Waarom Facebook geen 100 miljard waard is (column)

door

not like

door

Column - Elke Facebook-gebruiker vertegenwoordigt straks bij de beursgang een waarde van ruim 100 dollar. Een beetje veel, vindt columnist Maarten Reijnders.

Is Facebook een zeepbel of niet? Die vraag is door de aanstaande beursgang van het sociale netwerk actueler dan ooit. Het is een vraag die niet makkelijk eenduidig is te beantwoorden. Want als we het over de 'zeepbel' Facebook hebben, bedoelen we dan het sociale netwerk Facebook of het bedrijf erachter dat inmiddels 100 miljard dollar waard is?

Het sociale netwerk Facebook is, gemeten naar het aantal bezoekers en de tijd die zij op de site doorbrengen, een doorslaand succes. Het aantal geregistreerde gebruikers gaat richting de miljard en de tijd die deze gebruikers op het sociale netwerk doorbrengen, is - anders dan bijvoorbeeld bij de sociale spookstad Google Plus - indrukwekkend.

In januari zaten we met zijn allen gemiddeld 10,5 miljard minuten per dag op Facebook. 10,5 Miljard minuten! Per dag! Ter vergelijking: alle Nederlanders samen doen er ongeveer drie maanden over om zoveel minuten bij elkaar te bellen via vast en mobiel.

Virtuele geiten

Het is echter de vraag of die enorme aantallen bezoekers ook de door Facebook gewenste beurswaardering rechtvaardigen. Het bedrijf Facebook gaat bij de IPO uit van een waardering die vermoedelijk net iets boven de 100 miljard dollar ligt.

Honderd miljard dollar is veel geld. Te veel geld? Ik denk van wel, maar er is ook een school die daar heel anders over denkt. Die school bestaat behalve uit het management van Facebook en enkele enthousiaste analisten ook uit iedereen die straks bij de beursgang aandelen in het bedrijf gaat kopen.

Waarom is ruim 100 miljard dollar voor Facebook volgens hen wel een juiste waardering? De redenering gaat ongeveer als volgt: Facebook heeft krankzinnig veel gebruikers die krankzinnig veel tijd op de site doorbrengen. En daardoor is Facebook extreem interessant voor adverteerders en voor partijen die via Facebook zaken willen verkopen - of het nu gaat om kleding of om virtuele geiten in Farmville. Omdat Facebook maar blijft doorgroeien, kan niemand straks om Facebook heen. En uiteindelijk gaat die positie als internet-hub Facebook vanzelf heel veel geld opleveren.

Het nieuwe Google?

Het is verleidelijk om in dit enthousiasme mee te gaan. Is Facebook niet gewoon het nieuwe Google? De zoekgigant was ooit een hip bedrijf dat internet beter begreep dan de rest, maar die tijd lijkt voorbij. Wat was de laatste keer dat Google echt iets goeds maakte? Google Buzz, Google Wave, Google Plus: het is het allemaal net niet.

Facebook daarentegen blijft maar groeien. Hoeveel privacy-blunders het bedrijf ook begaat, hoe vaak het zijn gebruikers ook voor het hoofd stoot en hoeveel negatieve verhalen er ook over het sociale netwerk verschijnen: Facebook wordt groter en groter.

In 2010 streefde Facebook Google in de VS al voorbij als ultieme online timesink. En toch is Google nog altijd meer waard. Op het moment van schrijven heeft de zoekgigant een market cap van 197 miljard dollar: bijna het dubbele van Facebook. Zo bezien zijn aandelen in het sociale netwerk een koopje. Toch?

Uitgaansfoto's

De denkfout die de Facebook-gelovigen maken, is dat veel gebruikers en veel gebruik ook automatisch tot veel inkomsten leiden. Als dat zo zou zijn, zou Microsoft online bijvoorbeeld al jaren winst moeten maken - quod non. En dan zou Google ook veel meer verdienen met YouTube (ook een enorme timesink immers) dan met zijn zoekmachine: opnieuw niet het geval.

De belangrijkste reden waarom Google meer waard is dan Facebook is simpelweg dat Google veel meer omzet draait en winst maakt dan Facebook. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de omzet van Google 10,6 miljard dollar (24 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar), terwijl de winst uitkwam op 2,9 miljard dollar (ruim een miljard meer dan in 2011). Bij Facebook daalden de omzet (iets meer dan een miljard dollar) en winst (205 miljoen dollar) juist in het eerste kwartaal.

Waarom Google ruim tien keer zoveel verdient als Facebook? Omdat het voor adverteerders veel aantrekkelijker is om reclame bij de zoekmachine te plaatsen dan op Facebook. Op Google kun je consumenten namelijk bereiken op het moment dat ze naar jou of naar je product op zoek zijn - ze zitten immers niet voor niets op een zoekmachine. Op Facebook leiden advertenties hooguit af van al die uitgaansfoto's van je vrienden - ik kan me niet herinneren dat ik ooit op een Facebook-advertentie heb geklikt. Geen wonder dus dat adverteerders liever hun geld naar Google brengen.

World Online

Een Facebook-gebruiker is straks op de beurs ruim 100 dollar waard. Gaat Facebook dat bedrag binnen afzienbare termijn terugverdienen? Iedereen die meent dat Facebook 100 miljard dollar waard is, denkt blijkbaar van wel. Ik heb grote twijfels.

Die twijfels had ik in 2000 ook bij de beursgang van World Online. Eén verschil: een abonnee van World Online was destijds niet ruim 100 dollar waard, maar 6.368 euro. Is er toch nog sprake van vooruitgang.

Lees meer over:

socialemedia

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.