Nieuwe iPad kost 1000 dollar in China

door

nieuwe iPad (maart 2012)

door

Nieuws - Een nieuwe iPad op de zwarte markt in Shanghai kost je meer dan 1000 dollar. De enorme vraag naar de iPad 3, gecombineerd met het minuscule aanbod, drijft de prijs hoog op.

Nauwelijks een dag nadat de nieuwe iPad in de verkoop ging in de Verenigde Staten, werd de iPad 3 voor grof geld verhandeld op de zwarte markt in China. Het aantal Chinezen dat in de rij stond voor de Apple Stores aan de westkust van de Verenigde Staten was opvallend groot. En als ze eenmaal het maximum aantal te krijgen iPads in handen hadden, ging het linea recta naar China, zo verhaalt persbureau Reuters.

Een iPad met 16 GB die in San Francisco 499 dollar kost, gaat in Shanghai de volgende dag voor meer dan 1000 dollar in andere handen over, claimt Reuters. De groothandelaren op de Chinese zwarte markt huren loopjongens in om in de Amerikaanse rijen te staan, voor 20 tot 30 dollar per keer. De kosten om een iPad te versturen naar China zijn 12 dollar. Dat levert de zwarthandelaren per tablet dus aardig wat op.

Chinese autoriteiten grijpen in

De Chinese grensautoriteiten maken het wel steeds moeilijker, en het via de officiële weg inklaren kost degene die de iPad wil invoeren 10 procent van de aankoopwaarde. Pakketservices in de Verenigde Staten zijn door de Chinese autoriteiten gewaarschuwd geen iPads meer te verzenden naar de Volksrepubliek. Maar de zwarthandelaren denken de controles te kunnen ontduiken door de invoer via het semionafhankelijke Hong Kong te doen.

De lancering van de nieuwe iPad in tien andere landen, afgelopen vrijdag, heeft de lucratieve Chinese markt voor de Amerikaanse Chinezen vrijwel afgekapt. Onder die tien bevindt zich namelijk ook Hong Kong. Daardoor dalen de prijzen op de Chinese zwarte markt sterk, omdat er veel meer iPads beschikbaar komen, al blijft het aanbod klein. De winkels in Hong Kong waren al op vrijdag door de voorraad iPads heen en verkopen de tablets nu per loterij.

Reuters merkt op dat de Chinese online marktplaats Taobao.com vorige week nog aanbiedingen van iPads tot 1100 dollar had staan, maar dat prijzen van 600 tot 700 dollar steeds meer gemeengoed worden.

Maar wie is de eigenaar van de iPad?

Intussen blijft de Chinese markt een uitdaging voor Apple. Nog steeds loopt het conflict met Proview, dat claimt de eigenaar te zijn van de naam iPad. Daarnaast zijn de Chinezen bezig met striktere wetgeving betreffende handels- en merknamen. De boetes op overtredingen worden verhoogd. Een beslissing over het eigenaarschap van de naam iPad staat nu op de rol in mei bij de rechtbank van Guangzhou.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.