Kabels onder de Noordpool brengen sneller internet

door

Netwerk kabels

door

Nieuws - Twee nieuwe onderzeese internetkabels volgen voor het eerst noordelijke poolroutes. Dit brengt via de link Engeland en Japan snellere verbindingen tussen Europa en Azië.

De noordelijke ijszeeën zijn door het smelten van het poolijs nu ook te bevaren voor de speciale schepen die onderzeese kabels leggen. Twee megaprojecten moeten de komende tijd nieuwe onderzeese kabels opleveren die Engeland en Japan met elkaar verbinden via de Noordpool, schrijft ArsTechnica. Dat zorgt uiteindelijk voor snellere verbindingen tussen Europa en Zuid-Oost Azië.

Vertakkingen

Het eerste kabelproject is dat van het Russian Trans-Arctic Cable System (RUTACS). Dat heeft 1 miljard dollar beschikbaar om een kabel van Londen naar Tokio te leggen, met halverwege de lijn vertakkingen naar Rusland en China.

Het gaat om zes paren van glasvezellijnen waarbij elk paar 1,6 Terabit per seconde (Tbps) aan data door kan voeren. Naast capaciteit brengt de lijn tussen Londen en Tokio een hogere reactiesnelheid voor dataverkeer: de minimale latency wordt 76,58 milliseconde (ms). De aanleg van deze 'onderpoolse' internetkabel begint in de tweede helft van dit jaar.

Het tweede kabelproject is Arctic Fibre. Dit legt ook kabels op de route tussen Engeland en Japan, maar dan de andere kant op: via de Noord-Amerikaanse kustlijn. De totale bandbreedte wordt een forse 6,4 Tbps met een latency van 168 ms.

Kabelbreuken door schepen

Europa en Japan zijn nu verbonden via diverse land- en zeeroutes maar die hebben een aantal knelpunten in het Midden-Oosten en Azië. Het gebeurt regelmatig dat schepen met hun ankers deze belangrijke verbindingskabels raken, waardoor internetverbindingen uitvallen. Dat is bijvoorbeeld in 2008 nog gebeurd toen drie onderzeese kabels in de Middelandse Zee zijn verbroken. Daardoor is toen de internetcapaciteit fors verminderd in verscheidene Aziatische en Afrikaanse landen, van Zambia tot Taiwan.

De nieuw aan te leggen poolroutes zijn zowel korter als minder kwetsbaar voor activiteit van schepen. Tot nu toe maakte de aanwezigheid van ijsschotsen de aanleg onmogelijk. Het werk zal echter nog altijd gevaarlijk zijn. Er wordt geen gebruik gemaakt van normale kabelschepen, maar van ijsbestendige schepen die zijn omgebouwd voor het leggen van kabels.

Aanbevolen artikelen

eerst ▾ Reacties

De reacties worden ingeladen...

Insider naam

 
{$quantity}%

Mijn insider overzicht Uitloggen

Briefcase({$quantity}) Mijn Downloads({$quantity})

Word insider

  • Exclusieve content
  • Achtergrond verhalen
  • Praktische tips

Topbedrijven met ICT vacatures

Consumerization Event: Early Bird Actie
 
dagen
:
 
uren
:
 
minuten
:
 
seconden

Webwereld nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox.