
OPTA geeft KPN boete van 5 ton
KPN heeft 46 grote grootzakelijke klanten weten te winnen met ongeoorloofde kortingen op internationaal bellen stelt OTA. KPN vindt de kortingen geoorloofd en maakt bezwaar.
KPN heeft 46 grote grootzakelijke klanten weten te winnen met ongeoorloofde kortingen op internationaal bellen stelt OTA. KPN vindt de kortingen geoorloofd en maakt bezwaar.

OPTA geeft KPN boete van 5 ton
KPN heeft 46 grote grootzakelijke klanten weten te winnen met ongeoorloofde kortingen op internationaal bellen stelt OTA. KPN vindt de kortingen geoorloofd en maakt bezwaar.
Vanwege de machtspositie van KPN heeft toezichthouder OPTA de provider verboden om dezelfde diensten tegen verschillende voorwaarden en tarieven te leveren aan dezelfde soort afnemers. Maar KPN heeft dit gebod in de wind geslagen en heeft selectieve bedrijven gelokt met kortingen op internationaal bellen. Die kortingen zijn nooit aangemeld en hierdoor zijn "zowel de concurrentie als afnemers benadeeld", aldus OPTA.
Onrechtmatige kortingen
Tussen 2006 en 2008 heeft telecomgigant op die manier 46 grootzakelijke klanten weten binnen te halen met onrechtmatige kortingen bovenop andere kortingen. Dat concludeert telecomtoezichthouder OPTA die KPN daarvoor een boete van 523.264 euro oplegt. Omdat sprake is van een herhaalde overtreding krijgt KPN deze extra hoge boete.
KPN stelt in een reactie bezwaar te maken tegen de boete. Volgens het telecombedrijf is er "verschil van inzicht" tussen KPN en OPTA over welke diensten die KPN levert worden gereguleerd en welke niet. Bij deze kortingsactie stond het vrij om naar eigen inzicht commerciƫle aanbiedingen te doen, vindt KPN zelf.
Zelf boetes aanmelden
De handelspraktijken van KPN kwamen aan het licht tijdens een eerder onderzoek van de OPTA naar selectieve zakelijke kortingen. Voor deze zogenaamde Business Voice Internationaal kortingen kreeg KPN al in 2008 1,5 miljoen euro boete opgelegd.
Volgens KPN onderzoekt OPTA nog meer dossiers van vóór 2008. De telecomgigant meldt nu al dat ook daartegen bezwaar zal worden aangetekend. Begin 2008 sloten OPTA en KPN een compliance handvest, waarin KPN beloofde overtredingen zelf te melden en te beëindigen. Opta beloofde daarop zijn toezichthoudende rol waar mogelijk op afstand in te vullen.
De grootzakelijke markt heeft KPN nog stevig in handen.
Op een gegeven moment komen de retailprijzen in de buurt van, of zelfs onder, de wholesaleprijzen, en worden de concurrenten die gebruik moeten maken van het KPN netwerk uit de markt gedrukt. Dat noemt OPTA de price squeeze.
Maar, waarom mag je geen korting geven? Te duur is niet goed, maar korting ook niet? Nou, geweldig :(
En dat noemt men bij KPN dus 'E-business' ;-)
5 ton boete, KPN is vast onder de indruk.
Ik gok dat ze veel meer verdienen op de binnengesleepte contracten dan die 5 ton. Zoiets noem je ook wel ingecalculeerd bedrijfsrisico.
En ja ze moeten wel in verweer gaan, anders valt het op.
Van de Opta:
Zou dat inmiddels ook niet veranderd zijn? Er wordt gerefereerd aan een besluit uit 2005.
"KPN beloofde overtredingen zelf te melden en te beƫindigen."
Dat is nog eens een afspraak, laat me niet lachen!!!
De opbrengst zal toch vele malen hoger zijn dan de hoogte van de boete. Is kpn nu weer de lachende derde?
Reageer
Preview