Google's alternatief voor betaalmuur: de enquêtemuur

door

poll

door

Nieuws - Google biedt websites en uitgevers die geld willen verdienen aan hun bezoekers een alternatief voor advertenties of een betaalmuur: een mini marktpeiling waarvoor bedrijven betalen.

Google rolt in de VS 'Consumer Surveys' uit, een online mini-enquête over een product of bedrijf die een bezoeker eerst moet invullen voordat hij een specifieke webpagina kan zien. Het is volgens Google een manier voor sites en uitgevers om hun 'premium content' te gelde willen maken zonder meteen een betaalmuur op te tuigen.

Veel online uitgevers hebben een moeizame relatie met Google, die bij tijd en wijlen escaleert in rechtszaken, omdat Google zou parasiteren op content van anderen. Google is, als olijftak, de afgelopen jaren verschillende projecten gestart om uitgevers te helpen, zoals Fast Flip, waar inmiddels de stekker alweer uit is.

Win-win-win?

Consumer Surveys kan uitgevers ook echt concreet geld opleveren, stelt Google. Aan de andere kant biedt het bedrijven die marktonderzoek willen laten doen naar een product of dienst een laagdrempelig alternatief. Deze bedrijven maken een korte enquête en betalen voor de ingevulde antwoorden, vanaf 10 dollarcent per respondent. De uitgever zet de enquête neer als muur voor zijn content en wordt betaald per respondent.

De rol die Google speelt is vergelijkbaar met AdSense: Google biedt de technologie en is makelaar, en houdt een gedeelte van de omzet. Vooralsnog is Consumer Surveys alleen in de VS beschikbaar.


eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.