
Privacyschendend MySpace 20 jaar onder toezicht
De Amerikaanse Federal Trade Commision (FTC) straft MySpace voor het doorspelen van privacy gegevens van miljoenen gebruikers aan adverteerders. De straf bestaat uit 20 jaar toezicht.
De Amerikaanse Federal Trade Commision (FTC) straft MySpace voor het doorspelen van privacy gegevens van miljoenen gebruikers aan adverteerders. De straf bestaat uit 20 jaar toezicht.

Privacyschendend MySpace 20 jaar onder toezicht
De Amerikaanse Federal Trade Commision (FTC) straft MySpace voor het doorspelen van privacy gegevens van miljoenen gebruikers aan adverteerders. De straf bestaat uit 20 jaar toezicht.
MySpace mag dan wel op sterven na dood zijn, het krijgt voor zijn wetsovertreding een opmerkelijke straf opgelegd van de FTC. Het wordt namelijk de komende twintig jaar op regelmatige basis gecontroleerd of het voldoet aan de privacy-eisen van de federale waakhond en krijgt daarbij telkens een 'privacy assessment'.
Het sukkelende sociale netwerk heeft impliciet toegegeven zijn eigen privacy policy jarenlang te hebben overtreden. Daarin beloofde het onder meer geen persoonsgegevens te delen met derden, of deze gegevens zonder toestemming vooraf te gebruiken voor andere doeleinden. MySpace deed dat jarenlang wel en loog in zijn policy ook over persoonsgerichte advertenties en het tracken van de browseractiviteiten van zijn gebruikers.
MySpace overtreedt federale wet
Alle privéinformatie van gebruikers werd in de vorm van een 'Friend ID' doorgespeeld naar adverteerders. Die konden vervolgens persoonlijke informatie vergaren via de gebruikersprofielen en het surfgedrag vervolgens volgen en analyseren. Daarmee heeft MySpace de federale wet overtreden.
Het is overigens niet voor het eerst dat de FTC dergelijke maatregelen treft. Google zit in hetzelfde schuitje vanwege de beslommeringen rond dienst Google Buzz. Eerder deze week kwam daar het omzeilen van privacy-instellingen in Safari bij. Ook de 'opvolger' van MySpace, Facebook, staat al onder tweejaarlijks toezicht van de handelswaakhond, aangezien het ook privacy-regels uit de eigen policy schendt.
De genoemde straf is niet zo opmerkelijk. Het is een heel gebruikelijk instrument waarmee de FTC de Fair Trade Act en privacywetten handhaaft. De FTC heeft dit middel onder meer ingezet tegen:
- het farmaceutisch bedrijf Eli Lilly voor het sturen van een bericht via het To-veld naar 669 abonnees van een dienst om Prozac-gebruikers er aan te herinneren dat ze hun pil moesten innemen of een nieuw recept moesten halen;
- de warenhuizen BJ's Wholesale Club en TJX voor het onvoldoende beveiligen van creditcard transacties;
- databroker Choicepoint voor het onzorgvuldig verwerken van consumentengegevens;
- en nog in november vorig jaar tegen Facebook voor misleiding van consumenten inzake privacy.
Het periodiek moeten auditen van het privacycompliance programma is overigens formeel geen 'straf', maar onderdeel van de voorwaarden in de overeenkomst tussen de FTC en het bedrijf dat de regels overtreedt, waarmee het bedrijf echte sancties voorkomt. Die voorwaarden zijn bedoeld om herhaling te voorkomen.
Reageer
Preview