
'Vodafone aan de vooravond van grote reorganisatie'
Vodafone zou van plan zijn om ongeveer zesduizend banen te schrappen. Het bedrijf wil 10 tot 15 procent op de kosten besparen door it-banen te outsourcen.
Vodafone zou van plan zijn om ongeveer zesduizend banen te schrappen. Het bedrijf wil 10 tot 15 procent op de kosten besparen door it-banen te outsourcen.

'Vodafone aan de vooravond van grote reorganisatie'
Vodafone zou van plan zijn om ongeveer zesduizend banen te schrappen. Het bedrijf wil 10 tot 15 procent op de kosten besparen door it-banen te outsourcen.
Dat schrijft de Britse krant The Sunday Telegraph op basis van gegevens die analistenkantoor Lehman Brothers onder ogen heeft gehad.
Volgens Lehman Brothers zou de telecomoperator 10 tot 15 procent op de kosten besparen door it- en netwerkbanen te verplaatsen naar goedkopere productielanden. Als dit doorgaat, dan dreigen volgens de Britse krant zo'n zesduizend medewerkers hun baan te verliezen.
Vodafone zou de reorganisatie dinsdag aankondigen bij de presentatie van de jaarcijfers, aldus de analisten. Zij verwachten dat Vodafone een verlies (voor belastingen) zal presenteren van meer dan 15 miljard pond.
@burne
Resultaat.
32 miljard euro verlies bij een omzet van 43 miljard
Bron
Dat is wel de helft van jouw voorspelling van de jaaromzet en het verlies is ook nog aanmerkelijk hoger (40%) dan in dit artikel eerder werd verwacht. gelukkig gaan ze ook nog wat miljarden uitkeren aan de aandeelhouders uit de baten van verkochte bedrijfsonderdelen.
Met outsourcing geld verdienen.... Klinkt leuk en elke manager wordt het aangeleerd, maar bij dit soort grote bedrijven kost outsourcing alleen maar geld. Zie ook het bericht van Sprint Nextel dat IBM voor de rechter sleept omdat het outsourcing hen geld heeft gekost, in plaats van gespaard.
Nee, die consumenten zijn de gedeeltelijk de OORZAAK (dankzij aandeelhouders met kwartaal-vizie en managers met GEEN vizie) van het probleem dat de banen van duizenden op de tocht staan. Ipv communistisch te kunnen zeggen "ach, 10 miljard winst is ook genoeg" wordt er nu gezegd "volgend kwartaal MOET er 10% extra gehaald worden"... Of dat nu realistisch was of niet, de aandeelhouders zitten er voor kwartaalwinsten, anders hadden ze hun geld op de bank gezet. Op een gegeven moment BELT er gewoon niemand meer vaker, en zijn de marges uitgedund tot diaree, en wie zit er dan met de shit? Juist, de medewerkers... Die raken hun baan kwijt door korte termijn herstelacties, die vervolgens op de lange termijn MEER geld kosten.. De managers hoppen vrolijk verder naar het volgende bedrijf wat ze ongestraft (of zelfs met bonus) de afgrond in storten.
Waar het allemaal om draait zijn: RENDEMENTEN/WINST !
De aandeelhouders willen namelijk zoveel mogelijk winst zien en dat kan vodafone behalen door zo kosten effectient mogelijk te werk te gaan, o.a. door outsourcing.
De consument kan er wel degelijk wat aan doen: Produkten afnemen waarvan men zeker is dat dit niet afkomstig is van lage loon landen. Dus o.a. geen "made in china" produkten meer aanschaffen.
Het foute bedrijf is hier niet Vodafone, maar het bedrijf : Lehman Brothers wat dit bedrijf rijk rekend door te zeggen dat lage-lonen landen aantrekkelijk zijn voor het bedrijf. Volgensmij had Vodafone meer geld kunnen besparen met het outsourcen van dit soort onderzoeken naar lage-lonen landen. Kijken of die Brothers er dan nog zo over denken.
@unique: De consumenten straffen dit soort bedrijven continue door steeds over te stappen naar de goedkoopste aanbieder.
@Ruud T.: jij beschrijft nu de Nederlandse situatie. In de meeste andere landen is dit niet van toepassing. In Belgie is het zelfs verboden om gratis telefoons weg te geven bij een abonnement.
Goh, en het weggeven van telefoons en belminuten en... en ....
dat heeft er allemaal niets mee te maken ?.
500 belminuten gratis, ja dat wordt wel verbeld, maar daarna ?. Ging het met Prepaid ook al niet zo ?.
Eerst telefoons gratis weggeven en daarna klagen dat er niemand mee belde ?.
Kwist niet dat dat een voorwaarde was!.
Jullie verkijken je in de afmetingen van Vodafone. De verwachting is dat ze een omzet van 85.000.000.000 tot 95.000.000.000 dollar gaan presenteren, en men schat dat Vodafone 180.000.000 zakelijke klanten op vijf continenten heeft.
Zolang consumenten niet (vaker) bedrijven STRAFFEN voor zulke maatschappelijke ongewenste stappen, zullen ze het blijven doen.
Kijk maar naar wat voor macht consumenten hadden toen ze Shell blokkeerden voor de sloop van een platform (welke overigens later bleek milieuvriendelijker gedumpt kon worden dan de ontmanteling, maarja, dat krijg je als je naar terroristen van GreenPeace luistert).
Wanneer het financieel onaantrekkelijk wordt om 'mensen' als grof vuil of als grootste kostenpost te behandelen ipv als ENIG bedrijfsmiddel waarmee WINST kan worden gemaakt, houdt dit gezeik vanzelf op. Valt me overigens wel op dat AL die managers van dezelfde scholen afkomen dezelfde blunders maken, schijnbaar leren ze dus niet van elkaars fouten.
15 miljard staat idd ook op de site van de telegraph.
Wikipedia heeft een leuk staatje over de finiciële resultaten van vodafone Als je het hele stuk op wikipedia leest zie je idd dat het door bepaalde afschrijvingen komt en staat er in het stukje ook :
Ik kijk toch altijd vreemd op bij het lezen van dit soort berichten. Off-shoaring of outsourcing levert zelden een significante kostenbesparing op. Er zijn maar heel weinig ondernemingen die een besparing in de orde van 10-15% hebben kunnen realiseren door te outsourcen.
Kunnen ze niet beter wat managers ontslaan?
15 miljard is wel een erg extreem verlies.
Dan moet er wel een gigantische afschrijving of zo tussen zitten.
In ieder geval kun je met 10-15% besparing dergelijke verliezen niet opvangen.
Reageer
Preview