschil in prijs en opslagcapaciteit is groot genoeg om overstappen te overwegen. Hopelijk reageert Dropbox hierop."

Dropbox lijkt overigens al stappen te ondernemen naar meer storage voor foto's, als antwoord op de nieuwe spelers op de online storagemarkt.

Dropbox wegvagen

Daniel W. schreef: "Google Drive gaat Dropbox wegvagen. Ik vind het geen goede zaak, omdat Google een grote, slechte bedrijfskolos is, maar Dropbox gaat gebruikers verliezen, tenzij ze hun prijzen drastisch verlagen. Daartoe moeten ze zich misschien zelfs laten overnemen door een ander bedrijf."

Volgens John Webster van marktonderzoeksbureau Evaluator Group is Google groot en winstgevend, waardoor het bedrijf eenvoudig een dienst kan opzetten en op prijs kan concurreren. "Als ze kleinere spelers uit de markt willen concurreren, dan is dat goed mogelijk", zegt Webster. "Ze kunnen het kleine spelers knap lastig maken nog iets te verdienen."

Chris Yeh van cloudaanbieder Box zegt op zijn hoede te zijn voor Googles nieuwe dienst, maar hij ziet er ook een bevestiging in van het werk dat zijn bedrijf en andere organisaties de afgelopen jaren hebben gedaan. "In de begintijd was het erg moeilijk om klanten te interesseren voor onze diensten. We voelen ons dus ook wel een beetje goed deze week."

Weinig sexy

Yeh beseft ook dat Google Drive nu weliswaar is gericht op consumenten, maar dat het niet lang zal duren voordat er businessclass aanbiedingen komen en dat IT-managers het beheer kunnen doen. "Google begint met een sterk uitgangspunt omdat ze Google Docs hebben, dat zowel populair is bij consumenten als bij bedrijven", aldus Yeh.

Box heeft een samenwerkingsverband met Google. Google Docs apps kunnen bijvoorbeeld bestanden openen vanuit Box. Ook is er een relatie met Google Apps in de webwinkel van Box. “Aan de ene kant vinden we het dus prettig samenwerken met Google, terwijl we weten dat we ze ook nog eens zullen tegenkomen. Maar het zal Google nog wel even kosten om de diensten voor het bedrijfsleven op orde te krijgen. Wij draaien al enige tijd mee in deze business", zegt Yeh.

Zo is het bij Box mogelijk om verschillende e-maildomeinen te hebben binnen hetzelfde bedrijfsaccount, zodat verschillende afdelingen hun eigen accounts hebben voor samenwerkingsdoeleinden. "Dat is misschien geen wereldschokkende dienst, maar het is wel een van de voorbeelden van het niveau waarop je je moet richten als je aan de behoefte van een bepaalde groep klanten wilt voldoen. Vooral voor grote bedrijven heb je met zulke weinig sexy dingen een streepje voor."

Lees meer over:

cloud, skydrive, dropbox, google drive

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Poll

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.