
Mobiele providers gaan Google Ads blokkeren
Het is oorlog!
Verschillende Europese operators gaan dit jaar online advertenties wegfilteren om vooral Google dwars te zitten. Desperaat en onverstandig.

Mobiele providers gaan Google Ads blokkeren
Verschillende Europese operators gaan dit jaar online advertenties wegfilteren om vooral Google dwars te zitten. Desperaat en onverstandig.
Veel Europese providers eisen al jaren geld van Google en consorten vanwege het dumpen van terabytes verkeer op de dichtslibbende netwerken. Als dat niet goedschiks gaat, dan maar kwaadschiks. En dus gaan verschillende mobiele providers later dit jaar advertenties blokkeren voor hun gebruikers, meldt de Financial Times.
De systemen zijn er klaar voor en worden geleverd door de Israëlische startup Shine. Hiermee kunnen providers de meeste advertenties wegfilteren, zoals die van Google, Yahoo en AOL. Reclame die verstopt zit in een feed, zoals bij Facebook en Twitter, wordt niet geblokkeerd.
Opt-in of default
Het plan wordt gezien als een rechtstreekse aanval op Google. Maar zo'n offensief kan als een boemerang terugkaatsen naar de operators zelf, zo leert de geschiedenis. Het is niet alleen in strijd met de netneutraliteit, maar bedreigt ook de inkomsten van miljoenen websites. Een eerder blokkeerexperiment van de Franse isp Free werd schielijk gestaakt na ophef.
In eerste instantie zal het reclamefilter opt-in zijn, maar de operator kan het ook default aanzetten. Die optie heet 'de bom'...
De Telco's zien Google en andere geld verdienen aan hun data netwerk terwijl de klant steeds minder wil betalen voor telco diensten dus hun marges achteruit gaan. De Telco's hadden de kans om als eerste een applicatie platform + advertenties op te zetten. Ze hebben gekozen voor data limieten en maximaal geld kloppen uit de zak van de consument.
Als je niet investeert in innovatie en voor de korte termijn gaat wordt je vanzelf een commodity. Daar maak je geen hoge marges meer mee. Eigen schuld, dikke bult.
Willen wij minder betalen? Ik betaal al jaren het zelfde voor m'n 3-in-1 abbo. en in die tijd is de geleverde (en feitelijk behaalbaare) snelheid, ONGEVRAAGD, verder en verder opgeschroeft. Dus aan wie ligt het dat ik ondertussen ook meer en meer data ben gaan verbruiken? Eigenlijk aan mezelf..... Niet perse aan Google met YT of aan FB. Door de extra snelheid haal ik eerder een filmpje op uit het usenet of kijk ik wat meer op YT.
Maar heel simpel... als de ISP de kosten van verkeer (data verbruik), dat hun eindgebruikers (ik o.a.) verbruiken, niet kunnen opbrengen moeten ze gewoon de abbo's aanpassen. En niet proberen de andere kant van het net een poot uit te draaien.
https gaat gepushed worden, en dan stopt dat censureren vanzelf. Je gaat het GCHQ en NSA horen tandenknarsen...
Ook met https kun je advertentie en tracking domeinen blokkeren.
Hoe dumpt Google terrabytes aan verkeer op het internet?
Het zijn de klanten van de ISP's die die data aanleveren (yt en fb uploads bv) en dit vervolgens ook massaal opvragen om te bekijken.
Dat is absoluut geen dumpen van data. Maar ja.. beetje stemming maken om je 'oplossing' goed te praten moet kunnen, toch? NOT!
Ik wil al die advertenties wel! Ik heb niet voor niets Adblock geïnstalleerd.
De enige oplossing is Google in zijn geheel bij de Europese grenzen te blokkeren. TTIP zou nog een spaak in het wiel kunnen steken.
Eend voor allen; allen voor eend.
Ik zou het geen probleem vinden als gebruiken maar wel zelf een keuze maken. Dus gewoon iedereen een keer een keuze pagina voorschotelen waar ze dat kunnen instellen.
Spanje wilde geld van Google voor Google News.
Google weigert en sluit Google News in Spanje.
Gevolg: veel minder bezoekers op de krantenwebsites.
Resultaat: de kranten betalen nu aan Google voor advertenties om lezers op de site te krijgen.
Google zal nooit betalen of akkoord gaan met het blokkeren en gaat daar zeker iets vervelends voor die providers tegenover stellen.
Daar heb je webwereld weer met z'n "diepgang". Je hebt ten eerste een artikel van elders overgeschreven, en ten tweede de titel "Mobile operators plan to block online advertising" pro-actief veranderd in een titel met Google clickbait. Lul dan niet over diepgang en kwaliteit. Ga dan lekker plat op Apple, MS en Google clickbait en op je top-x lijstjes voor kinderen.
Als mensen niet even diep in het achterste van hun favoriete IT-leverancier zouden kruipen als in dat van hun favoriete voetbalclub dan zou de clickbait niet werken.
wat is je probleem,
nog een beetje in de ontkennings fase?
Wel prettig voor de klant, die dan spaart op mbs, en niet geirriteerd raakt door alle overbodige troep van constant dezelfde t****g advertenties.
Bijkomend voordeel is dat we onze tijd niet meer hoeven te verdoen op deze site: die sluit vanzelf als er geen advertentieinkomsten meer zijn....
Is deze site van Google dan ?
Een prima oplossing! Op deze manier krijgen de mensen die geen problemen hebben met targeted reclame en dat kenbaar maken met het bezit van social media-accounts hun dagelijkse reclame-fix, terwijl mensen die zich aan ongevraagde reclame storen ervan verschoond blijven.
* Ducks and runs
Even een serieuze noot: dit geeft wel een heel andere kijk op Google's afdwingen van https.
Volgens mij mogen ze dit in het kader van netneutralitet helemaal niet.
/edit: ah dat staat ook in het artikel :P
Maffia praktijken. "Mooie business heb je daar. Kom op met de poen anders gebeuren er vervelende dingen"
Dan moeten die telecomboeren ook niet gaan zeuren als ze uit de Google index worden getrapt.
Volgens mij wilden die telecomboeren toch de advertenties blokken dus vinden ze dat uit de index van Google verdwijnen waarschijnlijk helemaal niet erg :-)
Reageer
Preview