Microsoft wordt de redder van de pc-industrie

door

Oude PC's

door

Analyse - De markt voor pc's is springlevend en een verzelfstandigde pc-unit van HP zal daarin zijn toontje blijven meeblazen. Komende jaren blijft de markt groeien, ondanks dat de pc alweer is doodverklaard.

Bij het begin van deze eeuw zag plots de term 'post-pc tijdperk' het licht, het eerst uitgesproken door onderzoekswetenschapper David Clark van de bekende technologie-universiteit MIT. Hij doelde op de de tijd dat naast de computer zelfs voorwerpen als zonnebrillen en horloges aan het internet zouden zijn verbonden.

Later werd de term gebezigd door de ceo van Sun Microsystems Jonathan Schwartz, die in 2004 in de New York Times zei dat we toen al vier jaar in het post-pc tijdperk leefden. Hij wees op de verkopen van mobiele telefoons, die de pc-verkopen allang voorbij waren gestreefd.

Steve Jobs orakelt

Maar dat was slechts Schwartz. Van Sun. Maar als de ceo van 's werelds grootste (in beurswaarde) technologiebedrijf zegt dat het zijn grootste omzet haalt uit zijn post-pc productportfolio, dan wordt het serieus. Die woorden van Steve Jobs worden gezien als een belangrijk markeerpunt in de geschiedenis van een bedrijf dat tot voor kort (2007) nog Apple Computer heette.

De term post-pc tijdperk is sindsdien wat opportunistisch ook wel het einde van de pc genoemd. Met name de pc-verkopen van het afgelopen jaar worden daar dan als argument bijgehaald. Sinds de komst van de tablet pc is de netbook aan het verdwijnen en kopen steeds minder mensen een 'echte' pc. Maar is dat nu wel zo?

'De pc is hartsikke levend'

Nee, zegt onderzoeksbureau Forrester. “Het post-pc tijdpwerk betekent niet dat oudere vormen van pc's, zoals desktops en laptops, ophouden te bestaan", staat in een rapport van Forrester dat eerder dit jaar uitkwam. “In tegendeel. Forrester voorspelt dat zelfs in een volwassen markt als de VS de pc-markt significant groeit in de komende vijf jaar."

Nu zijn de cijfers over de pc-markt in het afgelopen jaar ook helemaal niet zo slecht als velen ons willen doen geloven. Zo groeit de markt nog steeds, bovenop de enorme aantallen computers die jaarlijks al over de toonbank gaan.

In dit lopende jaar zullen de leveranciers nog steeds 364 miljoen pc's op de markt brengen, een groei van 3,8 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt analistenbureau Gartner. En in 2012 wordt een stijging van 10,9 procent verwacht ten opzichte van dit jaar en overschrijdt het jaarlijkse totaal aan pc's dat de fabrieken uit zullen rollen de 400 miljoen stuks
.

Groeicijfers steeds weer bijgesteld

Dat er, ondanks die groeicijfers, een negatieve sfeer hangt rond de toekomst van de pc, komt hoofdzakelijk doordat de Gartners van deze wereld hun eerdere veel positievere voorspellingen steeds maar weer naar beneden moeten bijstellen. En hoewel de groei grotendeels nog komt vanuit de opkomende markten, gaan de pc's ook in West-Europa nog steeds grif over de toonbank.

De huidige vertraging in de groei wordt vooralsnog veroorzaakt door de economische omstandigheden, schrijft Gartner in zijn rapport. Maar het waarschuwt wel dat op de langere termijn de zo genoemde “Generatie Y" grote invloed zal hebben op de manier waarop er naar computers in het algemeen wordt aangekeken. ''Zij zien de traditionele pc niet meer als belangrijke en onmisbare eerste aanschaf." Media tablets hebben de pc-industrie volledig op zijn kop gezet.

Meedoen of afhaken

“De beslissing van HP om zijn pc-strategie volledig te herdefiniëren, geeft al aan onder welke druk de pc-leveranciers staan", schrijft Gartner. “Het is aanpassen aan de nieuwe dynamiek van de markt, of afhaken." Gartner voorziet grote problemen voor de traditionele leveranciers. De dynamiek van nieuwe pc-vormen wijkt af van die in de traditionele markt.

Het kopiëren van het ooit zo succesvolle business model, dat tot nu toe heeft gewerkt in de pc-markt, naar de tabletmarkt werkt niet. “Het oplossen van de huidige problemen door de leveranciers met “quick fixes" levert chaos op en het resultaat is verwarring in de gehele pc-industrie."

Ook komende vijf jaar groei

Niettemin blijft de pc-markt in de komende vijf jaar substantieel groeien, zegt Frank Gillett, analist bij Forrester. “De netbookverkopen groeien niet meer en zullen zelfs wat afnemen", zegt hij, “maar buiten dat zal de invloed van de tablets beperkt blijven."

Wel moeten de pc-leveranciers nieuwe wegen inslaan op hun traditionele markten. De industrie is weinig vernieuwend geweest, er is weinig geïnnoveerd. “Ook belangrijke spelers als Intel en Microsoft wisten te weinig het verschil te maken", zegt Tim Coulling, analist bij het Britse Canalys. “Computers zijn gewone gebruiksvoorwerpen geworden. Niets spannends meer aan."

