Vodafone gooit Tele2 uit zijn winkels vanwege 4G

door

vodafone

door

Nieuws - Vodafone stopt per 1 april met het verkopen van abonnementen en losse simkaarten van Tele2 in zijn 176 BelCompany-winkels. Directe aanleiding is de nieuwe concurrentie door Tele2 in 4G.

De aanstaande uitrol van het eigen 4G-netwerk van Tele2 is voor Vodafone directe aanleiding om het aanbod van de concurrent uit alle BelCompany-winkels te schrappen. Het telecombedrijf stelt dat Tele2 na de frequentieveiling een andere status heeft bereikt. Het plan is om per 1 april te stoppen met het verkopen van het aanbod van de directe concurrent.

Tele 2 heeft bij de veiling 2 licenties gewonnen in de 800 MHz band. Samen met de eerder verworven 2600 MHz licentie is de operator in staat een nieuw 4G-netwerk aan te leggen. Tele2 maakt er geen geheim van volledig voor 4G te gaan.

'Tele2 is volwassen concurrent'

Vodafone trekt zijn conclusies. “Tele2 is een volwassen concurrent geworden door de uitkomst van de frequentieveiling. Het lijkt ons niet verstandig om een directe concurrent te helpen. Tele2 heeft een andere status", meldt woordvoerder Jasper Koek van Vodafone aan Webwereld.

Vodafone beperkt daarom de verkoop in zijn winkels tot het eigen aanbod en dat van budgetdochters hollandsnieuwe en Sizz. Dit betekent in de praktijk dat er vanaf april geen Tele2-abonnementen, Lebara- en Tele2-prepaidpaketten en losse simkaarten van Tele2, Lebara, Lyca en Ortel verkrijgbaar zijn bij BelCompany. Prepaidvouchers van de concurrentie blijven wel te koop bij BelCompany.

BelCompany opgekocht

Vodafone nam in maart 2011 bij een grote acquisitie 210 winkels over van BelCompany. Daarvan zijn 34 winkels onder de naam telefoonkopen.nl. Tele2 blijft bij de laatste nog wel in de schappen. In totaal heeft Vodafone nu 298 winkels verspreid door heel Nederland. Naast het aanschaffen van telefoons en abonnementen worden klanten er geadviseerd over smartphones, apps en tablets.

De verschillende winkels hebben een eigen positionering. Vodafone-winkels zijn gericht op service en de verkoop van Vodafone-abonnementen. BelCompany-winkels draaien meer om het geven van advies en hebben een bredere keuze aan toestellen en accessoires. Bij deze winkelorganisatie worden de komende jaren diverse BelCompany-winkel omgebouwd tot Vodafone-filiaal.

Adviserende rol

Hoewel er geen gevolgen zijn voor het winkelpersoneel, legt Vodafone de verkoopstop van het Tele2-aanbod neer bij de ondernemingsraad. Die heeft bij dergelijke organisatorische wijzigingen een adviserende rol en zou nog een negatief advies kunnen uitbrengen over het besluit.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.