Reeks incidenten legt e-mail Active24 2 weken lam

door

stekker

door

Nieuws - Een dagje onderhoud aan de mailservers heeft ervoor gezorgd dat klanten van Active24 hun e-mailaccounts twee weken amper of met storingen hebben kunnen bereiken. Een reeks incidenten nekten de dienst.

Active24, een internationale aanbieder van onder meer hosting en onderdeel van Mamut, heeft sinds een onderhoudsdag op vrijdag 9 maart problemen met zijn mailservers. Pas sinds dit weekeinde lijken de ergste problemen voorbij. Klanten in heel Europa, waaronder veel klanten in Nederland, ondervonden twee weken lang storingen, waardoor vaak hun account niet bereikbaar was, nieuwe e-mails niet binnenkwamen en verzonden e-mails verdwenen.

De onderhoudsdag op vrijdag 9 maart was gepland en op tijd weer afgerond op de volgende dag, zegt managing director John Hugosson in antwoord op vragen van Webwereld. De bedoeling van het onderhoud was de beschikbaarheid van de dienst verder te verbeteren en de betrouwbaarheid te vergroten, zegt hij. “Natuurlijk bestaat altijd het risico van downtime", zegt Hugosson, “maar we hebben onze klanten gewaarschuwd op al onze websites."

Reeks opeenvolgende incidenten

Die downtime kwam. Het gevolg was een reeks opeenvolgende incidenten die het provider niet meer kon beheersen. Bij het herstarten van de diensten ging het mis in het datacenter. “We kregen te maken met onverwachte storingen in sommige hardware, wat weer tot problemen leidde met enkele e-maildatabases." Doordat alle klanten van Active24 in de Europese landen verdeeld waren over alle databases, deden de problemen zich voor in vrijwel alle landen waarin Active24 actief is, maar niet bij alle klanten in die landen.

De betreffende databases werden offline gehaald en moesten hersteld worden door de technici van het bedrijf. Daardoor waren de getroffen klanten tot maandagavond 12 maart niet in staat hun e-mailaccount te gebruiken. Die maandagavond, zegt Hugosson, was de dienst weer hersteld en konden alle klanten in theorie weer bij hun e-mail.

Historische data verdwenen

Maar de problemen waren naar later bleek nog niet voorbij. Door de storing bleek dat een deel van de historische data in de e-mailaccounts niet meer was terug te vinden. De update van nieuwe mails bleef gebrekkig en de klachten op diverse fora en op social media zwollen aan. Opnieuw ging het technische team van Active24 aan de slag en volgens Hugosson kon de synchronisatie van historische data met de realtime inboxen gedurende die week weer gerepareerd worden.

Maar de storingen bleken zich nog steeds voor te doen en ook vorige week hadden veel klanten grote moeite om hun accounts te bereiken. Opvallend was dat klanten het ene moment weer volledig de beschikking hadden over hun data, terwijl nauwelijks een uur later de boel weer plat lag. De mailservers die al eerder problemen gaven, meldden nu dat zij te maken kregen met een ongewoon zware belasting en activiteit, zegt Hugosson, “deels wat we al hadden verwacht maar dit was veel meer."

Worstelen met servers

Vrijdag meldde Hugosson nog dat het bedrijf nog steeds worstelt met enkele servers en die situatie heeft in ieder geval tot in het afgelopen weekeinde geduurd. In dit weekeinde is de dienst naar nu schijnt weer storingsvrij. "Zo lijkt het, maar we hebben nog steeds wat klachten en kijken dat na. Verder houden we alles in de komende dagen scherp in de gaten; we zijn er nog niet. We nemen nog wat dagen tijd voordat we alles weer als normaal functionerend beschouwen", zegt Hugosson.

Nadenken over klantcompensatie

Over het aantal klanten dat gedurende de afgelopen twee weken hinder heeft ondervonden, kan de managing director niets zeggen, omdat de storing zich verspreid over enkele landen heeft voorgedaan en per land een deel van de klanten heeft geraakt.

Over compensatie voor de getroffen klanten wil Active24 zich later buigen. “We onderkennen de impact van de situatie voor sommige van onze klanten en het ongemak dat dit met zich heeft meegebracht. Zodra we zeker weten dat we weer een stabiel en goed functionerend platform hebben, zullen we bezien of en zo ja op welke manier we enige vorm van compensatie zullen bieden. "

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Poll

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.