
Veenendaalse horeca start met Bluetooth-marketing
Enkele bedrijven uit Veenendaal zijn begonnen met het via Bluetooth sturen van aanbiedingen naar mobieltjes van passanten. 30 tot 50 procent heeft Bluetooth aanstaan.
Enkele bedrijven uit Veenendaal zijn begonnen met het via Bluetooth sturen van aanbiedingen naar mobieltjes van passanten. 30 tot 50 procent heeft Bluetooth aanstaan.

Veenendaalse horeca start met Bluetooth-marketing
Enkele bedrijven uit Veenendaal zijn begonnen met het via Bluetooth sturen van aanbiedingen naar mobieltjes van passanten. 30 tot 50 procent heeft Bluetooth aanstaan.
Het Utrechtse BlueCanDo Marketing biedt het systeem voor bluetooth-reclames aan. De eerste toepassing werkt in een Veenendaals winkelcentrum. "In een doorgang verstuurt een restaurant voorbijgangers aanbiedingen tot op honderd meter", vertelt Eelco Vaags, directeur van BlueCanDo. Naast horecabedrijven is ook een Veenendaalse Mercedes-dealer gestart met het versturen van berichten over nieuwe modellen naar bezoekers in zijn showroom.
Vaags ziet de bluetoothreclames niet als spam. "Je krijgt de eerste keer het verzoek of je contact wil maken met een verzendpunt. Als je dat weigert, krijg je geen verzoeken meer van dat punt."
Winkels en tankstations
Uit de tests door BlueCanDo blijkt dat 30 tot 50 procent van de voorbijgangers Bluetooth op zijn mobieltje heeft ingeschakeld. "Hoe meer jongeren er op een plek voorbijkomen, hoe hoger dat percentage. Steeds meer mensen gebruiken Bluetooth-headsets en laten daardoor Bluetooth aanstaan", aldus Vaags.
De hardware komt van het Deense bedrijf Blipsystems. Het systeem kost voor afnemers circa 175 euro per maand.
Volgens Vaags gaat een 'grote modeketen' het systeem binnenkort ook testen. "We zijn bezig met diverse pilots bij winkelketens, kapperszaken en een groep tankstations." Namen mag hij nog niet noemen. De Bluetooth-berichten van tankstations worden niet gestuurd naar voorbijrijdende auto's. "Ze gaan naar mensen die staan te tanken."
Tracken
BlueCanDo wil ook Bluetooth inzetten om bezoekersbewegingen in bijvoorbeeld winkelcentra te volgen. Het systeem registreert dan op meerdere punten de Bluetooth-namen van de toestellen. Op basis daarvan zijn uitspraken te doen over welke routes groepen mensen vaak lopen en welke gebieden minder druk zijn dan andere. Vaags: "Blipsystems volgt op die manier al bezoekersstromen op het vliegveld van Kopenhagen."
De afgelopen maanden publiceerde Alex van Es uit Apeldoorn ook passerende Bluetooth-signalen op zijn website Bluetoothtracking.org, die momenteel uit de lucht is. Niet een mobiele telefoon, maar de Nokia-carkit CK-7W was in zijn statistieken het vaakst geregistreerde Bluetooth-apparaat.
Grote Nederlandse bedrijven hebben vaker testen gedaan met Bluetooth-reclames. Vorig jaar deed KLM een test met het systeem BlueCast en in 2006 deelde een Albert Heijn-vestiging in Den Bosch een Bluetooth-flyer uit.
nog beter :-)
Bij ons werkt de telefoon gewoon niet in de bioscoop, daar staan jammers ;)
Op zich inderdaad een nogal opdringerige manier van adverteren/communiceren, MAAR: zoiets zou ik in een bioscoop wel positief gebruikt kunnen zien worden: iedereen krijgt via BT een melding om GVD z'n ***telefoon uit te zetten of thuis te laten zodat iedereen kan genieten van de film.
daar kom ik dagelijks ;)
De politie doet al spammen op TV met Opsporing Verzocht en inmiddels ook middels SMSjes en Internet. Laten we ons niet tot het niveau van de Staat verlagen.
Het bereik is 100 meter. Je zult naar Veenendaal moeten :-)
Als ik mijn e-mail adres aan zou kunnen zetten wanneer ik wilde dat een bepaald persoon er een mail naartoe zou sturen, zou dat een oplossing zijn.
Het vergelijk met e-mail gaat niet helemaal op omdat het ontvangen niet te beinvloeden is. Je spreekt de zender niet. Bij BT spreek je de zender wel.
Als je telefoon het niet ondersteunt tsja.
Overigens vind ik ook dat ze het niet moeten doen. Nu maar hopen dat het niet vergeleken gaat worden met TV reclame. Je mag gratis gebruik maken van de winkelstraat (of winkelcentrum(niet openbaar). Moet je wel even de reclame bekijken.
Misschien gaat het om evangelische boodschappen, en tegen een woord uit de bijbel kan toch geen bezwaar zijn
Het is spam. Bovendien een poging om in je mobiel te hacken en tot slot als ze ook nog eens traceren langs welke bluetooth zenders je bent geweest, zelfs een inbreuk op de privacy. Rete illegaal dus! Tip aan de horeca in Veenendaal - bezint eert gij begint!
Bluetooth maakt geen gebruik van het netwerk van je provider, het kost dus al niks.
Onzalig plan, dit. Ik vind ongevraagde SMS-jes al op het randje, stel dat je tijdens winkelen of stappen om de 10 meter een berichtje krijgt, dan gaat de lol er wel van af.
Sommige apparaten hebben helemáál geen Blue tooth (mijn telefoontje). Gewoon bellen en verder helemaal niets. :-)
Oké Clean Air Now dan, de Bond tegen het Vloeken, de AA ...
