Hoogste alarmfase in Amsterdamse ict-chaos

door

amsterdammertje

door

Nieuws - De gemeente Amsterdam heeft vorig jaar 243 computerstoringen gekend die geleid hebben tot de hoogste alarmfase. Dat heeft onder meer een financieel conflict met leverancier Ordina opgeleverd.

Dat schrijft De Telegraaf die meer informatie over de al jaren voortslepende ict-crisis in Amsterdam boven water heeft gekregen. De ochtendkrant heeft daartoe een beroep gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur en zo meer stukken boven tafel gekregen. Daaruit zou blijken dat er veel meer aan de hand is geweest dan eerder aan de gemeenteraad is gemeld door het gemeentebestuur.

In het afgelopen jaar is bijvoorbeeld de server bij de Dienst Werk en Inkomen, dat de uitkeringen aan Amsterdammers verstrekt, er zestien maal uitgeklapt. De problemen met de uitkeringen dateren al vanaf september 2010, toen de chaos in de hoofdstedelijke ict het overmaken van de uitkeringen in gevaar kwam.

In de eerste zes maanden al 900 storingen

Webwereld meldde vorig jaar zomer al dat in de eerste zes maanden van 2011 in totaal liefst 900 storingen geweest zijn in bedrijfskritieke systemen van de gemeente, de een wat groter dan de ander. De gemeenteraad heeft toen 4,9 miljoen euro beschikbaar gesteld om het bloeden te stelpen. Wat de effecten daarvan zijn geweest lijkt nu onduidelijk.

Ander probleem zit in het Digitaal Loket, speerpunt in de gemeentelijke dienstverlening waar burgers online allerlei producten digitaal kunnen afnemen. In dat loket bleek vorig jaar makkelijk binnen te dringen door RTL Nieuws door simpelweg een paar url's te wijzigen. De gemeente haalde fluks Mijn Loket offline. Naar nu blijkt stelt de gemeente leverancier Ordina aansprakelijk omdat er ontwerpfouten zouden zijn gemaakt in de applicatie.

Ordina zou, blijkt volgens De Telegraaf uit de opgevraagde ambtelijke stukken, maandenlang hebben moeten speuren naar de oorzaken van het lek en het duurde tot 23 maart van dit jaar voordat Mijn Loket weer online is gezet. Ordina wil nu de kosten in rekening brengen van de gemeente, maar die gaat daarmee niet akkoord en vindt dat Ordina dat zelf maar voor zijn rekening moet nemen.

Soap rond telefooncentrale

Een bekende kwestie is verder de soap rond de hoofdstedelijke telefooncentrale. Amsterdam zegde een klein jaar geleden een contract op met IsraPunt voor levering van VoIP-systemen. Die stap werd gezet wegens belangenverstrengeling van de directeur van IsraPunt, die lange tijd ook actief was als projectleider voor hetzelfde project bij Amsterdam.

Hij was dus door Amsterdam benoemd aan de inkoop- en leverancierskant. In 2010 maakte de in 2009 aangetreden CIO Claudia de Andrade hier een eind aan. Israpunt-eigenaar Jolink heeft een claim van 6 miljoen euro neergelegd bij Amsterdam wegens contractbreuk.

Bizarre wending

De zaak kreeg een bizarre wending doordat een ander bedrijf, waarmee Israpunt al in conflict was geraakt vanwege een vermeende diefstal van software, werd aangesteld als nieuwe leverancier voor de telefooncentrale. Dat bedrijf, OneIP, werd later door Israpunt beschuldigd dat het de oorzaak zou zijn van het faillissement van Israpunt.

Naar nu blijkt is die overgang van leverancier niet ten goede gekomen aan de kwaliteit. Problemen met de telefooncentrale hebben ervoor gezorgd dat de gemeente Amsterdam vorig jaar drie maal onbereikbaar was. Ook dit jaar zijn er al drie storingen geweest, de laatste op 30 maart, meldt De Telegraaf. Uit de verkregen stukken blijkt dat er nog 23 storingen zijn geweest, waardoor onder meer een heel gemeentelijk pand onbereikbaar werd. Een andere storing zorgde ervoor dat een lid van het college telefonisch niet meer te bereiken was.

Update maandag 09.56: De Dienst Werk en Inkomen laat bij monde van teammanager Communicatie Carmen Westra weten dat het overmaken van de uitkeringen in het afgelopen jaar niet in gevaar is geweest. "Het uitkeringsysteem van DWI draait niet in Amsterdam maar bij Wigo4it. (het systeem Socrates) Dus eventuele problemen in Amsterdam en met de server hier heeft helemaal geen effect op het uitbetalen van de uitkeringen."

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

IT Innovation Day 2014
 
dagen
:
 
uren
:
 
min.
:
 
sec.
promotionele afbeeldingen promotionele afbeeldingen

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.