Hoe Facebook het internet overneemt (opinie)

door

Facebook like

door

Opinie - Facebook is de beste webapp ooit gebouwd. Alleen met oogkleppen op kun je het als een 'zeepbel' betitelen, vindt Peter Oltshoorn.

Luuk Koelman had zichtbaar haast met het schrijven van De zeepbel die Facebook heet. In die column raapt hij snel wat argumenten bijeen waarvan de meeste maanden oud zijn en zich in één zin laten samenvatten: de aantallen Twitter-volgers en Google+-gebruikers zijn overtrokken, soms meer dan 50 procent. Google+ wordt nauwelijks gebruikt.

In één adem noemt hij het meetellen voor Facebook van gebruikers die Facebook-extenties op websites van derden gebruiken. Hoeveel dan? Geen tijd om dat even na te zoeken. Wel is er tijd voor de conclusie over adverteerders: "Tot op heden worden zij vreemd genoeg niet gehinderd door enige kennis van zaken. Maar hoe lang nog?"

Wat je zegt ben je zelf; Luuk laat zich niet hinderen door de geringste kennis. Waarom zou je ook? Je bent niet voor niets columnist. En hij bevindt zich in goed gezelschap, van een hele serie filosofen en sociologen, die maar wat raak theoretiseren. Sterke analyses zijn er ook, opvallend genoeg vooral van technici en auteurs.

Ik heb makkelijk praten want ik heb Facebook een klein jaar onderzocht voor twee boeken, een te dik boek voor wie alles wil of moet weten, en een voor Luuk. Een paar cijfers daaruit:
* Reclamebereik: 6,4 miljoen in Nederland (12 april, bron: Facebook)
* 799 miljoen deelnemers totaal (31 december, IWS)
* 845 miljoen deelnemers totaal (31 december, Facebook)
* 835 miljoen (31 maart, IWS)
* 12 procent van de bevolking mondiaal, 50 procent in VS, 28,5 procent van Europa;
* Tijdsbesteding: Facebook 300 miljard minuten; Google 225 miljard (Comscore, december 2011)

Dit ben je waard

Het verschil tussen de opgave van Facebook en van IWS is ongeveer 50 miljoen. Volgens mij was het niet heel slim van Facebook om gebruikers van Facebookdingen bij derden mee te tellen, want de omzet en winst per gebruiker daalden daardoor. Die kwam volgens analisten officieel over 2011 op 4,39 dollar of 3,30 euro per deelnemer.

Ook zij maakten een fout, want een groot deel van die deelnemers kwam er in de loop van het jaar bij. Ik kwam op ongeveer 5 dollar per deelnemer, waarvan 85 procent uit reclame en de rest uit handel, vooral spelelementen verkocht voor Zynga. Facebook pakt daarvan 30 procent.

De omzet van Facebook haalt met 3,7 miljard dollar en 1 miljard winst (2011) nog niet het niveau van Google (35 miljard en 10 miljard) of van Microsoft (70 miljard om 23 miljard), maar Yahoo (5 miljard om 1 miljard) wordt gepasseerd. Toch heeft Google haar strategie afgestemd op Facebook. Dat vind ik dom. Feijenoord en PSV werden nooit kampioen door als Ajax te gaan voetballen.

Als we uitgaan van eenvoudige en bescheiden getallen van Facebook om mee te rekenen: 72 miljard dollar beurswaarde bij 900 miljoen gebruikers betekent per deelnemer een beurswaarde van 80 dollar of ruwweg 65 euro. Dat ben jij waard. Op de bankrekening van Mark Zuckerberg ben je daar 28 procent van waard, ruim 22 dollar.

Zijn totale bezit is dan 22 miljard dollar, bij 100 miljard waarde is dat ruim 28 miljard. Maar hem maakt de omvang van zijn bezit geen bal uit, zolang Facebook maar een succes blijft. Een te hoge waardering breekt hem op. Dat is veel erger dan een paar miljard meer bezit nu.

Dood of de gladiolen

De macht van Facebook neemt dusdanig toe dat de overname van een groot deel van internet in het verschiet ligt. Facebook biedt nu al het de facto internetpaspoort voor het hele net en kan behalve 'leukjes' ook reclame gaan distribueren. Dat wordt een concurrent van AdSense en DoubleClick van Google, en veel gerichter dankzij die berg persoonsdata.

In de VS is al 20 procent van de bezochte pagina's op het web van Facebook. Al 14 procent van de kliks op zoekresultaten leidt naar Facebook. Het voert te ver in dit stukje alle honderden facetten van de fantastische, dus gevaarlijke strategie van Facebook te noemen.

Maar de fenomenale groei vlakte afgelopen trimester sneller af dan verwacht. In de VS daalde de dekking al volgens IWS, van net boven naar net beneden de 50 procent van de bevolking. Facebook heeft China nodig. M'n boek begint met: "Overmorgen kan Facebook de eerste virtuele wereldmacht worden. Maar ook als een nachtkaars uitgaan. Eeuwig of eindig, het hangt erom."

Remember Sugababes, remember Cu2, remember Hyves; de spiraal naar beneden is nog veel stijler dan die omhoog. Het grootste gevaar voor Facebook is hebzucht. Als geldratten als Goldman Sachs invloed krijgen kan het tij zomaar keren. Als Zuckerberg en zijn voortreffelijke team van adviseurs zich inhouden, haalt hij het internet binnen de poorten.

Hoe dan ook, op dit moment is Facebook in geen geval een zeepbel.

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.