Europeanen hebben geen geld voor iPad

door

Hekwerk

door

Nieuws - Europeanen hebben geen geld voor iPads of andere tablets. En als we al een iPad willen kopen, zijn ze niet te krijgen. In de rest van de wereld schiet de verkoop van tablets wel steil omhoog.

In Europa is het aantal tablets op de markt in de eerste drie maanden van dit jaar gegroeid met 'slechts' 180 procent naar 4,7 miljoen stuks. Vergeleken met kleinere markten als die van de Verenigde Staten is dat een magere prestatie. In Noord-Amerika is bijna de helft van de gehele wereldwijde voorraad aan tablets (20,3 miljoen stuks) in de markt gezet, zegt marktvorser Canalys.

In de Verenigde Staten is 36 procent van alle computers die in de winkels liggen, een tablet. In Azië bedraagt de groei vergeleken met vorig jaar 232 procent. Daar zijn meer dan vijf miljoen apparaten afgezet. Over de hele wereld is van elke 100 pc's die worden verkocht 19 stuks een tablet. In het eerste kwartaal een jaar geleden waren dat er nog 7.

Europa achter VS en China

Europa blijft ver achter vergeleken met de rest van de wereld, waar de Verenigde Staten dus duidelijk lijstaanvoerder is en China een goede tweede. India, Zuid-Korea en Thailand blazen ook hun partijtje mee. Europa heeft te maken met compleet andere economische omstandigheden. Diverse oorzaken zijn aan te wijzen voor de tegenvallende tabletmarkt.

Ten eerste hebben de Europeanen simpelweg minder te besteden. Door de bezuinigingen van de overheden in de Europese Unie stagneert de economische groei, zijn er minder banen en staat het besteedbare inkomen onder druk, zegt analist Tim Coulling van Canalys. In Azië en met name China groeien de middeninkomens en draaien de economieën op volle toeren.

Minder tablets voor meer mensen

Maar er is meer aan de hand. In Europa leven meer dan 750 miljoen mensen, twee keer zo veel als in de Verenigde Staten. Maar de leveranciers zetten maar de helft van het aantal geproduceerde tablets in de Europese markt, vergeleken met wat ze in de Verenigde Staten in de winkels zetten. Dat komt onder meer, zo zegt Canalys, doordat er veel meer contentleveranciers zijn in de Verenigde Staten en het daar dus lucratiever zakendoen is.

Met name het tv-aanbod op de tablets in de Verenigde Staten is groot met aanbieders als Netflix, Hulu, Xfinity, Apple, Google en Amazon. De VS is dan ook één grote markt, terwijl contentleveranciers in Europa per land moeten onderhandelen over - en betalen voor - digitale rechten. Verder zijn er grote cultuurverschillen en een grote variëteit aan talen. “Dat maakt het leveren van dezelfde consistente diensten in Europa gecompliceerd en kostbaar", zegt Canalys.

Apple verliest veel marktaandeel aan Amazon

Apple levert wereldwijd marktaandeel in. Vorig jaar had het bedrijf nog 74 procent van de markt in handen, maar dat is nu gedaald naar 58 procent. Na Apple komt niet Samsung of een andere bekende leverancier, maar Amazon.

De online-winkelreus heeft wereldwijd 10 procent van de tabletmarkt, terwijl het alleen tablets verkoopt in Noord-Amerika. “Dat geeft aan dat een aantrekkelijk contentaanbod belangrijker is dan de specificaties van de hardware alleen", verklaart analist Michael Kauh van Canalys.

'Samsung presteert zwak'

Samsung komt wel als derde op de lijst voor, maar gezien de omvang van het productportfolio vindt Canalys de Koreanen zwak presteren. Apple heeft simpelweg een betere combinatie in hardware en content, waar Samsung in dezelfde prijsklasse daaraan niet kan tippen. Asus, Lenovo, RIM en Acer complementeren het lijstje van belangrijkste tabletleveranciers.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.