Beslechten geschillen in IT wordt vereenvoudigd

door

ruzie

door

Nieuws - Vanaf 1 mei is het onderling oplossen van ICT-geschillen een stuk eenvoudiger. De stichting voor geschillenoplossing maakt kleinere zaken mogelijk en gaat ook procedures in kort geding aanbieden.

Wie een IT-conflict heeft kan of naar de rechter gaan of gebruik maken van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering, kortweg SGOA. De stichting werkt met juristen en IT'ers.

Moderator bij lopende projecten

Vanaf 1 mei voert de stichting een aantal wijzigingen door om IT-conflicten sneller en eenvoudiger op te lossen. Zo komt er een nieuwe functie van moderator. Deze kian op een IT-project worden ingehuurd om te voorkomen dat een project de soep in draait.

“Je zou in een project een potje kunnen maken om ook een moderator in te zetten. De projectorganisatie kan dan snel ingrijpen zonder dat de conflicten gaan escaleren", zegt Hanneke Slager, voorzitter van de SGOA.

Kortgeding en kleine zaken

Een andere wijziging is dat er een kortgeding kan worden gevoerd om zaken snel te regelen. Nu loopt dat vaak nog via de rechter, waarbij er de vreemde situatie ontstaat dat er een onderlinge geschilbeslechting komt, maar dat de rechter daar wel een rol in speelt. Dit was bijvoorbeeld het geval in een zaak tussen softwareleverancier Centric en een toeleverancier voor de gemeentesoftware van het bedrijf.

Ook is het mogelijk dat kleinere of eenvoudigere zaken nu door slechts één arbiter worden afgewikkeld in plaats van drie. Dat scheelt veel uren, die door de ruziënde partijen moeten worden betaald. Hierdoor kon een vrij eenvoudige zaak soms zo duur uitvallen dat het beter was hem te laten schieten. Ook is het voortaan mogelijk een zaak zelf te voeren, zonder de hulp van een advocaat.

Einde aan een zaak

Een laatste verandering is dat een zaak gesloten wordt. Voorheen was het mogelijk dat een partij na de zitting maar documenten bleef insturen. Hierdoor kwam er soms maar moeizaam een einde aan een zaak. Nu is het mogelijk dat een arbiter 'het onderzoek sluit', waardoor het niet meer mogelijk is om nog stukken toe te voegen. De uitspraak is finaal, want een hoger beroep bestaat niet.

Lees meer over:

geschil, ruzie

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.