
Grootste deel dsl-omzet door bedrijven
Hoewel de zakelijke abonnee in 2006 slechts 20 procent van alle adsl-aansluitingen voor zijn rekening neemt, zorgt hij voor de helft van de omzet.
Hoewel de zakelijke abonnee in 2006 slechts 20 procent van alle adsl-aansluitingen voor zijn rekening neemt, zorgt hij voor de helft van de omzet.

Grootste deel dsl-omzet door bedrijven
Hoewel de zakelijke abonnee in 2006 slechts 20 procent van alle adsl-aansluitingen voor zijn rekening neemt, zorgt hij voor de helft van de omzet.
Dit stelt de Yankee Group. De marktonderzoeker schat dat de Europese dsl-markt in 2006 bijna zeventien miljard euro waard is. De zakelijke abonnees nemen hiervan het grootste gedeelte voor hun rekening, met een geschatte omzet van 8,7 miljard euro. Toch vertegenwoordigen zakelijke abonnees slechts twintig procent van alle aansluitingen.
Volgens de marktonderzoekers komt dit doordat de gemiddelde omzet per zakelijk klant vele malen hoger ligt dan bij consumenten. Deze omzetten worden ook nog eens hoger doordat bedrijven op termijn overstappen naar hogere bandbreedtes en garanties op hun sla's 'afkopen'.
Volgens de Yankee Group is straks ook het mkb niet langer aangewezen op de dsl-huurlijnen, door de komst van goedkopere symmetrische dsl-verbindingen. "De groeiende dsl-markt is een goede kans voor nieuwe carriers die zich richten op het mkb", zegt Jonathan Doran, senior analist bij de Yankee Group. Wel denkt Doran dat de traditionele telco's de markt voorlopig nog domineren. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan concurrentie in de Europese breedbandmarkt.
Reageer
Preview