
HCC niet blij ondanks nieuwe voorwaarden Dell
Dell heeft op aandringen van de HCC zijn voorwaarden aangepast. Toch is de vereniging van computergebruikers zeer teleurgesteld.
Dell heeft op aandringen van de HCC zijn voorwaarden aangepast. Toch is de vereniging van computergebruikers zeer teleurgesteld.

HCC niet blij ondanks nieuwe voorwaarden Dell
Dell heeft op aandringen van de HCC zijn voorwaarden aangepast. Toch is de vereniging van computergebruikers zeer teleurgesteld.
Enkele uren voordat de zitting over de algemene voorwaarden van Dell dinsdag bij het Hof in Den Haag plaatsvond, publiceerde Dell zijn nieuwe voorwaarden. Dit was eerder ook geëist nadat de HCC een zaak tegen Dell had aangespannen. Wie denkt dat de HCC nu tevreden is, komt bedrogen uit.
Directeur Ronald van Rooden noemt de uitkomst `zeer teleurstellend'. Het steekt hem dat het Hof geen uitspraak heeft gedaan over de oude voorwaarden. "Door enkele uren voor de behandeling snel nieuwe voorwaarden te publiceren, hebben ze het Hof zand in de ogen gestrooid. Dell heeft het slim gespeeld." De HCC had naar eigen zeggen geen tijd om de nieuwe voorwaarden goed te bestuderen.
De consument weet volgens Van Rooden nu nog steeds niet waar hij aan toe is. "Wie maandag een computer heeft gekocht bij Dell had nog te maken met de oude voorwaarden. Het is dus nog wel degelijk relevant om daar een uitspraak over te doen. Bovendien: wie garandeert mij dat Dell niet morgen weer de oude voorwaarden gaat gebruiken?"
Cosmetisch
Ook inhoudelijk is Van Rooden niet tevreden. Weliswaar heeft Dell op enkele punten concessies gedaan, maar dat zijn volgens de HCC slechts `cosmetische ingrepen': "De essentie blijft hetzelfde." HCC stoort zich namens zijn leden al tijden over de voorwaarden die Dell hanteert.
Eerder boekte de belangenvereniging al een overwinning op het punt van het vooruitbetalen. In zijn voorwaarden stelde de computerfabrikant dat kopers het volledige aankoopbedrag vooraf dienden te betalen. De HCC spande daarom een rechtszaak aan, omdat dit volgens de belangenclub in strijd is met de wet.
Dell is zich bij monde van zegsvrouw Ingrid Goos van geen kwaad bewust. "Het Hof heeft ons gevraagd om de voorwaarden aan te passen en dat hebben we gedaan." Goos noemt het onzin dat HCC geen tijd genoeg had om de nieuwe voorwaarden zorgvuldig onder de loep te nemen. "Het is jammer dat ze er niet naar hebben willen kijken."
Volgens Goos ligt de bal nu bij HCC. "Wij staan open voor opmerkingen. Ik zie geen onoplosbare problemen." HCC is echter een stuk strijdbaarder. Halverwege december is er weer een zitting. "Ik hoop dat het Hof dan doorheeft wat voor spelletjes Dell speelt", zo besluit directeur Van Rooden.
pietje:leg de mensen geen mening in de mond...
ik lees dit voor het eerst...
zoeken jullie je gelijk via propaganda
Als de rechter een uitspraak doe hou je daar dan aan
en ga niet als een kleinkind achteraf de tegenpartij beschuldigen
ik heb een dell pcc en ben lid van hcc
dus ben neutraal. Noemen ze dit nu vrije nieuwsgaring???????????????? kijk en in jullie voorwaarden staat wel...WIJ BEHOUDEN ONS HET RECHT VOOR OM REACTIES TE WEIGEREN..JULLIE ZIJN NOG ERGER
Henk:Hoezo krediet? als ik bij aflevering betaal zoals in elke normale winkel is er geen sprake van kredietverlening.
Als je de gehele of gedeeltelijke prijs vooruit betaald en je krijgt je pc een week later trekken ze lekker rente van jouw geld
Marcel:Ik ben al jaren tevreden over m'n slettje.
Arnout Veenman:Ik heb de (waarschijnlijk nieuwe) voorwaarden van Dell doorgenomen, en ik vind er niks in waar ik van zeg dat is onredelijk!
Misschien zijn de retour kosten indien je die zelf moet betalen onmenselijk hoog waardoor je geen gebruik zal maken van bepaalde terug neem regelingen. Maar verder is er niks te vinden in de voorwaarden waar ik eventueel aanstoot aan zou kunnen nemen.
Nu is het te hopen dat ze deze voorwaarden blijven hanteren en geen vuile spelletjes spelen door de oude voorwaarden, die mij overigens niet bekend zijn, ineens weer in gebruik te gaan nemen.
Rudy:Ik vind de reacties hierboven maar slappe praat. HCC zou echt geen rechtzaak beginnen als de zaak zo simpel lag. De reacties hierboven zijn waarschijnlijk vanuit persoonlijke redeneringen geplaatst echter de realiteit laat ons duidelijk zien HCC dit namens een groep mensen doet. Gelijke rechten dat is waar HCC voorstaat en het is dus fair om een zaak te beginnen tegen de fabrikant omdat zij zich niet aan de nederlandse wetgeving houdt. Het is namelijk niet toegestaan om meer dan de helft v/d prijs vooraf te vragen.
en hier een rechtszaak van maken noemen jullie gezeik? Ik vraag me af wat je ervan zou maken als jou werd gevraagd om voor elke bestelling de volle pond neer te leggen zonder dat je iets in werkelijkheid hebt gezien.
