Branche woedend op "tendentieus cookierapport"

door

cookies

door

Nieuws - De advertentiebranche is woedend op TNO. Het rapport over stelselmatige overtredingen van de cookiewet door websitebezitters bevat volgens de adverteerders "grove fouten" en is niet representatief.

De branche eist van TNO rectificatie van de fouten in het rapport, dat gisteren in de openbaarheid werd gebracht door de OPTA. In opdracht van de telecommunicatiewaakhond nam TNO de naleving van de huidige wetten over online privacy onder de loep en kwam tot de schrikbarende conclusie dat het overgrote deel van de bezochte websites al dan niet bewust de huidige wetgeving overtreed.

OPTA had om het onderzoek gevraagd vanwege de discussie in de Tweede Kamer volgende week over de implementatie van nieuwe regels op het gebied van online privacy en het gebruik van cookies. Volgens TNO heeft nieuwe wetgeving geen zin omdat de huidige regelgeving al niet wordt nageleefd.

Rapport is tendentieus

Maar volgens Joris van Heukelom, voorzitter van het International Advertising Bureau (IAB), is het rapport slechts gebaseerd op de reactie van zeven respondenten en daardoor niet representatief. “Dit rapport is tendentieus.” Volgens DDMA-voorzitter Henry Meijdam is het onbegrijpelijk dat TNO beweert dat de huidige wet eist dat er toestemming moet worden gevraagd voor het plaatsen van cookies. “Het schetst het onterechte beeld dat organisaties nu illegaal bezig zijn.”

Volgens de branche is er zowel in de huidige wetgeving als in de Europese richtlijn ePrivacy niet opgenomen dat er vooraf toestemming moet worden gevraagd aan de websurfer voor het plaatsen van cookies. Volgens de branche kan dat ook helemaal niet: “Voorafgaand aan webbezoek is namelijk niet vast te stellen welke site wordt bezocht, laat staan welke cookies geplaatst worden.”

Bezoekers weten niets

Wel onderschrijft de branche dat de websitebezoekers onwetend zijn over het plaatsen van cookies en de werking ervan. Daarom, zo zeggen de adverteerders en marketeers, is de branche bezig met zelfregulering en komt de sector met “eenduidige informatieverplichtingen” via zelfregulering.

Er zou in advertenties op wegpagina’s een icoontje moeten komen, dat na het aanklikken verwijst naar een pagina waarop meer informatie staat over Online Behavioral Advertising en hoe je met een klik kan zien welke cookies zijn geïnstalleerd en hoe je die kan uitschakelen.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.