KLM: stervende zwaan in 2000?

door

KLM: stervende zwaan in 2000?

door

Nieuws - 1 januari 2000 wordt geen `zwaanzinnige' dag.

Het IT-vakblad InfoWorld (net als WebWereld een uitgave van IDG) meldt dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM overweegt zijn vliegtuigen aan de grond te houden op de eerste dag van het nieuwe millennium. Dit uit voorzorg om eventuele problemen te voorkomen met software die niet berekend is op het jaar 2000.
Omdat ontwikkelaars in het verleden zuinig moesten omspringen met de geheugenruimte zijn veel computerprogramma's alleen in staat om de laatste twee cijfers van een jaartal te herkennen. Het jaar `2000' wordt door deze applicaties gezien als het jaar `00' (of 1900).
Tegen InfoWorld zegt de millenniummanager van de KLM, Gerry Huizinga, dat hij nog niet weet of het wel verstandig is om vliegtuigen op 1 januari 2000 te laten vertrekken. "Ik overweeg sterk om de raad van bestuur te adviseren onze toestellen aan de grond te houden". Volgens Huizinga zijn buitenlandse maatschappijen als Lufthansa al verder in het nemen van een beslissing over de vluchten tijdens de eeuwwisseling.
De KLM is officieel in april 1995 begonnen met de aanpassing van zijn software voor het jaar 2000, nog voor Huizinga als speciale manager aantrad bij het bedrijf. Een jaar later bleek er nog helemaal niets te zijn gebeurd. "Iedereen had smoesjes om met alles – behalve het jaar 2000 – bezig te zijn", concludeert Huizinga. Pas in juli 1996 nam de luchtvaartmaatschappij de stier bij de horens.
Bij een controle van alle informatiseringssystemen – in totaal meer dan 18 miljoen regels code in allerlei programmeertalen – bleken ruim 14.000 van de 18.000 modules te moeten worden aangepast. Huizinga schat de totale kosten van het `omwerken' op enkele dagen werk, ten opzichte van de totale jaaromzet van de KLM. Volgens InfoWorld kan dat behoorlijk oplopen: één week van een jaaromzet van 12 miljard is al 230 miljoen gulden.
Bij de International Air Transport Association (IATA) is men minder onder de indruk van het millenniumprobleem dan bij de KLM. Bij de IATA zijn alle belangrijke maatschappijen aangesloten. Projectmanager Minya Veljanovic noemt de opwinding "pure nonsens." "Ik weet zeker dat er niets zal gebeuren. De luchtvaartindustrie neemt het 2000-probleem namelijk zeer serieus. De IATA schat dat de sector in totaal 1,5 miljard dollar uitgeeft om de millenniumbug te bestrijden", aldus Veljanovic tegenover InfoWorld.
Veljanovic: "Aan het begin van dit jaar hebben we onze leden gevraagd hoe de zaken ervoor staan. Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen denken tegen het einde van 1998 klaar te zijn, zodat ze nog een vol jaar hebben om alles uit te testen."
InfoWorld heeft een bijlage van 24 pagina's aan de millenniumbug gewijd, met o.a. de ervaringen van bedrijven als DSM, de Rabobank en een enquete onder 484 bedrijven over hun aanpak van het `Jaar 2000 Probleem'.


eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.