Einde nabij voor 3G-roamingbedrijf Droam

door

Droam

door

Nieuws - Het Nederlandse 3G-roamingbedrijf Droam lijkt ten onder, ironisch genoeg door een hoge roamingrekening. De noodoproep van zaterdag heeft niet voldoende vooruitboekers opgeleverd.

Het einde is officieel nog niet aangebroken, maar de verhuurder van WiFi-routers met ingebouwd 3G heeft een financieel gat waar het niet uitkomt. Twee zakelijke klanten weigeren een roamingrekening van 75.000 euro te betalen. Dat enorme bedrag is ontstaan doordat het Droam-modem buiten het dekkingsgebied is gebruikt.

Hoe nu verder

De Nederlandse onderneming had tot half drie deze middag om voldoende geld binnen te halen zodat het de buitenlandse telecomprovider kan betalen waar het dataverbruik is gepleegd. De zaterdag opgestartte steunactie om klanten voorbestellingen te laten doen - en betalen - heeft echter niet de benodigde hoeveelheid van 700 stuks opgeleverd.

“That's the clock; 14.30. #droam doorgaan mag nog even, ik ga nu de alternatieven op een rij zetten", liet Droam-oprichter Phillip Actor via Twitter weten. “Ik bedank iedereen voor de hulp so far." Eerder liet hij aan Webwereld weten: “Om 14.30 haal ik heel diep adem, en beslis ik hoe verder. Er is op dat precieze moment nog niets aan de hand."

Eigen deadline

Actor gaf via Twitter aan dat de deadline van vanmiddag door hem zelf is gesteld om dan te evalueren hoeveel fondsen er binnen zijn gekomen. Als er niet voldoende is, beslist hij “zolang ik dat nog mag, hoe we verder gaan". Maandagmiddag om 13:00 stond de teller op 239 klanten die bij Droam een WiFi-router met 3G-verbinding vooruit hebben besteld. De eindstand is 256 stuks.

Dat is te weinig om de openstaande rekening van 75.000 euro (59.000 exclusief BTW) te betalen. Dat bedrag kan ook betaald worden met geld van externe geldschieters, maar die lijken er niet te zijn. Vandaar dat Droam afgelopen zaterdag klanten en potentiële klanten om hulp heeft gevraagd. Actor heeft consumenten en bedrijven in een open brief gevraagd om vooruitbestellingen te doen, voor de vakantieperiode.

5,9 GB fataal

Het door de twee weigerachtige klanten verstookte 3G-verkeer bedraagt 'slechts' 5,9 gigabyte. Dat is echter wel verbruikt in een gebied waar Droam geen dekkingscontracten heeft. Daar geldt een tarief van 10 euro per megabyte, heeft Actor in Twitter-conversaties met bezorgde consumenten aangegeven.

De Droam-oprichter heeft klanten eerder nog gerustgesteld dat zij hun geld terug krijgen als de actie niet de benodigde 700 voorbestellingen haalt. “Dan krijgt eenieder zijn/haar geld terug, we gaan niet vandaag of zelfs morgen het loodje leggen." Toch gaat hij voor het bedrijf wel uit van “een terminale situatie".

Einde?

Bij de eindstand van 256 voorbestellingen om 14:30 vermeldt Droam nog: "te weinig dus.... follow this space, over ongeveer een uur gaan we beslissen hoe verder; investeerders (want die zijn er), langere inschrijving, of opgeven en met een beleefde knik alle binnengekomen betalingen omdraaien en retourneren."

Aanbevolen artikelen

Lees meer over:

3g, rekening, tekort, dataroaming, Droam

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.