Laat ze maar komen met die spam.
Ik zal kijken of uik die berichten kan vangen, begin ik wel een proefproces.
Oplossing? Het is net zo belabberde oplossing als het krampachtig beschermen van je e-mailadres op internet, omdat anders je inbox kapotgespamd wordt. En dat terwijl het juist handig is als je je e-mailadres ergens zonder zorgen kunt achterlaten zodat mensen je kunnen bereiken. Hetzelfde geldt voor bluetooth.
Het "voordeel" van deze bluetooth-spam is dat je wel weet van wie het afkomstig is, en dat je direct naar binnen kunt lopen om ze eens even haarfijn uit te leggen wat je van deze praktijken vindt.
Sommige apparaten hebben wel BlueTooth, maar kunnen niet op 'invisible' en kunnen geen berichten ontvangen. Daarnaast denk ik dat die onzichtbaar mode niet waterdicht is.
Het onlangs gepresenteerde voorstel om de ontvanger van een gesprek op een gsm mee te laten betalen, geldt dat ook voor sms of boodschappen via bluetooth?
Anyway, bedrijven die dit bij mij flikken zijn in ieder geval een klant kwijt en kunnen op een reprimande rekenen mijnerzijds. Ik kan me groen en geel ergeren aan deze praktijken. Het is mijn apparaat en de verbinding heb ik ook zelf betaald. Schande!
Als je het toestel niet detecteerbaar maakt, dan kun je toch niets krijgen?
Lijkt me een oplossing.
Bij Vodafone was dat niet anders. Uiteindelijk werkt het nog steeds maar half.
Het is gewoon belachelijk dat je je abonnements-klanten wat gaat bestoken met SMS spam als je het mij vraagt. Dit soort spam vind ik nog erger dan e-mail spam, omdat een SMS en andere mobiele berichten vaak meteen een actie van je ontvanger triggeren. Dat geldt ook voor Bluetooth berichten, ook dat triggered meteen iets op je GSM.
Spam blijft het, en bijzonder irritant. Genoeg reden om bluetooth uit te zetten en anders de spamverstuurders te boycotten.
Nee.. het gaat om de kosten en de hardware die er voor nodig is. Pak een atmel ARM9, een Linksys router of wat dan ook, zelfde ellende mee te maken. Voor minder dan 100 euro kun je de hele buurt gek maken met je bluetooth spam.
Hier is weer iemand begonnen met het verkopen van een stuk lucht, waar niemand op zit te wachten, gemiste kans, helaas, u gaat niet langs start en ontvangt geen 1000 EURO.
Ja, want die christenpartijen in Veenendaal baten allemaal stiekum cafés en discotheken uit, dat weet iedereen. :-P
Heb je niks beters te melden dan dit soort belachelijke complottheorieën?
Veenendaal is nogal christelijk. Misschien zitten de ChristenUnie en de SGP hierachter.
Neem eens de trein, dan kom je nog eens ergens, bijvoorbeeld Veenendaal de klomp.
Maar eeh gaat die marketing ook dmv A2DP ?
M'n koptelefoon (PHILIPS SHB-6101) is n.l. dmv bluetooth A2DP verbonden met m'n MDA(telefoon).
Extra reden om dergelijke horecagelegenheden te mijden.
(Particulieren) bestoken met ongewenste e-mail is verboden, dit moet ook verboden worden.
Huh? Moet die hele horeca ineens FON? Waarom? Om iPhoners te lokken die hun muziekjes willen downloaden? Om al roamend binnen één land te kunnen Fringen of Defiën?
voor kleine 16 euro heb je een Bluetooth 2.0 (100m) EDR module op je fonera 2.0 (50 euro) en kun je dat toch ook even doen? Leuke is dat dit toestel aan internet hangt en je dus idd kunt gebruikerbewegingen traceren enzo
geen pc die moet aanstaan... max verbruikt 4Watt...
1malige investering...
Via de carkit, op het mobieltje van een fietser ... Lak heeft die horeca aan de verkeersveiligheid!
Tenzij men innoveert! Bij het verlaten van het slemplokaal komt er een toon op je oorschelp te staan die je enorme koppijn bezorgt zodat Lazarus niet achter het stuur kruipt of de muurbloem bezwangert.
Indien je bij KPN Telecom een mobiel abonnement hebt afgesloten kun je KPN Telecom verzoeken om SMS reclame van KPN zelf uit te zetten.
Je dient hiervoor contact op te nemen met de klantenservice van KPN Telecom, in eerste instantie zal men waarschijnlijk zeggen dat het niet mogelijk is, echter het is wel mogelijk dus gewoon doordrammen en anders naar supervisor vragen.
Let op, het betreft hier alleen SMS reclame van KPN Telecom zelf.
Iets dat ongevraagd contact zoekt met mijn mobieltje om mij een reclameboodschap door de keel te duwen noem ik spam. Iets anders is het, als ik er zelf om vraag, dan kan het misschien zelfs handig zijn.
Persoonlijk ben ik enorm allergisch voor alle spam die mijn mobieltje wordt aangedaan, dat ding is voor persoonlijke communicatie, niet voor marketing doeleinden, punt uit.
Voorkort ontving ik SMS spam van een bepaalde grote internationale Pizza keten, dat was voor mij de laatste keer dat ik bij die toko een pizza heb besteld... Het zal me worst wezen of ik indirect akkoord ben gegaan met hun bizarre voorwaarden ergens op pagina 138 toen ik de pizza oorspronkelijk heb besteld. Hetzelfde geldt voor mobiele operators, die je SMS spam blijven sturen, ondanks dat je ze elke maand meer dan 100 euro geeft voor hun diensten.
Vraagje: waar ligt Venendaal? Ik ken wel Veenendaal!
Reageer
Preview