LB:"Laten we weer een bedrijf pesten dat het goed doet"
Ik heb eens een systeem besteld wat volgens de site "op voorraad" was. Na 3 weken nog niks, bleek het bij navraag nog minstens 3 weken te gaan duren. Daar kon ik niet op wachten en heb de order geannuleerd. Ik ben daarna nog maanden bezig geweest om mijn vooraf gestortte geld terug te krijgen. Wat een trieste bedoening, dat Dell.
andy:Wellicht zijn beide duur......
"wij zijn goedkoper omdat we de tussenhandelaar niet hebben".....amehoela....die winst steek je
in eigen zak bedoel je.
Maar zolang bedrijven/particulieren bij dell blijven kopen, zullen ze niks wijzigen
Onlangs hadden wij ook een pc prive project en dell was een van de leveranciers die goedkoop pc zou leveren.
De site voor ons was snel in elkaar gemaakt zonder de benodigde details, en ook niet veel goedkoper.
Wij verkopen ze toch wel denken ze.....
dus waarom moeite doen.
alfred:Waarom de HCC zo moeilijk doet? Omdat dit bedrijf volgens de HCC de wet overtreed. De HCC is een soortement van belangenorganisatie (zoals de consumentenbond) en kan in die hoedanigheid dit soort misstanden aanvechten. (Aan de rechter voorleggen of het een misstand is.)
Het ergument dat je ook ergens anders je spullen kan kopen is niet relevant, elke winkel moet zich aan de wet houden.
(Voor de duidelijkheid, het OM heeft hier niks mee te maken en kan dus ook niets doen hiertegen. Het gaat hier om privaatrecht, dan moeten consumenten, of belangengroeperingen zelf naar de rechter stappen.)
Michiel:Als gebruikersgroep komen ze op voor de belangen van de consument. Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze actie ondernemen. Grote bedrijven denken dat ze alles kunnen maken, goed als er wat tegengewicht komt.
Esbee:Beste mensen,
Consumenten hebben ook rechten, net als de bedrijven die middels hun Algemene Voorwaarden soms voor eigen rechtertje spelen.
Los van het feit dat je keuzevrijheid hebt, moet je toch ook op een normale manier zaken kunnen doen met elkaar?
Sterker nog, het is een signaal voor bedrijven als Dell dat consumenten er nog over willen praten. Doen ze er niks mee dan verliezen ze er klanten mee, toch?
Het zou fijn zijn als er meer mensen kritisch zouden zijn v.w.b. de detailhandel. Want bijna alle bedrijven worden gesubsidieerd door de overheid (ons belastinggeld), daar mag je heus wel wat voor terugkrijgen.
En het is opvallend dat Algemene Voorwaarden altijd eenzijdig zijn opgesteld, wie beschermt de consument? Of is dit weer een geval van: "internetters zijn zelf verantwoordelijk voor de beveiling van hun PC, ook al kunnen ze er redelijkerwijs geen verstand van hebben!".
HCC en Consumentenbond IK sta 100% achter jullie.
Jeroen:Ze moeten helemaal niet zwaar door de stront.
HCC wil gewoon dat ze de voorwaarden aanpassen zodat ze conform de nederlandse wet zijn.
Dell denkt dat ze ze dingen kunnen permiteren omdat ze zo groot zijn.
edwin:En van wie zitten er altijd ik weet niet hoeveel reclame blaadjes bij de Computable van de HCC.. precies Dell.
Aan de ene kant aanvechten, aan de andere kant de leden bedelven met reclame om Dell's te kopen.
Beetje krom allemaal.
joody:Ik moet even reageren, ik ben hcc lid, maar de hcc spreekt zeker niet namens mij.
Ik ben een Dell klant, en ik heb totaal geen problemen met de voorwaarden.
Nou en, je moet vooruit betalen, krijg ik m'n product niet dan laat ik m'n betaling ongedaan maken, geen probleem. En ik denk niet dat je bang hoeft te zijn je opgelicht wordt door Dell, daar is hun naam en reputatie te groot voor.
rob:100% vooruit betalen??????????????
Tuurlijk.
Dacht het niet Meneer Dell.
Dan maar geen Dell en zelf een PC samenstellen van losse componenten
Tinus:Jammer dat in dit bericht niet staat wat nou de inhoudelijke bezwaren van de HCC zijn ten opzichte van de voorwaarden.
Ik meen me iets te herinneren van vooruitbetaling. Maar blazen ze nou niet een beetje te hoog van de toren? Zijn er dan zoveel mensen met problemen?
Uit mijn eigen ervaringen en die vanuit mijn omgeving nog geen problemen met Dell gezien. Levering is goed en wanneer er toch kleine problemen zijn worden die snel verholpen (nazendingen). Ja ik moet vooruit betalen (of per creditcard), maar ik verwacht toch niet echt dat ze niet leveren of dat het ineens klapt. Misschien dat het klantvriendelijker is om dit in gedeelten te doen, maar ik denk dat Dell al goed weet dat juist consumenten daarin niet te vertrouwen zijn!
Dave:De vraag blijft dan: waar gaat het inhoudelijk nou om ?
maxxware:Misschien dat de Hoge Raad eens uitspraak kan doen over de koppelverkoop van MS Windows bij Dell apparatuur. Slechts bij enkele Dell computers is het mogelijk geen OS meegeleverd te krijgen.
Spookyfish:Ik mis iets in artikel: *WAT* is er mis met de voorwaarden van Dell...
Reageer
Preview