Overproductie is schadelijk

Een ander aspect dat steeds meer tegen de pc-leveranciers gaat werken, is dat de huidige manier om producten van fabriek naar klant te brengen, in de huidige snel veranderende consumentenmarkt niet meer goed werkt. “Leveranciers zijn gewend de distributeurs en verkooppartners te overspoelen met producten, die in de afgelopen jaren toch wel werden verkocht", zegt Eszter Morvay, onderzoekster van de Europese pc-markt bij IDC.

“Nu liggen de magazijnen vol met nog niet verkochte, maar wel snel verouderende modellen. Dat brengt de leveranciers in een spagaat: het uitstellen van nieuwe modellen om eerst de voorraad te verkopen, zal de achterstand op de concurrentie, of op de tablets, verder vergroten. Vooral Acer had hier last van en heeft niet voor niets een groot deel van de opgeslagen voorraad afgeschreven of tegen dumpprijzen op de markt gebracht."

Het kostte topmanager Lanci de kop. Hij wilde vasthouden aan de oude strategie van doorpompen van producten naar de markt, terwijl de Taiwanese eigenaren juist van die falende strategie afwilden.

Acer en HP spelen gevaarlijk spel

Het opruimen van die snel verouderende voorraden heeft het gevaarlijke spel dat Acer en HP speelden in de strijd om de nummer 1-plek in de wereldwijde pc-industrie nog een scherper randje gegeven. “De strijd tussen HP en Acer heeft tot agressieve prijsstellingen geleid en daar deed de dumpuitverkoop van Acer nog eens een schepje bovenop", zegt Morvay.

“Als je nu de prijzen voor pc's verlaagt naar 300 euro, hoe kom je in de toekomst dan weer terug op 400 euro? De marges zijn zo laag dat ze wellicht al negatief zijn. Dat is een van de redenen van HP om zijn toekomst als pc-leverancier te heroverwegen."

UltraBooks nieuwe reddingsboei?

Mogelijk dat de komende ultradunne notebooks een nieuwe boost geven aan de markt. “Spelers zoals Acer zullen snel inspelen op dat nieuwe ultrabook-platform van Intel", zegt Gillett. “Dat de vraag naar zeer lichte, hoogstens 1,5 kilo wegende notebooks er is, heeft Apple bewezen met zijn MacBook Air." Coulling ziet verder nog ontwikkelingen in combinatie met spelcomputers als Wii en Kinect. “Er komen verschillende manieren om met pc's om te gaan. Wel zal 'touch' op elk apparaat zijn intrede doen. Iedereen is daaraan gewend geraakt."

Gillett ziet in de markt voor pc's weinig veranderingen, ondanks HP's beslissing de pc-divisie te verzelfstandigen. HP, Dell, Lenovo en alle andere belangrijke spelers blijven de boventoon voeren. “Wellicht dat enkele Chinese ODM's een grotere rol gaan spelen, zoals Acer en Asus dat ook voor elkaar hebben gekregen." Wel blijft het een markt waar je grote volumes moet kunnen draaien om wat te kunnen verdienen. “Er is er maar één die veel geld verdient in die markt, en dat is Apple", zegt Coulling.

HP staat nog sterk

HP zal wellicht als zelfstandige unit aansluiting zoeken bij een Chinese partner, denkt Gillett. Maar hoe dan ook zal het in de komende tijd problemen kennen bij het vasthouden van zijn marktaandeel. “Spelers als Dell en Lenovo willen optimaal gebruik maken van de verwarring in de markt en de onzekerheid bij HP's verkooppartners over de toekomst. “

Toch ziet Coulling geen grote bedreiging voor een zelfstandige pc-bedrijf van HP. “Ze hebben zoveel kennis van het vermarkten van producten, zo'n sterke aanwezigheid in het verkoopkanaal. Dat is niet ineens weg."

Microsoft de reddende engel

In het komende jaar zullen de grote spelers in de pc-markt hun rol moeten gaan vinden in de tabletmarkt, die ze eerst moeten begrijpen. Volgens Gillett moet Windows 8 daarbij een eerste aanzet zijn, samen met Android. Daarbij heeft Microsoft volgens de analist van Forrester inmiddels geleerd van de fouten uit het verleden en zal het bedrijf zich minder concentreren op de verkoop van pakketsoftware.

“Microsoft verandert zijn strategie zeer ingrijpend. Geen verkoop van pakketsoftware ten behoeve van it-afdelingen, maar het aanbieden van kleinere, goedkopere apps zoals de klant wil. Ik denk ook dat Microsoft komt met een eigen Windows App Store in navolging van Apple “, meent Gillett. Ook Coulling van Canalys meent dat de grote stappen voorwaarts van Microsoft moeten komen. “Verder staat iedereen stil, wellicht op Intel na. Het is aan Microsoft om iedereen weer groeikansen te geven."

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

25 SEPTEMBER: IT INNOVATION DAY
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.